Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Nej det går inte att bara höja skatterna hela tiden. Det är det ingen som tror på. Samtidigt som man får försöka höja de skatter som skadar ekonomin (både de privata och den statliga ekonomin såklart) måste man omfördela de skatterna som hamnar fel just nu. Nu när staten bl a blöder miljarder till privata aktörer så är det ett sår vi måste stoppa. Men eftersom dessa aktörer just nu står för en så stor del av alla anställningar ilandet så kan man inte bara dra undan mattan under deras fötter heller. De enda som skulle tjäna på det är de som äger företagen, då de bara avskedar folk för att öka sina vinster, eller lägger ner verksamheten/säljer den och satsar på något annat istället. Vilket skulle leda till en massarbetslöshet och lönedumpningar. Därför kan man inte bara riva upp alliansens reformer utan att sätta sina medborgare på pottan.

Men eftersom man redan har börjat komma till rätta med vissa alliansreformer som bara lett till prisdumpningar och en bromsad inflationstakt så har ekonomin redan börjat vända. Skulle det inte vara för att alliansen och SD röstade emot en hel del reformer så skulle man kommit längre, tror jag, men det tar ett tag innan dessa reformer hinner sätta sig och man kan se resultatet mera konkret.

Men tyvärr så kommer man vara tvungen att försöka bromsa den ökande statsskulden som just nu har en så lång räntesvans att den totala skulden bara kommer att stiga och stiga om inget görs snart. Alliansen ärvde ju en statskassa med överskott och en sjunkande statsskuld och förvandlade det arvet med att skapa en statskassa med underskott och en kraftigt ökande statsskuld.

Så det blir vi medborgare som vackert få betala deras "smarta" lånande. Vilket ju stämmer på dem som tagit höga lån och vågat/kunnat göra det i ett ekonomiskt läge som aldrig någonsin skulle vända neråt igen. Idioti!

Ja och...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Du är duktigt insatt vet jag, knie. Men jag är skeptisk till allt. 😆

Jag har då inte under min livstid inte märkt några större förbättringar här i samhället ovsett vilken regering som har suttit...på sina feta rövar.

Det har inte varit några större förbättringar alls, det kan jag hålla med om. Snarare så har vi ju bevisligen tappat i kvalité på skolor, vård, omsorg osv osv.

Det ironiska är att när regeringen Persson ville satsa på att rusta det offentliga och underlätta för privata skolor och vårdbolag att starta för att det offentliga skulle få stöd från det privata så tog många det som en signal att nu jäklar vänder ekonomin och vi kan gör vad vi vill för att vi är så rika. Andra tog det som ett bevis på att man borde satsat hela tiden och att detta prat om en nysatsning bara var ett bevis för att man gjort fel med alla besparingar under de år som de pågick (kan själv tycka att man gick för långt då, helt ärligt). Därför röstade många på dem som ville gå all in för att skapa ett bättre samhälle och en växande ekonomi. Problemet var ju bar att även om budskapen var det samma så var metoderna och utstreckingen i hur långt man kunde tänka sig att gå helt olika. Persson ville underlätta för privata företag att öppna en lite verksamhet i ett samhälle där det fattades offentliga anställningar medans alliansen ville ersätta de flesta offentliga anställningar med privata anställningar.

Persson ville att småföretagare skulle kunna tjäna en liten hacka på att avlasta t ex SKL anställda genom att skapa privata alternativ som skulle tvingas konkurrera med statliga och kommunala löner och villkor för att bygga ett starkare samhälle och ha en god marginal i statskassan.

Alliansen ville sänka de offentliga kostnaderna och trygga statskassan genom att fler privata företag startades och litade på att en växande ekonomi skulle gynna samhället eftersom de privata bolagen skulle behöva expandera och anställa fler och fler hela tiden för att de ville växa och tjäna mera pengar. Problemet är ju bara att den privata sektorn ju vill ha så få anställda som möjligt och betala så låga löner som möjligt för att hålla nere sin lönekostnader, såklart.

Men nu har vi återigen en hög statsskuld som hotar vår ekonomi, så hur gör vi nu då?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Äh nu får jag ge mig känner jag. Byter spår, om det nu inte redan spårat ur. Fast då vet vi ju vart klockan är. Om vi hittade när vi spårat uret, alltså. 😑

Nu var jag originell va? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band med det dubiösa namnet Saturday Deliverance gick i graven tack vare basist och framför allt trummis brist. Den sista trummisen vi hade visade sig vara en patologisk lögnare och mytoman. Det skulle fixas saker som inte blev av. Det visade sig senare att han lurat musikaffärer på utrustning till sina trummor mm. Näh, vi fick nog och sanningen och säga, det sista året gjorde vi inte annat än söp 😆

Efter det följde iaf ett år av tystnad.

Sedan började telefonen att ringa och vart jag gick kom förslagen. Inte var de skamliga heller utan folk ville att jag skulle komma med just deras band. Garden Of Grief hette ett projekt jag gick med i. Den besattes av ett gäng yngre oerfarna män, trummisen kände jag sedan tidigare då han provat för oss men höll inte riktigt måttet då.

Tog med mig min gamla gitarrist Magnus Thim från gamla bandet och resultatet blev det här. Man hör vem som solar, den ena tvekar, stakar sig. Den andra öser på i 300km/t men med flyt.

Inspelningsdagen var intressant, då jag skulle hämta mina dåvarande svärföräldrar från Landvetter samma dag då studion var bokad till max. Sångpålägget tog knappa halvtimmen med grund, dubbningar och körer, gjorde allt själv. Efter det avslutande "YEAH" lade jag stressat lurarna på textstativet och sade "Det får duga". Halvvägs mot ytterdörren hörde jag en panikartad stämma från teknikern:

"M-m-men döh... hallåh, ska du gå nu? V-v-vad ska du ha för effekter på det hära ´rå?"

"Skvätt på en aning reverb, hej då"

Låten skulle mått bra av att varit en halvtimme kortare ☺️

Men för att travestera Frank Andersson, gitarrerna ska ju ha sitt.

https://soundcloud.com/user-78130018/guardians-of-grief

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu har vi återigen en hög statsskuld som hotar vår ekonomi, så hur gör vi nu då?

Bygga en stuga (En röd med vita knutar) på månen!

☺️

...fast då stupar väl våran ekonomi fullständigt? Nä de vart inget bra förslag. ☺️

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band med det dubiösa namnet Saturday Deliverance gick i graven tack vare basist och framför allt trummis brist. Den sista trummisen vi hade visade sig vara en patologisk lögnare och mytoman. Det skulle fixas saker som inte blev av. Det visade sig senare att han lurat musikaffärer på utrustning till sina trummor mm. Näh, vi fick nog och sanningen och säga, det sista året gjorde vi inte annat än söp 😆

Efter det följde iaf ett år av tystnad.

Sedan började telefonen att ringa och vart jag gick kom förslagen. Inte var de skamliga heller utan folk ville att jag skulle komma med just deras band. Garden Of Grief hette ett projekt jag gick med i. Den besattes av ett gäng yngre oerfarna män, trummisen kände jag sedan tidigare då han provat för oss men höll inte riktigt måttet då.

Tog med mig min gamla gitarrist Magnus Thim från gamla bandet och resultatet blev det här. Man hör vem som solar, den ena tvekar, stakar sig. Den andra öser på i 300km/t men med flyt.

Inspelningsdagen var intressant, då jag skulle hämta mina dåvarande svärföräldrar från Landvetter samma dag då studion var bokad till max. Sångpålägget tog knappa timmen med grund, dubbningar och körer, gjorde allt själv. Efter det avslutande "YEAH" lade jag stressat lurarna på textstativet och sade "Det får duga". Halvvägs mot ytterdörren hörde jag en panikartad stämma från teknikern:

"M-m-men döh... hallåh, ska du gå nu? V-v-vad ska du ha för effekter på det hära ´rå?"

"Skvätt på en aning reverb, hej då"

Låten skulle mått bra av att varit en halvtimme kortare ☺️

Men för att travestera Frank Andersson, gitarrerna ska ju ha sitt.

https://soundcloud.com/user-78130018/guardians-of-grief

Sämre har man ju hört. Coolt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Mitt band med det dubiösa namnet Saturday Deliverance gick i graven tack vare basist och framför allt trummis brist. Den sista trummisen vi hade visade sig vara en patologisk lögnare och mytoman. Det skulle fixas saker som inte blev av. Det visade sig senare att han lurat musikaffärer på utrustning till sina trummor mm. Näh, vi fick nog och sanningen och säga, det sista året gjorde vi inte annat än söp 😆

Efter det följde iaf ett år av tystnad.

Sedan började telefonen att ringa och vart jag gick kom förslagen. Inte var de skamliga heller utan folk ville att jag skulle komma med just deras band. Garden Of Grief hette ett projekt jag gick med i. Den besattes av ett gäng yngre oerfarna män, trummisen kände jag sedan tidigare då han provat för oss men höll inte riktigt måttet då.

Tog med mig min gamla gitarrist Magnus Thim från gamla bandet och resultatet blev det här. Man hör vem som solar, den ena tvekar, stakar sig. Den andra öser på i 300km/t men med flyt.

Inspelningsdagen var intressant, då jag skulle hämta mina dåvarande svärföräldrar från Landvetter samma dag då studion var bokad till max. Sångpålägget tog knappa halvtimmen med grund, dubbningar och körer, gjorde allt själv. Efter det avslutande "YEAH" lade jag stressat lurarna på textstativet och sade "Det får duga". Halvvägs mot ytterdörren hörde jag en panikartad stämma från teknikern:

"M-m-men döh... hallåh, ska du gå nu? V-v-vad ska du ha för effekter på det hära ´rå?"

"Skvätt på en aning reverb, hej då"

Låten skulle mått bra av att varit en halvtimme kortare ☺️

Men för att travestera Frank Andersson, gitarrerna ska ju ha sitt.

https://soundcloud.com/user-78130018/guardians-of-grief

Blir lite sugen på att slänga ihop lite rif jag haft som skåpmat när jag hör det där. Frågan r bara om jag inte får för mycket prestationsångest om jag skriver det offentligt, så jag tror att jag låter bli. 😏
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite sugen på att slänga ihop lite rif jag haft som skåpmat när jag hör det där. Frågan r bara om jag inte får för mycket prestationsångest om jag skriver det offentligt, så jag tror att jag låter bli. 😏

Nä kör så det ryk! Är bara roligt att lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Satan vilka textmassor... *pust*

Tror jag tar mig en folköl och kollar nån film eller nåt... xD

Läs inte skriv bara... 😉 Finns ett flertal låtar som är klart värda att lyssna på dock. 😎
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kul att diskutera politik med SD folk. Fick just veta att Alliansen inte fick ordning på politiken för att de ärvde så mycket problem som Håkan Juholt skapade när han var statsminister... 😳 Blev ju nyfiken och undrade när han var det. Tydligen så var han det 2011 till 2012. 😮 Så vi hade alltså en S politiker som var statsminister när alliansen satt i regeringen. 😏 Men hör och häpna! Denna SDare hade förberett en länk från Sossarnas egna sida, så tillförlitligheten måste ju anses vara hög. 😮😕🤪 Här är länken jag fick, läs och döm själva; http://www.socialdemokraterna.se/Vart-parti/Var-historia/Partiledare/ 😏😆

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

😆 "Längstah, nu med innehåll!"

Inge åka runt på konstiga skor på fruset vatten och försöka slå en gummiklump förbi ett pucko, som inte har vett att flytta på sig så att han inte blir träffade hela tiden, på TV idag ju. 😛
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att diskutera politik med SD folk. Fick just veta att Alliansen inte fick ordning på politiken för att de ärvde så mycket problem som Håkan Juholt skapade när han var statsminister... 😳 Blev ju nyfiken och undrade när han var det. Tydligen så var han det 2011 till 2012. 😮 Så vi hade alltså en S politiker som var statsminister när alliansen satt i regeringen. 😏 Men hör och häpna! Denna SDare hade förberett en länk från Sossarnas egna sida, så tillförlitligheten måste ju anses vara hög. 😮😕🤪 Här är länken jag fick, läs och döm själva; http://www.socialdem...ia/Partiledare/ 😏😆

Vaf.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Filmen om Z var ju ganska underhållande delvis. Lite för uttjatat tema bara. det enda som var originellt med den var ju att det handlade om en svensk artist som sjöng jazz på svenska, men det var ju det som gjorde att man orkade se den. Fast man känner sig mu lite mera allmänbildad efter att glott på den, får jag erkänna.

Kanske dyker det upp en fråga om vart hon kom ifrån i På Spåret och då vet jag att hon kommer från Hä... Ha... Hallsberg? Hällberg? Hälle? Halmstad? Hällefors? är jag nära med någon gissning där? Alltså inte nära rent geografiskt men namnmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...