Jump to content
Annons

Nybörjar kitt


Dennis emc2

Recommended Posts

Hej, gröngöling här. 

Har allt mer börjat fundera på och spela in lite, jag hade velat kunna spela in el och akustik gitarr, munspel, sång och lite övriga instrument. 

Men har 0 erfarenhet när det kommer till utrustning och program. 

Viktigt är en bra balans mellan användarvänligt och endå ha någorlunda bra kvalité. 

Sitter redan på ett par monitorer (Yamaha hs8), så det jag gissar på att jag behöver är ett externt ljudkort och mikrofon med stativ. 

Budgeten är ca 2-3000kr.

Har spanat på scarlett 2i2/2i4 och röde NT1a. 

Vad rekommenderar ni och vad behöver jag?

(Om jag postat på fel ställa så får jag be någon administratör och flytta på tråden)

Redigerat av Dennis emc2
Stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske, får kolla mer om vad som skiljer dom åt (förutom antalet in och utgångar).  

Frågan är också hur ofta behöver man mer än 1 ingång? 

Förutom om man skulle få en låt i huvudet och vill spela in ett instrument och sång samtidigt, innan den försvinner? 

 

 

Redigerat av Dennis emc2
Tillägg av text.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja

Focusrite kortet är riktigt bra med tanke på priset. 

Har haft 2i2 ett bra tag och det fungerar som smort. Har aldrig krånglat.

Dom säljer en studio-bundle med mic och lurar för under 2500,-, men det finns såklart bättre micar till bra pris. Har personligen inte haft några problem med varken micen eller lurarna för inspelning. 

Är helt klart ett prisvärt alternativ när man är precis i början av sin inspelnings-karriär! 🙂

 

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Dennis emc2 säger:

Kanske, får kolla mer om vad som skiljer dom åt (förutom antalet in och utgångar).  

Frågan är också hur ofta behöver man mer än 1 ingång? 

Förutom om man skulle få en låt i huvudet och vill spela in ett instrument och sång samtidigt, innan den försvinner? 

 

 

Det är ju det det hänger på, men solo har väl både mikrofon och instrumentingång? Har funderat på det kortet själv, men någon annan kanske har bättre koll.

Är man osäker på sina behov kanske det är bättre att lägga några hundra extra på en lite dyrare variant.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, Vesuvius säger:

Det är ju det det hänger på, men solo har väl både mikrofon och instrumentingång? Har funderat på det kortet själv, men någon annan kanske har bättre koll.

Är man osäker på sina behov kanske det är bättre att lägga några hundra extra på en lite dyrare variant.

Ja, det är 1 XLR och en 1/4" ingång. 2i2 har 2 combo inputs.

Skillnad i utgångarna. På solo är det RCA och på 2i2 är det balanserade 1/4".  Kolla upp vad det är för anslutning till monitorerna.

Det skiljer typ 3-400 spänn så jag hade nog satsat på en 2i2, men det är ju individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör nu med rca till balanserat (hade monitorerna till hemmabio/stereon innan). Men dom har ingång till 1/4 också. 

Av vilken anledning används balanserad?

Är det något som är en fördel för min del? 

Frågan är om bägge portarna gå och användas samtidigt på solon (med tanke på namnet så misstänker jag att det inte går)? 

Hoppar hellre lite högre än och så tårna i ribban.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Dennis emc2 säger:

 

Frågan är om bägge portarna gå och användas samtidigt på solon (med tanke på namnet så misstänker jag att det inte går)? 

 

"plug a mic and guitar straight in, and immediately start recording with the same sound quality as the rest of the latest Scarlett range."

https://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-solo

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, BDBergius säger:

Tja

Focusrite kortet är riktigt bra med tanke på priset. 

Har haft 2i2 ett bra tag och det fungerar som smort. Har aldrig krånglat.

Dom säljer en studio-bundle med mic och lurar för under 2500,-, men det finns såklart bättre micar till bra pris. Har personligen inte haft några problem med varken micen eller lurarna för inspelning. 

Är helt klart ett prisvärt alternativ när man är precis i början av sin inspelnings-karriär! 🙂

 

 

 

Kanske man skulle testa det paketet. 🙂 

Om du ska vara riktigt petig, finns det något du tycker kunde varit bättre eller något det bör kompletteras med? 

Vad tycker du om det medföljande programmen? 

 

Redigerat av Dennis emc2
Tillägg av fråga.
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Dennis emc2 säger:

Kanske man skulle testa det paketet. 🙂 

Om du ska vara riktigt petig, finns det något du tycker kunde varit bättre eller något det bör kompletteras med? 

Vad tycker du om det medföljande programmen? 

 

Som oioioi skriver så är inte lurarna dom bästa, speciellt för mixning, men dom duger till inspelning.  samma med micen. funkar som första mic om man vill komma igång med en ganska liten ekonomisk insats.

Håller inte helt med om att man bör framtidssäkra och köpa fler ingångar. Det beror helt på vad man har för planer. Ska du spela in live och/eller trummor så behöver du såklart fler ingångar, men då får du också hosta upp betydligt mer kosing. 🙂 

Till överdubb av det du nämner i posten så räcker det ju egentligen med en ingång....

Paketet funkar fint som startpaket när man inte vill lägga för mycket pengar. Efter hand kan man ju uppdatera både mic och lurar, men ljudkortet är fortfarande bra.

Kommer inte riktigt ihåg vilka program som ingår, men det är väl några gratisversioner av typ Abelton och ProTools har jag för mig. Använder inte dom. Och så lite pluggar... Har för mig jag fick med Red EQ och kompressor... Dom låter ganska bra, men var länge sen jag använde dom. 🙂

Tror säkert du blir nöjd med det om du väljer att köra på det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge kört med Ipad med ett extern ljudkort för runt tusingen (Roland Duo Capture Ex) som kan användas utan PC/Ipad som tex mickförstärkare om man bara vill öva utan att koppla in en massa sladdar.

Nu har jag dock gått över till PC då det finns en del saker som är enklare att hantera i en PC.

Jag har skaffat Tracktion 6 (DAW) som inte bara är gratis, utan också är en fullversion. Jag tycker denna funkar bra att spela in på. Jag har haft denna en dryg månad, men den är busenkel att använda. Jag har även laddat ner en gratis pianoplugg som låter rätt bra.

Jag har kört med en Röde NT2-A (storebror till NT1-A) som funkar utmärkt om det är tyst, men då jag inte är ensam i byggnaden har jag istället skaffat en Shure SM7b som tex inte plockar upp ljudet från bussen utanför som den betydligt känsligare Röde-micken. Jag hör ingen större skillnad på SM7b och en SM57 som motiverar prisskillnaden på 2-3000 i mitt fall.

Men om du vill skaffa en billigare lösning finns USB-mickar. Men dessa ger oftast inspelningar i 16 bitar istället för 24 bitar. Men du slipper kostnaden för externt ljudkort. Blue har USB-mickar som är populära. Jag antar att man får vad man betalar för, men att köpa en mick för 2000kr, kort för 1000kr, DAW för ett antal hundra, mm, kanske du kan vänta med till dess du har skrivit nåt dussin låtar.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Skulle inte rekommendera att köra USB mick om man kör windows. 

Ljudkort och mick är grejen i windows. 🙂

 

Jag har kört Tracktion sedan version 2. Och version 6 är precis som ErikDP säger gratis. 

Jag uppgraderade precis från Tracktion 6 till Tracktion Waveform (Tracktion 8). Mycket trevligt, Melodyne 4 essential följer med och en bra synt också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör öppna lurar när jag mixar, AKG K601 och slutna lurar när jag trackar tex sång för att minska läckage till micken. 

Jag kör nu med Sennheiser Momentum som tracking lurar men har tidigare kört Sennheiser HD201 som kostar nästan ingenting och funkar kanon för att tracka sång. Nu mer heter de HD206

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
2 timmar sedan, drloop säger:

Skulle inte rekommendera att köra USB mick om man kör windows. 

Ljudkort och mick är grejen i windows. 🙂

 

 

Och varför inte det? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur står sig lurarna i paketet scarlett mot tex JTS studio-7 (har redan ett par sådana hemma)? 

Tänker mest så att jag inte köper något som inte kommer användas, eller som jag snart känner att det behöver bytas ut. Är inte allt för mycket för köpa/byta mer än nödvändigt eller ha saker som bara ligger. Blir mer över till och lägga där pengarna gör nytta. ☺

Dom program som som medföljer, jag antar att man kan göra lite grundläggande mixning eller är behöver man något som cubase för att kunna göra något? ☺

Redigerat av Dennis emc2
Grammatik fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
2 timmar sedan, Die Hard säger:

Och varför inte det? 😲

För att få låg latency så kör man ASIO drivers, man kan inte köra två olika ASIOdrivers samtidig i windows. I Macen  kan man slå ihop ljudkort. Enda sättet att göra det i en PC är att köra ASIO4ALL men det är en nödlösning eftersom det oftast ger högre latency än tex ett bra ljudkorts ASIO drivrutiner. Eller så måste man switcha mellan divrutiner när man skall spela in sång tex. Rätt kasst att jobba på det viset. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
2 timmar sedan, Dennis emc2 säger:

Hur står sig lurarna i paketet scarlett mot tex JTS studio-7 (har redan ett par sådana hemma)? 

Tänker mest så att jag inte köper något som inte kommer användas, eller som jag snart kommer att det behöver bytas ut. Är inte allt för mycket för köpa/byta mer än nödvändigt eller ha saker som bara ligger. Blir mer över till och lägga där pengarna gör nytta. ☺

Dom program som som medföljer, jag antar att man kan göra lite grundläggande mixning eller är behöver man något som cubase för att kunna göra något? ☺

Kör på Focusrite 2i2 och en Röde NT1A. Det blir kanon. Ta dig tid och gå och lyssna i en affär vilka lurar du gillar istället för   billiga lurar som följer med ett paket. 

Det följer med en rätt begränsad Pro Tools version med ljudkortet Focusrite 2i2 som du kan börja jobba med. Versionen som fäljer med är begränsat till 16 kanaler, det är inte mycket så du kommer att slå i taket rätt fort. Och Pro Tools har en lite högre inlärningströskel  än tex Tracktion. 

Xpand2 som följer med Pro Tools paketet kan du ladda hem gratis här http://www.dontcrack.com/news/2017/10/get-xpand2-for-free-a-dontcrack-exclusive-2/

Och så tar du och laddar hem en obegränsad DAW som Tracktion 6 här: https://www.tracktion.com/products/t6-daw

Tracktion saknar ett bra Reverb. Ladda hem Sanford reverb här: http://www.lesliesanford.com/vst/plugins/

Det finns massvis med bra gratis instrument och effekter. Jag skulle lätt klara mig på gratis prylar om jag inte vore så inkörd på Reason.

Vad gör du för musik? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, drloop säger:

Kör på Focusrite 2i2 och en Röde NT1A. Det blir kanon. Ta dig tid och gå och lyssna i en affär vilka lurar du gillar istället för   billiga lurar som följer med ett paket. 

Det följer med en rätt begränsad Pro Tools version med ljudkortet Focusrite 2i2 som du kan börja jobba med. Versionen som fäljer med är begränsat till 16 kanaler, det är inte mycket så du kommer att slå i taket rätt fort. Och Pro Tools har en lite högre inlärningströskel  än tex Tracktion. 

Xpand2 som följer med Pro Tools paketet kan du ladda hem gratis här http://www.dontcrack.com/news/2017/10/get-xpand2-for-free-a-dontcrack-exclusive-2/

Och så tar du och laddar hem en obegränsad DAW som Tracktion 6 här: https://www.tracktion.com/products/t6-daw

Tracktion saknar ett bra Reverb. Ladda hem Sanford reverb här: http://www.lesliesanford.com/vst/plugins/

Det finns massvis med bra gratis instrument och effekter. Jag skulle lätt klara mig på gratis prylar om jag inte vore så inkörd på Reason.

Vad gör du för musik? 

Ok, tack för länkar. 🙂 

16 kanaler kan nog vissa sig vara tillräckligt, datorn jag har är inte den nyaste (skulle gissa på att den är en fossil i dagens mått mätt).  

Mycket av det jag gör (nåja, försöker) hamnar inom pop och rock.

Hämtar inspiration från godsmack, u2, Santana mm. 

 

 

Redigerat av Dennis emc2
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Emelie Gabriella säger:

Ser att ni pratar om lurar ovan - ska man ha speciella lurar för inspelning? Jag kör just nu med mina vanliga ’lyssningslurar’ så blev nyfiken.. 🙂

Som drloop skrev är ju slutna lurar bra vid inspelning eftersom de läcker mindre ljud ut. Så på sätt och vis skulle man ju alltid kunna använda slutna lurar, dvs. vid mixning/lyssning också, problemet är väl att slutna lurar kan vara rätt obekväma att ha på sig längre stunder. Sen har jag också intrycket att slutna lurar kan ha en rätt stark basåtergivning, nästan överdriven, men jag har i ofs inte så stor erfarenhet, så det kanske inte alltid behöver vara så..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
2 timmar sedan, Dennis emc2 säger:

Ok, tack för länkar. 🙂 

16 kanaler kan nog vissa sig vara tillräckligt, datorn jag har är inte den nyaste (skulle gissa på att den är en fossil i dagens mått mätt).  

Mycket av det jag gör (nåja, försöker) hamnar inom pop och rock.

Hämtar inspiration från godsmack, u2, Santana mm. 

 

 

Jag har kört 40+ kanaler på en dator från 2005... 

Värt att tänka på är att Pro Tools har ett eget plugin format så VST pluggar funkar tex inte i Pro Tools. Men det följer med bra grundpluggar så det är bara att åka.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, drloop säger:

Jag har kört 40+ kanaler på en dator från 2005... 

Värt att tänka på är att Pro Tools har ett eget plugin format så VST pluggar funkar tex inte i Pro Tools. Men det följer med bra grundpluggar så det är bara att åka.

Ok då ska nog min nuvarande dator klara sig en bra bit på vägen, kollade några av länkarna och får nog säga att programmen är rätt så "snälla" när det kommer till vilka krav dom ställer. 

Får hålla det med VST pluggar i minnet om jag vill komplettera med något i framtiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Finns ju gratis pluggar för PT också även om de inte är så många men säkert så du klarar dig åtminstone i början. Trummor, vad har du tänkt köra där? Kör man med t ex superior drummer och tänker mixa alla dem som wav-filer så räcker inte 16 spår långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Die Hard säger:

Finns ju gratis pluggar för PT också även om de inte är så många men säkert så du klarar dig åtminstone i början. Trummor, vad har du tänkt köra där? Kör man med t ex superior drummer och tänker mixa alla dem som wav-filer så räcker inte 16 spår långt.

Det blir program där, bör ju gå och mixa trummorna bredvid och lägga in det som ett spår med gitarr, sång osv, lite osmidigt om man vill ändra på något och man kan inte arbeta med något större trumsett  (eller tänker jag helt fel nu?).  

Menar att göra en separat mix med bara trummorna, som man sedan gör om till ett spår. 

Redigerat av Dennis emc2
Tillägg av text.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
19 minuter sedan, Dennis emc2 säger:

Det blir program där, bör ju gå och mixa trummorna bredvid och lägga in det som ett spår med gitarr, sång osv, lite osmidigt om man vill ändra på något och man kan inte arbeta med något större trumsett  (eller tänker jag helt fel nu?).  

Jag har nog aldrig lyckats att göra en pop eller rock prod på 16 spår.  Inte ens om jag har trummor på bara på ett spår.  Ärligt talat så tycker jag det är korkat att 2017 bara ha 16 kanaler när det finns alternativ som ger dig frihet att skapa fritt istället för att köra en begränsad mjukvara. Det går snabbt att göra av med kanaler, bättre att lägga tid på att vara kreativ än att krångla bara för man har för få kanaler.  Köp en redig Pro Tools licens eller nåt annat  istället eller kör Tracktion som är riktigt bra och gratis och du kan köra flera hundra kanaler om du så vill. 

Du vill skapa och inte få problem skapade av begräsningar på en DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har garanterat rätt men nu i början så kommer jag ha fullt upp med att bara lära mig och hantera mikrofon placering, hur programmen fungerar, hur jag ska lägga in effekter för och placera instrumenten rätt i ljudbilden, få en bra akustik i rummet jag vill spela in i, osv osv. 

När jag känner att det är en begränsning så köper jag en licens eller Tracktion. Det som är prio nr1 nu är att komma igång och lära mig grunderna.

Jag har en lång resa framför mig och det är mycket jag behöver lära in.  

Redigerat av Dennis emc2
Grammatik fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du åker på en subscritption fee på ca 250 spänn i månaden om du skall köra Pro Tools. Kan vara bra att veta innan du investerar tid i Pro Tools.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, drloop säger:

Du åker på en subscritption fee på ca 250 spänn i månaden om du skall köra Pro Tools. Kan vara bra att veta innan du investerar tid i Pro Tools.

Hm... Visste jag inte, blir en hel del pengar på några år om man ska prenumerera. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

...men gratisversionen Pro Tools First som följer med Scarlett 2i2 har inga månadsavgifter. Jag tycker det är ett sjukt bra mjukvarupaket som följer med ljudkortet. Du kan lära dig massor och spela in jättebra demos med det. Bara du tänker på att du kanske vill byta till någon annan DAW än ProTools i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...