Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2016 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

min poesi

Glömda sorger

Gråt med ditt hjärtas oskuld, gråt - för ni är er frid.

- Vi stred inte för den dunkla tvisten, vi stred får våra hjärtans tid.

Sist ut, är den lugna vindens stillegörande attribut. Men att förlora en avsaknad är vackrare än den romantiska melankolins sken över tragiken i ynglingens känslotillstånds falls ras, till att sörja publikt men med stoltheten som fana, till trots, än när döden kommer och tar din stöttespelares stora frid, och rammar din existens intill förgrumling. Hur ska man ropa då? Vilken är melodin, vi spelar?

- Men jag antar återigen att vi inte stred för den dunkla tvisten; utan vi stred för våra hjärtans essenstid.

Men nu står jag här i fallna sinnens ras. Och jag glimtar över det klargröna fältet- över intill din tid. Bubblan; men vi stryker varandra ändå genoms själarums hjärteklappade frenesis påmindhet. Psykets vinterkölds dystra, tärande tid. Längre än jordens vandrings händelse, är den. Sådan är visan poeten strävsamt åtföljer; menandes.

Och våra tidlösa omslutande armar smeker varandra, älskar med varandra - genom våra tårars ändlösa mosaikverk; för det stora såret, den ömmande Närvarons andetag. Och så vi andas! Flämtandes, skrikandes, hopplöst gråtandes, i tårars evighet. För ingenting kan skilja Passionens vingar åt. Inte ens vår egen fördömelse.

(feb 2008)

*

Förlät du mig i en dröm?

Det här är en dröm.

Redigerat av ewroL
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan jag minns mina drömmar. På 70-talet fyllde jag svarta anteckningsböcker med drömmar, för jag skrev Nattbok. Men i natt vaknade jag efter en dröm och mindes den väl.

Haiku i en dröm natten till 16 december 2015

Jag befann mig i en butik som sålde japanska varor. Butiksägaren var en vänlig man i fotsid klädnad. Först tittade jag på några kalliigrafiset i miniatyr. De låg i små lådor med abstrakta mönster i grönt och gult. Ett av dem såg väldigt fint ut. Jag öppnade det och i det låg två små burkar med tusch och en liten pensel. Det kostade 795 kronor. Jag ville gärna köpa det men tyckte det verkade lite för dyrt.

"Här är en liten bok med finaste rispapper", sade butiksägaren och plockade fram en miniatyrbok med blyertsteckningar, inte tuschteckningar. Han visade en teckning från den och sade: "Här får du första ordet i din nästa haiku: vägkanten."

Jag satte mig ned för att skriva min haiku och sade: "Vi får se hur lång tid det tar att skriva den!" Jag hoppades jag skulle få kalligrafisetet om jag skrev tillräckligt snabbt.

På ett ögonblick fick jag ner en skiss:

"Vägkantens frihet/

där den trötte vandraren/

vilar ut."

Jag räknade stavelserna och såg att det fattades två i tredje raden. Jag måste snabbt komma på ett tvåstavigt ord.

Då vaknade jag och ordet "stilla" kom till mig.

"Vägkantens frihet/

där den trötte vandraren/

stilla vilar ut."

Så blev haikun som mitt drömjag och vakenjag skrev tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan jag slutade skriva drömdagbok - eller nattbok - och plåga min omgivning med mina drömmar, har jag slutat komma ihåg dessa. Men två av nattens drömmar minns jag dock eftersom väckarklockan väckte mig. Här är alltså en av dem.

Ihågkommen dröm

Jag gick på en ganska sumpig strand med två personer, ett barn och en man lite yngre än mig. Det gällde att ta sig fram till vattenlinjen utan att hamna i ett slukhål. Jag tänkte just på ordet slukhål när vi hoppade från tuva till tuva. Så stannade vi upp och jag började prata med mannen bredvid mig. Jag sa till honom: "Både du och jag vet att detta är en dröm." Han såg tvivlande på mig. "Jo, men det är det", fortsatte jag," men här finns ändå fantastiska detaljer.Kolla ner på marken, du ser minsta gruskorn"! Vi tittade ner på marken och mycket riktigt. Allt var detaljerat, i 3D och i färg och tedde sig mycket verkligt. Då sa mannen: "Men om du sedan vaknar, hur vet du då att det du vaknat till inte också är en dröm?" Ja, tänkte jag, hur vet jag det...?

Så hoppade vi vidare på tuvorna medan vågorna sköljde över stranden fram och tillbaka några meter bort. Barnet kom först till vattenbrynet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Slej, hur är telefonen?!?!?!?!? ☺️

Jo tack funkar bra! Forumet ser dock lite skumt ut! En del har smilysar som profilbild och die hards avatar syns nere vid inläggen 😳 helskumt!

Hej Slej, hur är telefonen?!?!?!?!? ☺️

Jo tack funkar bra! Forumet ser dock lite skumt ut! En del har smilysar som profilbild och die hards avatar syns nere vid inläggen 😳 helskumt!

Hej Slej, hur är telefonen?!?!?!?!? ☺️

Jo tack funkar bra! Forumet ser dock lite skumt ut! En del har smilysar som profilbild och die hards avatar syns nere vid inläggen 😳 helskumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...