Jump to content
Annons

kvalitet på ljudkort spelar roll?


leopard

Recommended Posts

5 minuter sedan, van Caine säger:

För at kunna göra nullstest så måste man veta vad man försöker bevisa och varför detta fenomen finns alls. De flesta program är "transparenta" tills man börjar försöka jobba i dem.

En framgångsrik nullning bevisar just att man inte behöver en förklaring. Dina argument inom digitalt ljud blir tunnare och tunnare och jag ser fram mot dina framtida påståenden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
3 timmar sedan, punkrockdude säger:

Är programmerarna av LAME, SoX, Vorbis, Opus, Speex, BSD-kernel, Linux.... etc amatörer? Om du bara visste hur mycket du gjorde bort dig med den kommentaren. ?

 

Det finns få saker som är så in i helvetet frustrerande som när man som sound designer ska jobba med tondöva programmerare som "minsann vet hur det funkar", och ska tala om det för mig. Högljutt. Att man kan knåpa ihop en MP3-codec betyder inte att man är bra på det, tvärt om, om man inte gör sina verktyg i samarbete med akustiker som verkligen arbetar med att forska i ljud, (eller i mitt fall vars hela karriär är beroende på att leverera ett transparent och högkvalitativt ljud som ska funka för alla lyssningar), så kommer resultatet obönhörligen bli skit.
Det finns en orsak varför jag, efter 20 år av konstant letande, enbart hittat en kompressor jag gillar, två EQ's, och en enda tillverkare av ljudinterface. Och detta i en marknad som är övermättad.  Mycket folk och låg kvalitet.
Med hårdvaruutvecklare är det dock sällan riktigt samma problem har jag märkt. Antar att det har med att göra att där jobbar man med strikta komponenter, och tvingas använda öronen. Man kan räkna ut hur en signal kommer se ut efter varje given förändring, och man är förmodligen mer uppmärksam då man har färre möjligheter, ungefär som att usel pianomusik ofta är sämre än usel gitarrmusik då man faktiskt får ett accord bara man slår an alla strängar på en stämd gitarr. Och usel fiol spöar allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, punkrockdude säger:

En framgångsrik nullning bevisar just att man inte behöver en förklaring. Dina argument inom digitalt ljud blir tunnare och tunnare och jag ser fram mot dina framtida påståenden.

En framgångsrik nullning genomförd av en amatör visar oftast att ett program kan skicka igenom en fil opåverkat om sagda fil aldrig fått någon process över sig någonstans på vägen.
Första steget att testa ett program på riktigt är att skicka signalen via från master feedback och spela in till en ny kanal och jämföra där.
Dock är det stora problemet här fortfarande att man inte gjort nån processing, och utan procesing så har motorn inget att göra. Du har säkert sett bilar på stan? Dom åter omkring och säger brum brum. Ska man mäta hur en bil är att köra så måste man köra den åsså. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan är alltså att man kan utgå från att programmerare som lyckats skapa och tweaka ljudalgoritmer trots det är tondöva. Dessutom måste en codec som passerat alla ABX-tester göras i samarbete med  akustiker då de som programmerat den är värdelösa. Dock har vi en just i detta forumet som har guldöron och vet bättre. Snälla, elitmentaliteten är tröttsam och för din och vår andras skull; skaffa ödmjukhet och självdistans. Du är säkert en trevlig och lärorik person när du skaffat dessa egenskaper och då blir vi troligtvis uppmärksamma på vad du säger vilket kan möjliggöra att vi lyssnar vidare på analogin om bilar och nullning.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, punkrockdude säger:

Kontentan är alltså att man kan utgå från att programmerare som lyckats skapa och tweaka ljudalgoritmer trots det är tondöva. 

Korrekt. Att man är duktig på att programmera betyder inte automatiskt att man är duktig på att lyssna. Av allt som släpps årligen så är det i princip bara nån enstaka sak som faktiskt låter bra, för att det är gjort av folk som kan läsa algoritmer och inte ljud. För att lyckas så måste man ha både och: folk som är väldigt duktiga på att lyssna och vad man hör, samt folk som är väldigt duktiga på att få detta ut i praktiken via kod.
För mig så är Softube och Flux något av ett föredöme just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag stod och fixade kaffe så tror jag jag kanske insåg varför hårdvaru-byggare ofta är så duktiga på att få till bra ljud när programmerare inte är det. Hårdvaran har inga begränsningar i det traditionella sättet att se. Varje liten krets påverkar ljudet, och med det i åtanke så kan man rent vetenskapligt puzzla ihop allt möjligt som låter perfekt för att det finns minimalt med komponenter i vägen, och de som finns är av högsta kvalitet.
Dessutom, vi som håller på med att bygga grejer och reparera, även på en lägre nivå, kan lätt få information av hur bra vi lyckats genom ett vanligt oscilloskop. Det är inte perfekt jämfört med en perfekt hörsel, men man kommer bra sjukt nära.

Datorer idag å andra sidan, och garanterat ett bra tag framöver, är väldigt begränsade, och vi som användare väldigt krävande. Teoretiskt sett kan man göra en fullständigt transparent algorithm för DAW-bruk bara genom att se till att hålla signalen fullständigt one-to-one, men man kommer samtidigt stå med en maskin som bara kan göra några spår innan den går ner på knä fullständigt. Själv jobbar jag nästan aldrig under 5-600 spår, så det hade varit illa.
För att få pluggar och motorer att fungera så måste man göra kompromisser, och dessa kompromisser måste man hålla så långt borta från det hörbara området som möjligt. Var går gränsen för vad som är hörbart och inte? Här har vi det stora problemet jag stöter på när jag försöker prata med programmerare: dom har usla högtalare, ofta Logitech, genom enkla ljudkort i vanliga rum, eller rum med minimal akustisk dämpning. Även om de hade haft gehöret, vilket många av dem bevisat att de inte har, så hade de aldrig kunnat lyssna kritiskt på vad som faktiskt händer ändå eftersom deras lyssning ligger som en slöja över alltihop, och en effekt jag TROR kallas slew grötar ner frequenser så att felen spökar på ställen som över huvud taget inte ens finns, samt maskerar andra. När dom sen får all sin information från andra i precis samma sits, allt taget ur vetenskapliga studier som misstolkats nåt brutalt, så får man undermåliga produkter ungefär motsvarande professionella målarfärger skapade av ibland världens bästa kemister, men som råkar vara både färgblinda och gillar att jobba i skenet av en vanlig glödlampa.
Glödlampor ger ett rött sken som smetar ut alla andra färger på samma sätt som dåliga högtalare smetar ut alla frequenser så en sinuston inte är en sinuston längre.

Det här är ibland ett stort problem eftersom det kan vara sjukt svårt att jobba med folk med för stora egon, som just insett att de inte har ens i närheten av den koll de trodde de hade. Men desperat försöker greppa tag i sin villfarelse att de har koll med näbbar och klor.
Jag har varit tvungen att lämna project av såna här orsaker.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
10 timmar sedan, van Caine säger:

Var går gränsen för vad som är hörbart och inte? Här har vi det stora problemet jag stöter på när jag försöker prata med programmerare: dom har usla högtalare, ofta Logitech, genom enkla ljudkort i vanliga rum, eller rum med minimal akustisk dämpning.

Det är som allt annat. Man får vad man betalar för. Går man till Nisses Fisk&Data HB så får man kanske inte fatt i de bästa ingenjörerna. Det är nog dessutom ganska få i den svenska musik branschen som är villig att betala för "egen" programvara som gör något icke trivialt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pme säger:

Det är som allt annat. Man får vad man betalar för. Går man till Nisses Fisk&Data HB så får man kanske inte fatt i de bästa ingenjörerna. Det är nog dessutom ganska få i den svenska musik branschen som är villig att betala för "egen" programvara som gör något icke trivialt.

 

 

En programmerare behöver inte nödvändigtvis kunna detta, för att verkligen kunna skapa något bra så behövs det ett team där varje person har sitt område och expertis. Genom samarbete kan magi uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...