Jump to content
Annons

NAMM 2014: Behringer Motör är klaviaturen med motorreglar


Carl Löfgren

Recommended Posts

Vad än man kan tro har nya Behringers nya masterklaviatur Motör inget med rockande Motörhead att göra, utan är snarare en referens till de nio 60 millimeters motordrivna reglagen som du kan använda för att styra dina mixar, mjukvarsyntar eller orgelljud. Förutom reglarna har Motör åtta programmerbara rattar, åtta trumplattor samt en inbyggd arpeggiator.

Behringer släpps under sen vår/tidig sommar och kommer i storlekarna 49 och 61 tangenter.

Tillverkare: Behringer (www.behringer.com).

Kontakt: Luthman (www.luthman.se).

Klicka här för att visa nyhetsartikel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Låter intressant men med behringer så är risken stor att om man köper den där keyboarden att hållbarheten inte är så lång.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant men med behringer så är risken stor att om man köper den där keyboarden att hållbarheten inte är så lång.

I second that! Låter helt sjukt intressant, men undrar om inte 60mm är lite i minsta laget? Oavsett så låter det som en användbar grej, så länge den håller för hårt arbete :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter intressant men med behringer så är risken stor att om man köper den där keyboarden att hållbarheten inte är så lång.

Ja du nämnern ågot vettigt här..frågan är hur lång tid denna håller..undrar fortfarande hur klaviaturet känns.. Men rent ytligt sätt så ser det ju ut som denna midi keyboard sparkar skiten av det mesta på marknaden... bra..kanske tvingar novation och m audio att vakna till liv...

Är väldigt ligt konkurrens och utbud på denna marknad..som är väldigt stor...men dock väldigt få alterntiv..och de alterntiv som finns är oftast väldigt plastiga saker... och DYRA

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det där med att de är plastiga och inte sköna att spela på är en stor nackdel. Instämmer också att konkurrensen på den här marknaden är försvinnande liten. Behövs fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fast då får du inte motorreglar. Halva tricket. Sämsta med controllers är att det inte är motorreglar tycker jag. Jag skulle uppskatta motorreglar för då blir controllern användbar på riktigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då får du inte motorreglar. Halva tricket. Sämsta med controllers är att det inte är motorreglar tycker jag. Jag skulle uppskatta motorreglar för då blir controllern användbar på riktigt.

ja visst, men undrar om dom funkar enbart via automation ?

jag antar det, vore nice om dom syncade positionen av reglagen med t.e.x en mjukvaru synth om man sätter på ett ett preset t.e.x so syncas alla inställningar..det vore det ultimata..

Hur som helst är den extra bonus och ger den extrem prisvärdhet, då man kan använda detta som en mixer/daw controller, som man annars kanske får betala väldigt mkt för, för att få motordrivna reglage. Och som bekant så är ju lämnar ju DAW marknaden kvar mkt att önska som vi alla vet... nästan bara plastiga högt prissatta konstruktioner finns, alternativt bra konstruktioner men med helt absurd prissättningen med tanke på att den bara ska skicka relativt enkla midi signaler..

Bra att Behringer har hittat en nisch och tomrummet i denna marknad när det gäller motordriva daw controllers... och bara det faktuom att det är motordrivna kommer ju rent av tvinga novation och m audio och alla andra att köra motordriva reglage, går ju inte att novation och m audio t.e.x kommer kontra med en vanlig midi klavutir utan motordriva reglage framför allt inte när det är samma prisnivå.

Som sagt det enda som jag är orolig över är hållbarheten, men något säger mig att Behringer har genomgått stora förändringar, på senare år, om man jämför med t.e.x Behringer BCF2000 och deras x32 serie så känns det ganska uppenbart att det är helt andra människor som designat dessa.. så förhoppningsvis är även kvaliten bättre, vad jag läst om x32 ska kvaliten vara bra, dom verkar även ha bra quailty check, såg någon video från deras produktion anläggning..

Behringer har bara släppt skräp de senaste 10 åren, men dom släppte faktiskt bra grejjor ibörjan på 2000 talet, deras v-amp var en värdig konkurrent till dåtidens Line 6 Pod t.e.x

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Tyckte det rätt mycket för en midikeyboard. Men i dollar var det mer rimligt..

Priset är i linje ungefär vad du får ge för en novation eller m audio, men priset är nästa som plus all funktionalitet och motöriserande regalage, det var kanske inte lika väntat... men visst fortfarande är det dyrt... är märkligt att det inte finns fler mindre företag som ser möjligthet att ta marknadsandelar, jag menar det är ju ganska enkel teknik bakom, bara att skicka midi data, det är ju inte ljud, vilket är betydligt svårare... Jag hoppas på mer DAW controllers 2014, och inte bara plastiga saker från euphonix m.m med galen prislapp.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen nyhet direkt med motoriserade reglar. CME släppte ju ett sådant för flera år sedan och är nu inne på generation två med VX serien.

okej det var faktiskt en nyhet för mig..

Tydilgen ska den vara i aluminum också, men CME har gjort ett bra försök att få den att se plastig ändå fast den är gjord av brushed aluminium 🙂

Hoppas CME släpper något nytt nu på namm

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man åt reglarna och controll prylar verkar deras nya X-Touch serie hur bra som helst. 10mm reglar med riktigt snygg design på enheterna!

http://youtu.be/ubdYv3B-7Q8

Den såg mycket mer ut som nåt för mig då klaviaturer är nåt jag har en del krav på, och redan väldigt gott om! Jogg-hjul! :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert en bra pjäs men jag ställer mig lite skeptisk till hur praktiska dom där reglarna är. Storleken på själva regelknappen(?) ser bra ut men jag tycker att det är aningen för kort regellängd samt att det ser ut som att de sitter alldeles för tätt(om du vill leka med båda händerna) för att det ska bli en bra känsla. Men det vore skoj om det blir ett bra pris och enheterna är någorlunda kvalitativa. Behringer verkar vara på g!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...