Jump to content
Annons

Hur mickar ni virvel och baskagge?


Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

Bastrumma: AKG D112 vid kanten av hålet. Michael Joly MJE-v250 intill skinnet.

Virvel: Shure SM57 vid sargen riktad mot mitten av trumman. JJlabs BMD950 II riktad rakt under skinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är det väldigt olika hur jag gör. Men en dynamisk tillsammans med småmembranig konding brukar hamna över virveln ihop. Samt en mikrofon under virveln. På kicken kan jag använda allt från bara en D112 eller beta52 till att ha stormembranig konding eller bandmikrofon en bit ifrån, med en dynamisk nära hålet på frontskinnet, kan även ibland slänga in en dynamisk mick som sm57 vid klubban.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Sm57 på virveln. Hoppas på att få möjlighet att testa en MD421 någon gång istället, får för mig att det skulle ge ett lite "varmare" grundvirvelsound som passar mig bättre.

Har tyvärr inte tillräckligt med kanaler för att micka underskinnet, så jag sätter sm57:an en bit ut från sargen (ovansidan) för att få med lite mer av sejarljudet.

Audix A6 på baskaggen. Nån decimeter in i hålet, riktad mot bort från klubban. Snodde upplägget från en bra video på Audix webbsajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska förresten testa att spela in lite jazztrummor om ett par veckor. Då tror jag inte att Audix D6 är rätt (för mycket "boom"). Funderar faktiskt på att testa min Shure SM7b till baskaggen då, borde kunna funka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som dom flesta gör.

Virvelkagge: Shure Beta 57 eller Shure SM57 nästan i vinkel med slagskinnet och 2 cm in. Sen en Shure Beta57 eller Shure SM57 underifrån och rakt upp i mitten kontrollerar ev fasfel. Det går även bra med en kondning, ibland en CM3. Är det en klonkig kagge så brukar jag sätta en SM57 mot plåten för att få med sjunget. Ett tips är oxå att hänga en ljuddämpande gardin i underkant av virveln.

Baskagge: Shure Beta 52 eller Audix D6 Blanda med AKG D12 eller en Beta 91 beroende på ljudet och hur bastrumman låter Absolut inte AKG D112... den låter hemskt...

Sen kör jag med en stormembranare på frontskinnet typ AKG 414 med puffskydd. Sätter micken längst ifrån mickhålet ut efter kanten exempelvis om mickhålet är vid kl 15:00 så sätter jag stormembranaren vid kl 21:00, långt ut och mot kanten. Där sitter den mesta och bästa botten i baskaggen. Sen gäller det att det är ett friskt frontskinn och sjunger lite. Är det dött så är det poänglöst. Drar sen på ett lowpass med brant kurva och skär vid 60-120 Hz beroende på tonen i kaggen.

Det funkar lika bra med ett högtalarelement men då brukar man inte köra med lowpass utan då finns ljudet nästan klart. Men jag föredra stormembranare då det ger mer möjligheter.

Ett alternativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...