Jump to content
Annons

Nybörjar kitt


Dennis emc2

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

Över 5 lakan. Det är väldigt mycket. Kör med Traktor som redan nämnts eller t ex Reaper som kostar runt 60$ och gratis uppdateringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
14 timmar sedan, knuff säger:

€559,00 Pro Tools with Annual Upgrade Plan

  • Physical box mailed upon purchase.
  • Buy it once and own it forever.
  • Comes with a one-year Annual Upgrade and Support Plan.
  • Includes iLok authorization device and 12 months of software upgrades.

En av grejerna som gör folk upprörda är det här:

 

Citat

 

Q: If I have a Pro Tools perpetual license and my upgrade and support plan expires, what are my options if I want to upgrade later on?
A: You will have two options to get access to the latest version of Pro Tools:

  • Subscribe to Pro Tools software on a monthly or annual basis
  • Purchase a new Pro Tools perpetual license (full product) that includes an annual upgrade and support plan

 

Slutar man sin support plan måste man pröjsa för en full licens igen om man hoppar över en version. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
12 timmar sedan, Jayway säger:

...men gratisversionen Pro Tools First som följer med Scarlett 2i2 har inga månadsavgifter. Jag tycker det är ett sjukt bra mjukvarupaket som följer med ljudkortet. Du kan lära dig massor och spela in jättebra demos med det. Bara du tänker på att du kanske vill byta till någon annan DAW än ProTools i framtiden.

En synt som man kan få gratis från annat håll och lite loopar.  Annars standard pluggar som alla DAWs har. Vet inte om jag är så imponerad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, drloop säger:

En av grejerna som gör folk upprörda är det här:

 

Slutar man sin support plan måste man pröjsa för en full licens igen om man hoppar över en version. 

Fy fan! Tur att man aldrig hoppade på PT-tåget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
19 timmar sedan, Dennis emc2 säger:

Det blir program där, bör ju gå och mixa trummorna bredvid och lägga in det som ett spår med gitarr, sång osv, lite osmidigt om man vill ändra på något och man kan inte arbeta med något större trumsett  (eller tänker jag helt fel nu?).  

Menar att göra en separat mix med bara trummorna, som man sedan gör om till ett spår. 

Det där kommer du snart att märka är ett bökigt sätt som tar tid och ett irritationsmoment. Du märker att nä det lät inte bra med trummorna. Måste öppna projektet med trummorna igen och  göra om allt eller något eller vissa delar, man glömmer sänka t ex cymbalerna etc. Öppna upp igen. Nä inget bra

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, Die Hard säger:

Det där kommer du snart att märka är ett bökigt sätt som tar tid och ett irritationsmoment. Du märker att nä det lät inte bra med trummorna. Måste öppna projektet med trummorna igen och  göra om allt eller något eller vissa delar, man glömmer sänka t ex cymbalerna etc. Öppna upp igen. Nä inget bra

Yes, räknar med att man får göra så om man har en begränsad antal kanaler. 

Men får ta och titta på andra program. Hur är det med själva scarlett enheten? Går det och spela in på vilka andra DAW som helst med den eller kan tillvärkare låsa sina enheter till specifika DAW program? 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
5 minuter sedan, Dennis emc2 säger:

Yes, räknar med att man får göra så om man har en begränsad antal kanaler. 

Men får ta och titta på andra program. Hur är det med själva scarlett enheten? Går det och spela in på vilka andra DAW som helst med den eller kan tillvärkare låsa sina enheter till specifika DAW program? 

Scarlett kan du använda till vilken DAW som helst. Jag kör själv en Scarlett 2i4 till Reason och Tracktion. Funkar finemang. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att ge dig ett exempel. 

Den här ganska enkla poplåten använder jag följande:

1 kanal bas

5 kanaler gitarrer

5 kanaler med syntar

9 kanaler med leadsång och körer

Sedan har vi trummorna...  det plockar på rätt snabbt. Det är därför jag tjatar om att 16 kanaler inte är så mycket. Släpp kreativiteten fri och låt dig inte stängas in i 16 kanaler! 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
45 minuter sedan, Dennis emc2 säger:

Yes, räknar med att man får göra så om man har en begränsad antal kanaler. 

Men får ta och titta på andra program. Hur är det med själva scarlett enheten? Går det och spela in på vilka andra DAW som helst med den eller kan tillvärkare låsa sina enheter till specifika DAW program? 

Finns inga ljudkort som är låsta på något sätt. Det är inte som mobiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, Die Hard säger:

Och vill man ha distad bas så blir det två kanaler, en med förstärkare eller bara DI och en distad.

DI, vad jag förståt så är det för och spela in en torr signal från gitarren (slipper problem  med akustiken/undermålig förstärka osv) och arbeta med simuleringar i datorn, finns det någon annan anledning till och använda en DI?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Di används flitigt av väletablerade band och producenter. Även om man i slutändan inte använder dem så ser man till att ha DI utifall man inte är helt nöjd med slutresultatet spelar in igen med förstärkare. När det gäller distad bas så gör man det för att som sagt var antingen med ren förstärkare eller bara DI. Distar man ett spår så tappar man attacken och basen lite och och vill därmed återfå det. Så man blandar dessa två. Man lågpassar den rena, säg 800 hz och på den distade så högpassar man vid 800 hz och sen ställer in kanalerna så passar ihop och låter som enhetligt. Men man får se upp för fasfel också och om det händer vända fasen på den ena av dem. Det är inte alltid som det är helt uppenbart men man får lyssna och testa och se då om det blir rätt om man fasvänder som sagt var.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ryktes-spridning ang Scarlet 2i2...

...Någonstans är jag rätt säker på att jag läste att Scarlett 2i2 var känslig när man kopplar in en elgitarr = digitaldist. Det går inte att dra ner gainratten tillräckligt om jag minns rätt. Lösningen blev att man fick dra ner på gitarren istället, vilket gav sämre ljud om jag minns rätt.

...Den som skrev ang detta kan ju haft en gitarr med hög utsignal.

Jag sökte omdömmen när jag sökte ljudkort för flera år sedan. Jag skippade Scarletten och köpte ett Apogee One jag råkade snubbla över, men har numera ett Roland Duo Capture Ex.

Lite mer info när jag nu googlade:

Is it a first gem 2i2? They're known to have hi-z inputs that distort easily. Solution: buy a DI (Radial and Countryman make good ones that'll last lifetimes) and use guitar->DI->mic in or just mic up an amp. (If you're trying to go for highest quality recordings and you have a good amp, mic it up if only for the practice. You can also split it and record a DI track alongside the real amp-that say you can reamp through Guitar Rig if you don't like the way you mic'd your amp that time.)

Länk:

 

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, drloop säger:

En synt som man kan få gratis från annat håll och lite loopar.  Annars standard pluggar som alla DAWs har. Vet inte om jag är så imponerad. 

Visst, du har helt rätt. Jag menade att det är ett väldigt komplett paket med tanke på att det ingår med ljudkortet som kostar under 1500 kr. Numera ingår även ett bra reverb och mastringsplugg från Softube. Inte något att stå efter för den som har hållit på länge, men i mina ögon toppen att komma igång med. 

Sen beror det ju på vad man vill göra. Jag är t.ex. helt med på att 16 kanaler kan vara en begränsning i en komplett produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaså? Tror nog det passar Mac bättre. Jag menar måla ett ruttet äpple så det inte syns. Ungefär som måla över rosten på bilen och sälj den fort som fan innan det upptäcks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...