Jump to content

-k9-

Medlem
  • Content Count

    97
  • Joined

  • Days Won

    8

-k9- last won the day on July 3

-k9- had the most liked content!

Community Reputation

49 Utmärkt

About -k9-

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Min utrustning
    PC Intel i9, 32 gig RAM 4000mz, Cubase 10, Steinberg UR824, Focusrite Liquid Saffire 56 (som extra preamps), Presonus ADL600, Yamaha THR10X, Arturia Keylab88, Yamaha HS8, Audio Technica ATH-M70X, Audio Technica ATH-M50X, sE Electronics Gemini 5, Yamaha RGX A2, Taylor 312 med mera...
  • Intressen
    Hundar, musik, cykling, kampsport.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har lite svårt att höra texten och så tycker jag att det vore kul med lite mera stereobrädd med. Känns som att allt är lite trångt i mitten av ljudbilden. Gillar musiken, arret och sången annars. Men lite mastring skulle nog behövas, eller lite annorlunda mix.
  2. Testa en de-esser på sången nu. Du borde få behagligare ljud så. En de-esser är en effekt som tar bort skarpa S-ljud. Därav namnet "De-esser" som ju är engelska för "av-essning" för att vara lite övertydlig. Förmodligen så blir även det hårda K:et i fisk mildare av den effekten med.
  3. Nej det känns inte som ett bra tips för just denna låt, nu när jag tänker efter.
  4. En tredje grej du kan testa kan man även användas för att få en viss "ljudeffekt" på sång/solospår. Lite överkurs kanske, men jag har ju farten uppe så vi kör bara. Ta leadsången och kopiera det spåret. Kör den genom en kompressor och komprimera tokmycket. Sedan så blandar du in det ljudet med det orörda ljudet bara precis så mycket att du märker om den komprimerade rösten försvinner. Testa att panorera det komprimerade spåret lite och/eller lägg det med några millisekunders förskjutning för att få olika typer av effekt. Lägger man det några millisekunder innan den orörda rösten så
  5. Det handlar nog inte om att bygga en hundra procentig proffsstudio, utan bara om att bygga absorbenter för att få till akustiken dugligt i rummet och om att bygga själv. Så gör jag själv med just nu. TS använder ju själv begreppet "hemstudio" vilket ju de flesta av oss glada amatörer kallar våra studios för. Så det är ju bara att svara på frågan om hur man bygger absorbenter och diffusionspaneler själv som jag svarat på. Gav några enkla förslag för själva byggandet av dessa, inget annat. Sedan är det ju inte jättesvårt att placera dem rätt för att få en bättre akustik i rummet heller. Fö
  6. Nästa "regel" du kan testa är att mixa så att trummor och sång är det sista som försvinner när du säker ljudet sakta, tills ljudet är helt borta. En regel med undantag är att man då oftast hittat rätt balans i hela mixen. Funkar inte alltid att mixa så, men ofta gör det susen.
  7. Jo men då åsidosätter man ju hälsan helt och hållet med. Är det verkligen värt att dra i sig en massa skadligt damm bara för att få en bra akustik? Ock fördelen med att ha bokhyllor istället för fasta paneler på väggarna är ju att man kan vrida dem så att man slipper fladderekon och/eller stående vågor med. I bland kan man ju tjäna på att ha en sida som sväljer mycket diskant och en som reflekterar mycket diskant, för att kunna "stämma om rummet" med. Vill man t ex spela in en acke gura med längre avstånd mellan mick och gura, så kan det vara lämpligt att vända en panel så att man får me
  8. Försök att få instrumenten lite mera panorerade så att sången får plats "emellan" dem. Brukar funka att man tänker sig musikerna på en scen framför sig. Man sätter trummisen, mitt i längst bak. Basisten nära trummisen. En kompmusiker på varsin sida av scenen. Samlar kören på ett ställe. Lead musiker kan ju kliva fram mitt på scenen under solon och så. Så använd stereobilden för att skapa ett mera levande sound, och få till en stereobild som låter ungefär som det skulle låta om du hade alla instrumenten spelade av musiker framför dig. Väl en sång som är lead, och lägg körerna lite höger
  9. Hela grejen med isoleringen är ju att det ska vara ett poröst material där ljud inte kan transplantera sig i eller gå rakt igenom. De få frekvenser som studsar in i rummet igen kommer ju till stor del absorberas av tyget istället. En del frekvenser kommer ju släckas i plasten med. Medans de överlägset flesta kommer gå rakt igenom plasten och släckas i isoleringen. Det kommer inte påverka jätte mycket om det är ett tunt lager plast där. Inte lika mycket som hälsan kommer påverkas av att andas in en massa isoleringspartiklar när man är i studion. Det är ju just de partiklar som tar sig ige
  10. Det ljud som inte tar sig igenom plasten är ju inget problem i sig. Så få frekvenser och dessa kommer ju absorberas av tyget innan plasten ändå. Så det spelar ingen större roll alls. Det mesta av ljudet kommer gå igenom plasten utan att påverkas, för att sedan absorberas i isoleringen. Att riskera hälsan med en massa mickroparticklar från isolering är ju inte värt den lilla försämring som ett tunt lager plast skulle ge. Basen dämpas bäst av att träffa massa istället för något som den bara går igenom. När basen träffar en bokhyllas baksida så är det just basen som kommer absorberas där.
  11. Gillar inte riktigt att det låter som att sången ligger för mycket ovanpå och lite utanför resten av musiken. Låter som att sångaren står i ett annat rum än musiken spelas upp i. Skulle behövas mera jobb med stereobilden tycker jag. Det är mycket stereo på sången, men inte så mycket på musiken. Testa att köra en stereobräddare på musiken bara, så kanske det löser sig. Men det är annars en skön 80tals vibe och en låt som jag tror kan bli riktigt bra. Både text och sång passar denna typ av syntpop. Många snygga hooks i den, både i synt riff och i melodi. Sjukt med en refräng som både
  12. Kallar programmen för musikprogram eller sequencerprogram. För mig så är en DAW även den hårdvara man använder för skapandet. Även vissa keyboards och så, tycker jag hör till begreppet DAW om man kör mycket MIDI och triggar samplingar med. En DAW flera DAWs skulle nog jag säga. DAW är ju i sig engelska så det känns naturligt att böja det så i plural.
  13. Jag gillar Yamahas monitorer. Om de låter för vasst så kan det ju vara så att man är mera van vid ett lite mindre rakt mellanregister, då låter ju mellanregistret automatiskt vasst om man mixar som man brukar. Det luriga här är ju att det man lyssnar i ju bara påverkar hur det låter hos just dig. När du spelar upp det någon annan stans så är det ju bara själva mixen som hörs, och den lyssning som används då kommer påverka ljuden istället. För att vara lite övertydlig. Om du kommer behöva en sub eller inte beror ju lite på hur rummet är i övrigt med. En liten fälla med subs är att man lät
  14. Oj! Fick mycket att göra och glömde posta svaret från supporten tidigare här, sorry! Men detta är vad de svarade; "Thank you for contacting the Steinberg Support Team! The UR22C has an output Impedance of 91Ω. All Headphones work, but the UR22C suits best for headphones with higher impedances from 100Ω and above. It also has enough power to drive a 250Ω Headphone. But I do not know your listening habits. Kind Regards, Michael Lange Steinberg Support" Så 91 Ohm stämmer alltså.
×
×
  • Create New...