Jump to content
Annons

Dekis

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Stad/plats
    London
  1. Grymma ljud och med fet potential som klubbdanga! Kan bli fett svang med lite fetare hattar och kanske kanske lagre volym pa kaggen. Introt ar alldeles for langt och att jag tappar intresset dar lite grann - fran 1.17 tar det drygt 40 sekunder innan laten kommer igan. Kanske ar det battre att laten drar igang pa en gang men andrar karaktar efter 40 sekunder - typ med kagge och en massa snabba snares eller blippsligan fran 3.35. Kanske ar just den blippiga slingan vid 3.35 typ lite hogt mixad - dock bra! Skulle gott kunna komma in lite tidigare fast med lagre volym. Kanske tom ett "intro" med kagge, bas, orgel, blippslingan istallet for buildupen (buildups ar ju lite 90-tal...)? Sist men inte minst tycker jag att 808/909 hattarna ar for langsamma (?) - fettare hattar tack med mera driv eftersom detta ska vara en klubblat!!
  2. Dekis

    Passiva monitorer

    Burnin, Jag har sjalv ett par B2031A som jag ar valdigt nojd med (jag ar gammal audiofil med hyfsat hoga krav). Som sagt har jag den aktiva modellen och tycker det ar skont att slippa en extra pryl i rummet. Dock har jag faktiskt ett problem som kan bero pa en massa saker: Jag har oturen att bo sa till att jag far in radio i hogtalarna vilket tyder pa lite sadar design av elektronikens skarmning. Detta ar dock min absolut enda negativa kommentar och det ska papekas att jag inte hittat nagon annan med samma problem sa kanske ar det endast mitt exemplar. Bang for the buck ar snudd pa oslagbart med dessa monitorer och dom gor definitivt jobbet. Daniel
  3. Dekis

    Passiva monitorer

    Det maste vara det ologiskaste argumentet for passiva monitorer jag nagonsin hort! Ho ho 😄 (yttermatten pa B2031A ar nagot storre an B2031P - kanske for att fa plats med elektroniken . Fo borde en hififorstarkare fungera alldeles utmarkt salange alla loudness ar avstangd och alla tonkontroller star pa 0)
  4. Bara for tydlighetens skull - filterscape har step sequencer och LFO, glitch ar helt stepbaserad samt lucifer midistyrd sa du kan styra bla cutoff och resonans fran not for not med midi. Om jag nu mins ratt.
  5. Det finns hur manga som helst - nagra pa rak arm som kan detta och mycket mer - den forstnamnda ar jag jag ganska sugen pa att kopa da den verkar ganska poppis bland IDM-folk: http://www.filterscape.com/ http://illformed.org/glitch/?page=downloads http://www.devine-machine.com/documents/40.html Kanske ar dessa overkurs dock?
  6. nForce4 och en overklockad 3700+ till 2.42GHz i en Shuttle SN25 fungerar alldeles utmarkt for mig - jag har en superstabil setup som jag ar toknojd med!
  7. Dekis

    Ino Audio pr10

    Glaskatten, för sista gången: MÄTDATA MÄTDATA MÄTDATA, och en gång till, MÄTDATA. Mätdata rules, argument som "jag vet för jag har hört båda" är nonsens. Du verkar kompetent, och borde veta att två högtalare i olika rum, vid olika tid, med olika kringutrustning, vid olika ljudnivåer inte kan och inte bör jämföras. Rummet påverkar frekvensgången betydligt mer än monitorn och således är kommentarer om en monitors frekvensgång efter dylikt test helt intetsägande. Kan du presentera fakta? Dina argument om att IÖ definitivt inte är seriös baserat på citaten nedan är heller inte att betrakta som definitiva, då på IÖs plussida finns hans forskning, engagemanget i Ljudtekniska Sällskapet och utvecklandet av F/E-metoden, konsultuppdrag att förbättra B&Ws högtalare och en i största allmänhet sund inställning till återgivning. Kanske är han excentrisk, men oseriös, nä.
  8. Dekis

    Ino Audio pr10

    Har Glaskatten något mera konkret än sitt ord på att Inohögtalarna mäter dåligt?Din argumentation är sannerligen besynnerlig, så långt har du presenterat ett reklamblad från NHT och ditt ord som bevis, och faktist var NHT-texten i frågan om aktiva filter så i frågan om Inohögtalarnas katastrofala konstruktion kvarstår... ditt ord. Har du några bevis för dina påståenden om Inomonitorernas påståt dåliga egenskaper, eller är nu du ska ropa "HAHA - I don't own a tube amp!"? 😛
  9. Om basfrekvenserna spokar sa fungerar ENDAST (las vid rumsatgarder!) ordentliga basfallor, varav helmholtzresonatorer ar de effektivaste. Svenska Svana saljer mycket bra produkter som ar prisvarda (kolla in deras meritlista, de bygger studios over hela europa). V4 kostar drygt tusenlappen. http://www.diffusor.com/Varitune/v4.htm. Du far aven instruktioner om hur du staller in dom efter ditt rum. Kolla ocksa deras priser for ovriga produkter for dampning och diffusering - dom ar oftast billigast och bast! Annars kan du skaffa en Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 med matmikrofon, anvanda microfonen till att placera monitorerna sa att du endast har hojningar (dippar kan inte kompenseras for elektroniskt) och sedan justera frekvensgangen elektroniskt. Sjalvklart utesluter det ena inte det andra men akustiska atgarder ar per definition battre. Lycka till!
  10. Jag havdar att vinklade vaggar ar nast intil nonsens. Du har tva aspekter som maste atgardas helt separat - bas och ovriga register. Bas beter sig fysiskt som en gas, valdigt langa vaglangder, som i princip gar att atgarda pa tva olika satt, akustisk dampning eller elektroniskt. Akustisk kan du stalla basfallor - bast ar helmholtzresonatorer som placeras i horn (sok pa internet och du skall finna, kolla Varitune V4 pa http://www.diffusor.com tex) eller eftersom du bygger kan du bygga in dom i vaggarna - sok pa helmholtz diy. Rummets dimensioner (fyrkantigt ar samst) spelar viss roll, men i tva sa sma run som du beskriver kommer du fa problem. Elektronsika atgarder ar mindre bra men kan gott duga - fast du kan bara dampa, inte hojja. Nyckeln till atgarder i basomradet ar att veta hur basen beter sig genom att mata eller testa - det kan vara sa enkelt som att stalla hogtalarna ungefar dar dom kommer sta och sedan gora ett svep fran 20Hz till 250Hz frekvens for frekvens och skriva ner dar det danar eller tystnar - kolla ocksa i vilka horn det danar mest/minst nar det ar en hojning eller sankning mitt i rummet. I det hornet/hornen det later mest ska basfallorna placeras... etc. Hoga frekvenser dampas eller diffuseras - darav live end - dead end konceptet dar ena anden av rummet dampas (byggs enkelt med vanlig isolering med ett mellanrum mellan vaggen och isoleringen med ett tyg over och eventuellt trareglar ovanpa med ett mellanrum mellan) och diffusering i live endan med en diffusor ( oregelbunden, hard sak som studsar ljudet i alla mojliga riktningar istallet for vinkelratt, finns ocksa fran svana, kan sakert byggas ocksa). Kolla in (ojoj, forbjudna lankar till hifitokarna www.hififorum.se och www.faktiskt.nu dar det finns nagra stollar som lever pa att bygga proffessionella studios som kan ge tips, samt sa finns det dar spaltmeter om akustiska atgarder). D
  11. Nu kanske det ar lite orattvist att dra alla audiofiler over samma kam. Det finns en (inom audiofilin) stor grupp som faktiskt har en hjarna och som ivrigt forsoker upplysa mera lattlurade personer om att kabellyftare, 300kkr kablar, cd-svarvar etc. ar hokus pokus. Forresten, har ni sett shaktistenarna? En sten du lagger ovanpa forstarkaren och sa ska det lata battre. Eller varfor inte de sma pinnarna man stoppar i oronen och tander pa innan lyssning (testades i svensk/danska High Fidelity for ett par ar sedan!)! Eller holograferna (heter dom sa?) som ar en pytteliten trastallning som man staller mitt pa golvet och som magisk ska forbattra ljudet i hela rummet. Hifibranchen ar precis som alla andra brancher full av skojjare, kanske ovanligt lustiga skojjare, men anda!!
  12. Jag hade dessa problem med 1814 och min laptop. Varken jag eller M-Audios support hittade nagon losning utan jag salde laptopen och kopte en stationar, nu fungerar det bra. Tyvar verkar M-Audio ha extrema kvalitetsproblem i sina firewireprodukter. Ett ljudkort for manga tusen som fungerar med vissa datorer endast (MANGA har klagat over dessa problem)...
  13. Jag avyttrar i dagarna pga samma problem min laptop som jag korde tillsammans med ett M-Audio Firewire 1814. Jag kunde inte losa klicken och spraken i ljudet och har nu gett upp och kopt ny dator. I mitt fall ar (var) jag tamligen saker pa att det inte ar harddisken eller firewireanslutningen. Aven jag provade allt inklusive olika firewire-kort (inbyggt, PCMCIA) etc. Kan du prova ditt ljudkort med en annan dator? Har du tillgang till prova ett annat firewireljudkort med din dator? Det maste vara det sakraste sattet att avgora var felet ligger. Det kan vara sa att dina dator och ljudkortet helt enkelt inte ar kompatibla, nagon som tyvar verkar vara vanligt med M-Audios firewire ljudkort (min asikt, har inte mycket belagg mer an egna erfarenheter och internetsokande).
  14. Hissmusik? Na! Det har ar ju bra och inte alls hissigt. Fast du borde flytta hit till London, dar folk forstar sig pa sadant har. Detta skulle jag inte alls ha nagot emot att hora live pa The Spitz tex.
  15. Jassa, jag ar inte den enda med problem. Mitt 1814 fungerar inte alls med min laptop sa jag har salt den och kopt en stationar istallet. Ska precis i dagarna koppla in 1814 for forsta gangen, far se hur det gar. Fungerar det inte blir det krig och jag kommer inte ge mig foranns jag far pengarna tillbaka. I alla fall, har du kontaktat M-Audios support? Dom ar faktiskt ganska hjalpsamma. Forutom att dom inte lyckades losa mitt problem (som nog ar relaterat till hardvaru inkompatibilitet med min laptop) sa ar dom ganska snabba pa att svara och verkar ganska kompetenta.
×
×
  • Skapa ny...