Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons
1 timme sedan sa Fidden:

Så där ser jag också ut ibland när jag viftat runt med min långa pinne.

No... So many inner visions... can´t... make them rumsrena...

1 timme sedan sa Fidden:

Påväg hem förresten. Sjukt vad trött jag blir av folk nu för tiden. Men jag är ju ofta hyfsat pigg annars, så det måste väl vara nåt psykiskt tänker jag.

Nej, fullt normalt. De flesta människor suger. True story.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har träffat bra folk också, men blir matt av dem med. Då distanserar jag mig och vänskapen rinner ut i sanden. 

Men nog om det. Har uppgraderat min pc nåt jävulskt i jul. Nästan så jag skäms. Köpte grafikkort, kom på att processorn då blev flaskhals, så jag bytte den också. Och så fyrdubblade jag minnet av ingen jävla anledning.

Nu går det tokfort att längstah!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa Fidden:

 

Men nog om det. Har uppgraderat min pc nåt jävulskt i jul. Nästan så jag skäms. Köpte grafikkort, kom på att processorn då blev flaskhals, så jag bytte den också. Och så fyrdubblade jag minnet av ingen jävla anledning.

Nu går det tokfort att längstah!

Vad blev det för val av komponenter till datorn då? Tänkte själv bygga en dator till för att ha en som står nere i "studion" jämnt, så jag blev lite nyfiken på om du har bra tips där.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Har visst slarvat så mycket med maten att jag nu mår så illa att jag inte riktigt orkar rätta till problemet heller. Får bli lite druvsocker och vatten och hoppas på att det ger en liten boost så jag jag får tummen ur och kan gå och handla. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa slejnard:

Ni borde flytta ut på landsbygden eller nån mindre stad. Mindre hätskt även om det finns en del knepiga personer här också. Å andra sidan kan det ju vara charmen med att vara människa. 

Ja, visst är det givetvis att hård dra och förenkla det hela genom att uttrycka sig som jag gjorde. Alla människor suger inte. Men faktum är att samhället (vi alla) har blivit hårdare, människorna mer och mer inriktade på just sitt liv, sina egon. Mer individualism. Det märks överallt, i alla skikt. I städerna, på landsbygden. I politiken, i trafiken, i sättet som yngre tilltalar de äldre, hur folk tilltalar varandra överlag. Bara att handla i en affär idag blir en övning i konflikthantering. Framåt! Buffla på! Jag var först!

Bara en sådan sak som värdegrunder (brr...) på arbetsplatser. Låter kanske bra som ett utspel utåt. "Så här bra tycker vi", men används sällan i tilltalet till de anställda. Visselblåsarfunktionerna blir mer och mer korrupta, anonymiteten kan inte längre garanteras varför man som anställd snabbt kan bli av med sitt jobb om man klagar över något. Medmänskligheten över dåliga arbetsförhållanden minskar, fackföreningarna tappar makt, eller hur sjukvårdsanställda, poliser mm?

Verkar som om folk slutat bry sig.

Det finns någon slags uppgivenhet inför framtiden med tsunamin av alla "nyheter" om miljökatastrofer, elbrister, gängkriminalitet med skjutningar, höga matpriser och krig som i sin tur manifesterar sig genom att människor blir räddare och i allt högre omfattning enbart tänker på sig själva. Flyr bort från eländet och hur just de kan sko sig i varje tänkbart tillfälle.

Hur man kan lura systemet? Kan man ladda sin elektriska leasingbil gratis hos arbetsgivaren?
Kan man komma in gratis på bio?
Kan man åka gratis buss?

Kan man få vad som helst gratis?

Kan man bara ta..?

Mobilerna och internet gör givetvis sitt till. Illegala nerladdningen av filmer/fildelning lärde nog en hel generation att "allt är gratis".

Man ser inte längre sin närmiljö, sina medmänniskor utan bara ner i mobilen. Konstant. Jag i mitt yrke märker jag det extra väl. Människor är svåra att nå numera. De är alltid inbegripna i något mobilsamtal. Alltid lyssnandes på något i sina hamburgerlurar. Alltid på jakt efter lite bekräftelse av typen; "såg min utlagda bild på dagens lunch riktigt bra ut nu?" "Har någon gillat den?".

Någon forskare påpekade nyligen att digitaliseringen med alla läsplattor inom skolan är ett misslyckande, bl a för att barnen inte skriver ner anteckningar längre för hand. Ett erkänt bra sätt att öva upp minnet på. Där har vi en anledning till de dåliga skolresultaten, förutom dålig disciplin och hörsamhet mot lärarna.

Folk kör med sina leasingbilar med näsan i mobilen. Folk springer runt som vilsna myror med näsan i mobilen. Rätt ut i trafiken, mot bilar, mot andra människor, in i väggar. Människor stressar runt i ett vansinnes tempo och man undrar... till vad? Jag har sett så många olyckor ske bara p.g.a. detta. Helt meningslöst.

Sitter jag på min balkong ser jag folk som med näsan i mobilen rastar sina hundar. Folk som är ute med sina små barn, med näsan i... ja... Det finns till och med mobilhållare till barnvagnar så att man slipper att interagera med sitt barn. Man kan göra ett extra Facebook span under promenadens gång. En del vänder på barnsitsen i barnvagnen så att barnet sitter framåt. Ja, då slipper man ju både se och höra eländet och kan surfa ifred. I värsta fall sitter barnet där med en surfplatta också.  Mobilen har blivit det nya heroinet.
En verklighetsflykt en masse. 

Hur blev det såhär? Visserligen hr ju egoism alltid funnits men det har spunnit loss de sista... säg 10 åren. Jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att en hel del har att göra med att vi haft det lite för bra, lite för länge. Vi har blivit mjuka och mindre tåliga mot elände. Vi kan inte hantera besvärligheterna utan vi flyr i från det hela in i t ex internets madrasserade cell. Istället för att lyfta huvudet och ta hand om varandra.
Trappa ner på tempot.
Andas.
Se varandra.
Lev i nuet.

Hur hanterar Ukrainarna sina bekymmer just nu? Genom att mobilsurfa? Knappast.

 

Skulle norrlänningar vara så mycket bättre?
Bah...

Jag har sett Jägarna.

😁

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Fidden:

Har uppgraderat min pc nåt jävulskt i jul. Nästan så jag skäms. Köpte grafikkort, kom på att processorn då blev flaskhals, så jag bytte den också. Och så fyrdubblade jag minnet av ingen jävla anledning.

Nu går det tokfort att längstah!

Ja, jag gjorde en overkill uppgradering av min burk oxo för ett tag sedan. Just for no reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa -k9-:

Vad blev det för val av komponenter till datorn då? Tänkte själv bygga en dator till för att ha en som står nere i "studion" jämnt, så jag blev lite nyfiken på om du har bra tips där.  

Eftersom jag hade ett AMD moderkort så tog jag den sista bästa cpun som passade, så nu är jag vid vägs ände där. 5800X3D. Så 64GB 3600 MHz RAM på det. 

Sen det sjukaste, slog till på en 7900XTX gpu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en plan! Jag tycker vi hugger på den! Vi bestämmer oss för att så gör vi! Vi kör pd! Kör i vind! Erbjudandet accepteras! Det klubbar vi på! Den tar vi sa polisen! Ja?

1 timme sedan sa slejnard:

Dokumentär nu om Selma Lagerlöf. 

Hur verkar den då? Finns två på SVT Ploj. En i två avsnitt, en i ett.

Hon var allt en enastående förgrundsgestalt både inom sin författargärning men även på ett personligt plan med sin för tiden känsliga sexuella läggning. Har varit på Mårbacka. Kändes lite som Sveriges Graceland på något sätt. Där har tiden stått still. Ett intressant ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var den med två avsnitt. Skulle gärna besöka Mårbacka jag med. Har besökt Dalarna bla där Dan Andersson höll till och där Carl Larsson var verksam. Mycket rogivande att besöka platser där den svenska folksjälen är. Fast den är iofs överallt mer eller mindre. Man lär sig också mycket av att besöka platser. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Det var den med två avsnitt. Skulle gärna besöka Mårbacka jag med. Har besökt Dalarna bla där Dan Andersson höll till och där Carl Larsson var verksam. Mycket rogivande att besöka platser där den svenska folksjälen är. Fast den är iofs överallt mer eller mindre. Man lär sig också mycket av att besöka platser. 

Ok, såg den kortare en avsnitts varianten. Ska väl ta ett kik på det där andra vid tillfälle. Finns ju en serie där också om hennes liv med hon som gråter jämt... Helena Bergström mdfl.

Mårbacka är vackert, ta en guidad tur inne i huset så ser man hur hon bodde. Bara köket med sin koppardiskbänk... När jag var där hade de hennes Nobelklänning framme. Rätt så sällsynt att få se den live så att säga. Ett mysigt fik utanför samt så mycket annat att åka runt och kika på i trakterna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...