Jump to content
Annons

vertigo

Medlem
  • Antal inlägg

    55
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. tigersmällare var väl extremt oskyldiga mot thunderking. vi använde dom flera år efter att dom försvann tack vare att en bekants far köpte ett rea-parti precis innan dom förbjöds. ajaj öron. men man är väl inte bättre idag, sitter med maxvolym i hörlurarna flera timmar om nätterna tills öronen tjuter. det är ju många krogar som har anordningar som varnar innan det blir för högt med rött ljus, och när väl db-gränsen nås slås strömmen av. jag skulle behöva nåt sånt för mina hörlurar.
  2. live är väl industristandard för folk som håller på med elektronisk samplebaserad musik nu, till skillnad från när tråden skapades.. kör man nåt annat program kommer man bli överkörd av konkurrensen, sälja 10 ex av sin tolva och bli bortglömd. 😱
  3. även om dom blir torra så kommer det ta 5 sek per låt att åtgärda.
  4. vertigo

    bandeko modifiering

    jag har ett par bandekon och har idag funderat på om det inte borde gå att modifiera dom med att sätta dit ytterligare spolnings-bana mellan skriv- och läs-huvud så man får längre delay tider. är det nån som vet om det är tekniskt möjligt eller kanske testat liknande grejer själv?
  5. om jag ska utnämna en virvel, och endast en, så skulle jag säga att det är denna som de flesta samplat: edit: tog bort onödig quote
  6. Japp intressant, men discon existerade väl inte 1970 (kom den inte typ 74?), men visst ska italo folket och alla andra ha credit också för uppfinningsrikt skivtrixande! Jag tror att Scratching har utvecklats av massa folk, parallellt i flera länder. Och till Danny, betvivlar att Herc skulle tagit åt sig äran från t.ex. Cut Creator, jag menar LL skulle nog inte vara lika glad i Herc i sina lyrics då! Men intressant absolut, jag tror som du säger att alla haft sina roller till att utveckla hiphopen till vad den är idag. Det var inte medvetet som jag gav all credit till han, min egentliga poäng var ju att hiphopen föddes på tidiga 70-talet. Och Kricke: bästa åren är 67-73! 😆
  7. Var det inte en flaska Heineken inblandad också? Vem som "uppfann" hiphopen är omtvistat sedan länge, Cool Herc och hans polare är bara dom som har lyckats bäst med med sina mediakontakter, så skriv inte inlägg om hur det gick till som får det att låta som ni var med på den tiden själva. Kool Herc menar du? 😛 Visst, men det är väl fortfarande allmänt känt att det var Herc som startarde det hela. Andra DJs från andra crews från samma tid har ju sagt desamma. Har du nån källa som säger nåt annat får du gärna dela med dig, vore intressant att se!
  8. Jo i och för sig, gäller att skilja rap och hiphop. Fast känns som mycket av efterkonstruktioner det där med 70-tals hiphop om man talar musik vill säga. Sen kan man diskutera vad som egentligen är musikstilen rap! Breakdance kom också ungefär samtidigt som Graffittin, när Herc började köra dubletter och förlänga breaksen. Det var även Herc som började med Scratching redan 1971. För mig är det musikstilen Hiphop, förlängda funkbreaks och in-scratchade samples. Jag har alltid varit svag för instrumental hiphop, speciellt av den funkigare varianten. På nåt sätt känns det fett att den stilen fanns innan rap. Finns en skitbra dokumentär som tar upp allt det här som brukar gå på SVT som du måste kolla in om du inte sett den. Kan såklart inte komma på vad den heter nu!
  9. Du får tänka på att hiphop är mer än bara Rap. Det började i början av 70-talet. Grafittin till exempel kom 1970 ungefär, och riktigt exploderade runt 71/72. Kool Herc, första hiphop DJn, började med sina block-partys runt samma tid. Bambaata och de andra kom tätt efter. Dom började förlänga funkbreaks genom att köra 2 ex av varje skiva. Renaste formen av hiphop beats helt enkelt. Jag är som du fast jag stör mig på folk som säger att hiphopen kom på 80-talet. Men rappen kom först sent på 70-talet, även om man kan spåra den till tidigare artister som Melvin van Peebles, Lost Poets m.fl. Men det känns som du säger lite krystat. Jag tror att det främst är internets fel att alla subkulturer i princip har dött ut. Men det är en helt annan diskussion. Edit: Stavfel
  10. För att man ska kunna klaga på att det är för lite slick och hårdrock i medierna. Grejern är att hårdrock lär inte behöva plats i media. hur många lyssnar inte på metal ändå? Skulle inte hiphop å diverse "mtv musik" inte finnas i medierna skulle ingen känna till den 😠 förstår att du försöker vara rolig här. hiphop har aldrig haft nån stor plats i media till at börja med och scenen har mått jävligt bra av det, stilen föddes i början av 70-talet. jag tror seriöst att det enda hiphopen i medierna gör är att skrämma iväg folk från den riktiga hiphop scenen. vem vill ha nåt att göra med grejerna som går runt på mtv? lider rock scenen av liknande problem just nu?
  11. bör väl vara högaktuellt med dokumentär nu när han dött. säkert flera regissörer och bolag som bråkar om att få göra den. han var en fantastisk musiker! r.i.p.
  12. aldrig hört om nåt liknande, hon kanske borde lämna in den?
  13. har också en ipod nano och är mycket nöjd, bra ljud och navigeringssystemet är bättre än alla andra mp3 spelare jag har testat. viktigt när man har mycket musik. vad har dom haft för problem med sina ipods? har en polare som skickade in sin ipod pga dåligt batteri, men man kan byta själv. finns nya batterier att köpa på ebay.
  14. är fly baserad på nån klassisk låt? isåfall vilken? ojojoj, skitbra! tror vi är inne på lite liknande spår musikaliskt.
  15. vertigo

    Fri sampling!

    loleatta holloway mer samplad i dagens hiphop än james brown? var det nåt slags skämt?! hehe. b-boy hiphop är fortfarande ganska stort, det finns en scen även här i sverige. med labels som g.a.m.m., dicey, swedish brandy osv. jag tror ni saknar vetskap om hur bred james browns och the jbs katalog är. james brown har producerat massvis med soul och funk artister. och the jbs (hans backing band) har t.o.m. släppt psykedelisk rock i början av 70-talet i klass med dom bästa artisterna i genren. sen är james brown är inte bara funky drummer liksom, och han har väl kanske runt 30 öppna trumbreaks minst! det märks att ni inte har nån slags insyn i hur clearing av samples går till i verkligheten. eller nån kunskap alls om hiphop kulturen. jag anser att man inte ska cleara en sampling om det inte är mainstream det är frågan om. då mainstream artister aldrig gräver djupt utan mest bara samplar hits, ofta på bolag som fortfarande existerar och som kanske fortfarande har kontakt med orginal artisten i fråga. men om vi snackar riktig hiphop, och inte pop. så pressar man nästan alltid under 3000 ex, oftast runt 500 eller 1000. då tycker jag inte man ska cleara, man går knappt runt som det är. det är sällsynt att independent labels clearar samples, om det inte är nåt väldigt känt som samplats. en av anledningarna är att pengarna inte går till artisten i fråga utan labeln som äger rättigheterna till inspelningen. sen är det jävligt svårt att lokalisera rätt folk eftersom det inte längre är några kända labels vi snackar om. säg att nån artist samplat 2 ackord från nån brasiliansk jazz platta, ett riff från en psykedelisk rock platta från peru (yep, sydamerika hade en skitfet psyk-scen!), och blås från någon reggae platta. chansen är inte speciellt stor att bolagen fortfarande existerar. ska man då ringa runt och försöka hitta en kontaktperson så är det vanligt att man blir blåst. lätta pengar liksom för den snubben, det är bara att han säger att han ägde labeln. det har även inträffat inom mainstream hiphop att folk har clearat en sampling till fel person, och att riktiga bolaget sedan stämt artisten. men det jag inte gillar är att det är giriga skivbolag som äger rättigheterna till inspelningarna, och inte artisterna. så artisterna får nästan aldrig pengar här och det är inte alltid artisterna och bolaget har samma inställning. ta till exempel fallet med n.w.a. och funkadelic/george clinton. george clinton tycker det är skitroligt att han blivit samplad och att folk intresserat sig för hans musik. han tycker alltså det är helt ok att han blivit samplad, men här har han inget att säga till om eftersom bolaget äger rättigheterna till inspelningarna. dom gick in och stämde n.w.a. emot clintons vilja. efter det här spelade george clinton in nya skivor som han döpte till "sample this" riktade till hiphop artisterna, som han gav ut själv. det vart rätt långt men hoppas ni fått lite mer insikt nu!
×
×
  • Skapa ny...