Jump to content
Annons

Svårt att slutföra verk.


Martin

Recommended Posts

Själv har jag vissa perioder då det kan kännas lättare att slutföra saker ensam och andra gånger i gruppsammanhang. Har jag inget flyt i livet i övrigt så är det väldigt svårt att få musik slutförd. Då gäller det att pressa kreativiteten och försöka få fram något ändå. Det kan lyfta upp en ur skuggan och vara en början på bättre tider.

En viktigare tricken jag använder för att lyckas är att variera sig mycket på alla sätt och vis. Kan vara låt och stilmässigt, produktionen, effekter, ljud osv osv.

Lyssna på mycket musik och försök bilda en uppfattningen om hur andra gör. Ta en låt du diggar och använd som referens. Gör man fel så spelar det inte så stor roll egentligen, antingen funkar det eller ej.

Fast funkar det inte så känns det ju skit. Man har en färdig utarbetad idé i huvudet men lyckas inte få ut den i ljudformat.

SÅ därför kom jag precis på att man kan öka sin förståelse för musikteori. Då kan det sippra ut idéer som man inte ens kunde drömma om. Ibland man är en sån person..

Hur som helst, dåligt skrivet inlägg. Jaa..

Har väl egentligen inget vettigt att tillägga men ville bara att jag ska ta till mig allas goda tankar och idéer 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har samma tendens, men jag bryr mig inte. Jag håller på för att det är så kul, och det spelar mindre roll om det blir färdigt eller inte. Kom ihåg Karin Boye: "Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen, som är mödan värd" (ur "I rörelse" från "Härdarna").

Här är hela dikten, en av de bästa jag vet.

Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,

blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr.

Så, bröder och systrar, njut av det ni gör, och låt det bli vad det blir.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gissa att jag har ca. 19 påbörjade låtar i 5 genrer på varje halvfärdig som jag ens vill fortsätta nått på 😆 ..kom på att jag faktiskt aldrig gjort klart en hel låt själv i hela mitt liv.. och jag har skrivit musik i 8 år.. Så jag borde vara kungen under denna topic! hehe.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

har faktist börjat slutföra låtar numera. Innan gjorde man massa o sen blidde det inget alls... tror det är en träningssak. ju bättre du blir ju mer färdiga låtar blir det. Fast jag har en förmåg att göra en halvsjysst lyt o sedan tröttnar jag o det blir inget mer pillande på ett bra tag, men vipps en dag så kör man igen med sina gammla spår o finner att dom var rätt ok ändå😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det här är tråden man helst inte skulle vilja läsa för vill man det har man troligen svårt att avsluta låtar och behöver bekräftelse på att andra är likadana samt att man har svårt med kommatecken och punkter och sånt när man skriver sina inlägg.

JL

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG HAR LÖSNINGEN...

Läs detta noga nu...

Gör en snabb demo av din ide...

Ta MAX 3 dagar på dig, alt: Ca 25 timmar

Stressa fram din ide och bestäm dig direkt.

Fundera inte så mycket...

När demon är klar så låter du den ligga i ca 1 vecka.

Sen tar du fram den + penna och papper.

Lyssna på den och skriv ner allt du tänker på.

Samla sedan motivation och gör om låten ígen när det känns aktuellt.

Jag lovar dig att detta fungerar..

Not: Har du inte diciplin på andra områden i ditt liv fungerar inte det här heller.....

Mvh

Fredrik

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...