Jump to content
Annons

slate eller waves


leopard

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Slate har mer eller mindre endast "analog wanabe". Waves har mycket mer och waves fungerar bättre i cubase så bara den saken får mig att välja waves före slate även om jag har några av varje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Beror väl på. Inget hindrar att ha båda delarna. Vissa pluggar kanske man gillar bättre av den ene än den andre. Fördelen med waves är att de är väldigt stabila och aldrig haft något problem med dem själv. Slate är (ö)känd för en inte allt för smickrande sak och det är att han inte är intresserad av uppdateringar och hellre släpper nya pluggar. FGX pluggen har han lovat uppdatera flera gånger under väldigt lång tid men inget har hänt än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda tyvärr ha!

 

Slates distressor plugin är den bästa itb kompressorn som finns ute för tillfället. Låter bra även om man pressar på. Vcc å hans tape plugin är också kanon. Resten kan jag vara utan.

 

Waves, där använder jag deras linjära multiband, ssl buskompressor och en del av cla pluggarna. Bassrider och vocalrider är också trevliga.

 

Hade jag inte haft Softube console 1 hade jag nog testat runt för att hitta "bästa" ssl eqn vilket jag använder mkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga slate om jag måste välja.
Waves blir väldigt dyrt också om du ska få samma repertouar som slate everything bundle, och tycker nog slate verkar ha mera "vibe" generellt

Dock gillar jag waves för bread and butter, delays, doubler, flanger, osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Slate, men skulle aldrig köra på enbart deras produkter. Waves däremot gillar jga inte alls, med extremt få undantag. Deras version av DBX 160 exempelvis är väldigt nice.

De har ett väldigt "slätt" sound jag verkligen avskyr. Förmodligen en artefakt av att försöka hålla pluggarna så processorvänliga som möjligt. Livlöst och detaljlöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, van Caine säger:

De har ett väldigt "slätt" sound jag verkligen avskyr. Förmodligen en artefakt av att försöka hålla pluggarna så processorvänliga som möjligt. Livlöst och detaljlöst.

Japp..
Hellre kvalitet än kvantitet.. waves eq har jag kört med mycket och kommit fram till att de låter fan inte bra, gratis eq som Nova låter bättre, om vi pratar transperenta eq:s

Sen fick jag ett pluggtips av Yllet som verkligen är bra eq, slyfi axis. Kan köra den på alla kanaler och verkligen forma ljuden utan att det låter processat, låter mest som att det är inspelat så. Saturations reglaget på den funkar skitbra också tillsammans med eqn

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, Casperfren säger:

Hellre kvalitet än kvantitet.. waves eq har jag kört med mycket och kommit fram till att de låter fan inte bra, gratis eq som Nova låter bättre, om vi pratar transperenta eq:s

Totally hear you. Klarar datorn inte av alla processer så kan man alltid förenkla så långt som möjligt, eller frysa spår med jämna mellanrum. Låter det dock inge bra så finns det inget att göra :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
17 timmar sedan, Casperfren säger:

Jag skulle säga slate om jag måste välja.
Waves blir väldigt dyrt också om du ska få samma repertouar som slate everything bundle, och tycker nog slate verkar ha mera "vibe" generellt

Dock gillar jag waves för bread and butter, delays, doubler, flanger, osv

Vad är det som säger att man behöver köpa många Waves pluggar? Man köper bara dem man vill ha och är väldigt ofta som många av dem säljs för bara 29$ eller lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
53 minuter sedan, leopard säger:

update plan verkar krångligt

de brukar säga att spel i musikdator inte är bra, men kloggar inte en massa  plugs ner datorn?

vad jag förstår så tar effekter inte en massa plats i alla fall.

Det är bara skippa deras update plan. Funkar så bra ändå. Gått från Windows 7, 8 till 10:an och inget strul alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
3 timmar sedan, van Caine säger:

Jag gillar Slate, men skulle aldrig köra på enbart deras produkter. Waves däremot gillar jga inte alls, med extremt få undantag. Deras version av DBX 160 exempelvis är väldigt nice.

De har ett väldigt "slätt" sound jag verkligen avskyr. Förmodligen en artefakt av att försöka hålla pluggarna så processorvänliga som möjligt. Livlöst och detaljlöst.

Smaksak vad man föredrar. I slutändan handlar det trots allt om resultatet av mixen. Visst ska väl säga att jag inte gillar allt av Waves men det gäller ju Slate också och andra pluggtillverkare. Det är ju trots allt därför man har olika från olika pluggtillverkare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, Die Hard säger:

Vad är det som säger att man behöver köpa många Waves pluggar? Man köper bara dem man vill ha och är väldigt ofta som många av dem säljs för bara 29$ eller lite mer.

Fair enough, priserna har gått ner rätt mycket på sistone. För en nybörjare dock känns waves rätt svårt att ta sig in i pga kraftig marknadsföring på konstiga special-pluggar. Det finns väl vissa som låter väldigt bra, men det är nog undantagen

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För en nybörjare är specialpluggar överflödigt eftersom de inte kommer att bidra till att få det låta bättre. Snarare tvärtom. För en nybörjare räcker det gott och väl med allt som följer med sin DAW och lära sig bemästra dem innan man börjar leta efter fristående pluggar överhuvudtaget. De interna effekterna i daw idag är så pass bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...