Jump to content
Annons

Svårt att slutföra verk.


Martin

Recommended Posts

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har tänkt å posta detta ämne ganska länge nu!!!

Har nog 10-15 låtar som är en vers och eventuellt lite ref...

JOBBIGT!!

Det vore bra med lite tips på hur andra gör för att komma vidare!

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nästan alltid =)

Kanske inte är rätt sätt, men jag sparar undan idén, och hoppas att den fungerar ihop med en annan idé, alternativt att jag kommer på något senare.

Sen ibland, så lyssnar man igenom sina 1 minuters inspelningar, och kanske känner "Fan, den låten borde jag jobba vidare med!"..

Dom låtar som oftast blir klara för mig, det är när jag har suttit och lirat i soffan på en idé i några veckor, sjungt litegrann, och bara plojjat. Rätt vad det är så har jag en hel låt klar, och då är det bara att arra och spela in. När jag däremot sätter mig ner och "ska" skapa något, då blir oftast halvfärdigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tack. Det gäller inte bara musik utan alla projekt jag startar tyvärr. Problemet för min del är väl att jag jämt får massa nya idéer och kan inte bärga mig utan hoppar på nästa projekt utan att göra klart det jag håller på med.

Men där har vi en av de stora fördelarna med att jobba i grupp. Spelar man i band tex så har man ju ofta delat ansvar för att en låt ska bli klar, och då pushar man varandra. Dessutom kan det vara bra sätt att få hjälp när man kör fast. Åas kan det vara jobbigt när de andra inte vill som man själv vill 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"svårt att slutföra verk" är mitt andranamn!

Hej, broder 🙂

hehe tjena! hmm undras om jag snott min avatar från dig för längesedan eller om jag hittade den någon annastans? jag kan byta om du vill?

Men då är inte vi bröder längre! 😎

Men å andra sidan är det svårt att se skillnad på oss, så byt du gärna. 😆😛

Och med "någon annanstans", menar du väl i avatar-inställningarna här på forumet? 🙂

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att man siktar för högt ibland. Om man har t ex en refräng så behöver ju inte versen vara nått helt nytt. Ta bort gitarrerna och kör bara bas och trummor. Eller ta ner dynamiken på nåt annat sätt. Testa att använda dig av nåt, enligt dig, riktigt klyschigt eller "dåligt" riff, det kanske blir bra eller så hjälper det dig att få nya ideér.

Man kan nog bli för hemmablind. Man vill att alla delar av låten ska vara lika bra som den där versen eller refrängen man är så nöjd med.

*Gardering* bara för att jag skriver det här betyder inte det att jag alltid fixar mina låtar. Har exakt samma problem ofta jag med.

*edit* ändrade lite.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter mest inne i "skapandet" och tänker inte kring helheten, har svårt att få delar att gå ihop, om jag gör en "refräng" har jag jätte svårt att komma på en intro och en vers innan den.

Tror du måste sätta mer press på dig själv.

Det är relativt vanligt att man sitter o leker/letar sig fram bland ljud, accord, nya ideer, testar trendiga saker osv osv. Men en dag måste man sätta sig ned och göra klart ett projekt oavsett hur resultatet blir, att man avbryter vissa projekt tror jag har att göra med att man inser att pusselbitarna inte längre passar med varandra som dom borde och att det går snabbare att skissa upp ett nytt projekt istället + att man kör fast liksom.

Men när man skissar upp sitt nya projekt tycker jag man ska lyfta upp kunskapen och ideerna från dom tidigare projekten i dom nya arren & mix osv ...

Sen är det faktiskt ibland jävligt svårt att få till den där röda linjen eller helheten i musik, man tvekar för mkt och är rädd att det inte blir som det borde...

mitt tips är att oavsett vad, gör klart så mkt som möjligt, och ju mer tid du lägger ned ju bättre resultat blir det. om det blir dåligt resultat eller inte är skitsamma du behöver ju inte spela upp din demo för folk om du inte vill men det är skönt att ha projekten avslutade..

har själv låtar/skisser som jag haft liggande i flera år som jag ibland öppnar och kollar om jag har någon ny idee, för ibland tar det otroligt lång tid att få klart och ibland går det snabbt som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

något jag har märkt som fungerar bra är att försöka sätta press på sig själv. om man t.ex. sätter en deadline på en låt så har man helt plötsligt fått en motivering till att slutföra det man börjat.. jag kan inte säga att jag någonsin hunnit bli klar med ett projekt till den satta deadlinen, men det har ändå hjälpt mig en bra bit på vägen.

en till motivering kan vara att skicka ofärdiga stycken till väl valda vänner och om de råkar tycka om det de hör så blir man alltid sugen på att ge dem (och sig själv) en hel version.. om de däremot inte tycker om stycket så är det kört för min del då mitt självförtroende sjunker till botten och låten därför får ligga och skräpa på hårddisken i all evighet..

Redigerat av wusty
Link to comment
Dela på andra sajter

"svårt att slutföra verk" är mitt andranamn!

Hej, broder 🙂

hehe tjena! hmm undras om jag snott min avatar från dig för längesedan eller om jag hittade den någon annastans? jag kan byta om du vill?

Men då är inte vi bröder längre! 🙂

Men å andra sidan är det svårt att se skillnad på oss, så byt du gärna. 😕🙂

Och med "någon annanstans", menar du väl i avatar-inställningarna här på forumet? 🙂

ja just det, den finns ju som standard avatar ja....men nu har jag bytat iallafall!

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Samma problematik finns i arbetslivet.

Ett knep kan vara att man byter uppgifter med varandra - dvs byt projekt ett tag, eller varför inte låta någon annan lyssna och ta det vidare...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl kanske lite på i vilken genre man jobbar i.

Sitter du och snickra ihop akkepop så kanske det inte fungerar att pilla med loopsnuttar till exempel. 😄

En vanlig "regelrätt" poplåt kanske funkar bäst att sitta med en gitarr och skriva en text och eller hitta på en melodi samtidigt till exempel. 😱

Fast jag vet inte. Har precis samma problem. 😄

Tror att det är väldigt lätt att man strävar efter att få en färdig produktion INNAN man har gjort låten vilket tenderar i att man spelar in en snutt och börjar mixa och trixa med ljudbilden istället för låten vilket är vanligt att jag gör... och då är det riktigt kört. 😱

Men jag vet inte. Har himla problem med detta oxå som sagt.

😆😱

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl kanske lite på i vilken genre man jobbar i.

Tror att det är väldigt lätt att man strävar efter att få en färdig produktion INNAN man har gjort låten vilket tenderar i att man spelar in en snutt och börjar mixa och trixa med ljudbilden istället för låten vilket är vanligt att jag gör... och då är det riktigt kört. 😆

Men jag vet inte. Har himla problem med detta oxå som sagt.

Jo det känner vi igen... 😎

Jag gör mest standard pop och rock det följer ju ofta standardmallar... men det är nog bra att ha en struktur klar för sig innan man gör för mycket.

Intro-VersA-VersB-Ref-osv...

Samarbeten kan också vara bra 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ganska bra lösning på detta. Typ fyra gånger per ås så tar jag en hel dag då jag ser över alla halvklara grejjer jag gjort (brukar vara uppe i minst 25 olika projekt) och sen försöker jag baka ihop dem. Jag tar en vers där och en refräng där.. gör om lite tonarter.. brukar bli bra för det mesta. Men det största problemet är att riff bara sprutar ut medan melodierna verkar ha gömt sig.. så det blir ofta några instrumentala låtar också 😆

hehe.. så gör jag iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert fler som har det problemet? 😛

Ni som kommit ifrån det problemet? Hur har ni gjort? Jobbar ni på ett annat sätt? Jag sitter mest inne i "skapandet" och tänker inte kring helheten, har svårt att få delar att gå ihop, om jag gör en "refräng" har jag jätte svårt att komma på en intro och en vers innan den. Det blir ett abstrakt kaos. Och till slut känns det så vemodigt att jag lägger ner den idén och börjar på en ny.

hahahaha 😕 lät lite ku.. ehhm. ja. jag brukar inte ha så stora probs med det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert fler som har det problemet? 😛

Ni som kommit ifrån det problemet? Hur har ni gjort? Jobbar ni på ett annat sätt? Jag sitter mest inne i "skapandet" och tänker inte kring helheten, har svårt att få delar att gå ihop, om jag gör en "refräng" har jag jätte svårt att komma på en intro och en vers innan den. Det blir ett abstrakt kaos. Och till slut känns det så vemodigt att jag lägger ner den idén och börjar på en ny.

Jag hade samma problem tills att jag fick fasta ramar till vilka jag skrev låtarna för, dvs de i bandet. Nuförtiden blir de flesta låtidéerna som klarat 1 el 2 gallringar hela låtar. Och där kommer ju det där att sätta press på sig själv in, då jag har rätt ont om tid att sitta och komponera så har jag blivit tvungen sitta och försöka komma på rytmer och melodier på jobbet eller tunnelbanan, och sedan testa dem snabbt när jag kommer hem. Detta gör att jag aldrig sitter och tänker "hmm baskaggen låter lite tråkig" innan låten är klar.

Mycket svammel kanske men mitt förslag är hursomhelst att testa och skriv utifrån ett imaginärt band om du inte har något. Och lirar du inte i band, sätt upp givna ramar om du fastnar, inte mer än 2 minuter till osv... sedan behöver du kanske inte alltid följa ramarna men det kanske gav dig en annan infallsvinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar oftast in idéer på typ mobilen/diktafon och kollar sedan efter några dagar och ibland har man kommit på nåt som man tycker funkar bra och då börjar man spela in det.. känns som att det går lättare att lägga ner tid vid inspelning om man vet att man gillar låten.. ibland börjar man i fel ände och sitter och spelar in något direkt och i slutändan sitter man och skruvar och fixar för att få det att låta bra bara för att kompensera för en inte alltför bra låt.. bara ett tips.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...