Jump to content
Annons

hififolket tar priset ännu en gång


ChrioN

Recommended Posts

Annons
  • Svar 76
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

musik (oregistrerad)

Hej!

Att man måste ha nedförsbacke i kablarna...Gäller det BÅDE till högtalarna OCH till förstärkaren. Jag har tvärtom, vilket inte är konstigt, kabeln ligger ju på golvet. Måste jag tänka om här? Spika kabel på väggen? "Basfälla", innebär det för mycket eller för lite bas?

Orkade inte klicka in på sajten det räcker med vad ni lagt upp och visat, men det där med stativ för kablarna som ni skrev om är lite skrämmande. Om argumentet är att få bättre bas eller annat, så måste de själva fråga sig vad det är för skit de säljer från början liksom... Eller hur?

Visst kan det finnas skillnader mellan HiFi-produkter. Men marginalnyttan vid stigande priser blir sannolikt mindre och mindre. För högtalare tycker jag väldigt mycket om Martin Logan:s produkter. Första gången jag hörde elektrostatiskt var på en mässa, där jag inte såg hur högtalarna såg ut. Jag var helsåld direkt. Men har aldrig haft råd att lägga 50 papp på såna. De lär visst ha en finfin modell i programmet för en kvarts miljon. Jag tror säkert att jag tycker de låter bättre aningens aningens bättre än såna för 50 papp. Men som sagt marginalnytta.

Min gamla cd-spelare kostade 11 papp och var bestyckad med rör. Jag köpte helt enkelt den för att jag gillade ljudet mer i den, jämfört med de andra jag testade. Tyvärr var den alltid känslig då det gäller att läsa cd-r-skivor och det fick aldrig vara minsta smuts på en vanlig audio-cd. Nu är jag ute efter något till en tredjedel av priset, troligen blir det en inspelningsbar dvd, för att relativt billigt slå två smällar runt en fluga. Och märket som gäller för att spåra pålitligt är (som vi alla vet?)... Pioneer. Förmodligen skulle en HiFi-nörd skratta åt en inspelningsbar dvd med inbyggd liten hdd för 3990;-, för att njuta av audio-cd:s...

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nej, det var det den inte gjorde. Som vi alla vet hade alla "vanliga" cd-spelare en tendens att färga ljudet genom att låta onaturligt sterilt för ett antal år sedan. Det har blivit långsamt bättre på den punkten. Bl.a. hade Technics en CD-variant för 45000 kr, jag skulle inte ge 45 kr för den.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, det var det den inte gjorde. Som vi alla vet hade alla "vanliga" cd-spelare en tendens att färga ljudet genom att låta onaturligt sterilt för ett antal år sedan. Det har blivit långsamt bättre på den punkten. Bl.a. hade Technics en CD-variant för 45000 kr, jag skulle inte ge 45 kr för den.

😆

:musik

Helt riktigt. jag skaffade själv en ny CD-spelare till hemstereon för nåt år sen, bytte ut min gamla TEAC (bra spelare från -91) mot en ny HK. En förvånansvärt stor förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag en bärbar cd-spelare för .. ja runt 500 spänn 😛. Fast oftast så MP3-konverterar jag de flesta av mina nyköpta CD-skivor..

/Daniel

Edit: Med Cool Edit Pro 2 .. Dess MP3-encoder är oslagbar; snabb och lika välljudande som Fraunhofers originalrutiner (de är baserade och licenserade från dem)..

Och deras digitala CD-ripper är också jävligt bra.

Slut på edit 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att ganska mycket e "Hifi" nu?

Jag menar, vad hade min lilla skithemmastudio varit för

20 år sen? Skaplig tror jag. Det gjordes jävligt bra musik

då med, på bra mycket mindre utrustning.

Basic citatet: Sgt. Pepper!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tror de flesta är överens om att högtalare placerade alldeles vid en betongvägg eller i en bokhylla låter dåligt. Lite under förutsättning att högtalarna kan återge bas även utan dessa placeringar.

Jag skulle därför önska att det kom högtalare som kunde sväva i luften, eller rättare sagt befann sig stadigt en bit upp: 30 cm och uppåt från golvet. Då slapp vi problem med stativ och spikes (och dess vara eller icke vara). Vore praktiskt om någon kunde tillverka möbler som ändrade skepnad också. Ett glasbord blir till en matta, en bokhylla blir ett par tavlor. Just för alla lyssningsögonblicks skull. Och när skivan tonat ut så omvandlas prylarna tillbaka igen. Varför har ingen kommit på det förut? Ska jag ta patent?

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tror de flesta är överens om att högtalare placerade alldeles vid en betongvägg eller i en bokhylla låter dåligt. Lite under förutsättning att högtalarna kan återge bas även utan dessa placeringar.

Jag skulle därför önska att det kom högtalare som kunde sväva i luften, eller rättare sagt befann sig stadigt en bit upp: 30 cm och uppåt från golvet. Då slapp vi problem med stativ och spikes (och dess vara eller icke vara). Vore praktiskt om någon kunde tillverka möbler som ändrade skepnad också. Ett glasbord blir till en matta, en bokhylla blir ett par tavlor. Just för alla lyssningsögonblicks skull. Och när skivan tonat ut så omvandlas prylarna tillbaka igen. Varför har ingen kommit på det förut? Ska jag ta patent?

😉

:musik

varför ska högtalarna behöva ta nån plats alls? Är det inte bättre om ljudet bara finns liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjordes jävligt bra musik

då med, på bra mycket mindre utrustning.

Basic citatet: Sgt. Pepper!

Sgt. Pepper gjordes med 4-kanals bandare. Men vilken rullbandare som helst hade inte klarat uppgiften med den kvaliteten...

De hade alltså lite utrustning, men dock väldigt BRA utrustning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt... Man häpnar... En CD-svarv kanske man skall införskaffa sig...

Vad är nästa steg? Men de satt iaf och gapade över förbättringen förmodligen hade de innan inga glasögon som de givetvis satt på sig efter svarvningen. Personligen skulle jag inte bli förvånad om testpanelen bestod av 4 pojkar med lite för mycket matematisk utbildning, för högt uppdragna byxor och på tok för tjocka glasögon... Jag fördomar? Nej jag är öppen för allt 😛

Kom på en grej...Hur gör de med ojämt tryck på skivorna? Skrapar man bort det med "CD-skrapen" endast 8999 exkl. moms??? 😄

Redigerat av zankan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle därför önska att det kom högtalare som kunde sväva i luften

Och 3D-ljud skulle plötsligt bli ett äventyr när stora baselement flyger omkring i TV-rummet.

🙂 ...och tänk om man råkar skära sig på diskanten!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag undrar om inte hela "vintage" grejen e lite samma sak hos oss...

yamaha har väl 1000 förskare och kan göra allt man kunde på på 50-talet fast bättre.....t.ex. pickups

kanske länkar andra forum till vår site och skrattar åt våra försvar till att köpa en gison eller fender

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är egentligen att när det gäller musikinstrument, så finns det verkligen en skillnad i ljud eller hur lättspelat det är. När det gäller audiofiltillbehör, rör det sig om meningslösa och svindyra prylar som inte gör minsta lilla förbättring - men ibland t o m en försämring av ljudet.

Om det verkligen blev en förbättring när man använder audiofiltillbehör, så hade man självklart väldigt ofta sett sådant i stora musikstudios också, där det ibland pågår ljudnörderi på hög nivå...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Utklippt från en recension av CD-svarven:

HIFI & Records: The result was a surprisingly clearer, more transparent, more stereophonic, more tone, less digital sound. Even sceptics agree that the sound is different.

Vadå mindre digitalt ljud? 🙂 .. Blir det analogt eller? Hihi. Vad roliga de är..

/Daniel

Källa:

http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara audiofiler som kan höra sådana skillnader som inte finns - eller kan tycka att alla förändringar gör att det låter bättre, även om det egentligen inte är någon skillnad alls - eller t o m låter sämre... 🙂🙂

Försämrad diskant är väldigt ofta synonymt med "vintage"... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det ar lite orattvist att dra alla audiofiler over samma kam. Det finns en (inom audiofilin) stor grupp som faktiskt har en hjarna och som ivrigt forsoker upplysa mera lattlurade personer om att kabellyftare, 300kkr kablar, cd-svarvar etc. ar hokus pokus.

Forresten, har ni sett shaktistenarna? En sten du lagger ovanpa forstarkaren och sa ska det lata battre. Eller varfor inte de sma pinnarna man stoppar i oronen och tander pa innan lyssning (testades i svensk/danska High Fidelity for ett par ar sedan!)! Eller holograferna (heter dom sa?) som ar en pytteliten trastallning som man staller mitt pa golvet och som magisk ska forbattra ljudet i hela rummet. Hifibranchen ar precis som alla andra brancher full av skojjare, kanske ovanligt lustiga skojjare, men anda!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det ar lite orattvist att dra alla audiofiler over samma kam. Det finns en (inom audiofilin) stor grupp som faktiskt har en hjarna och som ivrigt forsoker upplysa mera lattlurade personer om att kabellyftare, 300kkr kablar, cd-svarvar etc. ar hokus pokus.

Forresten, har ni sett shaktistenarna? En sten du lagger ovanpa forstarkaren och sa ska det lata battre. Eller varfor inte de sma pinnarna man stoppar i oronen och tander pa innan lyssning (testades i svensk/danska High Fidelity for ett par ar sedan!)! Eller holograferna (heter dom sa?) som ar en pytteliten trastallning som man staller mitt pa golvet och som magisk ska forbattra ljudet i hela rummet. Hifibranchen ar precis som alla andra brancher full av skojjare, kanske ovanligt lustiga skojjare, men anda!!

Läs denna tråd om Shaktistenar och Hallografer. Varning för skrattkramp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
vibrationsdämpare att trä på elektronrör,

Detta är dock helt logiskt då rör kan vara mikrofoniska. Dock sorteras dessa rör alltid bort, och sitter knappast i hifigrejer.

edit: Ja, det är alltså inte alls logiskt 😳

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...