Jump to content
Annons

Studio tipsar – Passa dig för högpass- och lågpassfilter


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Har inte läst.

Men det finns inga fasta regler till en fantastisk mix.

Om du rullar av för mycket med hipass så kan musikalitet och rundhet försvinna, tex mixen kommer inte ha en blommande loend/lowmidd.

Om du equar för lite så kommer musikaliteten bli kompromissad då det blir för tjokt med frekvenser och svårt att lyssna på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trivsamma artiklar det här! Eq o basscut på olika spår är nåt jag funderat mycket på.

Citat: "Gällande sång så är det dock praxis att skära bort allt under 70-100Hz för mörkare röster och 100-200hz för ljusare, om du inte spelat in med högpassfilter på sången"...

På min egen basiga röst brukar jag aldrig skära nån botten alls, tycker det låter sämre även om det bara är under 40 hz jag tar bort. Att det skulle bli bättre att skära ända upp till 100 hz har jag svårt att förstå.

Det är nog mest gitarrerna jag tar bort både topp och botten på. Jag har oftast så få instrument i mina låtar att jag kan mixa det mesta så gott som fullrange, vill tro att det låter bäst så också. Basljuden är förstås svårast. Nåt jag har som jag tycker är helt kanon o inte kan tänka mig att vara utan är de små Avantone Mixcuberna med endast ett bredbandselement. Kan jag skruva till både kaggen o elbasen så den hörsbåde i de små lådorna och även i större monitorer plus sub utan att bullra fult så har jag lyckats ganska bra. Utan Avantocuberna skulle allt vara mkt svårare. Så ett tips från mig är att om man är lite less på de monitorer man har och funderar på att skaffa nya dyrare, så kanske det är smartare ändå att behålla de gamla o skaffa ett par mixcuber som alternativ lyssning. Att sätta perfekt volym på virvelslaget brukar vara skitsvårt, i alla för mig i de lyssningar jag haft förr, hemma har det blivit lagom, men antingen för stark eller klen virvel i bilen o grannens stereo. Med Mixcuberna blir det nästan enkelt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På min egen basiga röst brukar jag aldrig skära nån botten alls, tycker det låter sämre även om det bara är under 40 hz jag tar bort. Att det skulle bli bättre att skära ända upp till 100 hz har jag svårt att förstå.

Tack Nilsson! För att svara på din fråga är det naturligtvis individuellt. Mörka röster som din, mår precis som du säger, ofta inte bra av att skäras. Det är väl mest om rösten är inspelad så att det uppstått puffljud, eller om det ligger lågfrekvent brum.

Gällande praxis, så finns det i regel inte mycket att hämta i sångröster under 80z, om du inte är extremt basig, men det handlar såklart också vilken typ av musik du håller med på.

Som sagt, low-cutta mindre är lite poängen med hela artikeln, eller i alla fall "low-cutta inte bara för att du kan..."

Tycker du gör rätt som inte pillar på din sång i onödan, det är helt rätt väg att gå.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det skulle bli bättre att skära ända upp till 100 hz har jag svårt att förstå.

100Hz motsvarar nära G2 (98Hz), 3e bandet på låga E-strängen på gitarr. Ingen av låtarna jag sjungit kommer i närheten av detta i melodistämman, C3 (131Hz) 3e bandet A-strängen, känns ovanligt lågt det med. "Ner" på "Då går jag ner i min källare" ligger på D2 (73Hz) och i sista refrängen C2 (65Hz). Jag tor din rädsla för att skära bas är överdriven?

https://en.wikipedia...key_frequencies

Sedan är "Cut-off" punkten definerad som -3dB så man har förstås lite påverkan lite högre upp i frekvens också. Sjunger du solo eller är det mest bas-körer du spelar in?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson, i ditt fall rekommenderar jag följande inställning, en s.k "all pass".

Se bild. post-39631-0-24478600-1455963686_thumb.png

Haha, den var bra. Jag brukar använda avbitartång på mickkabeln.

Skämt åsido. Jag tycker bara sångljudet blir lite bättre/mjukare utan lowcutten... Några elbaslåga E kan jag inte sjunga, men jag tycker bara det låter sämre med lowcut, även om det bara är nere vid 40 hz. Ak gitarren brukar jag däremot alltid lowcutta vid 80 hz i preampen.

Nån gång när jag lekt bioreklamsröst har jag pratat i en D112 med ganska mkt kompressor. Blir lite kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

100Hz motsvarar nära G2 (98Hz), 3e bandet på låga E-strängen på gitarr. Ingen av låtarna jag sjungit kommer i närheten av detta i melodistämman, C3 (131Hz) 3e bandet A-strängen, känns ovanligt lågt det med. "Ner" på "Då går jag ner i min källare" ligger på D2 (73Hz) och i sista refrängen C2 (65Hz). Jag tor din rädsla för att skära bas är överdriven?

https://en.wikipedia...key_frequencies

Sedan är "Cut-off" punkten definerad som -3dB så man har förstås lite påverkan lite högre upp i frekvens också. Sjunger du solo eller är det mest bas-körer du spelar in?

Det är väl mest solo. Ibland gör jag lite fotbollskörer till backtracksen, dom brukar jag nog skära en del bas på efteråt. O komprimera hårdare. Annars, när jag försöker sjunga seriöst använder jag bara Dunamaxxkompressorns softlimiter när jag spelar in, då kan det hända att jag kan få nån distpeak innan jag hittat exakt rätt gain o inställning på limitern, det gör inget, det är bara att ta om en massa ggr, det gör jag ju vilket fall, det mesta hänger på micktekniken. Är verserna softa o refrängen så att jag måste ta i som fan så brukar jag ibland ratta ner preampens gain samtidigt som jag sjunger. Enklare än man tror. Om jag enbart använder mikrofonteknik kan det bli att jag måste backa en hel meter från micken för att få en jämn volym, o då blir det för stora o konstiga soundförändringar. Bättre att dra ner gain på refrängen.

Det här är nog en typisk låt där jag bara använt softlimiter vid inspelningen, ingen kompressor eller eq alls i mixen. Mastern går en sväng genom en SPL Vitalizer MK2 - SPL Dynamaxx - Apex eq PE232MKll.

Och nu när jag tittade på eq-burken kom jag på en ganska pinsam grej, eq-burken har ju variabla highpass som jag alltid har på ca 25 hz. O när jag gör sångpåläggen så går signalen genom eq-burken, fast jag inte har nån eq på. Eller jag brukar ha on/off switcharna på on, men alla värden på noll, då inbillar jag mig att det "värmer" ljudet lite...

På sången hör jag ingen skillnad om jag helt stänger av highpassen vid 25 hz, men jag måste ju bekänna ändå att det inte var helt utan highpass, tänkte inte på det förut.

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/om-du-var-har-nu-om-det-var-sa-160108

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst.

Men det finns inga fasta regler till en fantastisk mix.

Om du rullar av för mycket med hipass så kan musikalitet och rundhet försvinna, tex mixen kommer inte ha en blommande loend/lowmidd.

Om du equar för lite så kommer musikaliteten bli kompromissad då det blir för tjokt med frekvenser och svårt att lyssna på musiken.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt fin låt Nilsson. Tycker inte heller det finns någon vits med att skära bort upp till 100 hz, om man inte har en anledning till det. Men det är ju bara att lyssna på spåret. Om det finns oönskat rummel där nere kan man väl ta ner det. Man tappar ju väldigt mycket anslags-kraft i tex piano och gitarr om man skär bort i onödan dock. Så, som alltid är det helt beroende på vad spåret har för funktion i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara kul att mixa om tex den här låten av dig Nilsson. Najs inspelning. Skulle du kunna tänka dig att skriva ut de individuella spåren till 24bitars 44.1khz så skulle jag kunna ratta i min daw.

Det går ev att exportera alla spåren var för sig ur min Tascamporta, men det har jag bara gjort en enda gång, jag spelade in några demolåtar med polaras band o vi flyttade över alla filer till en av deras datorer o Cubaseprogram, de ville se om de kunde få till det bättre än min mix, men det kunde de inte, troligen beroende på noll erfarenhet o kass lyssning.

Nu hörde jag nyss av en annan snubbe i Enköping som kör med lika Tascamporta att han trodde att det endast gick att koppla ihop portan med en dator om datorn hade Windows XP, som inte finns längre... Jag visste inte, jag gör alltid mina mixar i portan plus outbordarna o bränner till en cd (då blir det bara 16bitar förståss) som jag sen lägger in i iMacdatorn. Jag köpte en längre usb kabel med förstärkning för att kunna göra den här flytten av filer från portan i studiorummet till datorn i rummet bredvid, men var jag har den nu vete fan.... Hittar jag den ska jag försöka att flytta filerna till Macen.

Jag saknar aldrig nån dator eller daw när jag spelar in, förutom att jag skulle vilja ha dator o daw att mastra i...

Om du eller nån annan vill testa att mastra låten så är den här som waw fil

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Om%20du%20var%20h%C3%A4r%20nu%2C%20om%20det%20var%20s%C3%A5...%20160109.wav

Spontana kommentarer om mixen vore också trevligt, den här låten är ju lugnare än mycket jag spelat in så jag vet inte riktigt om jag borde gjort annorlunda, komprimerat mer eller eller så. Min 80-åriga polare som spelar trummorna, det är mestadels virveln med sejarn avslagen han spelar på so hörs, o det är lite otajt ibland. Sen la han på ridespelad crash efteråt på min 16" Zildjian Konstantinopel crash som är den av mina cymbaler han läskar sig mest på. Jag har en Paiste 2002 ride också, men han ville spela med vispar på crashen...! Baskaggen la jag till själv efteråt med handklubba, han som är typ jazztrummis trampar ju nästan aldrig alls på kaggen, o jag ville ha den pulsen så jag dunkade dit en kagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontana kommentarer om mixen vore också trevligt

Det går ev att exportera alla spåren var för sig ur min Tascamporta, men det har jag bara gjort en enda gång, jag spelade in några demolåtar med polaras band o vi flyttade över alla filer till en av deras datorer o Cubaseprogram, de ville se om de kunde få till det bättre än min mix, men det kunde de inte, troligen beroende på noll erfarenhet o kass lyssning.

Nu hörde jag nyss av en annan snubbe i Enköping som kör med lika Tascamporta att han trodde att det endast gick att koppla ihop portan med en dator om datorn hade Windows XP,

Tycker sången låter riktigt bra.

Tror nog man hade kunnat rensat upp lite bland frekvenser i midden. Komprimerat strategiskt så att man kan skapa en djupare mix med saker långt fram, och längre bak. Även lägga reverb för djupets skull.

Ok. Har svårt att tro att man bara kan göra det med windows xp. Men om du får till det så hojta till:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, som alltid är det helt beroende på vad spåret har för funktion i låten.

Bra sagt. I vissa fall skär man mer eller mindre... te.x en akustisk gitarr beroende på vad den har för funktion i mixen. Om det handlar om en mix med bara sång och akustisk gitarr brukar jag eq'a väldigt lite (beroende på om inspelningen är bra). Om det är en fullknökad mix med massa instrument och spår kan det bli att gitarren skärs betydligt mycket mer för att lämna plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker sången låter riktigt bra.

Tror nog man hade kunnat rensat upp lite bland frekvenser i midden. Komprimerat strategiskt så att man kan skapa en djupare mix med saker långt fram, och längre bak. Även lägga reverb för djupets skull.

Ok. Har svårt att tro att man bara kan göra det med windows xp. Men om du får till det så hojta till:)

Hittade kablarna och kan nu spela alla filerna ett i taget i iMacen. Det är de 24 filerna fast de av nån anledning står daterade till 2006.

Hur gör man för att kunna skicka dom nu då?

2016-02-23-19-29-27.jpg

Edit: Nu har jag kommit så långt att jag håller på att kopiera alla filerna var för sig in i min dropbox. När det sen är klart måste man då skicka 24 separata länkar? Eller går det att paketera ihop dem till ett enda paket?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...