Jump to content

Sostenuto

Medlem
  • Content Count

    95
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Sostenuto last won the day on October 16

Sostenuto had the most liked content!

Community Reputation

14 Bra

About Sostenuto

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man

Recent Profile Visitors

2,334 profile views
  1. Apropå SynthMaster från KV331 Audio som pme tipsade om ovan så kan man just nu få en enklare variant kallade SynthMaster Player helt gratis (kostar normalt $29). Det går inte att skruva på ljuden på samma sätt som på den fulla SynthMaster, men den kommer med 1800 presets och låter likadant. Dessutom fungerar alla de presets som man kan köpa därutöver utan problem med SynthMaster Player. Absolut värt att ladda ner och prova. https://www.synthmaster.com/synthmasterplayer.aspx
  2. Det är möjligt att jag missförstod dig, men när du bara ett par dagar efter att ha köpt Omnisphere (som förmodligen är den dyraste mjukvarusynth du kan köpa) säger att du funderar på att skaffa u-He Diva, så fick jag uppfattningen att du inte tyckte att Omnisphere riktigt var vad du hoppats på. Men självklart, Omnisphere kommer med ett samplebibliotek på 60+ GB så det vore ju konstigt om du inte hittar något som passar oavsett genre. Jag har trott att tonvikten i Omnisphere inte har legat så mycket på mainstream, men jag har den som sagt inte själv så jag kan självklart ha fel. Och om du inte är rädd för att skruva ihop dina ljud själv, finns det säkert få begränsningar i det programmet. Mina sista två cent: om du tänker skapa åttiotalsmusik kan det vara en bra idé att börja med åttiotalsinstrument, modellerade eller samplade. Arturia har sin modellerade VCollection. UVI har väldigt många samplade åttiotalssynthar. Och Black Friday kommer om bara drygt en månad med många gånger bra rabatter.
  3. Du måste förstå att din fråga är väldigt nischad. Du frågar efter användare med erfarenhet av Italo Disco och u-He Diva. Med risk för att vara fördomsfull tror jag att du skulle ha fått större respons om du frågat vilka strängar som passar bäst för heavy metal på en Stratocaster eller vilket kabinett som funkar bäst för Indie på en Les Paul. Ok, så jag överdriver en aning, men jag tror att du förstår vad jag menar. Har man ingen erfarenhet av det frågan gäller har man ingenting att säga. Själv har jag väldigt många virtuella synthar, men varken Omnisphere eller Diva, och inte heller ägnar jag mig åt Italo Disco. Kanske har jag fel, men jag tror det gäller ganska många på detta forum. Så vad ska man säga? Jag har däremot NI Komplete Ultimate, men du vet förmodligen redan om att det (precis som Omnisphere) inte är något man köper för att göra åttiotalsdisco direkt ur lådan. Förutom Retro Machines och möjligen Battery är det inte mycket som följer med som passar in i den genren. Men naturligtvis är Kontakt den sample player som gäller i musikbranschen. Har du den kan du köpa till hur många bibliotek som helst från tredjepartsleverantörer, så den är aldrig fel att ha. Själv skulle jag i din situation förmodligen använda mina öron mer än lita på andras synpunkter. Men för att få mer specifika synpunkter på exakt det du frågar efter är det förmodligen en bra idé att leta upp andra (sannolikt utländska och mer nischade) forum. Men det utesluter naturligtvis inte att Studio har en plats för så mycket annat.
  4. Tja, i absolut värsta fall, om man under lång tid har stångat huvudet blodigt mot väggen och alla andra möjligheter är fullständigt uttömda, är det kanske dags att plocka fram manualen? Using the [5V DC] port Even when the UR12 is connected to a computer, you can supply power via the [5V DC] port by external power supply if the [POWER SOURCE] switch is set to the [5V DC] side. Du ska alltså skjuta knappen till vänster mot nätuttaget.
  5. Jag hoppas att hostan inte var så allvarlig och att alla snart blev friska igen.
  6. Computer ID? Det känner jag inte igen. I Toontrack Product Manager kan man aktivera upp till två datorer och de identifieras med något de kallar Computer Name. Jag kommer inte ihåg om det var något som hämtades automatiskt från Kontrollpanelen > System eller om det var något man fick namnge själv, men jag har aldrig sett Computer ID. Om du nu inte tänker på Serial Number som har mönstret XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXX. Det är ju något som du får i ett mail från Toontrack vid köp av respektive produkt.
  7. Starta Toontrack Product Manager För var och en av dina aktiverade produkter, klicka på Show Details Klicka på tabben Authorizations Avaktivera produkten på din nuvarande dator genom att klicka på Remove Nu ska du på nytt kunna aktivera produkten på datorn
  8. Jag tycker att det är riktigt bra! Men ska jag vara helt ärlig tycker jag att mix 1 i vissa avseenden var bättre… När jag lyssnade på den första mixen i hörlurar tyckte jag att det var alltför kraftig panorering på gitarrerna (en för varje öra), men i mix 2 känns det som om du har dragit ihop ljudbilden något. I mix 2 försvinner däremot ditt train beat nästan helt, vilket jag tycker är synd eftersom det gav musiken mycket av dess charm. Ett annat problem i mix 2 tycker jag är att dina backing vocals kanske klivit fram ett steg för långt och ibland nästan tar över din lead vocal. Melodimässigt kanske det skulle behövas ett tydligare stick, men överlag tycker jag att både melodi, sång och mix är väldigt bra. PS. Bra att du sparat tidigare version så att det går att jämföra.
  9. Enligt den här arkiverade artikeln från den australiensiska facktidskriften Electronics News har namnet RØDE ingenting med fas att göra utan kommer av det engelska ordet ”rodent”, som egentligen betyder gnagare men ofta används synonymt med råttor: Som en skållad råtta, skulle vi kanske säga i Sverige. Låter inte helt otroligt men ingen bekräftelse går att få på RØDEs egen site. Det skulle också förklara varför de flesta av deras mikrofoner har en typbeteckning som börjar på NT. Att Ø i artikeln sägs komma från Sverige kan ju bero på ett missförstånd när journalisten besökte fabriken i Sydney. Min gissning är att Peter Freedman ville att namnet skulle se exotiskt ut och därför lånade bokstaven från våra våra exotiska grannländer.
  10. Jag tycker att du fått till ett vackert tema där som du varierar på ett bra sätt och med fina övergångar mellan instrumenten och bra dynamik. Om jag ska komma med någon typ av konstruktiv kritik tycker jag att din synth pad i början av stycket kanske skulle ha kunnat ersättas med akustisk bas för att göra inledningen lite mindre syntetisk och mistlurslik. Men sammanfattningsvis tycker jag att stycket fungerar riktigt bra som episk filmmusik.
  11. Jag är sen till partyt men tycker att du har lyckats väldigt bra med både sättning och mix. Kul och oväntat med det diskreta orgelsolot på slutet. Dessutom ett extra plus för den högupplösta skärmdumpen med alla markörer i projektet som gör det lätt att följa med i strukturen.
  12. Sostenuto

    Demon vs Demot

    Ok, mitt inlägg var en kommentar till trådskaparen som frågade om ”demon” eller ”demot” skulle användas som bestämd form singularis för ”demo” och alltså ingen kommentar till eventuella dialektala varianter. Beklagar om du såg det på det sättet. Jag skulle kanske ha citerat OP för att ha gjort det hela tydligt.
  13. Sostenuto

    Demon vs Demot

    When in doubt om svenska språket, gå till Svenska Akademins sajt https://svenska.se. Där står i SAOL att bestämd form singular är ”demon” medan bestämd form plural är ”demorna”. Däremot finns inte "demot" någonstans.
  14. Halvvägs genom gymnasiet var jag fruktansvärt skoltrött och ville hoppa av. När jag sa det till min pappa frågade han vad jag skulle göra i stället. Eftersom jag länge hade haft drömmar om att bli författare svarade jag ”skriva” varpå han sa ”var inte en sån idiot”. End of discussion. Så jag tog mig genom gymnasiet och sedan universitetet och har efter det alltid haft riktigt bra jobb. Ok, jag blev aldrig författare men har i mina olika ”karriärer” alltid sökt mig till uppgifter där jag fått användning för min kreativitet. Min pappa lever inte längre men han sa förmodligen precis det jag behövde höra.
  15. Jag har själv en Dual CS 5000 i valnöt med en Ortofon OM 20 som jag köpte för drygt trettio år sen. Den har väl aldrig riktigt varit top-of-the-line utan snarare en spelare i övre mellanprisklassen, men är fortfarande en oerhört bra skivspelare (och dessutom enligt mig väldigt snygg). Jag gav ca 2.500 kr för den 1988 vilket idag enligt SCB skulle motsvara ca 6.800 kr. Och jag kan hålla med om att det är bra med plastlock eftersom den mest har stått och samlat damm de sista tjugo åren.
×
×
  • Create New...