Jump to content
Annons

Vad är det ni spontant reagerar på vid en första lyssning?


Recommended Posts

Tack @toniced för att du uppmärksammade detta med fillsen. Jag ska se över fillsen i denna låten i testa m lite lugnare. Det är nog den gamla hårdrockaren i mig som valde fillsen som finns nu.

@Anecha tack för input. Japp, jag förstår vad du menar. Det kan vara en bra ide att öka känslan av stereo, t ex att öka panoreringen lite i refrängen. Det kanske händer lite mer i låten då. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

tja.

Har lyssnat på mina sony earphones som är ganska ok kvalitee.

Mina första tänkar är, att det första sången hade för lågt röst volym, den andra lät lite bättre. Instrumental är helt ok och i full stereo. Dessutom det låter som om du spelar in rösten på telefonen, eller glömde att återvända knobben på micen till stereo, ursäkta om det låter ironiskt.

Du kan kolla hur jag gör det i min tutorial på yt (bara en basic grej, laddat upp för 3 vckr sen), det är ingen auto-reklam, bara kanske kan för att hjälpa ngn, vet inte. Om det är mot era policies, hann ej läsa upp alla, så snälla ta bort inlägget, eller splittra trådet, men je mej ej varning. tack.

 

 

 

Redigerat av emedees
Link to comment
Dela på andra sajter

@emedees Intressant input, tack. Ska kolla in din video.

Sången är inte inspelad på en telefon, utan med en Neumann TLM49, som går till en Neve1073 preamp (UAD), sedan in i Cubase Pro 12. Jag är inte säker på vad du menar med att återanvända micken till stereo. Tycker du att sången är för mycket mono och borde dubbleras där dubbletterna kan panoreras ut lite?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Jonatan Lundin:

@emedees Intressant input, tack. Ska kolla in din video.

Sången är inte inspelad på en telefon, utan med en Neumann TLM49, som går till en Neve1073 preamp (UAD), sedan in i Cubase Pro 12. Jag är inte säker på vad du menar med att återanvända micken till stereo. Tycker du att sången är för mycket mono och borde dubbleras där dubbletterna kan panoreras ut lite?

 

Mannen, det ser ut som om dina spenderingar är lite överdrivna lätt sagt. Kommer sticka till min Blue Yeti en så länge, det räcker för mig, tror Jag. Aså förmodligen Du inspelade i stereo men voicen låter några dB för lågt so kanske det hörs som mono. Inget ska dubbleras/ trippleras, kanske i chorus proffesionella brukar göra massor med dubblering t.o.m harmonizering, men annars inget mer än enkla fx. Om Jag vare dig ska jag höja upp voicen så att set är tydlig, lägga fx ( först och framst kompression, vet ej vad som för fx Du kör på i nuläget då det är rock och rösten ligger för lågt, osv osv), sjunga i rätt avståndet från micen om inget funkar, du kan göra stereo separation eller göra ngn funktion som kör en kanal typ 0,8 - 1,2 ms efter en annan kanal. Förlåt om det låter för komplicerat, hoppas du förstår det hära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@Jonatan Lundin eller helst lada upp bara rösten, precis som det hörs i sången och vi kan kolla upp på det, för enligt mig det finns inte något mer att finslippa i instrumentalen själv. Det är röst som spelar roll mest i nuläget, många lyckas även om dem har en shi*** / medioker instrumental, minst så ser jag ut på i det hära.

Redigerat av emedees
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låten i sig gillar jag. 
Jag håller med om cymbalerna. De behöver definitivt göras något åt.  Den allra första kan du fimpa helt. 
Jag tycker låten känns ganska pressad också. Har du tryckt hårt på limit knappen?  Den behöver lite luft. 

Blev lite förvirrad när jag hörde ren rip av Mike Oldfield gitarrmelodi från Moonlight shadow.  Som följs direkt av en låt al’a Winnerbäck /Lundell. Blir splittrad av den. Har man inte hört moonlight shadow så är det säkert annorlunda 😁

Sången tycker jag är helt ok. Låten är bra, tanken är god. Men det finns lite att göra, som påtalats. 
Bra gjort 👍

Lyssnade just på version 2, och den förändrade inte min bild nämnvärt. 

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lagt lite kärlek på mixen och åtgärdat en hel del av det som ni påpekat i denna tråd (tack för all input).

Många har pekat att tidigare mixar var komprimerad och att virveln slog för hårt.

Detta kommer sig av att jag komprimerar rumsmickarna på trummorna. Dvs, jag har egentligen inte någon kompression på masterkanalen (väldigt lite), utan jag jobbar med rumsmickarna. Rumsmickarna tycker jag är bland de viktigaste ljudet att jobba med, och om man kan få till ett bra rum, så behöver jag inte använda så mycket reverb för att placera instrument i rummet. I denna mix har jag alltså väldigt lite reverb på övriga instrument. Mycket reverb på olika instrument kan lätt kladda ihop mixen, speciellt om man har mycket kompression på masterkanalen.

Min favoritkompressor för rumsmickar är en SSL-busskompressor (typ B tror jag det är, dvs townhouse). I de tidigare mixarna hade jag en för låg threshold och en dry/wet på 85%. Jag har nu minskat threshold och lagt dry/wet på ca 30% och det ger en väldigt stor skillnad. Mixen får lite luft och känns inte så ihoptryckt.

Sedan har jag lagt om sången och fixat lite annat (cymbaler mm, fillsen är kvar att åtgärda).

@Nbient Tack för input. Känns mixen lite luftigare nu? @emedees Tack för förslagen. Hör du sången bättre nu?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Cymbalerna är betydligt bättre. Men jag tycker den första versionen låter biffigare. Den andra känns aningen tunnare, om än något mer balanserad. Jag tror det är virveln som smackar för hårt också, och tar väldigt mycket plats. Kanske det som gör att jag upplever låten hårt pressad. 
Men du har nåt på gång här. Kämpa på 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, @slejnard o @Nbient ni saknar köttet (tack för synpunkten). Jag ser nu att jag hade glömt aktivera en "kött master eq" vilken serverar biffen. Här är versionen med förhoppningsvis mer kött runt 200-300 hz.

@Nbient Tyckte du då att virveln smackar för hårt på den senaste mixen, eller var det på den första mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Jonatan Lundin:

Aha, @slejnard o @Nbient ni saknar köttet (tack för synpunkten). Jag ser nu att jag hade glömt aktivera en "kött master eq" vilken serverar biffen. Här är versionen med förhoppningsvis mer kött runt 200-300 hz.

@Nbient Tyckte du då att virveln smackar för hårt på den senaste mixen, eller var det på den första mixen?

I båda, men den verkar ligga lite högre i andra versionen.  Tror inte du kan "mixa" till det med annat än att ske prova att lätta på kompressorn, men jag skulle byta virvel helt, så att den harmoniserar med låten bättre. Nu känns det som en snyting varenda gång den och slår, och jag tycker det är fel typ av låt för det. 

Testa att lyssna på låtar som liknar din och jämför. Tror du kommer höra då vad jag menar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Yung-June-Illusions-low.gif.60908959838e35bc390799c275d14de9.gif@Jonatan Lundin Joo, bärjan lät nästan bra, skulle själv väl öka typ 1,5 dB mer. Men sedan, vet ej vad jag ska säga... Din röst slog ihop med instrumenter och lät som en av dem. Den måste urskiljas. Det är rösten som är viktigaste. Dem som snackar med dig hela tiden typ "panera lite cymbalerna mer" eller "lägg lite mer uttryck på gitarr" osv osv trollar dig helt enkelt. Jag bryr mig inte om det låter okorrekt. Du vill ha en konstruktiv feedback. Så du får det. Det är inget mer man kan göra med instrumentalen. Det låter som det ska. Bearbeta RÖSTEN. Kör kompression på hela instrumentalen, eller enklare, en envelope på refrengen, sänk den typ 4 dB, höj rösten på hela sången 1,5 dB. Och din röst låter helt rå? Använd nån convolver som reverb, sedan pytte lite delay, stereo separation, ingen eq behövs, och snälla gunga lite huvudet åt sidorna när du sjunger, så att det inte hörs som om din huvud sitter stiff när du sjunger, titta på artister videon i studion, deras huvud dansar med musiken och det gör hela panoraman. Tack.

Redigerat av emedees
Link to comment
Dela på andra sajter

@emedees bara för info: De allra flesta mikrofoner är mono. Din exempelbild gissar jag också är mono, eftersom den är kopplad i XLR. Han kan gunga till mellerud och tillbaks utan att det blir någon stereobredd av det.

Din mikrofon råkar ha stereofunktion, men jag har aldrig hört talas om att man ska använda det när man spelar in solosång. Kanske blir jättebra. Men det är definitivt inget standardförfarande. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter @Nbient riktiga påpekande hör jag att trummisen slår för hårt på virveln. I den tidigare versionen var virvelslagen av artikulationen Rimshot, dvs trummisen slår både på sargen och skinnet. Detta ger ett hårt ljud som inte passar denna låt.

Jag har nu bytt virvel och artikulation (samt reverb på virveln), så nu tror jag den låter lite mjukare. Den mjukare virveln ger en annan karaktär på låten.

@emedees jag tror du reagerade på att sången är ganska torr. Nu har sången mer rymd (slapdelay mm). Att dansa med huvudet är dock inte min grej, så jag håller fast vid min mono-mick och position. Kanske ska prova stereomick o dansa i framtiden; vem vet, det kanske blir kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...