Jump to content

-k9-

Medlem
  • Content Count

    50
  • Joined

  • Days Won

    5

-k9- last won the day on May 22

-k9- had the most liked content!

Community Reputation

15 Bra

About -k9-

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Min utrustning
    PC Intel i9, 32 gig RAM 4000mz, Cubase 10, Steinberg UR824, Focusrite Liquid Saffire 56 (som extra preamps), Presonus ADL600, Yamaha THR10X, Arturia Keylab88, Yamaha HS8, Audio Technica ATH-M70X, Audio Technica ATH-M50X, sE Electronics Gemini 5, Yamaha RGX A2, Taylor 312 med mera...
  • Intressen
    Hundar, musik, cykling, kampsport.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Till Dig Med Dig är en bra låtidé men den faller lite på måslnöret, i mitt tycke. Skulle vilja ha helt ovända energiförhållnaden i mixen på den. Känns lite som en hårt och tung låt som fått fel kläder. Istället för tuffa kläder så har den en pyamas med ett coolt tryck på. Vilket ju har sin charmm men blir lite putti nuttigt efter ett tag. (Lagom kryptiskt skrivet av mig, eller? ) Tycker att du borde dragit på mycket, mycket mer med gitarrerna både i ljudstyrka och i dist. Skulle kunna tänka mig ett skitikgt 70-tals sound eller ett mera "modernt" 90-tals sound på denna låt. Men det är för att denna låt även den låter retro i mina öron. Körerna känns lite väl påklistrade i refrängen och det känns som att du fick en idé om hur du skulle göra med dem och sedan inte ville backa ifrån den idén. Så när folk redan spelat in sina stämmor så vore det ju taskigt att inte använda dem, typ. De skulle varit bättre om körerna var med i bryggan till refrängen istället för att vara så mycket på refrängen. Refrängen är just det ställe där jag tycker att gitarrerna skulle fläskat på. Körerna får det att låta segt och motigt snarare än tungt och drivet. De är för snyggt,rent och avslappnat sjungna för att bidra med energi. Skulle varit bättre om du lät kören sjunga lite mera pressat och drivet istället. Kanske att körerna, som de är nu, skulle kommit till sin rätta efter solot och så bidragit till att man får vila örornen under refrängen, medans låten slumrade in långsamt. Men att de skulle bort helt i från de första vändorna. Ligger ju en synthig gitarr (låter det som i mina öron) bakom körerna som knyter ihop dem bättre efter solot med. Tycker du gör riktigt snygga grejer med rösten här och där i denna låt dock. Lite småglid på tonerna och dynamiska fraseringar som jag gillar. Synd att refrängen inte får låten att lyfta dock. Som sagt, bra idé men jag tycker låten känns långt i från färdig. Samtiidigt som körerna är lite överarbetade på något sätt. Med lite mera pill på vissa punkter och mindre pill å andra så skulle den nog lyfta och falla mig bättre i smaken. Men nu är det ju bara vad jag tycker såklart. (Kommer bli mera possetivkritik till "Nu och då" men det var så mycket jag vill såga om den att jag inte orkar skriva det just nu )
  2. -k9-

    Demon vs Demot

    Demot helt klart. Dels så är ju en förkotning av ett demokassetband då man spelade in de på kasettband och skickade runt till en början. Det heter ett kassetband inte en kassetband. Och så handlar det ju om ett demonstrations exemplar och inte om en färdig produkt som ska gå till produktion. Men samtidigt... Demo helt klart. Dels så är det ju en inspelning man gjort för att kunna skicka som en ljudfil till den som ska höra den. Det heter ju en ljudfil inte ett ljudfil. Men samtidigt... Demot eller demo beroende på formatet man anväder för att sprida sin musik på. Ett demoband, en demoskiva, ett demominne, en demofil. Men samtidigt... Så är det ju alltid en inspeling och det heter ju en inspeling inte ett inspelning. Så jag tror nog att en demoispelinging och en demofil är det man delar med sig när man skickar ett demostrations exemplar av icke färdigt material... Blev inte klokare själv nu.
  3. "Hej min vän" låter ju jäkligt mycket Alice Cooper på ett sätt som jag gillar. Särskilt introt och refrängen tänker jag på då. Gillar bryggan mellan refräng/intro och vers med. Den nya kompfiguren inroduseras på ett intressant och naturligt sätt. Ger lite vila och paus att vänja sig vid att det är stor skillnad mellan vers och refräng rent musiklaiskt. Kyter ihop låten fint. Övergången åt andra hållet (från vers till ref) med ett trumbrake och med sången som "tjuvstartar" på en upptakt är ju lika snygg den med och gör att man kommer in med mera energi till refrängen som gör just refrängen tyngre. Solot är inte jättesnyggt men det passar låten och stilen riktigt bra, och smälter in på ett bra sätt. Har hört dig göa bättre solon, men tycker ändp att du hamant helt rätt med detta i just denna låt. Lite rörigt mixat men det är ju lite så jag gillar det. Ska lyssan på de andra låtarna senare.
  4. Du kan säkert dämpa ljuden men helt isolerat blir det ju inte. Vilket du ju själv antyder redan. Om du får ha en så tung ljudkur där du vill ha den så kan du ju kolla på Sheetblock som är en tunn matta med hög dencitet. Den och ett lager gips borde räcka långt för att dämpa ljudet. Evetuellt att du bara bygger ett rum på den mattan så att det inte nuddar väggar och tak heller.
  5. Jag kan också bara komma på just Yamaha Motif Rack XS just nu. Vet att man kunde hitta dem begagnat för ett bra pris, men tycker inte de är värda de 15 000 de kostar nya idag. Hade en som jag gillade för flera år sedan.
  6. Håller med om att det är lite väl diskant rik. Undrar om du blivit lite diskantdöv medans du mixar eller om din lyssning kanske inte är optimal. När jag lyssnar genom mina högtalare i vardagsrummet så låter det bra men i hörlurar och studiohögtalare blir det lite väl vasst. Sitter man för länge med hörlurar så blir man lätt diskantdöv och måste vila öronen för att de ska få tillbaks förmågan att höra diskanten igen. Mixar du i högtalare själv så kan det hända att rummet påverkar ljudet så att du får en lite skev uppfattning om hur det egentligen låter. Sitter du i ett rum som absorberar höga frekvenser (mycket tyger, mattor och mjuka möbler osv) så blir det lätt detta symptom. Även om du sitter i ett rum som lägger på en massa mellanregister eller bas (hårda ytor och många hörn, ofta ett mera fyrkantigt och litet rum t ex) så kan du få detta problem. Då drar man lätt på med diskant för att den ska höras i rummet. Vilket ju leder till att den blir för tydlig i rum där mid och bas inte förstärks av just rummet. Är det så så bör du kanske försöka få till ljudet i rummet. Eller så lär du dig bara hur rummet påverkar så att du kan kompensera för det. Eller rättar till det hela med hjälp av hörlurar i slutputsen. Sen så är ju nästan allt i mixen "fel". Du bryter mot många regler men gör det på ett snyggt sätt. Älskar virvelljudet stenhårt. Avsaknaden av bas och umph gillar jag skarpt. Låter lätt och luftigt på detta sätt. Samt att det bidrar till ett mera unikt sound känner jag. Testa att köra hela spåret med en EQ som rättar till toppen så blir det nog toppen med. Du skulle kunna testa en pligg med rör-EQ om du är modig. Tänker att det skulle kunna stävja de ojämna övertonerna som många ofta upplever som obehagliga med.
  7. Finns ju flera typer av normalize iofs. Jag tänkte att du skulle testa att köra en normalize så att du får en snittnivå som den högsta och den lägsta ljudstyrkan hamnar på. Så att man jämnar ut volymen så att den ligger jämnare utan att bara trycka ner de höga partierna eller trycka upp de låga. Men å andra sidan så har du ju en så rockig röst att det kanske skulle funka med en dynamisk mick och en kraftig kompressor med, för att få till ett mera retro sound med. Jag gillar din röst nu, gjorde det inte först men har lärt mig att uppskatta den nu. Känns som att med en sångcoach skulle du faktiskt kunna få till en riktigt unik och stark identitet i ditt sångsätt. Själv sjunger jag sämre än du gör, så det är inte menat som en diss från mig, utan snarare ett försök till uppmuntran att gå för det. Hellström har ju mycket som talar för honom som artist. Rolig att se på när han har sina framträdanden, lockarna lockar nog som du säger, lite små lustigheter i hans texter, bra låtskrivare osv osv. Menade bara att har även svagheter som många ogillar, men som många har överseende med och vissa är helt blinda för. Det jag menade var att alla behöver inte gilla det man gör, men om det är orginellt nog så finns det många som skulle kunna uppskatta det de hör, bara man lyckas nå ut till dem,
  8. Jo feelings somtimes sway är ju helt rätt. Är orblind och missar ofta så små skillnader när jag väl läst fel en gång. Så det var även onödig input från mig. Tror att jag hade en deesser på när jag läste. Att använda sig av ord som asway får det ju att blir liter mera Shakespeare, fast inte lika lika bra ändå såklart. Så feeling asway skulle betyda att man vacklade lite helt enkelt. Med ett komma i mellan alla tre orden så skulle det kunna uttydas som en mera poetiskt forumulerad fras. "feeling, sometimes, asway" skulle bli "känner (mig), ibland, vacklandes." Men då det var jag som läst fel så faller ju kritiken redan i det faktum att jag utgick från fel premisser. Gillar att hitta på ord och böja ord som Shakespeare ofta gjorde då han ville få ett ord att passa trots att det inte bukar användas på det sättet. Här är ett exempel på hur jag böjer odet wit för att få till en halvknasig men förhoppningsvis intressant textrad: "One got but what wits, wich with one ones been bewited" Haha! Gillar din inställning. Helt ärligt så skulle jag vara glad om jag hade hela 15 följare på min You tube kanal.
  9. Har du testat att använda dig av normalize istället för kompressor? Eller att mixa ett komprimerat sångspår precis så högt under det naturliga spåret att man bara kan höra det om man vet att man ska lyssna efter det? Hittade just "Where No Monsters Go" det var var ett naket arr där du även som artist sitter helt rätt. Känner nu att du vore intressant i ett band med bandmedlemmar som skulle komplettera din unika röst. Du har ju en unik röst och stil, många skulle nog ogilla den, men många ogillar ju även Håkan Hellström, så jag känner att även din stil är en bra USP.
  10. Jag tolkar texten som att någon (kanske du själv) sitter och tänker tillbaks på saker som borde sagts och gjorts men som inte sagts och gjorts. Får en känsla av att den som tänker tillbaks antingen säger detta till den/de som tänkaren borde sagt och gjort saker till/med. Eller att tänkaren bara fortsätter att drömma sina drömmar utan att säga och göra det som borde sägas och göras trotts allt. Jo det var Comfort Lies hittade jag sedan. Hade för mig att det var nightingales du sjöng om i den låten, men det var ju black birds insåg jag sen. Då hittade jag den. Är sjuk och hade inte en tanke på att kolla din länklista. Pinsamt nog. Det är en låt som jag ofta tänker på och sjunger för mig själv. Det är nog en av mina favoriter bland icke kända låtar. Kommer ihåg att jag skrev ett långt inlägg om den way back.
  11. Tack för tipset, pme. Jo de ser smidiga ut. Är väl gaska lätta att placera så de tar bort de tidiga reflektionerna kring den musikern man spelar in. Eller?
  12. Tack för tipset! Den hade ju en MIDI IN/UT vilket jag för fem minuter sedan insåg att jag behöver, för att komplettera mitt UR 824 för att köra lite gammel MIDI hårdvara med. Nu slapp jag söka det själv.
  13. Kolla på Steinbergs UR serie. Inte så mycket finesser men bara och stabila kort med bra och stabila drivers. Finns att hitta i olika paketlösningar hos vissa återförsäljare med. https://www.steinberg.net/en/products/audio_interfaces/ur_series/start.html
  14. Tror att ett nytt ljudkort är det bästa. Tyvärr så är ju FW inte någon standard som stöds idag. Men du har ju ett ljudkort du kan kvar till din gamla dator och behålla de kopplingar du har där. Ett nytt ljudkort till din laptop blir nog mest prisvärt. Det skenar lätt iväg om man ska köpa en massa kablar och annan utrustning för att omvandla ett gränssnitt till ett annat. Medans ett bra USB.ljudkort t ex inte behöver kosta så mycket idag.
×
×
  • Create New...