Jump to content

Jizzen

Medlem
  • Content Count

    328
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Jizzen last won the day on February 7

Jizzen had the most liked content!

Community Reputation

14 Bra

About Jizzen

  • Rank
    Medlem

Recent Profile Visitors

2,116 profile views
  1. Då var det avgjort och jag kan konstatera att man prickade in samtliga bidrag på topp tre-listan... I min första tippning var dessutom bidragen tippade i rätt ordning, men en sen omkastning mellan John Lundvik och Hanna & Liamoo gjorde att den exakta tippningen av placeringarna tyvärr sprack. Värdig vinnare hur som helst!
  2. Efter en genomlyssning på Spotify av delar av finalbidragen så vidhåller jag vid topptrion jag nämnde tidigare i den här tråden, men med en lite annan resultatordning. Så här en stund innan finalen drar igång tror jag på denna slutplacering: 1. Hanna Ferm & Liamoo 2. Bishara 3. John Lundvik
  3. John Lundvik och Bishara till final...absolut rätt låtar som gick dit tycker jag. Tror också att dessa två bidrag tillsammans med duetten Hanna & Liamoo kommer slåss om de tre topplaceringarna i finalen. Jag hoppas och tror på John Lundvik som slutlig segrare nu när jag har hört samtliga 28 bidrag, men Bishara imponerade faktiskt trots sin ringa scenerfarenhet..så det skulle inte förvåna mig om han hamnar på en andraplats. Han kan vinna också faktiskt... Min tippning för resultatet i finalen blir alltså: 1. John Lundvik 2. Bishara 3. Hanna & Liamoo
  4. Ett annat tips på ljudkort är Audient iD4:
  5. Det där tror jag också på i teorin, men sedan när man sitter där framför datorn och sitt DAW så är det väldigt lätt att börja pilla med detaljer i t.ex. en vers eller en refräng så att flytet stannar av. Efter ett tag tröttnar man och vill gå vidare med något nytt och fräscht. Det jag tror allra mest på är dock att försöka skriva klart hela grunden utanför datormiljön..exempelvis på piano eller gitarr.
  6. Utan att veta exakt vad för karaktär och storlek på studiomonitorerna du är ute efter eller hur många in-/utgångar du behöver på ljudinterfacet så föreslår jag att du tar dig en titt på Audient iD4 och Focal Alpha 65. Detta om det räcker för dig att t.ex. bara kunna spela in gitarr och sång samtidigt. Det är vad ljudkortet Audient iD4 klarar av. Studiomonitorerna lär fungera till det mesta..som exempelvis pop och elektronisk musik. Totalkostnad för ljudinterfacet och monitorerna är ca 7500 kr. Då har du en slant över som du kan lägga på vettiga vibrationsdämpare (och eventuellt kablar om du behöver det) under studiomonitorerna också. Själv valde jag att bara skaffa mig en dubbel uppsättning av dessa https://www.djservice.se/artikel/studio/studiomonitorer/tillbehor/apextone-s107m för ca 600 kr. Tycker de dubbla padsen fungerar mycket bra. Monitorerna kommer upp ca 11 cm med den här lösningen, vilket blir en perfekt höjd för åtminstone mina öron. Edit: Här en bild på Audient iD4 samt Focal Alpha 65 på sina dubbla pads!
  7. Det låter som en tight budget, men det är väl inte omöjligt att det ska gå att få ihop en musikdator för de pengarna. Jag har i och för sig inte koll på dagens priser för olika komponenter då jag inte har haft anledning att hålla koll på de sedan jag själv byggde ihop min dator för typ 5 år sedan. Jag letade fram kostnaden för min dator som jag hade vid aktuell tidpunkt och den var på 17273 kr. Men räknar jag bort kostnaden för ett separat grafikkort, 16 GB RAM, den helt onödiga Blu-Ray/DVD-brännaren, ett tangentbord samt ett lättare Office Home-paket (med Word, Excel) så hamnar kostnaden istället på 11847 kr. I det priset ingår inte bildskärm, däremot två olika hårddiskar och operativsystem. Jag hade alltså haft svårt att dra ner på mer komponenter för att hålla mig inom 10 000 kr-gränsen för 5 år sedan, men kanske får man mer för sina pengar idag?!
  8. Jag rekommenderar Inet. Köpte själv en dator därifrån för 4-5 år sedan som jag plockade ihop men lät de sätta ihop. Jag köpte en relativt kraftfull dator då med bl.a. i7-processor och 32 GB internminne. Datorn håller lätt än idag. Mitt råd är att inte snåla på komponenterna vid val av dator..för då slipper du känna att du måste uppgradera om något år igen. Men kolla in Inet som som sagt!
  9. Japp, Melodyne är registrerad efter alla konstens regler och fungerar nu som den ska ihop med Studio One (se inlägg 319 från mig i denna tråd). Det är med Cakewalk inställningarna och redigeringarna inte verkar sparas!
  10. Nu är det här i och för sig en tråd som handlar om Melodifestivalen 2019, men en av mina favoritbidrag från Eurovision Song Contest är nedanstående låt. Jag gillar hur låten byggs upp mer och mer, och de högre tonerna där på slutet sätter pricken över i:et... En annan favorit från förr är denna:
  11. Tänker du på något speciellt ljud eller menar du att det låter "plast" överlag om ljuden i arrangemanget? Det är ju inte det mest moderna ljudpaketet jag använder i och för sig. Första versionen av Sonik Synth är det. Stråkarna kommer i och för sig från Cakewalks interna ljudbank. För mig personligen är inte exakta ljud det viktiga (för det kan de flesta leta fram eller köpa sig), utan jag försöker nog mest ha fokus på att försöka skriva välfungerande verser, refränger och melodier bara. Det är där inom det området jag hoppas att jag ska utvecklas mycket mer med tiden (genom regelbundet låtskrivande). Dock finns det en grej rent ljudtekniskt som jag verkligen vill få kontroll över..och det är sångljudet. Sedan är det roligare om det inte låter plastigt om ens musik - om nu inte det är tanken förstås.... Tack för input!
  12. Melodyne kan nog bli det som gör att det blir till att använda Studio One Pro framöver. Jag har ju pågående projekt kvar att göra i Cakewalk och när jag satt och grejade med det programmet igår kände jag att jag trivs väldigt bra med det. Faktiskt så mycket att jag tänkte att "Äh..jag kör på med Cakewalk då det är så trevligt att använda". Men sedan har jag upptäckt att det inte verkar som att jag kan spara ändringarna/redigeringarna jag gör i Melodyne! Alltid när jag öppnar upp Melodyne så får jag först markera allt och välja "Melodic" för att de enskilda tonerna ska visa sig. Det visste jag om tidigare och skulle också kunna leva med. MEN..jag har också upptäckt att de redigeringar jag har gjort i ett klipp inte sparas...eller ja..kanske det sparas ibland och ibland inte. Jag har i alla fall vid flera tillfällen sett att redan redigerade klipp är oredigerade när de plockas in på nytt i Melodyne. Klippen är förstås renderade och låtarna sparade efter det att jag har använt Melodyne, men ändå blir det så här. Jag vet att jag inte är ensam om problemet då jag efter googling har läst att fler har regelbundet råkat ut för samma sak. Får jag inte rätt på det problemet så blir vägvalet av DAW enklare att göra..helt klart. Integrationen av Melodyne i Studio One är ju som sagt mycket bra.
  13. Jag har en känsla att vi nu har hört årets svenska bidrag till Eurovision Song Contest - duetten med Hanna och Liamoo! Detta förstås sagt med förbehåll av vad som i bidragsväg kan dyka upp i resterande deltävlingar. Men redan nu vågar jag i alla fall säga att deras bidrag har en mycket god chans att vinna årets Melodifestival.
  14. Under eftermiddagen har jag jobbat lite med min låt "Price of love". Låtsnutten har inte blivit längre tidsmässigt, men ett "ungefärligt" intro har jag nu i alla fall och en bas är tillagd liksom stråkar. Övergången från vers till refräng har jag också grejat med. För första gången någonsin har jag provat mig fram med "volume automation" på några ställen. https://soundcloud.com/melodiamstudios/the-price-of-love-made-an-intro-and-added-a-bass-and-some-strings
  15. Det är alltid intressant och trevligt att få saker och ting uppställda i punktform serverade till sig, tycker jag. Vad gäller denna lista håller jag med om många av dina punkter. Några av punkterna har jag svårt att ha en åsikt om medan det finns några enstaka som jag inte alls håller med om. Jag är inne precis på samma linje som du vad gäller punkterna som handlar om "less is more"...att inte krångla till det för mycket. Särskilt punkt 5 (att en låt ska kunna framföras på ett instrument) är något jag oftast brukar ha i bakhuvudet när jag skriver låtar. Eftersom jag inte är speciellt studiotekniskt orienterad så uppskattar jag konkreta tips som det jag får genom punkt 9..hur man kan använda Low cut, High cut och göra en dipp för eventuellt få det att låta bättre. En punkt som jag inte riktigt håller med om är punkt 10..att man alltid ska eftersträva att skapa något unikt. Jag tycker att jag har hört allt för många som har försökt gå den vägen..och visst låter det kanske unikt..men oftast inte bra. Åtminstone inte i mina öron. Själv föredrar jag ett gott hantverk än att det just måste vara unikt. Bonustipset om att det inte var bättre förr måste ju bara stämma..i alla fall med tanke på vilka otroliga möjligheter vi som är intresserade av musikskapande och inspelning har idag. Alla har vi idag näst intill outtömliga möjligheter att skapa vad vi vill i musikväg..och detta då till en förhållandevis låg kostnad. Endast vår egen kreativitet samt musikaliska och studiotekniska förmåga sätter begränsningar för vad vi kan göra hemma på kammaren.
×
×
  • Create New...