Jump to content
Annons

Arrangera musik


Danabacken

Recommended Posts

Hej på er där ute!

Jag tycker också att det är svårt att arra den nya världshiten man har i huvet.

För mig är det ofta att jag först har en refräng eller nån bra textfras att bygga på. För mig blir det så att jag också hör ett instrument eller riff eller så. Det jag har lärt mig är att vara sparsmakad med pålägg. Det pålägg du gör, gör det jävligt bra både i känsla och ljud. Är du sparsam så öppnar det för svänget i låten, gitarriffet eller melodislingan du har mellan verserna eller liknande.

För mycket information i låten gör den bara rörig tycker jag.

Man har väl sin musikstil som man skriver det mesta i. Spelar jag t.ex in en boogielåt är jag alltid noga med svänget och hastigheten på låten. Jag vill inte ha för många instrument som ligger och kräver uppmärksamhet i ljudbilden.

Jag hör eller har en idé om hur det färdiga resultatet ska bli.

Textens innehåll är också viktigt att titta på så inte den där romantiska sensuella berättelsen om världen snyggaste tjej försvinner i det allmänna dunket!!

Jag brukar också prata in på diktafonen (min analoga notpad) om det är nån grej jag vill prova eller kommer på att jag ska använda i just den låten, för om låten blir liggande nåt halvår eller så har man kanske glömt vid nästa genomlyssning vad man tänkt göra med just den låten.

Annars är det väl bara att prova sig fram.

Friskt vågar hälften vunnet.

MVH/Rolleberg Strängnäs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Desto fler regler desto tråkigare blir det, det är min uppfattning.

hej, jag lyssnade på dina verk på mysp..

jag är ingen musiker men en proffskonsument. Jag tycker att du är en naturbegåvning och ser fram emot att se dina framgångar.

mvh/

Fotograf Daryoush T

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som jag inte vet vad det ska bli när jag börjar måste jag ha en ram som jag håller mig inom.

I mitt fall är det en "klassiskt tråkig" popstruktur:

1. intro

2. vers

3. brygga

4. refräng

5. vers

6. brygga

7. refräng

8. stick

9. brygga

10. dubbelrefräng

11. outro

Sen leker jag runt med olika samplingar, riff och melodislingor. Tillslut trillar det rätt. Det som var tänkt som en vers i en rocklåt kan mycket väl sluta som en brygga i en poplåt eller tvärtom.

Mao. Arret växer oftast fram tillsammans med låten. Oftast följer inte heller den färdiga låten den ovanstående strukturen, men det ger en fast grund för ohämmat skapande. 😄

Hur jag gör när jag har en färdig låt som ska arrangeras:

Plockar ned den i minsta beståndsdelar och plockar ihop den som det låter bra. Men jag har ju ingen egentlig musikalisk skolning när det gäller pop/rock, så jag går väl på känsla (eftersom förnuftet och skolningen saknas 😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik mattor. Jag brukar välja olika ljud/instrument i ackordtonerna och välja ut de toner som sätter känslan i just det partiet. Inte alla ackortoner utan håll dig till t ex grundton+kvint+sju eller vad det nu kan handla om i ditt fall och vad som låter bra. Se även till att tonerna inte byter ack på samma ställe.

Svårt att förklara och lite halvvaket... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Arrangemang....Ehhhhh ja du...Hur gör djur...LOL

Jag kan erkänna att jag ALDRIG skulle kunna spela mina alster

live...För jag har ingen aning om hur jag gjorde...Minns dem

helt enkelt inte...Allt bara kommer ur fingrarna, med ljuden

som inspirationskälla och mitt humör vid tidpunkten....

Men visst..Jag kan oxå sitta på bussen till jobbet och få en briliant

idé. Problemet är att jag inte kommer ihåg hur jag tänkte när jag

kommer hem...LOL....

Nu sitter jag och klurar på en sak som jag kanske kommer att slutföra..

Hoppas bara att det fungerar som jag vill......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...