Jump to content
Annons

kan jag rädda min gamla mixer?


rolandsborg

Recommended Posts

Hej

har just plockat fram mina gamla syntar, mixer och reverb. Mixern, en Roland M160 verkar glappa en del och det är inte konstigt då den sovit i 20 år ca. Frågan är nu om den går att rädda. Känner starkt för den - annars hade jag inte flyttat med den genom åren. Så... skruvmejsel och 5-56 eller högtidlig begravning? Om man inte sprayar utan använder någon form av alkohol, hur applicerar man vätskan?

Vore väldigt tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spraya i teleutgången och volymen om du kommmer åt. Veva fram o tillbaka skitlänge på alla rattar

tack.

vad menar du med volymen, ska jag spraya in i skåran där reglarna är? Finns även vridreglage för gain på varje kanal samt nivåer för effekt sänd och retur etc. Ska jag försöka peta loss rattarna för att komma in med elektronikspray i alla dessa delar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglarna kan du spraya framifrån, pottarna kommer du inte åt om du inte skruvar isär mixern.

Här är en spray som tydligen ska vara bra mot oxid:

mvh/Peter

PS: det ska vara spray som tar bort oxid (fettfri) - inte kontaktspray med olja/fett i.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang 5-56, jag har använt både riktig elektronikspray och 5-56 o WD40 under ett helt liv. Aldrig nånsin har det bliv några problem efter att jag använd de billigare "Bilmeksoljorna". 5-56 är helt förjävla bra på att på egen hand krypa in långt i utrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spruta rakt in?

Billiga bilmeksoljor?

Om det nu är för dig värt något, varför inte bemöda sig med att gå till fack-folk och handla något vettigt, öppna upp och göra det ordentligt?

Använda tops, städa ur allt bläckigt?!?!

Få bort allt synligt smeck?

Häll i detta annars. Billigt, starkt men akta er att få det i munnen, smakar illa !

508361.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Spruta rakt in?

Billiga bilmeksoljor?

Om det nu är för dig värt något, varför inte bemöda sig med att gå till fack-folk och handla något vettigt, öppna upp och göra det ordentligt?

Använda tops, städa ur allt bläckigt?!?!

Få bort allt synligt smeck?

Häll i detta annars. Billigt, starkt men akta er att få det i munnen, smakar illa !

508361.JPG

Ja. Fatta. Jag har öppnat hur många jävla förstärkare och grejer som helst, och använt både dyr elektronikspray och 5-56. Resultatet har aldrig blivit sämre med 5-56.

Eller försök åtminstone att fatta herr Pekpinne. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra produkter med ex. tops, att göra det ordentligt vinner man på i längden.

nästa gång ska jag inte blanda in onödig text och bilder för då kanske jag verkar dryg !

Mvh Rundgång

(på jobbet använder jag break clean ((finns i många märken)) ...vätskan dunstar snabbt och inga rester finns kvar)

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

rolandsborg akta dig för bilmekarprodukterna vissa hyllar här, även om 1 person säger att han gjort det hela sitt liv, det förstör elektroniken på sikt garanterat, är du rädd om grejorna använd rätt prylar, synd att ingen SR tekniker finns här då skulle han vråla högt i protest men det är av dom jag lärt mig tack och lov!

Detta är en annan grotesk och illasmakande produkt som ej bör inmundigas, min snickare "gick" på denna sort i somras i sol och värme, fattar inte att han pallade, vidrig smak och busgrogg som man svimmar av typ...

508393.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Verkar finnas olika skolor i ämnet. Är det någon som har någon åsikt ang att dammsuga denna mixer som alltså stått i olika förråd de senaste 20 åren. Eller kan känsliga delar lossna? Jag har en handdammsugare och även en med slang som kan ställas in på låg effekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså inte rekomenderar jag 5-56 före riktiga grejer. Men när nåt pajat o tystnat när man spelat live nån gång då tar man det som finns hellre än att bara skita i att spela. Och det har aldrig kommit nåt surt efter för mig, så är det bara. Kjell o Co har bra spray som inte är så grisdyr.

Har du inte en sån där borste att sätta på dammsugarens rör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg nåt skräp nere i ett regelspår, regeln gick trögt o det var då jag såg det. Försökte först med borsten på, men fick ta av den o sätta röret dikt emot den smala rännan. Då följde skräpet med upp. Friskluft sugs då in genom resten av regelspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isopropanol på tops efter försiktig dammsugning?

Från gmala radioreparatörer har jag hört att isopropanol är det allra bästa. Man kan ta en spruta typ sjukvården o med den pysa in isopropanolen först en gång o vrida runt, sen en gång till för att skölja ur. När knastret är borta försöker man få in vanlig vaselin i potten, då återkommer aldrig felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu applicerat/hällt isopropanol i alla poddar uttag och reglar. Poddarna dränkte jag innifrån och reglar och jack gned jag in med tops. Hur länge behöver jag vänta tror ni innan jag kan slå på strömmen och testa?

Ps jag har också vridit två gånger fram och tillbaka på alla reglage (de är många!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det rent generellt bättre att blåsa rent än att suga. Dels för elektronikutrustning som är känslig mot statisk elektricitet (fast det gäller väl mest datorkomponenter), del för att man slipper oroa sig för att någon liten del ska hamna i dammsugarpåsen. Tryckluft på burk köps på Teknikmagasin, ClasO, Kjell&Co eller Biltema eller dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det rent generellt bättre att blåsa rent än att suga. Dels för elektronikutrustning som är känslig mot statisk elektricitet (fast det gäller väl mest datorkomponenter), del för att man slipper oroa sig för att någon liten del ska hamna i dammsugarpåsen. Tryckluft på burk köps på Teknikmagasin, ClasO, Kjell&Co eller Biltema eller dylikt.

Laban, jag gjorde en försiktig dammsugning med borstmunstycke. Ska överväga blåsning nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Belägg för det? Låter som snicksnack.

ska jag skicka dig ett gammalt tangentbord via pos eller räcker det med en bild på innandömet av det efter en omgång 5-56?

eller räcker det med att jag säger att jag gjort tabben själv och vet detta av egen erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Belägg för det? Låter som snicksnack.

Nej Guitar Nilsson det är sant och här får jag anledning att för ovanlighetens skull hålla med eller intyga fakta för DP's räkning gällande vissa plaster, det finns ju en rad olika plaster i elektronik samt kablar och "skitmedel" som 5-56 är tabu sen gammalt för finelektronik.

(oljebaserade produkter = livsfarligt, oljor löser oljor, plast/gummi osv osv är derivat av olja)

Nu vill jag passa på att låna tråden för en fråga, jag har en bunt med prima 15 m. mik-studiokabel som jag gaffat mot golvet vid olika tillfällen och som lämnat klistriga klegg-rester där tejpen setat, tar man bort det med t-röd eller aceton??? för att slippa fräteffekt eller upplösning av gummit i kabeln?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...