Jump to content
Annons

Bästa smidigaste trumpluggen


slejnard

Recommended Posts

Annons

Addictive är smidigt och har inställsamt bra ljud. Däremot har jag alltid fått kriga för ett få det att sitta i en mix, men för demos där man bara vill köra på i ett flow är det svårslaget.

Superior är motsatsen. Kräver ganska mycket för att få det att låta fläskigt och kan man inte ratta trumljud så är man illa ute. Presets tycker jag inte är nåt att hänga i granen heller. Men när man orkar sitta med det är det grymt. Jag har precis börjar ratta fram ett eget presetbibliotek så det ska bli mer snabbjobbat för mig.

Ez drummer har jag aldrig gillat, speciellt inte grundljuden. Det finns några expansioner som gör det lite roligare men Addictive slår EZ på fingrarna.

Sedan finns ju Slate SSD4 om man gillar mer färdigprocessat. Har dock inte kört den själv, bara använt Slate Trigger med samma ljud hos min kollega.

Sen för ordningens skull bör man nämna BFD men jag har ingen uppfattning om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både nämnda AD och SD är ju ledande. För en annan ordnings skull bör man definitivt inte glömma av Native Instruments Abbey Road Drummer Series, samt Studio Drummer vilka går via Kontakt. Jag routar dessa enkelt till mitt DTX900 och skapar lika enkelt presets på respektive expansion. Gillar dock 70s-och Modern Drummer bäst för närvarande:

http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/drums/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå funderat på att skaffa en plugg. I så fall blir det ezdrummer eftersom jag har fått intrycket att den är lättast att använda och förstå sig på. Stämmer det?

Det tycker jag iaf, plus att EZ har större utbud av expansioner/stilar. Men AD är inte långt efter. Tycker AD har lite bättre cymbaler m.m. Låter mer rumsriktiga, mindre färdigproducerade än EZ. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar att jobba med EZD2 när jag skissar låtar med färdiga loopar. Tycker det är väldigt smidigt att jobba med även om det finns lite mer att önska.

Men ljudmässigt finns det ingen EZX som klår Fairfax-kiten till AD2 i mina öron. Fast det beror ju som vanligt mycket på smak och musikstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har oxå funderat på att skaffa en plugg. I så fall blir det ezdrummer eftersom jag har fått intrycket att den är lättast att använda och förstå sig på. Stämmer det?

Det intrycket är sublimt pådyvlat ty de har använt sig av: "EZ"!

Men visst - den är en av de lättare i sammanhanget.

OT though - även om jag gillar Ocean Way Drums, Abbey Road Drummer och i viss mån även Steven Slate torde nog Addictive vara bästa valet för TS då smidighet, ljud och routingmöjligheter alla tas i beaktande. Det blir ett jävla kluddande om du ska börja routa ut varje enskild trumma från en trumplugg i Kontakt t ex. Går enklare med de pluggar som har eget gränssnitt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Superior är ett rejält lyft från EZD ljudmässigt och ger mycket mer kontroll. Fast när det gäller hantering av färdiga midi-loopar så ligger det tyvärr en bit efter. Och sen kostar det ju som det smakar också.

Personligen tror jag att om jag skulle köpa EN trumplugg idag så hade det nog blivit AD2 ändå. Det är mycket bang för pengarna om man köper producers bundle. Just att man får välja själv vilka kit som ska ingå är en klar fördel. Jag vill minnas att jag betalade 1300kr för den vilket jag tycker är som hittat. Men jag är glad att jag har EZD2 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lutar åt AD2 i nuläget. Kanske börjar med ett kit för att se hur jag får det att funka, eller så en liten bundle. Synnerligen tacksam för all input jag fått från er. Ska ev uppgradera datorn med ssd och installera om Windows på den så det kan hända att jag väntar nån månad till...int ha vi så brått här uppe där jag bor...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag måste få göra lite reklam för Steven Slate Drums som ni flesta säkert känner till men ingen hittills har nämnt. Enligt mig finns det inget mer komplett ljudbibliotek som passar både nybörjaren som inte har vana vid att skruva trumljud, som den som har. INte så dyrt heller, för en tusenlapp har ni vad ni behöver!

http://www.stevenslatedrums.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med EZDrummer och SD. Men det tar ju sådan tid att lära sig samt att bygga ihop låtar... Köpte i ren frustration ett digitaltrumset med tanken att det går snabbare att lära sig spela trummor på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Superior Drummer och deras interna midifiler, plus midifiler från t.ex. The Loop Loft. Har aldrig förstått varför man ska programmera loopar, såvida man inte vill ha något speciellt komp, när det finns trummisar som gjort färdiga komp som man kan köpa för 100-200 spänn. Det finns alla möjliga färdiga låtskrivarpaket med intro, vers bryggor refränger och fills.

Jag har BFD också, men har aldrig kommit överrens med den, SD låter bättre out-of-the-box.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...