Jump to content
Annons

Arrangera musik


Danabacken

Recommended Posts

Hej! Är jag ensam om att ha svårt för att arrangera låtar jag gör? Hur gör ni, har ni några tumregler och tips för sånt? 😄 Det är nästan det jag tycker är svårast med att göra egen musik. Men vissa kanske har lättare för sånt.

Dela gärna med er med era erfarenheter om arrangering. Skulle vara kul o höra hur folk gör. 😄

\Daniel

Edit: Stavfel

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trail & error.

Lyssnade lite på din senaste demolåt, tycker int e du har några problem med arr.

Håller med dig! Fast ibland beror det på vad man själv vill åstakomma. I vissa fall går det inte att sätta fingret på det...

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite på din senaste demolåt, tycker int e du har några problem med arr.

😮 åh! Tack 🙂

Jo, trail and error är ju sant. Men det är precis så långt jag hinner komma (som på senaste demot), innan det säger Stopp! 😄 Det är faktiskt Alltid så. Sen väntar jag ett tag innan jag fortsätter på den, då går det oftast. 🙂

Wierd! 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, några regler finns väl inte, däremot hur mycket smaker och tyckanden som helst. Lite av tjusningen med att spela in och arra en låt är ju att inte veta slutresultatet i förväg. Själv har jag sällan en aning om hur arret kommer att låta när jag ska börja spela in. En del har tillkommit av en slump. Jag har råkat muta kompgitarren tex och upptäckt att här ska kompet tystna i stället för att vräka på som jag först trodde. Annars brukar jag lägga på mer och mer överallt, vad gäller instrumentering, stämmor och break för jag blir aldrig riktigt nöjd. Till slut har jag då hamnat i ett läge då jag provat det mesta upptäckt hur det inte ska låta och kan börja rensa bort tills det enda rätta finns kvar eller spela in så som det ska vara. Visserligen blir det en lång resa men man har ju kul under tiden. Inte ens proffsen vet hur sina slutresultat ska bli, i alla fall när man får höra outgivna versioner/alternativa tagningar, så mitt råd är att bara prova sej fram hela tiden tills man blir nöjd.

Och sen har vi ju detta eminenta forum att hänga ut våra alster och få tusen tips och synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, några regler finns väl inte, däremot hur mycket smaker och tyckanden som helst. Lite av tjusningen med att spela in och arra en låt är ju att inte veta slutresultatet i förväg. Själv har jag sällan en aning om hur arret kommer att låta när jag ska börja spela in. En del har tillkommit av en slump. Jag har råkat muta kompgitarren  tex och upptäckt att här ska kompet tystna i stället för att vräka på som jag först trodde. Annars brukar jag lägga på mer och mer överallt, vad gäller instrumentering, stämmor och break för jag blir aldrig riktigt nöjd. Till slut har jag då hamnat i ett läge då jag provat det mesta upptäckt hur det inte ska låta  och kan börja rensa bort tills det enda rätta finns kvar eller spela in så som det ska vara. Visserligen blir det en lång resa men man har ju kul under tiden. Inte ens proffsen vet hur sina slutresultat ska bli, i alla fall när man får höra outgivna versioner/alternativa tagningar, så mitt råd är att bara prova sej fram hela tiden tills man blir nöjd.

Och sen har vi ju detta eminenta forum att hänga ut våra alster och få tusen tips och synpunkter!

Bra ide att bara köra o se vad det blir av det. Jag vet Aldrig hur mina slutresultat ska bli, så det är ungefär på så sätt jag gör med, kan man säga.

Det kommer la' 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ha en dialog med mig själv huruvida olika partier eller instrument är relevanta eller inte med utgångspunkt att låten ska bli så bra som möjligt. Jag måste då hela tiden motivera för mig själv varför vissa partier ska få vara kvar, vad dom tillför låten. Är det något som inte tillför något så ska det bort helt enkelt.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som funkar bra för mig att är faktiskt begränsa sig eller tvinga sig själv att jobba på helt annorlunda sätt än man är van vid. Resultatet kanske inte blir bäst i världen men man tvingas att tänka om och det är ju alltid bra. Ändra om allt som blivit kliché när du proddar/arrar och skit i att det inte blivit det bästa du nånsin gjort, se det mer som experimenterande. Hur det än slutar så är du garanterat en hel rad nya erfarenheter rikare vilket ger dig en annorlunda inställning till nästa "riktiga" produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar först spela in alla idéer jag har. Sen börjar jag skala av lite slumpartat här och där så att varje del kanske har blivit 2 delar eller kanske t.om. 3. Tema med variation fungerar ju oftast som en bra stomme i en låt. Graden av variationen varierar ju dock. 😄 Tror främst att det beror mycket på vilket genre man sysslar med. Men det är nog som nån här påpekade innan, trial and error kommer man långt på. Våga spela "fel" helt enkelt!!!...kan vara grymt förlösande. 😱

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

mitt problem är att jag älskar slingor som flätas samman till en helhet... vilket leder till att jag lägger på till den milda grad att det bara blir en gröt av alltihopa. 😕 . hm nu är ju inte det mitt enda problem utan jag skulle nog kunna räkna upp en lång lista 🙁 .

Vad jag tror är viktigt är att man hittar en mening med varje slinga och att leta efter enkelheten. Vad är det egentligen man vill att lyssnaren skall höra? Försök skrapa bort all sörja och få fram glansen, eller hur man nu skulle uttrycka det på ett mer poetiskt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
frejan (oregistrerad)

Se enkelheten i arret...Ofta finner jag mig själv att göra för många pålägg av olika typer av melodier och rytmkomp. Låt sångmelodin leda valet av tonart och se till att alla underliggande melodier lyfter sångmelodin, istället för att bråka med den.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

frejan (oregistrerad)

hehe...såg just att Stajo haha...sa i stort sett precis samma sak...Nåja...det kanske aldrig kan sägas för mycket =).

Good luck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta att tänka Dana.

Ibland är det bra att bara låta grejer komm ut av sig själva. Gör bara grejer lite på måfa och se hur det blir. Själv gjorde jag några av mina bsta "tv-spels" låtar (nåja iaf nåt åt det hållet) på typ 15 minuter. Och då var i princip det mesta att ta fram ljuden.

Dessutom har inte jag heller märkt att ud haft problem med att gör alåter? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trail & error.

Lyssnade lite på din senaste demolåt, tycker int e du har några problem med arr.

Håller med dig! Fast ibland beror det på vad man själv vill åstakomma. I vissa fall går det inte att sätta fingret på det...

Håller med er båda. Trail and error är bra. men som "Eternal" säger, ibland kan man inte sätta fingret på vad det är man vill få fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man får insperation från musik man lyssnar på.

Jag rippar aldrig nåt rakt av. Men i somras tillexempel lyssnade jag mycket på Basement Jaxx... och då blev jag ju automatiskt influerad av dem.

Jag tycker att man kan lyssna in sig på nåt om man har en bild i huvudet ungefär hur man vill attd et ska låta. Det har man ju oftast.

I alla fall...

Det här ska vara en rock låt... eller r´nb...

Fast det är viktigt att inte lyssna på en låt utan lyssna på många låtar som du tycker är bra i den genren.

Sen kan fylla på med egna inslag så att det blir en personlig touch på det hela. Det är ju jätteviktigt också.

Annars brukar jag ibland bara göra nåt och inte ha en klar idé hur det ska låta. Fast då tar det alltid längre tid. Fast då blir det ju mer unikt också.

Fast ibland går det lite till överdrift med mig att jag bara ska ha inslag som inte är gjort förut..

Det tar också död lite på kreativiteten om det går för långt åt det hållet också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trail & error.

Lyssnade lite på din senaste demolåt, tycker int e du har några problem med arr.

Håller med dig! Fast ibland beror det på vad man själv vill åstakomma. I vissa fall går det inte att sätta fingret på det...

Håller med er båda. Trail and error är bra. men som "Eternal" säger, ibland kan man inte sätta fingret på vad det är man vill få fram.

Men vad händer!!!

Det heter Trial & Error

Bara för att första personen som nämnde det skrev fel måste ju inte alla göra det! 😄

*Språkpolis i verkan*

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det kan vara väldigt nyttigt att ha en partner (musik-kollega alltså) att utbyta ideer med.

Jag är expert på att lägga 5000 balla pålägg, sen får jag besluts ångest, "don't wanna kill my darlings !!!". Då skickar jag över hela skiten till kollegan så får han rensa.

Man kan ju även vara lite inkörd i egna fotspår, då är det användbart med lite input från någon annan, som tar en i en ny riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Arrandet är ännu jävligare idag, då jag gissar på att en stor del som hänger på det här forumet både agerar producenter och multi-instrumentalister. Det märks i synnerhet om man tidigare har spelat i band, sitter man själv har man helt plötsligt ansvar för att först och främst jobba fram ett trumkomp, sedan bas, gitarr osv (om man spelar rock/pop vill säga) I band får låtstrukturerna växa fram på ett helt annat sätt. Eftersom jag inte äger ett trumset, och eftersom trumprogrammering är så infernaliskt urbota tråkigt, så fick jag en smärre mirakelupplevelse när jag skaffade Groove Agent. Det är ett hett tips. Skitbra att jamma till, sedan kan man ju ändra om trumspåren lite bäst man vill, men det är suveränt om man vill jobba fram låtens grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jackbob (oregistrerad)

Jag är rätt sämst på att arra låtar. jag gör mest musik helt efter eget sinne och då brukar jag nästan aldrig följa vers-refräng-mallen, utan det blir ofta lite mer flummigt och oforutsägbart. Problemet är bara att jag inte gör det speciellt bra, ibland låter det som om att partierna bara byter av varandra och låten får ingen helhet så att säga. Det är svårt att förklara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar göra på ett helt annat sätt än vad alla andra här gör. 😆

Innan jag börjar med en låt har jag (nästan) alltid en klar idé i huvudet om hur det skall låta. Det kan vara så lösryckt som bara en viss stämning, eller så kan det vara en massa riff, kanske en viss ackordföljd. Själva arret brukar jag för det mesta alltid ha i huvudet. När jag sedan sätter mig ner med en gitarr eller keyboard, så handlar det bara om att få instrumentet i fråga att låta så som det låter i huvudet. 😆

Arret är faktiskt en av de första sakerna som ploppar upp i huvudet på mig. Oftast också vilket instrument som skall göra vad.

Fast alla funkar vi olika. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Nu vet inte jag riktigt om jag besvarar din fråga men jag brukar till 99% börja med refrängen då JAG! anser att den är svårast att få pampig...därefter vers...med hjälp av versen hittar jag sen brygga, stick o dylikt. Under hela den här proceduren känner jag av vilken genre låten hamnar i och då plockar jag fram trummor. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar göra på ett helt annat sätt än vad alla andra här gör. 😉

Innan jag börjar med en låt har jag (nästan) alltid en klar idé i huvudet om hur det skall låta. Det kan vara så lösryckt som bara en viss stämning, eller så kan det vara en massa riff, kanske en viss ackordföljd. Själva arret brukar jag för det mesta alltid ha i huvudet. När jag sedan sätter mig ner med en gitarr eller keyboard, så handlar det bara om att få instrumentet i fråga att låta så som det låter i huvudet. 😛

Arret är faktiskt en av de första sakerna som ploppar upp i huvudet på mig. Oftast också vilket instrument som skall göra vad.

Fast alla funkar vi olika. 🙂

Precis samma för mig! Jag ser ingen direkt skillnad mellan att skriva en låt och att arra den. Jag gör båda samtidigt. Det händer aldrig att jag sätter mig ner och skriver en låt bara teoretiskt, ner med några ackord och en text och en melodi så får detaljerna komma sen, utan medans jag skriver låten hör jag liksom i huvet att "här ska det ju komma in en synt" och "här ska allting utom baskaggen tystna i två takter" och sånt.

Vet inte om det var särskilt hjälpsamt, men jag antar att man kan tänka mer på låten som en helhet än som att den består av ackord och melodier å ena sidan och instrumentering å andra sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett uppvaknande av en tråd som kan bli väl värd att snurra länge tycker jag 😉 För egen del så har jag någon förbannad (o)förmåga att göra fragment av låtar samtidigt som jag vet att det enda rätta för min del är att BÖRJA SPELA IN - och då helst slask från början till slut. Därefter kan jag börja fylla i, arra om, lägga fills, trummor, körer och whatever.

Oavsett musiksmak: Ett riktigt bra exempel på genomtänkt arr i trad. västerländsk pop/rock-mall tycker jag att Vallhagen lyckats med här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=48687

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...