Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Om nån orkar så gjorde jag en Soundcloud för många av FarOut:s låtar att lyssna å följa. Står sig rätt bra musikaliskt även om låtana är lite "ute". Salig är min trummisvän i himlen som även var duktig konstnär som gör bilderna...

http://soundcloud.com/faroutalvsbyn

http://soundcloud.com/faroutalvsbyn/you

Tack jo vi var nog rätt röjiga!

Hmm det var en bättre låt, så nog kom det vissa bra låtar även då, får jag nog erkänna. 😛😎
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Intressant att så många tror att bensinpriserna stigit de senaste åren när det faktiskt är tvärtom. För även om skatten har höjts så har det faktiska priset ju sjunkit. År 2012 så kostade ju bensinen 14,98 kr/l. 🙂

Vad hamnar den på nu? 12,60 någonstans om man tar ett snitt pris va? 😲

http://spbi.se/statistik/priser/bensin/

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med ett så klassiskt riffande och ändå en melodisk sång på det hela. Fick lite Queensryche vibbar. Lite Geof Tate vibbar med, faktiskt. 😑

Gillade den alltså. 😄

Tackar! Ja det är som det är med de första stapplande stegen. Minns att det var en del nerver med i spelet. Mer än det var när vi lirade live, det har alltid känts mer avslappnat och naturligt. Visst brister rösten och det svaijjar men som jag alltid sagt, siktar man väldigt högt så kanske man når ett par tiondelar av målet och det kan funka. En av mina husgudar vid tillfället var just Geoff Tate men även Dickinson, Coverdale, Gillan och Dio. Det klart man försökte ☺️

Coolt att höra! 😄

Ja, det tyckte jag också faktiskt. Har inte lyssnat på dem här grejerna på åratal. Vilka minnen... Det jag kan tycka är tråkigt är att det aldrig blev riktigt bra studioproduktioner av dessa. Speciellt med dagens teknik kan man ju polera bajskorvar. Hotar med att lägga upp mer.

Om nån orkar så gjorde jag en Soundcloud för många av FarOut:s låtar att lyssna å följa. Står sig rätt bra musikaliskt även om låtana är lite "ute". Salig är min trummisvän i himlen som även var duktig konstnär som gör bilderna...

http://soundcloud.com/faroutalvsbyn

http://soundcloud.com/faroutalvsbyn/you

Vad proggigt, man förväntar sig att ni när som bryter ut i 20 min solon. Jah detta tyckte jag mer om också. Visst fan är det kul med nostalgi även om det egentligen är bara en själv som känner av det mest. Det kan vara sådana minnen en del låtar är behäftade med men det känner ju inte andra av. De hör bara en låt. Detta var bra! ☺️

KPD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att så många tror att bensinpriserna stigit de senaste åren när det faktiskt är tvärtom. För även om skatten har höjts så har det faktiska priset ju sjunkit. År 2012 så kostade ju bensinen 14,98 kr/l. 🙂

Vad hamnar den på nu? 12,60 någonstans om man tar ett snitt pris va? 😲

http://spbi.se/stati.../priser/bensin/

Nu är väl skatten på nästen 80% av bensinpriset eller?

DE e banne mej inte okej! 😠

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nu är väl skatten på nästen 80% av bensinpriset eller?

DE e banne mej inte okej! 😠

Nej pratar man i procent så är det ju en lite annan fråga. Helt klart. Men sedan så handlar det om hur skatten används också. Fast så hög som 80% är den väl inte, eller? 😕
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sökte lite snabbt och vad jag ser så har skatten varit som högst 75% av priset, men det var 1998. Nu ligger skatten lägre, på ca 60%. Svårt att hitta en exakt och aktuell siffra, konstigt nog. 😳

För trött kanske. 😛

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej pratar man i procent så är det ju en lite annan fråga. Helt klart. Men sedan så handlar det om hur skatten används också. Fast så hög som 80% är den väl inte, eller? 😕

Den har vart ca 60% men nu när den är höjt så är den ju mer.. ? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Den har vart ca 60% men nu när den är höjt så är den ju mer.. ? 😕

2014 så var bensinskatten på 57,5% (moms, energiskatten och koldioxidskatten inräknat) så någonstans kring 60% bör den ligga på nu mera. Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Skulle prisutvecklingen på bensinen vända, öka istället för att minska som den gör just nu, kraftigt så kommer tydligen skatten att sänkas igen med. Ett delmål med att höja skatten är ju att nå en inflationstakt på 2% KPI för att kunna höja löner för dem på offentlig sektor, på sikt. Det har ju redan börjat höjas löner lite smått här och där. Vi behöver höjda löner för att kunna nä en inflationstakt på 2% KPI med så det är intressanta ekonomiska tider just nu.

Börs och bostadsbubblan har ju haft en liten lätt pyspunka under 2015 så det kan hända att vi kommer klara oss mycket smärtfritt ut ur det svåra läget. Men för att det ska gå så måste skatter höjas så att man kan anställa fler inom det offentliga och ge dem bättre löner. När folk tjänar mer så konsumerar de mera lokalt med. När folk konsumerar mera lokalt så gynnas de privata småföretagen och växer, både i antal och i storlek, lokalt med.

Så det är som sagt en fråga om hur man använder skattemedel också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu låter jag som en moderat men att lösa problem genom att höja skatter hela tiden tror jag inte på.. Eller delvis kanske... men eller ja ...nä...

Ja vet int!

Jag låter som en riktig politiker eller hur? ☺️

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nu låter jag som en moderat men att lösa problem genom att höja skatter hela tiden tror jag inte på..

Nej det går inte att bara höja skatterna hela tiden. Det är det ingen som tror på. Samtidigt som man får försöka höja de skatter som skadar ekonomin (både de privata och den statliga ekonomin såklart) måste man omfördela de skatterna som hamnar fel just nu. Nu när staten bl a blöder miljarder till privata aktörer så är det ett sår vi måste stoppa. Men eftersom dessa aktörer just nu står för en så stor del av alla anställningar ilandet så kan man inte bara dra undan mattan under deras fötter heller. De enda som skulle tjäna på det är de som äger företagen, då de bara avskedar folk för att öka sina vinster, eller lägger ner verksamheten/säljer den och satsar på något annat istället. Vilket skulle leda till en massarbetslöshet och lönedumpningar. Därför kan man inte bara riva upp alliansens reformer utan att sätta sina medborgare på pottan.

Men eftersom man redan har börjat komma till rätta med vissa alliansreformer som bara lett till prisdumpningar och en bromsad inflationstakt så har ekonomin redan börjat vända. Skulle det inte vara för att alliansen och SD röstade emot en hel del reformer så skulle man kommit längre, tror jag, men det tar ett tag innan dessa reformer hinner sätta sig och man kan se resultatet mera konkret.

Men tyvärr så kommer man vara tvungen att försöka bromsa den ökande statsskulden som just nu har en så lång räntesvans att den totala skulden bara kommer att stiga och stiga om inget görs snart. Alliansen ärvde ju en statskassa med överskott och en sjunkande statsskuld och förvandlade det arvet med att skapa en statskassa med underskott och en kraftigt ökande statsskuld.

Så det blir vi medborgare som vackert få betala deras "smarta" lånande. Vilket ju stämmer på dem som tagit höga lån och vågat/kunnat göra det i ett ekonomiskt läge som aldrig någonsin skulle vända neråt igen. Idioti!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag låter som en riktig politiker eller hur? ☺️

Eller är det jag som låter som en wannabe politiker, månne? 😏

Vem vet, vem vet... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...