Jump to content
Annons

Cakewalk SONAR är nu gratis!


Sostenuto

Recommended Posts

Cakewalk SONAR Platinum som brukade kosta $499 heter enligt Sound on Sound numera Cakewalk by BandLab och ska vara helt gratis att ladda ner. Det här är stort – för de som inte redan har förstått det är detta ett otroligt erbjudande för en väldigt kapabel DAW. Det hjälper nog till att ägaren till BandLab (som nyligen köpte alla intellectual properties till SONAR av Gibson) har en av Asiens rikaste personer som pappa.

https://www.soundonsound.com/news/sonar-now-free-renamed-cakewalk-bandlab

https://cakewalk.bandlab.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
1 timme sedan, Levander säger:

Bandlab vad är det? Är det ungefär som Kompoz?

Utan att veta särskilt mycket om vare sig BandLab eller Kompoz är det ju samma koncept med musiksamarbete över en social plattform. Men man kan ju ladda ner Cakewalk utan att använda den sociala plattformen. Det är bara ännu en möjlighet.

38 minuter sedan, oioioi säger:

Intressant. Kan det vara något för en halvkass Cubase-användare?

Absolut, Cubase och Cakewalk har ungefär samma rötter så steget är inte speciellt stort. Säger jag som helkass Cubase-användare. Och allt som behövs för att ladda ner Cakewalk är ett konto hos BandLab.

 

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ingår det syntar å sånt också då eller? Någon specialplugg som inte finns med i Cubase som kan vara bra att ha? Alltså inte EQ, kompressor och allt övrigt vanliga. Annars ser jag ingen anledning ladda hem då jag är så van med Cubase och i övrigt har allt jag behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis den typ av standardeffekter och enklare instrument som brukar följa med när man köper en DAW. Men jag har sällan använt dem som följde med SONAR eftersom jag brukar använda andra produkter. Jag har själv installerat Cakewalk by BandLab (CbB) idag men eftersom jag redan hade senaste SONAR Platinum installerad har jag svårt att säga exakt vad som följde med den här installationen.

Vad som däremot inte ingår i CbB men som följde med SONAR Platinum är en del tredjepartprogram: Addictive Drums 2 Custom, Overloud TH3 SONAR Edition, AAS Strum GS-2 Session, AAS Ultra Analog VA-2 Session, AAS Lounge Lizard EP-4 Session, Melodyne Essential, Nomad Factory Blue Tubes Bundle och kanske några fler. Men med tanke på att CbB är gratis är det inte så konstigt att BandLab inte vill betala licensavgifter för att distribuera tredjepartsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som redan sitter med sin DAW sedan många år byter antagligen inte, men vilken nybörjare kommer lägga ut ett par tusen kr för t.ex. Cubase då den här är gratis?

Det här blir nog en tuff match för konkurrenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder vanligtvis Tracktion6 (gratis), men den har inga inbyggda ljud.

Testade därför att ladda ner denna. Den har massor med ljud i sin ljudbank. Testade att importera en midifil och använde diverse piano, harpa, pads, ...mm. Känns mer komplett än Tracktion. Effekterna verkar bättre även dom. Nu har jag bara testat lite grand.

Enda negativa är att jag hittar inte speciellt bra i Sonar. Tracktion kändes enklare att komma igång med. Learning by failing.

Den har även en hel del gitarrstärkare i en plugg som heter TH3. Tex "Overange" ser ut som Orange. En massa gitarrpedaler finns oxå.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till Complete SONAR X2 från StreamworksAudio i 50 avsnitt, eller totalt drygt 9 timmar. Även om SONAR X2 kom för ett par år sedan så är det mesta sig likt. Det är faktiskt en riktigt bra kurs som ursprungligen var en betalvideo. Förmodligen den bästa fullständiga genomgången man kan hitta på YouTube.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Synd att den inte finns för mac. Det ska bli spännande att se hur de ska komma tillbaka till en betal modell för på något sätt måste de finansiera det hela på sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på! Har både gamla Sonar Paltinum installerat och Bandlabs Cakewalk Sonar, ser inget skillnad alls och vem vet hur länge det här kommer att vara gratis!

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Mitt låtskrivande och pulande med DAW:s går verkligen i vågor. Jag kan hålla på intensivt med det i ett par månader eller så och sedan "dör" intresset plötsligt ut och ligger nere i ett halvår eller t.o.m. längre. Nu är jag dock inne i en period där jag börjar bli lite sugen på att återuppta det hela igen och letar därför efter ett nytt DAW-program.

Har under många år kört med Cubase, men senast testade jag Studio One Pro under ett par provomgångar. Gillade verkligen det programmet! Men eftersom jag bara gör lite enkla inspelningar med några få instrument och sång så är jag egentligen inte i behov av all den funktionalitet som det programmet erbjuder. Jag hade gärna nöjt mig med instegsversionen "Artist", men med den versionen kan man inte använda sina VST:ier som man har. Lite frustrerande! Att köpa Studio One Pro 4 för 4000 kr känns knappt värt det med tanke på att mitt intresse för musikskapande kraftigt varierar över tid.

Så.."Cakewalk by BandLab" från Sonar som nu är gratis känns därför högintressant för mig. Är ni som använder eller har testat programmet nöjda med det? Ska ladda ner det ikväll och testa tänkte jag. Ska bli intressant!

EDIT.....

Kom hem från jobbet nyligen och provade att starta upp mitt Studio One Pro 3 som jag hade för mig jag endast haft nedladdat som testversion. Men det visade sig att det är en "skarp" version av programmet jag har. Minns inte att jag köpt det! Enligt mitt konto på Presonus genomförde jag dock köpet den 22 januari 2017! Så istället för att ladda ner Cakewalk och börja lära mig det programmet från grundet kan jag alltså nu fortsätta med Studio One Pro som jag gillar väldigt mycket! ? Får se om jag kostar på en uppgradering till version 4 (1700 kr) eller om jag nöjer mig med version 3 som jag redan har.

EDIT 2...

Hmmm..det ÄR inte PRO-versionen jag har ändå ser jag nu..utan "Prime-versionen", d.v.s. gratisvarianten som jag trodde från början. Inte konstigt att jag inte mindes att jag skulle ha köpt det. Lite förvirrande när det på Presonus hemsida står att jag KÖPT en version av dem. Förvisso står det "Prime" tydligt skrivet, men jag har varit ifrån musikskapandet så länge nu att jag inte kopplade ihop det namnet med att det skulle vara gratis-versionen. Ja, då får det nog bli "Cakewalk by BandLab" i alla fall verkar det som...

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt skum nedladdning som tar evigheter och rusar datorn. Undrar vad bandlab gör med min dator just nu egentligen!!

Får se om jag gillar programvaran eller inte (om installationen går bra alltså). Alla DAWs jag har prövat hittills har varit skräpiga och svårnavigerade och jag förväntar mig inget annat av denna, men som sagt, vi får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Neosus säger:

Cakewalk är inte svårare än alla andra daws enligt min mening. Är det något du undrar över så bara ställ frågor här. 😉 

Jag tyckte Mixcraft var lättare... Finns en risk för att jag helt enkelt går vidare med det enklaste i nuläget. Tycker samtliga DAWs är svåra att använda men Mixcraft var nog det lättaste jag sett hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-07-20 på 13:29, Jizzen säger:

Nu är jag dock inne i en period där jag börjar bli lite sugen på att återuppta det hela igen och letar därför efter ett nytt DAW-program.

Jag gillar också Studio One. Stilrent och tydligt. Knappar och funktioner ligger ungefär där jag väntar mig. 

Om min budget inte tillät mig att köra Studio One och jag satt i Windows skulle jag överväga Reaper. Väldans massa knappar och funktioner, men det går att anpassa gränssnittet efter ens eget behov. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, joachime säger:

Jag gillar också Studio One. Stilrent och tydligt. Knappar och funktioner ligger ungefär där jag väntar mig. 

Om min budget inte tillät mig att köra Studio One och jag satt i Windows skulle jag överväga Reaper. Väldans massa knappar och funktioner, men det går att anpassa gränssnittet efter ens eget behov. 

Det där är klassisk inferens, du antar lite att reaper är sämre pga lägre pris, det är det inte över huvud taget:)

Några favoriter:
Plugins på knappkommando
Drag and drop bussning, med bara en audiotracktyp som kan göra allt
Kan göra basicly allt som de andra programmen kan, och lite till.

Skulle dock inte vilka skapa musik i reaper, då skulle jag nog vilja köra logic eller ableton etc
Och kan nog förstå att man väljer studio 1 då det kanske ser lite mer lättjobbat ut om man är ny till båda programmen

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...