Jump to content
Annons

SilasValdemar

Medlem
  • Antal inlägg

    15
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Haha, var tvungen att lyssna på "We're not gonna take it" nu för att minnas hur det lät. Vågar dock hävda att solot i "I wanna rock", den andra stora 'hiten', låter ännu jävligare. Take It-solot är ju egentligen en ganska harmlös melodislinga med en lagom dos för mycket svaj, i "I wanna Rock" vill man däremot lite väl mycket... Lyssna och njut 😉
  2. http://www.phatdrumloops.com/old_site/acm/..._coffee_pot.wav I rest my case...
  3. Motsatstexter: T.ex: I am the walrus (Bitels) Motsats till I - You Motsats till Am - Was, i det här fallet Were Motsats till The - Finns inte, men eventuellt A Motsats till Walrus - Öhh... Squirrel Resultat: You were a squirrel (fyfan vad dåligt 😳 Eller Stairway to Heaven Stairway - Escalator (?) To - From Heaven - Hell Escalator From Hell Haha, jag tror att jag går och lägger mig...
  4. Jag hade också en sån där liten casio med auto-chord, skitbra om man var slapp och bakfull och inte orkade ta ackord 😛
  5. Arrandet är ännu jävligare idag, då jag gissar på att en stor del som hänger på det här forumet både agerar producenter och multi-instrumentalister. Det märks i synnerhet om man tidigare har spelat i band, sitter man själv har man helt plötsligt ansvar för att först och främst jobba fram ett trumkomp, sedan bas, gitarr osv (om man spelar rock/pop vill säga) I band får låtstrukturerna växa fram på ett helt annat sätt. Eftersom jag inte äger ett trumset, och eftersom trumprogrammering är så infernaliskt urbota tråkigt, så fick jag en smärre mirakelupplevelse när jag skaffade Groove Agent. Det är ett hett tips. Skitbra att jamma till, sedan kan man ju ändra om trumspåren lite bäst man vill, men det är suveränt om man vill jobba fram låtens grund.
  6. Det lättaste sättet att förstå rytmen är väl helt enkelt att lyssna på den sortens musik från den tidsperioden? 😏
  7. SilasValdemar

    sommaren

    Vilken kompressor ska man använda för att det ska låta mest sommar?
  8. Skulle också rekommendera antingen vintage warmer, eller den ännu mer realistiska Tapebus från Voxengo som ingår in bundlen Analogflux. En viktig grej som ofta glöms bort vad det gäller digital tapesimulering är svajet, ett band är ju som bekant inte lika väluppfostrat och stillsamt som en hårddisk, så om du vill få en ännu bättre simulering borde du lägga något slags lfo, gärna med random-effekt, efter tapepluggen och låta hela signalen gå genom. Vill du vara ännu mer verklighetstrogen ska du ju egentligen använda hela bandprocessen på alla spår och inte bara på masterfilen.
  9. På kvraudio.com (typ ett internationellt studio forum) kan man både ladda ner och ladda upp presets har jag för mig.
  10. Vad det gäller radiobiten; har du tillgång till någon form av impulse-plugg (har för mig att det finns någon gratisplugg) så finns det massvis med gratis-impulser att hitta på internet, varav en stor del är är samplade olika små högtalare och radioapparater. Jag ska nog akta mig noga för att försöka beskriva vad en impulse är rent tekniskt, men enkelt förklarat så är det en slags frekvens-sampling, man har på något konstigt vis samplat en t.ex en radiohögtalare så att ljuden som sedan körs genom samplingen låter som det kom ur just den högtalaren.
  11. Skulle tycka det var intressant att höra vad folk här på forumet har för smak vad det gäller produktioner, någon eller några speciella skivor, eller kanske någon tidsera, som ni håller extra högt, respektive någon eller några ni tycker låter plain röv. Personligen är jag en obotlig 60 och tidigt -70-talsromatiker, och om jag ska välja några speciella albumfavoriter säger jag nog på rak arm Led Zeppelins fyra första plattor. Vad det gäller rövbiten skulle jag nog vilja hävda att det sena 80-talet och tidiga 90-talet bjöd på flest synder, den gamla onda tiden när digitalinspelning verkligen lät digital. Kommer inte på någon specifik platta just nu, men någonting inom mig säger Mauro Scocco... 😏
  12. Det borde väl finnas ackordmallar också, och den mest välanvända borde väl isåfall bli Gloria Gaynors "I will survive", den brukar ju i regel dyka upp ett par tre gånger varje år.
  13. Att få det att låta gammalt med modern utrustning är en lång och invecklad process, men jag skulle säga att det absolut viktigaste med att få en låt att låta "gammalt" är främst vilka mikrofoner man använder för att spela in ljuden. Men har man annat för sig än att bli fattighjon på vintagemickar så skulle jag tipsa om vst-pluggen Microphone Modeler från Antares som är ett betydligt billigare alternativ. Där finns en rad klassiska mikrofonsimuleringar som man kan lägga som insert i toppen på varje enskilt spår.
  14. Jag lyssnar hellre på en grymt bra låt inspelad på en diktafon än ännu en dåligt skriven tråkig jävla svulstproducerad halvmesyr till radiorocklåt där masteringkostnaden säkert skulle kunnat bekosta nästa fotbolls-vm. Dock är jag själv perfektionist på gränsen till manisk vad det gäller mixning, och kommer nog alltid att förbli, grejen är att jag hela tiden måste påminna mig själv om att det ändå alltid är musiken som står i centrum, inte frekvenserna. Jag tror att alla som ägnar sig åt musikproduktion är mer eller mindre besatta av ljud, detta är ju något av en förutsättning, men jag tror ändå att de bästa produktionerna görs av dem som i grund och botten är musiker och låtskrivare, inte ljudtekniker. Jag drar mig till minnes en kille i min högstadieklass och några av hans vänner som brukade dj:a, de var sjukt intresserade av just själva musikanläggningarna och ljudkvaliten, men deras skivsamlingar var ungefär lika inspirerade som vilken statoilhandlares som helst. Dom var helt enkelt dj's som var mer eller mindre ointresserade av musik, hade de hållt på med musikproduktion (vilket de kanske gör, vem vet), så kan jag ge mig fan på att deras billigaste pryl hade varit en fairchild, men jag kan ge mig lika stort fan på att deras produktioner hade varit dynga.
  15. Mitt bästa tips är att använda så få spår som möjligt och, som på 60 och -70 talet, inte vara så förbaskat rädd för frekvensluckor som man annars är idag. Sen är bara att panorera hejvilt, desto mer luft i låten desto bättre. Dock bör trummorna alltid hålla sig mer eller mindre i mitten, även om det ibland är frestande att göra en Beatles och panorera ut dem 100 procent till vänster 😛
×
×
  • Skapa ny...