Jump to content
Annons

Mikrofonval till akustisk gura..


Rix

Recommended Posts

Ni som lirar akustisk gitarr, framförallt live, vad använder ni för mic-system?

I studio utgår jag ifrån att man mickar guran utifrån med riktiga mickar. Det finns inga alternativ där.

Jag lirar själv på en handbyggd gura utan inbyggd mick. Har gått länge och funderat på om det är värt att borra i mästerverket för att installera ett fast micksystem.

Mitt lilla krav är dock att mickarna ska fånga själva gitarrens kropp och själ. Inte bara strängrasslet... Jag ryser när jag hör en fin gitarr som har Piezomick under sadeln (ja i stallet). Plastigare ljud kan inte ens en Line6 frambringa. 😕

Tankarna har gått mot B-Band som förvisso använder en annan teknik än piezo men jag är inte helt övertygad. Även Sunrise har ett (i alla fall dyra) par varianter.

MEN, av alla de som klingat så verkar ändå Ehrlund Acoustic Pickup klinga vackrast

ehrlund1.jpg

Har någon testat?

Oj, vilken avhandling i gnäll. Kunde inte låta bli! Piezo måste förpassas från denna jord!

Edit:

Följande länk har en uppsjö med ljudklipp inspelade med olika mickar: Pickup test

Redigerat av Rix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är bara så äckligt bortskämd med ljudet i min Takamine EF-341SC och skulle uppmana alla gitarrister att köpa preampen som sitter i den.

Den heter CT4BII men frågan är den finns att köpa löst i Sverige?

Den låter helt enkelt skitbra och jag får alltid massa kommentarer efter spelningar osv på hur bra den låter :rolleyes: så det säger ju en del ...

Så kör på den så kommer du alltid vara nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara så äckligt bortskämd med ljudet i min Takamine

Jag pratar gitarrer! Inte leksaker.. 😠

häda inte! 😕

Har du nånsin lirat/lyssnat på en Takamine av de bättre serierna?

Ja men jag hamnar alltid i Taylor- eller Martinhörnan till slut. Så länge man pratar frabrikstillverkade instrument.

Föredrar dock riktigt hantverk där man vet att varje moment är omsorgsfullt bearbetat och optimerat. T ex Sandén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är bara så äckligt bortskämd med ljudet i min Takamine

Jag pratar gitarrer! Inte leksaker.. 😠

häda inte! 😕

Har du nånsin lirat/lyssnat på en Takamine av de bättre serierna?

Ja men jag hamnar alltid i Taylor- eller Martinhörnan till slut. Så länge man pratar frabrikstillverkade instrument.

Föredrar dock riktigt hantverk där man vet att varje moment är omsorgsfullt bearbetat och optimerat. T ex Sandén.

Jojo, de är såklart men har du nånsin hört en live på scen?

Takamine är ett märke som bygger gitarrerna till stor del för att användas på scen.

Väldigt rundgångståliga och låter bra i ett PA.

Sen finns det självklart gitarrer som låter bättre rent akustiskt. Men av alla modeller jag testade under alla åren jag letade efter ny gitarr så föll jag tillslut pladask för EF341 SC. Tycker den är sjukt lättspelad och låter väldigt bra akustiskt samtidigt som den låter guld genom ett PA-system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gled ifrån tråden lite. Frågade efter micksystem som INTE är Piezo, jag vet hur de låter och gillar det icke. Och mig veterligen så sitter det piezomickar under alla Takamines sadlar. (Hade faktiskt en Jasmine en gång i ungdomens vårar, hujeda mig!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv med B-Band UST/A1 på en tolva. Jag var lite orolig för att det skulle få det nasala ljudet av piezo, speciellt som gitarren som sådan har ett väldigt fylligt ljud (trots att det är en köpegitarr...), men det låter faktiskt riktigt bra!

Sedan vet jag inte om det är en nylonare som du skall micka för där har farsan gjort en kovändning. Han, som bara spelat på handbyggda instrument, gick andra vägen och skaffade en Ovation som han kör igenom Roland AC-60 och sedan till PA, för klassisk musik. Riktigt kul att se vilket helsike han hade med att först hantera den rundade bottnen och sedan att ljudet var "fel" vid hans öron men "rätt" framför gitarren. Plastbottnar resonerar som bekant inte speciellt bra bakåt...

/Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som att säga, "njaaa, vettefan om Fender är bra. Hade ju en Squier när jag va yngre och det lät fan inge vidare"

Missförstå mig rätt! :B Jag har inget emot Takamine som gitarr. Det är piezo jag inte gillar och framförallt Ovation och i viss mån Takamine står i frontlinjen för detta nasala onaturliga ljud med sina Fishman under-sadeln-system. Sådana är mina erfarenheter.

Kör själv med B-Band UST/A1 på en tolva.

Det där låter intressant! Du menar att B-Band har lyckats sudda ut piezokänslan med sin teknik, även med under-sadeln-micken? Visst, lite klipp i diskanten vill man ju ha men bara man inte tappar kroppen och den naturliga klangen. Det är ju som sagt gitarren man vill micka, inte enbart strängvibrationerna.

Heh, intressant med farsgubben din. Nylonsträngat är en helt annan värld så där kan jag faktiskt förstå honom till viss del. I mitt fall är det bara stålsträngat som ska mickas och där är gränsen mellan underbart och underkänt hårfin..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. det har spårat ut lite nu.. Hmm..

för det första det finns 2 viljor här.. Musikerns vilja (att piezo låter skit) Ljudteknikern/audiotoriumets vilja.. att få sig lite skön aukustisk gitarr att lyssna på.

Som gammal live-ljudtekniker så har jag 2 lösningar. Är det ett livegigg med lite rockstuk där gitarristen plötsligt sliter fram en akkgura för att spela ledmotiviet till Stairway to heaven.. då får det f**n i mig duga med en piezomic samt en ljudktekniker bakom bordet som kan ratta till soundet.. 😎

Är det å andra sidan en akustisk sättning i en aula så får det bli en AKG C12, LineAudio CM2 eller liknande passande mikrofon.. Helt beroende på situation. Men i sista situationen känner jag inte till nån mikrofon inbyggd i själva gitarren som kan mäta sig med en bra extern, rättriktad elektretmic. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

B-Band har inte trollat bort hela piezo-grejen, det är bara mycket bättre (enligt mig). Ljudbilden är fortfarande något för tunn jämför med det som man själv hör när man spelar.

Givetvis så hade det varit bättre med en mikrofon framför gitarren (egentligen vilket skit som helst, placerad i rätt läge, slår en inbyggd mick) men här pratar vi om en livespelning där vi inte har skruvat fast gitarristen vid en barstol.

Saker som kan förbättra ljudet är att använda speciella förstärkare för akustiska instrument som ovan nämnda Roland, som återskapar en del av frekvensrummet och hjälper "botten" lite.

Brorsan kör en annan teknik, som jag gladeligen lånar när möjlighet finns. Han kör signalen genom en gammal pedal som jag tror heter Rockman Guitar Simulator/Pedal eller något liknande. Tanken med boxen var troligen att få en elgitarr att låta som akustisk gitarr, men det låter faktiskt bara förfärligt! Men när man kopplare den akustiska gitarren igenom så kan man använda dess inställningar för att skapa ett riktigt bra ljud. Ganska kul faktiskt.

Åter till live situationen:

Om man skall stå och harva själv med gitarren och sjunga till densamma så är det kul att ha en hel tonbild att jobba med som bakgrund och man behöver bara träna lite för att kunna ställa in ett vettigt EQ men....

...men om man använder den som komp i en grupp med fler elgitarrer, keybords, sång och trummor så är det inte självklart längre. Anledningen är att en akustisk gitarr har så många fler toner i sitt spektra, att det kan få en garvad PA-tekniker att gråta. Den är nästan omöjlig att få att "sitta rätt" i mixen med de andra instrumenten. Därför fungerar piezo i dessa sammanhang rätt väl: den har ett visst ljud över vissa frekvenser och går att balansera tillsammans med de andra.

Det fungerar ungefär på samma sätt som med ett piano, som spänner i över frekvenserna för gitarrer, sång och bas. Fungera alldeles utmärkt med en vältajmad pianist som vet om det (och håller tyst mestadels), men en pianist-jävel som aldrig spelat med andra, och därmed spelar bas, gitarr och sång samtidigt på sitt klaver, kan gröta till en live mix värre än något annat.

Det är därför inte helt enkelt att säga vilket ljud man vill få ut vid en live-spelning, man måste fundera själv.

Ursäkta det långrandiga svaret.

/Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att kolla på DPA IMK4061. Micken är DPA 4061, en sån där liten mygga som man ser på bröstet på folk på TV. Samma mick brukar hänga på en ståltrådsställning på öronen på sångare eller talare, eller sitta tejpa uppe i håret.

Micken är riktigt, riktigt bra och är speciellt framtagen för närmickning. Men det verkar som om en hel del personer har upptäckt att den passar utmärkt även för att spela in allt möjligt, från körer till orkestrar till rockband. Två såna här mickar, en halv meter emellan och 2 meter upp så är det bara att trycka på play sen. Jag har hört några såna exempel och är imponerad. Fullt jämförbara med andra småkondingar från Schoeps eller Eartwhorks. Möjligen har den lite mer brus än de tystaste mickarna, så ultratysta inspelningar är det nog inget förstahandsval.

IMK innehåller en bunt extra hållare och tillbehör o sånt som gör det enklare att montera den på instrument.

För pris kan du kolla www.thomann.de som jag har bra erfarenheter av.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vi har löst det så här:

Mygga "knott" från siljumcompine http://www.siljum.com/

Dessa tejpar vi fast på locket innan gig med vanlig genomskinlig kontorstejp.

Myggan är en liten kondensator och levereras med en liten preamp /stompbox och egentligen tänkt för fiol. Farbrorn i bygdsiljum som bygger

dessa la även till en utgång på begäran som skickar en signal till våra små stärkare på scen för medhörning. Boxen har inbyggt batteri som räcker länge, annars kan den fantommatas.

Fördelar: Konding med "riktigt" akustiskt ljud, Liten, man slipper en ful mick framför guran (micken syns knappt alls). Ganska billig. XLR utgång till ljudtekniker.

Nackdelar: Lite känlig för rundgång förstås, Inget bra system att fästa micken på locket

Framför allt funkar detta live, men vi har använt det i studio också. Hemma får jag lika bra

resultat med denna som med min ADK Hamburg efter lite mek.

Vi spelar musik i djangotraditionen med mycket mid i gitarrerna o jag har inte prövat micken på annan

gitarr, men det kanske kan vara ett tips ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI, jag spelar gitarr i en irländsk folkmusikgrupp. Sättningen är dragspel, tvärflöjt, bòdhran och gitarr (stämd i dadgad). Jag ligger lägst i spekrat och vill ha så mycket kropp och rundhet som möjligt för att inte krocka med mina med(mot?)spelare i det högre registret. Det är alltså inget vanligt trubadur-ringaracka saken gäller.

Tack för era seriösa synpunkter. Det verkar onekligen intressant med både Knott- och DPA IMK-systemet. Jag har faktiskt gjort slag i saken och fått hem på test kontaktmikrofonen som jag nämnde i första inlägget, Ehrlund Acoustic Pickup. Återkommer med mina upplevelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag har faktiskt gjort slag i saken och fått hem på test kontaktmikrofonen som jag nämnde i första inlägget, Ehrlund Acoustic Pickup. Återkommer med mina upplevelser.

Vad tyckte du om Ehrlund mikrofonen?

Jo det ska jag berätta för er..

Jag är grymt impad.. Den låter verkligen kanon, i princip helt transparent. Nu har jag kört den live ett antal ggr och hårdtestat i studion och det är "wow" varje gång. Kör den genom en helt vanlig linebox av god kvalitet rätt in i mixern. Behöver ingen preamp, signalen är stark och fin.

I synnerhet fingerplock låter ruskigt bra men även när jag drar på och strummar med plektrum så fångar den hela kroppens klang (kör .013-set). Jag behöver knappt EQ:a nåt i mixern, brukar dock skära lite runt 300 Hz.

Kan varmt rekommendera Ehrlund Acoustic Pickup till alla som tröttnat på det plastiga piezo-ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...