Jump to content
Annons

Bästa studion för trummor i Stockholm?


axeman

Recommended Posts

Börjar bli dags för att spela in grunderna på nya plattan och funderar vilken studio som lämpar sig bäst för att spela in trummor om pengarna inte är något problem? Vilken studio har det bästa rummet för trummor och självklart också ett bra mickskåp och ett kvalitetsbord.

Vi kommer att spela in en rockplatta men det är så tråkigt att låsa upp en tråd till en genre så vi låter det vara öppet. Men studios med mäktigt inspelningsrum och Nevebord är ju klart intressant för mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Atlantis var uppe för diskussion på forumet för inte alls länge sedan. Duger den åt ABBA, Scorpions, Quincy Jones och Max Martin så duger den kanske till dina trummor också. Och de har ett Neve bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundtrade studio i Solna är den som jag tänker på direkt. Jag har spelat in där som ljudtekniker några gånger och de har enligt mig lätt de bästa rummet i Stockholm för att spela in trummor. Låter fantastiskt oavsett genre. De har även ett fett Nevebord och de flesta mickar man kan vilja ha för en lyckad truminspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju väldigt beroende av vilket sound du vill ha ut. Jag har spelat in en del i Sondtrade i Solna. De har ett jättebra rum för trumminspelning och ett Neve-bord och bra mik-park. Bland annat Rammstein har spelat in trummor där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundtrade studio i Solna är den som jag tänker på direkt. Jag har spelat in där som ljudtekniker några gånger och de har enligt mig lätt de bästa rummet i Stockholm för att spela in trummor. Låter fantastiskt oavsett genre. De har även ett fett Nevebord och de flesta mickar man kan vilja ha för en lyckad truminspelning.

Ser ut som en klon av studio bohus, fast i vitt haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som en klon av studio bohus, fast i vitt haha!

Det var precis vad jag tänkte när jag kollade bilder. 🙂

Är det någon som har spelat in hos Kingside efter flytten? Det ser ju rätt fräscht ut. Och ja, jag vet att jag skrev Stockholm men jag bender på mina egna regler. En timme bort får ändå räknas som Stockholm. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som en klon av studio bohus, fast i vitt haha!

Ja 🙂 och Bohus som i sin tur är rip-off av gamla Westlake Studios design. Därifrån designen kommer. Smalt studiofönster och nästan stug-mässig inramning av kontrollrummet sett utifrån, ser ut som cockpiten i nåt rymdskepp liksom.

Är det någon som har spelat in hos Kingside efter flytten? Det ser ju rätt fräscht ut.

Om jag inte minns fel så spelade gruppen Supralunar in trummorna till just låten Supralunar hos Kingside för nåt år sen. Minns det pga att det var Mixtävling här på forumet med just den låten. Man fick alla råa spåren och kunde höra trummorna tydligt. Suprapappa här på forumet är sångaren i Supralunar. Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Inser att vi (framförallt på pappret, men även på en massa andra plan) inte har något att komma med jämfört med mastodontstudiorna, men kolla gärna in på http://www.onetouchedit.com och kolla lite om du vill. Vi lägger väldigt mycket krut på just truminspelningar, och inbillar oss att vi har lite annorlunda sound att bidra med. Vi har även gjort en del trumsoundsvideos som man hittar på http://www.youtube.com/onetouchedit .

Hoppas att ingen tar illa upp för att jag self promotar lite, isf får ni väl klaga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom dom nämnda;

GiG studios är väldigt najs, mysig och varmt sound. Kolla in Ane Brun "It all starts with one" plattan. Vintageställe.

X-level (gamla Cosmos, EMI) vid skärmarbrink är också klassiskt, väldigt kyxigt och cleant. Enorm micksamling, flera olika rum.

Fashion police är också värt att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...