Jump to content
Annons

Låta basen eller kicken skjöta djupet?


Martin

Recommended Posts

Annons

Jag brukar ha en jädrans massa problem med det. Beror försås mycket på vad man vill ha för sound och hur baskagge resp basgit låter.. Men i de flesta fall så föredra jag nog att lägga kaggen överst. Blir mera tight och svängigt, inte så bumligt.

Har aldrig provat det här med compressor på basen med sidechain från kaggen men har hört miserabla exempel på detta då hela ljudbilden i basen "pumpar" och man blir alldeles snurrig. Men om man rattar rätt och lagom så är det nog en bra lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom man inte hör tonarten speciellt tydligt under 70 HZ så skulle jag nog rekomendera dig att låta kicken sköta lågbastrycket, men glömt inte att ha lite klick i baskaggen också, det stärker känslan av tight lågbas faktiskt... Men sen det där med sidechainad kompressor håller jag inte riktigt med om.. Jag skulle nog hellre låta kicken keya en gate med (el)basen för att få det tightare i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väldigt mycket på musikstilen. I metalsammanhang röstar jag för att basen får sköta basen så att säga, och att man gröper ur kaggen i nedre registret och tar fram ett ganska markerat smack/klick istället. Lyssna på Andy Sneaps och Fredmans produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väldigt mycket på musikstilen. I metalsammanhang röstar jag för att basen får sköta basen så att säga, och att man gröper ur kaggen i nedre registret och tar fram ett ganska markerat smack/klick istället. Lyssna på Andy Sneaps och Fredmans produktioner.

Jag håller inte med dig angående metal. Det finns ju inget som är skönare med tung bas på kicken vid dubbeltramp... Får ståpäls utav det! Däremot skall det vara klick i också...

Som i Evergreys senaste...

Link to comment
Dela på andra sajter

The smak is like the bak. Själv tycker jag det blir murrigt i botten om det ena inte lämnar plats åt det andra, och i fallet metal är det (tycker jag personligen, har lärt mig hos Fredman) bättre att såga lite i kaggen eftersom den ibland (t.ex) spelar fjärdedelar och ibland sextondelar, dvs innehållet i botten blir väldigt olika.

tillägg: Har inte tillgång till senaste Evergrey men lyssnar lite på förra nu, och där är ju iallafall kaggen jäkligt urholkad för att lämna plats åt basen. Men den är ju faktiskt mixad i Fredman har jag för mig, och de gör ju typ alltid så. Däremot låter det som att Finnberg har mastrat sönder den lite, men det är ju en annan femma.

edit: vi kanske missförstår varanda litegrann; det är ju faktiskt så att man får mycket tryck i kaggen även om man kapar ur x antal dB mellan kanek 50-100Hz, eftersom den botten som finns kvar i kaggen ändå "skjuter på" basen så att det känns som ett "THUDD" i bröstet; men om man behåller all basinformation i både bas & kagge så blir det mest jordbävningsmuller å mudd av allting. Det är ju egentligen samma sak som att man brukar filtrera eller mulitbandskomprimera botten på kompgitarrerna så att de inte behöver slåss med basen. Andy Sneap kör en C4 som jobbar mellan ca 50 - 250 Hz på kompgurorna, Fredman gör nåt liknande med en hårdvarukompressor, minns inte vilken.

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

The smak is like the bak. Själv tycker jag det blir murrigt i botten om det ena inte lämnar plats åt det andra, och i fallet metal är det (tycker jag personligen, har lärt mig hos Fredman) bättre att såga lite i kaggen eftersom den ibland (t.ex) spelar fjärdedelar och ibland sextondelar, dvs innehållet i botten blir väldigt olika.

tillägg: Har inte tillgång till senaste Evergrey men lyssnar lite på förra nu, och där är ju iallafall kaggen jäkligt urholkad för att lämna plats åt basen. Men den är ju faktiskt mixad i Fredman har jag för mig, och de gör ju typ alltid så. Däremot låter det som att Finnberg har mastrat sönder den lite, men det är ju en annan femma.

edit: vi kanske missförstår varanda litegrann; det är ju faktiskt så att man får mycket tryck i kaggen även om man kapar ur x antal dB mellan kanek 50-100Hz, eftersom den botten som finns kvar i kaggen ändå "skjuter på" basen så att det känns som ett "THUDD" i bröstet; men om man behåller all basinformation i både bas & kagge så blir det mest jordbävningsmuller å mudd av allting. Det är ju egentligen samma sak som att man brukar filtrera eller mulitbandskomprimera botten på kompgitarrerna så att de inte behöver slåss med basen. Andy Sneap kör en C4 som jobbar mellan ca 50 - 250 Hz på kompgurorna, Fredman gör nåt liknande med en hårdvarukompressor, minns inte vilken.

Jag har tänkt om nu! Jag håller med dig till fullo och förstår dig precis! Tack för att du gett mig den insikten. Skall tänka på detta i mina produktioner.

Fotnot: Jag är INTE ironisk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andy Sneap kör en C4 som jobbar mellan ca 50 - 250 Hz på kompgurorna, Fredman gör nåt liknande med en hårdvarukompressor, minns inte vilken.

Jobbar hur?

Trycker på eller skär av bas?

Andy Pandy.. bra gura ljud oftast men på sista masterplan har komprimerat så det blir löjligt. 😛

Hur går det med bandet förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Andy Sneap kör en C4 som jobbar mellan ca 50 - 250 Hz på kompgurorna, Fredman gör nåt liknande med en hårdvarukompressor, minns inte vilken.

Jobbar hur?

Trycker på eller skär av bas?

Andy Pandy.. bra gura ljud oftast men på sista masterplan har komprimerat så det blir löjligt. 😛

Hur går det med bandet förresten?

Hur går det själv förresten?

Såg i senaste SRF att ni hade placerat ut låtar lite här och varstans, samt att ni (Rundgren var väl inblandad här också) skulle dra igång något nytt projekt... vad kan du berätta om det?

Kanske på sin plats med lite gratulationer! 🙂

edit -> Fredrik är lite blygsam av sig så jag tänkte bara påpeka att deras senaste platta är det överlägset bästa de gjort (genombrott på g?) och produktionsmässigt så är det kanon! (han mixar kagge/bas som han lär). 😄

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Andy Sneap kör en C4 som jobbar mellan ca 50 - 250 Hz på kompgurorna, Fredman gör nåt liknande med en hårdvarukompressor, minns inte vilken.

Jobbar hur?

Trycker på eller skär av bas?

Den håller basinnehållet jämnt helt enkelt...på ett utdraget C eller D så kanske kompressorn inte jobbar överhuvudtaget, men däremot om du ligger å hackar på ett F eller F# så tar den bort lite bummel.

Link to comment
Dela på andra sajter

edit -> Fredrik är lite blygsam av sig så jag tänkte bara påpeka att deras senaste platta är det överlägset bästa de gjort (genombrott på g?) och produktionsmässigt så är det kanon! (han mixar kagge/bas som han lär). 😉

Man tackar för de ljuva orden Brojd! 🙂 Det börjar dra ihop sig mot release nu också... trevligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gammalt knep ar ju att låta kaggen trigga en kompressor på basen. Så att de pumpar ihopp och levererar en skön tighthet. under förutsättning att kaggen är tight förståss.

vadå finns det verkligen folk som gör sånt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med rätt kick och rätt bas skulle jag iallafall sätta kicken runt 100hz och basen något under. Komprimera är ju givet, "efter behag" som farbror melker en gång sa!

edit: övertonerna är oxå viktiga.

Redigerat av staf
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du låna pengar? ☺️

*Tackar och bugar*

Jodå, det går bra.. värre med studion där jag känner mej som när man va 14 och klev in på TBV...typ..fastän det låter iaf bättre ä första Dionysus så helt kass är det väl inte...

Fredrik, är det du som lirar gura som ett svin och tidigare va skallig?

I så fall har jag sett dej på nått hak i Örebro... skicka gärna någon mp3:a (promo) på nya plattan!

Vem har proddat?

brojd, har du listat ut vilka ljud i ddrum4:an som manowar använder?

Mel Gaylords eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du låna pengar? ☺️

*Tackar och bugar*

Jodå, det går bra.. värre med studion där jag känner mej som när man va 14 och klev in på TBV...typ..fastän det låter iaf bättre ä första Dionysus så helt kass är det väl inte...

Fredrik, är det du som lirar gura som ett svin och tidigare va skallig?

I så fall har jag sett dej på nått hak i Örebro... skicka gärna någon mp3:a (promo) på nya plattan!

Vem har proddat?

brojd, har du listat ut vilka ljud i ddrum4:an som manowar använder?

Mel Gaylords eller?

☺️

Njetski.... ingen aning faktiskt, kan det tänkas att gubbarna kör med egna ljud?

Men om de kör med ljud som finns på enheten eller medföljande CD'n så skulle jag gissa på att det är ljud från en tidigare version än Ddrum 4SE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik, är det du som lirar gura som ett svin och tidigare va skallig?

I så fall har jag sett dej på nått hak i Örebro... skicka gärna någon mp3:a (promo) på nya plattan!

Vem har proddat?

Skallig är jag fortfarande, hähä.. 😆 Oj Örebro... måste ha varit flera år sen det, kanske kring 2001 eller nåt. Scruffy Murphys, kan det stämma? Vet att du å jag har snackat i Motala också, när Dionysus låg i startgroparna.

Nya Storyteller-plattan är inspelad av Peller Saether (studio underground) och jag har mixat den i min egen studio. Självklart ska du får några låtar, använder du msn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...