Jump to content
Annons

Svårt att slutföra verk.


Martin

Recommended Posts

sideway (oregistrerad)

Här är några tips för att inte tröttna på era produktioner...

Sitt inte för länge...när du känner att det går mer bakåt en framåt så sluta spela in.Bränn sedan en skiva på det du har gjort.

Ta en break och gör något annat så öronen får vila.

Ta sedan fram skivan när du diskar, jobbar, är i bilen m.m. så lovar jag att du kommer på en massa nya ideer till din låt...skriv ner dom så du inte glömmer dom.

Spring sedan till studion och forsätt skapa.....

Det är inte helt fel att fråga andra om tips....du väljer ju själv vad du vill göra men tips kan man inte få för många av. / Sideway

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Här är några tips för att inte tröttna på era produktioner...

Sitt inte för länge...när du känner att det går mer bakåt en framåt så sluta spela in.Bränn sedan en skiva på det du har gjort.

Ta en break och gör något annat så öronen får vila.

Ta sedan fram skivan när du diskar, jobbar, är i bilen m.m. så lovar jag att du kommer på en massa nya ideer till din låt...skriv ner dom så du inte glömmer dom.

Spring sedan till studion och forsätt skapa.....

Det är inte helt fel att fråga andra om tips....du väljer ju själv vad du vill göra men tips kan man inte få för många av. / Sideway

Bra tips 😎

Tack så mkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

sideway (oregistrerad)
Här är några tips för att inte tröttna på era produktioner...

Sitt inte för länge...när du känner att det går mer bakåt en framåt  så sluta spela in.Bränn sedan en skiva på det du har gjort.

Ta en break och gör något annat så öronen får vila.

Ta sedan fram skivan när du diskar, jobbar, är i bilen m.m. så lovar jag att du kommer på en massa nya ideer till din låt...skriv ner dom så du inte glömmer dom.

Spring sedan till studion och forsätt skapa.....

Det är inte helt fel att fråga andra om tips....du väljer ju själv vad du vill göra men tips kan man inte få för många av. / Sideway

Bra tips 🙂

Tack så mkt...

Det var så lite....Nybryggt kaffe kan också var bra för skapande av musik....har jag hört... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är några tips för att inte tröttna på era produktioner...

Sitt inte för länge...när du känner att det går mer bakåt en framåt  så sluta spela in.Bränn sedan en skiva på det du har gjort.

Ta en break och gör något annat så öronen får vila.

Ta sedan fram skivan när du diskar, jobbar, är i bilen m.m. så lovar jag att du kommer på en massa nya ideer till din låt...skriv ner dom så du inte glömmer dom.

Spring sedan till studion och forsätt skapa.....

Det är inte helt fel att fråga andra om tips....du väljer ju själv vad du vill göra men tips kan man inte få för många av. / Sideway

Bra tips 😛

Tack så mkt...

Det var så lite....Nybryggt kaffe kan också var bra för skapande av musik....har jag hört... 😉

😛 Jo, o gott humör, mat i magen etc...

Iofs så kan ju smärta o annat som inte känns bra också vara till sin fördel när man ska göra musik 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar försöka ha hela låten klar i huvudet innan jag öppnar ett nytt projekt i sonar. Sen kan det ju, oftast, hända saker på resans gång. Har även provat att "improvisera" i sonar, men då blir det mest halvfärdiga (som bäst) snuttar utan mål eller mening. Men då bygger ju de flesta av mina låtar på traditionell (lindrigt sagt 😛 ) gitarr-och-sång-med-komp, jobbar man i en mer synt-och-teknologi-anda måste det kanske av nödvändighet bli annorlunda.

Det här är nog lika individuellt som vilken annan kreativ process som helst.

Blir dom inte klara så går jag vidare med nästa bara. Ibland återkommer låtarna/idéerna och ibland gör dom det inte.

Tipset om att ta ett brejk och lyssna på sitt halvfärdiga alster vid disken eller i bilen är ju självklart att rekommendera för de som inte gör så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag främst pysslar med hårdrock (metal) så är kanske problemet inte lika stort då det ofta är ganska bra med tydliga sektioner. Men jag har pysslat med annan musik också och då kanske det är svårare. Det jag brukar försöka göra är att om jag har en övergång (stick, brygga, vers-refr överg) som jag inte får till så gör jag många olika väldigt snabbt, försöker ringa in hur jag absolut inte vill ha det, och jobba med så distinkta sjok om möjligt för att hitta "hem".

Ofta kan det vara bra att ta bort allt och göra ett nytt projekt också.

Sluten tycker jag är svårast, blir för mig sådär Roy Orbison pompiga alltid numera... så där brukar jag ofta ha problem... för finns det ngt jag avskyr mer än fade-slut? Nja.

Lite mer tips. Testa att använda gamla kompistörers trick, gör inversioner på alla de möjliga sätt av de melodi snuttar du har... ta sekvenser från ngt arpeggiokomp och förvrid. Återanvänd rytmer massor, kanske med förskjutningar. Testa nya slutkadenser oftare så du vänjer örat vid nya färger.

Slutligen: Lyssna på J.S. Bach! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider delvis av att ha extremt svårt för att avsluta en låt, men också av en annan sak. När jag skissar på en låt, och får till någon riktigt, riktigt fett (i mina öron), så säger det bara stopp när jag ska fortsätta. Det går bara inte att gå vidare. 90% av alla som t.ex. lägger golv, känner att den sista biten är otroligt tung och svår.

Jag har läst om liknande saker i psykologiböcker, man är rädd för att avsluta något, man sätter omedvetet hinder i vägen. Man är rädd för att lyckas, och att känna sig grym, bra, suverän. Har ingen aning om varför många är så. Antar att det beror på något i barndomen, som vanligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

steflund: Lyssnade på musiken på din hemsida, kan inte säga annat än att det är en fröjd att lyssna på. Synd bara att ljudkvalitén är som den är...

Haha, jag trodde att du menade musiken på metalbandets sida. Men blev lite konfys då ordet "fröjd" var inblandat. Ja, ljudkvaliten är inte den bästa... köpt mig lite grejer, men håller just på att sätta nytt program, så det blir ingen seriös inspelning än på några månader.

Dock ska jag spela in metalbandet snart... och med min taffliga studiokarriär behöver jag massor med inspelningstips.

Link to comment
Dela på andra sajter

steflund: Lyssnade på musiken på din hemsida, kan inte säga annat än att det är en fröjd att lyssna på. Synd bara att ljudkvalitén är som den är...

Haha, jag trodde att du menade musiken på metalbandets sida. Men blev lite konfys då ordet "fröjd" var inblandat. Ja, ljudkvaliten är inte den bästa... köpt mig lite grejer, men håller just på att sätta nytt program, så det blir ingen seriös inspelning än på några månader.

Dock ska jag spela in metalbandet snart... och med min taffliga studiokarriär behöver jag massor med inspelningstips.

Ok 😎

Jaja, du får gärna PM:a mig när du har gjort nya inspelningar. Kan vara kul att höra. Både metalbandet men framför allt dina klassiska inspelningar.

Kul kombination med klassisk gitarr o metal 😆😮

Lycka till

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider delvis av att ha extremt svårt för att avsluta en låt, men också av en annan sak. När jag skissar på en låt, och får till någon riktigt, riktigt fett (i mina öron), så säger det bara stopp när jag ska fortsätta. Det går bara inte att gå vidare. 90% av alla som t.ex. lägger golv, känner att den sista biten är otroligt tung och svår.

Jag har läst om liknande saker i psykologiböcker, man är rädd för att avsluta något, man sätter omedvetet hinder i vägen. Man är rädd för att lyckas, och att känna sig grym, bra, suverän. Har ingen aning om varför många är så. Antar att det beror på något i barndomen, som vanligt. 😱

Det ligger något i det där. Tråkigt att det ska vara så, men jävligt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

Hej där!

Kul att läsa denna tråd. Riktigt många bra tips här ovan. Jag tror fasen att det här måste vara ett av de helt klart största problemen som låtskrivare generellt har.

Följande metoder har jag använt mig av:

* Samarbeta. Hitta en låtskrivarpartner som du kan jobba bra ihop med. Gärna någon som kan komplettera dina svagheter. Om du t.ex. är grym på refränger och harmonik, kanske du kan hitta någon som är bra på text och att skapa verser...Åsså ses man lite då och då, och ger varandra "läxor" att fixa olika saker tills man ses igen. Det brukar pusha på riktigt bra, och projekten blir verkligen klara.

* "Överge INTE en bra låtidè". När du väl är inne i ett kreativt sinnelag, och påbörjar en ny låtidè, se till att skriva och skissartat spela in alla låtdelar på en gång när du väl har feelingen inne. D.v.s. gör t.ex. en vers, en brygga, en refräng, och ett stick. Om du nu inte hittar alla bitarna du vill ha på engång så tycker jag att du ska vila öronen (d.v.s. sluta spela och skapa förtillfället). Återkom istället nästa dag eller några dagar senare och lyssna på idèn igen. Nu är det nämligen dags för något riktigt viktigt - att värdera idèn. Var den verkligen så bra som du trodde tidigare???...Om du fortfarande diggar den, så kan du vara inne på ett riktigt intressant spår. I det läget gör du förslagsvis följande: Koncentrera dig BARA på denna låtidè under den närmaste tiden...om man gör det så kommer fortsättningen förr eller senare - promise =). Alla andra idèer du kommer på under den här tiden spelar du snabbt in och sparar för senare bearbetning, utan att egentligen släppa fokus på den låtidè du jobbar med för tillfället. Nyckeln är fan att bara koncentrera dig på en låt i taget! Jag vet...det är tråkigt as hell, men det är väldigt nyttigt att lära sig disciplin som låtskrivare! Man behöver det för att lyckas får jag för mig =).

Sedan är ju musiken i låten i princip klar. Efter det skriver du text. Sedan börjar själva produktionsbiten: Att arra upp låten (då brukar jag fixa till ett intro), Spela in, Mixa och Mastra...

Lycka till nu!

F r e j

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag får snart köpa en ny hårddisk (INTE_SLUTFORDA_LATAR:) till all musik som inte blir klar. Jag tror det bästa är att låta dem vara som dem är och gå tillbaka till dem och kanske använda delar av idén eller fortsätta med den. Sämst blir det när man "pressar" fram musiken...

Så tror jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med om att det kan vara knepigt ibland. Som ett extremt exempel har jag ett riff som jag kom på i början av 90-talet, som jag är extremt nöjd med. Men... jag har, trots ihärdiga försök, aldrig kommit fram till en fortsättning på det som jag är nöjd med! Där faller teorin om att spela in och avvakta! 😳 Men jag tror på samarbete, det kan vara otroligt kreativt att bolla idéer med någon annan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får snart köpa en ny hårddisk (INTE_SLUTFORDA_LATAR:) till all musik som inte blir klar. Jag tror det bästa är att låta dem vara som dem är och gå tillbaka till dem och kanske använda delar av idén eller fortsätta med den. Sämst blir det när man "pressar" fram musiken...

Så tror jag i alla fall.

Ofta tycker jag att man har svårt att komma tillbaka till den känsla man hade när man började skriva låten. Har börjat skriva i ett textdokument små texter som beskriver känslan i stycket.

Jag håller med att det är dumt att "pressa fram" musiken... man ska nog, som du säger, återanvända. Man får ju dock rippa sig själv hur mycket man vill, så man kan ju använda samma sak flera gånger! 🥰

Man kan ju också tvinga sig själv att skriva klart låten för egots skull... samt sedan ta och återanvända det göttaste! Jag refuserar ofta hela låtar... håller i detta nu på med förproduktion på en platta... och det är nog 7-8 låtar som varit tänkta till den som blivit kasserade (de ligger och surnar ngn stans på en hårddisk).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har "problemet" att jag kommer på nya saker hela tiden. Tror jag tröttnar lite för snabbt och vill göra nytt hela tiden, för det är där i jag får kicken. Detta sker oftast då jag inte har någon deadline eller egentligen inget speciellt mål, en "struktur" jag älskar att befinna mig i!

Så fort det finns en deadline och en mening brukar kag kunna diciplinera mig och tänka "måste bli klart, sen får jag ta kritiken senare!"

Jag vill dock poängtera att jag tycker den kreativa fasen är mest intressant och det är häri jag finner kraften att huvudtaget hålla på med musik, dvs hellre 5 låt ideér än en färdig låt på nått sätt 🥰

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får snart köpa en ny hårddisk (INTE_SLUTFORDA_LATAR:) till all musik som inte blir klar. Jag tror det bästa är att låta dem vara som dem är och gå tillbaka till dem och kanske använda delar av idén eller fortsätta med den. Sämst blir det när man "pressar" fram musiken...

Så tror jag i alla fall.

Ofta tycker jag att man har svårt att komma tillbaka till den känsla man hade när man började skriva låten. Har börjat skriva i ett textdokument små texter som beskriver känslan i stycket.

Jag håller med att det är dumt att "pressa fram" musiken... man ska nog, som du säger, återanvända. Man får ju dock rippa sig själv hur mycket man vill, så man kan ju använda samma sak flera gånger! 😆

Man kan ju också tvinga sig själv att skriva klart låten för egots skull... samt sedan ta och återanvända det göttaste! Jag refuserar ofta hela låtar... håller i detta nu på med förproduktion på en platta... och det är nog 7-8 låtar som varit tänkta till den som blivit kasserade (de ligger och surnar ngn stans på en hårddisk).

Mmm. Håller med mycket av det du skriver. Man måste ju inte ha alla idéer till egna låtar, bättre att försöka sätta ihop det och få några få "hits" än hundratals Trashcan-material med sekunder av bra idéer. Svårt att få allting att passa bara, och då kommer man ju till det du skrev om känslan i stycket. Jag har även svårt att spela in direkt när jag kommit på nått, vill komma på mer till samma låt och morgonen efter = inte en susning om vad jag spelade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog snarare tvärtom när det gäller att slutföra verk, jag måste nästan slutföra dem, spelar ingen roll hur lång tid det tar. Kan hända att jag jobbar på ett och samma spår hur länge som hellst, bara lägger på och lägger på, sen får man nästan panik och slänger ihop ett outro som man jobbar nästan lika länge med innan man är nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett knep kan vara att man byter uppgifter med varandra - dvs byt projekt ett tag, eller varför inte låta någon annan lyssna och ta det vidare...

Absolut! Det är ett bra sätt att komma vidare om man verkligen är fast (sålänge man inte har en pinne upp i r*ven och klara av att nån annan pillar på ens grejer...)

Annars säger min erfarenhet mig att det enda rätta är att fortsätta påbörja saker, förr eller senare avslutar man nånting och förr eller senare låter det hyfsat.

Ibland måste man också tvinga sig själv att avsluta projekt. Övning ger färdighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Håller med mycket av det du skriver. Man måste ju inte ha alla idéer till egna låtar, bättre att försöka sätta ihop det och få några få "hits" än hundratals Trashcan-material med sekunder av bra idéer. Svårt att få allting att passa bara, och då kommer man ju till det du skrev om känslan i stycket. Jag har även svårt att spela in direkt när jag kommit på nått, vill komma på mer till samma låt och morgonen efter = inte en susning om vad jag spelade!

Jag har på senaste stycket jag skrivit lekt en hel del med förskjutningar av teman och rytmer, liksom tvingat mig själv att använda ett väldigt begränsat material... som det är nu låter den väldigt enhetlig och ändå intressant spretig låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får snart köpa en ny hårddisk (INTE_SLUTFORDA_LATAR:) till all musik som inte blir klar. Jag tror det bästa är att låta dem vara som dem är och gå tillbaka till dem och kanske använda delar av idén eller fortsätta med den. Sämst blir det när man "pressar" fram musiken...

Så tror jag i alla fall.

Ofta tycker jag att man har svårt att komma tillbaka till den känsla man hade när man började skriva låten. Har börjat skriva i ett textdokument små texter som beskriver känslan i stycket.

Jag håller med att det är dumt att "pressa fram" musiken... man ska nog, som du säger, återanvända. Man får ju dock rippa sig själv hur mycket man vill, så man kan ju använda samma sak flera gånger! 😆

Man kan ju också tvinga sig själv att skriva klart låten för egots skull... samt sedan ta och återanvända det göttaste! Jag refuserar ofta hela låtar... håller i detta nu på med förproduktion på en platta... och det är nog 7-8 låtar som varit tänkta till den som blivit kasserade (de ligger och surnar ngn stans på en hårddisk).

måste börja med att säga att jag verkligen inte håller med angående att "pressa" fram musiken. många av mina bästa låtar har jag gjort när jag haft stor press av skivbolag p.g.a. korta deadlines. jag är övertygad om att man kan tvinga sig själv att arbeta tills man får inspiration. jag har iaf lyckats med det hittils själv. 😆

så har jag en fråga, tror det var du steflund som sa nånting om att invertera melodin, vad innebär det? vet att man kan invertera ackord genom att flytta upp nedersta tonen en oktav, och invertera inverterade ackordet en gång till.. osv. men hur fungerar det med en melodi?

Link to comment
Dela på andra sajter

måste börja med att säga att jag verkligen inte håller med angående att "pressa" fram musiken. många av mina bästa låtar har jag gjort när jag haft stor press av skivbolag p.g.a. korta deadlines. jag är övertygad om att man kan tvinga sig själv att arbeta tills man får inspiration. jag har iaf lyckats med det hittils själv. 🙂

Håller med helt. Det viktiga för mig är att jag vet att jag ska jobba med nånting och exakt när jag ska jobba. Dels kan jag släppa alla tankar på jobb när jag är ledig (vilket i längden är viktigare än man kan tro) och dels kan jag se till att de timmar jag planerat för jobb sker ostört och jag kan ägna mig helt och hållet åt det som ska göras. "Inspirationen" jobbar jag fram; den kommer väldigt sällan farandes från ingenstans till mig längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Invalido (oregistrerad)

Idén att spara sina låt "snuttar"..

Vad historien förtäljer så är ju tex. "Stairway to heaven" gjord på typ 7st olika låtidéer.

Så att slå ihop en låt med en annan kan ju bli bra.

Sedan kan man ju kolla på artister som R. Williams låtar.

Vissa låtar är inte mycket mer än 2:30min.

Och ofta väldigt repetitiva, men det verkar ju funka.

Inte för att jag tror att han alltid är skaparen, av allt han framför.. 😄

Frågan är om man måste göra allt så avancerat?

Jag brukar själv lyssna på det jag spela in medan jag gör andra saker.

Även om det saknar ref/vers mm.

Då brukar resten av låten "kalva" fram 😆

Sedan har vi ju - Producenten -

Om man nu ska ge sig in på alvar..

Redigerat av Invalido
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man som människa i vanliga livet har svårt att avsluta och göra färdigt saker, städa, ha ordning runt omkring sej, så avspeglar detta sej givetvis också på musiken. Kan man jobba under press på ett ”vanligt jobb” så kan man troligen det också med musik… 😏

Är man oorganiserad som människa så har man förmodligen inte full ordning i datorn heller på sina projekt. 😆

Är man van att driva projekt i hamn i ”vanliga livet” så blir det givetvis lättare att göra det i musikrummet framför datorn också…

Jag kan själv berätta att jag är en otroligt oorganiserad personlighet, näst intill ADHD i koncentrations status…

Vad som räddat mej är att jag gillar strukturer, strukturer ger skal att hänga upp saker på och består bla av olika tillvägagångssätt och även mål och delmål som man sätter upp… På det viset blir man mera medveten om sina svagheter och då givetvis mer öppen för att jobba på dom…

Tycker man detta låter helt fel och jobbigt så kan man många gånger fördelaktigt göra som andra i vanliga livet… 😆

I vanliga livet Skaffa en fru Som musiker -Samarbeta

I vanliga livet Sno idéer Som musiker -Inspireras

I vanliga livet Ladda ner Som musiker -Sno midifiler & trumloopar

I vanliga livet Be Mamma Som musiker -Få pengar ifrån annat håll…

I vanliga livet Gå på A-kassa Som musiker -Jobba på som vanligt

Allt skrivet med en stor portion humor och självdistans... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...