Jump to content
Annons

kvalitet på ljudkort spelar roll?


leopard

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVmG2JvHHURdTuR3RL

Ovan är ett exempel där jag klipper slumpmässigt mellan en öförstörd wavfil och samma fil uppspelad från en iPhone 4 in i ett billigt ljudkort. Nästan omöjligt att höra var klippen ligger så nu för tiden kan man lugnt säga att ljudkort låter tillräckligt bra för att kuna musicera utan att lägga en förmögenhet på ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns förstås vissa skillnader, men numera är semi-pro ljudkortens nivå så hög, att man knappast behöver fundera särskilt mycket på det.

Danne Z: Eftersom du säger att drloops ljudfiler låter dåliga rakt igenom, så kan du kanske bidra med bättre ljudfiler själv, som du tycker kan ge en bättre chans att bedöma ljudkvaliteten?
Själv skulle jag gärna göra lite tester, men när sådana presenteras, så vet jag av erfarenhet från olika ställen, att originalfilerna brukar ifrågasättas, precis som du gör - så därför är det extra viktigt att veta precis hur det ska utföras för att kunna få godkänt. Annars kommer man bara att lägga ned jobb på något som ändå kommer att underkännas sedan, så det känns ganska meningslöst.

  • Gilla 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Claes säger:

Själv skulle jag gärna göra lite tester, men när sådana presenteras, så vet jag av erfarenhet från olika ställen, att originalfilerna brukar ifrågasättas, precis som du gör - så därför är det extra viktigt att veta precis hur det ska utföras för att kunna få godkänt. Annars kommer man bara att lägga ned jobb på något som ändå kommer att underkännas sedan, så det känns ganska meningslöst.

Problemet är mest, med risk att låta råttig, att såna tester inte kan utföras av folk som inte redan vet var bristerna ligger och hur man får fram bäst material, och vet man detta så är de flesta av oss ganska ointresserade att predika om det. Själva vet vi redan var skillnaderna ligger och arbetar förmodligen redan fulltid med det. Till detta tillkommer sen att det även hänger på både hörsel och på vad man spelar upp det på.

Vill man testa sig fram dock, så är ett bra sätt att börja med att köpa en audiofil-klassad platta, gärna i antingen FLAC eller exempelvis DVD Audio PCM, och laborera med att exempelvis resampla via kortslutning mellan utgångarna och ingångarna på ljudkortet.
Enda gången jag någonsin hört ett ljudkort som faktiskt låter fullt transparent var när jag köpte mitt Prism Titan. Precis allt annat jag någonsin hört har låtit destruktivt mot originalet, no exceptions. Hur mycket som är acceptabelt är en personlig fråga, men alla - Lynx, RME, MOTU, Focusrire, m.m. -  hade de ett ljud som tydligt hade passerat ljudkortet innan det ens hamnade på hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
17 timmar sedan, Danne Z säger:

Du har under alla år kört ditt race som går ut på att allt låter lika oavsett pris. Du lägger upp ljudfiler där du påstår att man ska avgöra när du använder bättre utrustning och när du använder sämre utrustning. För det första låter dina ljudfiler dåliga rakt igenom. För det andra finns inga garantier för att dina tester är seriösa och att du faktiskt har växlat mellan olika hårdvaror. Ingen kan granska huruvida du bara hittar på för att på så sätt hävda din ståndpunkt.

 

Vid lyssning är det viktigt att ljudkortet har en bra hörlursförstärkare (om man lyssnar i hörlurar) vilket dina tester inte avslöjar.

Hårdvara har extremt stor betydelse.

Jag gör testerna för att själv förstå. Visst jag skulle kunna vara oärlig men de gånger jag använt filer från folk som påstår att jag använt för dåliga filer och jag använt deras filer så har de helt enkelt fuskat och fasvänt mina filer och svarat helt korrekt exkakt var klippen ligger. Om jag tar en klassisk inspelning som ingen vet vilken den är så kan förståsigpåarna plötsligt inte höra var klippen ligger och det inspelade materialet är för dåligt... 

Det är helt enkelt skitbra ljudkort som produceras nu för tiden, så bra att man inte kan avgöra vad som är bättre eller sämre. Möjligen att det är skillnad. 

Och att man måste ha en viss typ av fil eller musik för att kunna avgöra om ett ljudkort  låter bra eller, hur gör man då när man spelar in? Kan ni inte avgöra vad som gör skillnad när ni spelar in nåt tex akustiskt och det är obehandlat? 

Om hårdvara har extrem betydelse så borde det vara skitenkelt att höra skillnad på en iPhone4 DA inspelad in i ett enkelt ljudkort. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
7 timmar sedan, van Caine säger:

Problemet är mest, med risk att låta råttig, att såna tester inte kan utföras av folk som inte redan vet var bristerna ligger och hur man får fram bäst material, och vet man detta så är de flesta av oss ganska ointresserade att predika om det. Själva vet vi redan var skillnaderna ligger och arbetar förmodligen redan fulltid med det. Till detta tillkommer sen att det även hänger på både hörsel och på vad man spelar upp det på.

Vill man testa sig fram dock, så är ett bra sätt att börja med att köpa en audiofil-klassad platta, gärna i antingen FLAC eller exempelvis DVD Audio PCM, och laborera med att exempelvis resampla via kortslutning mellan utgångarna och ingångarna på ljudkortet.
Enda gången jag någonsin hört ett ljudkort som faktiskt låter fullt transparent var när jag köpte mitt Prism Titan. Precis allt annat jag någonsin hört har låtit destruktivt mot originalet, no exceptions. Hur mycket som är acceptabelt är en personlig fråga, men alla - Lynx, RME, MOTU, Focusrire, m.m. -  hade de ett ljud som tydligt hade passerat ljudkortet innan det ens hamnade på hårddisken.

 Hur testade du? Har du ljudexempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det meningslösa är att personerna som tycker att mina ljudfiler är för dåliga och jag snäll som jag är använder deras exempel och helt plötsligt kan de vara hur exakta som helst. Fasvända sin originalfil mot min testfil är ett sätt. 

Jag gjorde något för att lura testpersonen/personerna på nåt sätt så att jag märker om de tex fasvänder sin originalfil mot min testfil.  Tji med det fusket. Sedan kan man naturligtvis mäta filen och på annat sätt manipulera testfilen för att upptäcka skillnaderna, för de finns, men vi som människor har svårt att höra dessa och i en riktigt inspelningssituation så sticker jag ut hakan och säger att skillnaderna inte är tillräckligt stora för att ha en verklig betydelse för inspelningen. Ljudkortetskvalité är  inget man behöver oroa sig för nu för tiden. Dessutom mäter tex ett billigt Scarlett nästan lika bra som ett svindyrt ljudkort så skillnaderna på AD DA är i det närmaste försumbara och högst sannolikt omöjliga att höra för en vanlig människa. Vår hörsel kombinerat med vår hjärna är i sanning inte ett exakt mätinstrument. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Köper man ett dyrt ljudkort så visst fan hör man att det är bättre än ett medelklasskort. Har man lagt ut så mycket så måste man bara tro att det är så mycket bättre. 😄 Med illusion och tro kan man sälja allt och det fungerar varje dag året runt oavsett vad är man säljer. Och även om det skulle vara så att man kunde rent objektivt, vilket nu man inte kan, en pytteliten skillnad så är det ingen lyssnare som märker någon skillnad när de lyssnar på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sant, mina tester är på linjenivå. Du kan köpa ett enkelt ljudkort och få råd att köra bra hörlursförstärkning och roliga preamps när behovet uppstår istället för att lägga allt på ett ljudkort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kan ta och göra en testinspelning med ett Scarlett och de inbyggda preampsen och jämföra med nått riktigt high end ljudkort så kan vi avsluta den frågan.

Hörlursförstärkningen blir klurig att lösa så den lämnar jag walk over på.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
56 minuter sedan, drloop säger:

Jag kan ta och göra en testinspelning med ett Scarlett och de inbyggda preampsen och jämföra med nått riktigt high end ljudkort så kan vi avsluta den frågan.

Hörlursförstärkningen blir klurig att lösa så den lämnar jag walk over på.

Det blir ju alltid billigare att ha allt i ett istället för att köpa tre olika saker och för en hemmastudio, om man nu inte har för mycket pengar att spendera till höger och vänster och inte ett annat liv, så är en helhetslösning det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
9 timmar sedan, Danne Z säger:

Då jag inte har något förtroende för dina tester behöver du inte lägga ner någon tid för min skull. Det kanske finns andra som vill lyssna på dina ljudkorvar.

Tack! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
9 timmar sedan, Die Hard säger:

Det blir ju alltid billigare att ha allt i ett istället för att köpa tre olika saker och för en hemmastudio, om man nu inte har för mycket pengar att spendera till höger och vänster och inte ett annat liv, så är en helhetslösning det bästa.

Med mina ganska tröga AKG K601 så funkar ett Scarlett utmärkt, lika bra som min fin hörlurslyssning. Preamparna i Scarlett har jag inte A/B testat mot mina bättre preampar men preamps påverkar rätt lite de också jämfört med hypen runt preamps. Så länge man inte använder preamps som distboxar utan spelar in rent...

Så nej, man kommer nog inte behöva uppgradera nåt om man köper ett billigt ljudkort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, Danne Z säger:

Det är ganska vilseledande det du säger. Du säger att dina erfarenheter är att tester blir underkända då originalfilerna ifrågasätts då det är omöjligt att säkerställa kvaliteten på testet och att det är skälet till att du inte gör egna tester. Varför uppmanar du då andra att genomföra dessa meningslösa tester?

Jag uppmanar ingen att göra några tester.
Eftersom du anmärker på att originalfilerna är undermåliga, så ber jag dig specificera VAD som är dåligt med testen som du tar del av, så att man kan göra liknande test på "rätt" sätt istället - så att originalfilen inte kommer att bli ifrågasatt.
Innan man har fått information om vad som behöver göras, så vet man ju inte vad som kommer att bli accepterat av dem som klagar på utförandet, eller hur? Man vill ju göra så relevanta tester som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Herregud!

har du använt en Scarlett någon gång? Eller sitter du bara och pyser gearslutz luft.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reampade ett rhodes med tre olika preamps och tre olika ljudkort.

Det som är använt är som följer.

Samma mick till alla tre tagningarna i samma position på alla tagningarna.

* Focusrite TwinTrack Pro med dess inspelad digitalt in i ljudkort, använder mao TwinTrakens AD.

* Art TubeMP in i ett M-Audio 2496 ljudkorts AD.

* Scarlett 2i4 och dess preamp.

Ni får avgöra själva hur stor skillnaden är och vilket som låter bäst. 

Ett snabbsmakprov där jag klippt mellan alla tre ljudfilerna.

 

 Okomprimerade filer finns här:

Alla tre tagningarna slumpmässigt klippta:

https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVnlflO4S9gnld6yht

Nedan de tre inspelade filerna med de olika preampsen och AD omvandlarna.

Preamp exempel 1

https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVnlqPv_-tilQqi3Tz

Preamp exempel 2

https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVnlnvqFFFc4sf7cqV

Preamp exempel 3

https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVnlgj_e7V2FtchIR2

 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gjorde denna test innan ditt inlägg om förstärkningen.  Jag dragit på ca +30-35 db på preampar. 

De är värda något för de som ä intresserade av hur skillnaderna är i normal användning. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Onödigt otrevlig attityd vissa har när de ska framföra åsikter

Men har några undringar kring testet
1 Det är inte så stor prisklass-skillnad mellan korten..?
2 Håller med om att 30 db förstärkning är lite underkant

Sen är det lite svårare att höra skillnad när det är ett så sustainat ljud kanske... och/eller att det var en loop som skiftade preamp vid varje loop, och inte random

Uppskattar att du gör test som du delar med dig av!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1 timme sedan, Casperfren säger:

Onödigt otrevlig attityd vissa har när de ska framföra åsikter

Men har några undringar kring testet
1 Det är inte så stor prisklass-skillnad mellan korten..?
2 Håller med om att 30 db förstärkning är lite underkant

Sen är det lite svårare att höra skillnad när det är ett så sustainat ljud kanske... och/eller att det var en loop som skiftade preamp vid varje loop, och inte random

Uppskattar att du gör test som du delar med dig av!

Twintrak Pro gick loss på ca 8 000  spänn med AD kortet när det begav sig.

Scarlett billig

Art Tube MP löjligt billig.

Du kan ladda hem de separata filerna och lyssna var och en för sig. Den slumpvisa filen är bara för att man snabbt skall få nåt att lyssna på så man eventuellt blir nyfiken.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid varit väldigt fascinerad av specs men samtidigt är det svårt att veta vad det egentligen är som avgör om det i slutändan låter bra. Vad skulle ni säga är det som avgör för er om ni bara fick titta på specifikationerna gällande ett kort?

Total harmonic distortion?
THD+N ?
Dynamic Range?

Tycker själv att det ofta är AD/DA dynamik omfånget som många bara tittar på. Det känns som att det är mycket kvalité runtikring som måste vara top notch för att de där 126dB ska vara något att faktiskt skylta med. Tänker jag fel här?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-01-29 på 20:42, Pesek säger:

Har alltid varit väldigt fascinerad av specs men samtidigt är det svårt att veta vad det egentligen är som avgör om det i slutändan låter bra. Vad skulle ni säga är det som avgör för er om ni bara fick titta på specifikationerna gällande ett kort?

Total harmonic distortion?
THD+N ?
Dynamic Range?

Tycker själv att det ofta är AD/DA dynamik omfånget som många bara tittar på. Det känns som att det är mycket kvalité runtikring som måste vara top notch för att de där 126dB ska vara något att faktiskt skylta med. Tänker jag fel här?

Jag skulle säga att de flesta här aldrig skulle uppnå nivåerna där moderna specs faktiskt gör skillnad, men när man gör det så är de data jag skulle säga är relevanta oftast mest om man jämför inom samma "familj" gears. Vissa saker, som THD, säger väldigt väldigt lite i verkligheten, ungefär som frequenskurvan för mickar: Om man inte vet exakt vad man ska kolla efter, och vad man behöver, så är kurvan bara en krokig linje som inte säger något om hur micken faktiskt låter.

Bra exempel är mitt fina inköp av interface förra våren:  Titan från Prism Sound må vara ett dyrt interface sett till vad man får betala, men med sina mellan 35 och 45 lapp beroende på när man köper det och varifrån, så är det grymt billigt jämfört med vad dessa tillverkare levererar på högsta nivå. Men då snackar vi saker som säljs mycket till underrättelsetjänster, laboratorium, och forensics. Det är lätt då att tänka att detta "billiga" interface ska vara en ganska medioker grej, inte minst eftersom flera specar uppriktigt sagt inte är i klass med många konkurrenter, men jag kan lätt och ledigt, trots sämre specar, säga att  jag aldrig i hela mitt liv har hört nåt så transparent! Någonsin! Och jag har testat i princip något från alla på alla nivåer någon gång.  Det är givetvis svårare att testa ordentligt med mick-förstärkarna, men kopplar jag något till antingen Line In eller RIAA In så kan jag inte höra skillnad på originalsignalen eller den som just passerat all elektronik! Kräver visserligen åtminstone 96/24, men det har aldrig någonsin hänt förut. På en burk som har lägre dynamik än många konkurrenter.

Nu börjar jag komma till poängen: Hade jag gått på specar så hade jag aldrig köpt det här. Det finns många interface man kan säga att det låter nästan exakt som originalet, men "nästan" är inte "exakt", och detta från något med sämre specar. Skulle man dock exempelvis jämföra mitt Titan med Prisms ADA eller Dream-serie, som låter exakt likadant (trots allt: transparent är transparent, allt annat är färgat), så börjar vi komma upp i imponerande specar.  Men om man inte är sound designer med inriktning på det extrema, jobbar för regeringen eller i laboratorie, eller driver en kommersiell broadcasting-kanal eller studio där den extra kraften faktiskt kan vara både försvarbar och användbar, betyder då dessa siffror något alls?

Skulle säga "nej". Jag hittade mina nya prylar genom rekommendationer både personligen och via nätet, och testade dem sen genom att via kontakter nosa upp folk som kunde dema dem för mig. Specar är nice, men praktiska tester och frågan "är det här bra nog för mig" är king. Ingen kommer någonsin bry sig om vilka prylar något är inspelat på, det är helt upp till en själv om man kan uppnå vad man vill med det man har eller kan få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som allt annat inom ljud är det mest praktiska och tidseffektiva att lyssna och avgöra

Skulle man säga att en 20k kr bandmick som inte representerar 12khz är kass, nej.
Skulle man säga att en 600kr 20-20khz kondensator är halvdassig, förmodligen

Ju billigare vara desto mer kommer tillverkarna försöka få dem fina på pappret, med kanske? förlust på subjektiv ljudkvalité. För att sälja mer

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

...sedan är det också lite vanskligt att gå på rekommendationer, eftersom folk som har köpt något dyrt, gärna framhåller det som något fantastiskt för att på så sätt motivera sitt köp för sig själv.

Att lyssna på det man har utan att A/B-lyssna och jämföra med annat vid samma tillfälle ger ingenting, eftersom hörselminnet när det gäller sådana detaljer, är alldeles för kort. Man kan tycka att man får en viss ljudupplevelse som man känner igen från något annat tillfälle, men det är i princip alltid bara placebo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...