Jump to content
Annons

Vilken mikrofon rekomenderar ni under 2000kr ?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Studio Projects B1 eller B3.

Är dom de bästa i den prisklassen ?

Har kollat lite på t.bone, vad tror du om den ?

Vad ska man med den där svarta överdraget som följer med B1an ?

Behöver man inget pop filter då eller ?

Vad är skilnaden mellan B1 och B3 ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag funderar över om SEX1:an och SPB1, som brukar nämnas bland dom mest intressanta budgetmickarna, ändå är rätt så lika. Och du har redan en SEX1:a. Du kanske skulle testa nåt som skiljer sig mer från dessa. Tex dynamisk, eller bandmick.

Det finns ju lite jämförelser om man surfar:

http://www.gearslutz.com/board/reviews/675022-se-electronics-x1.html

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack men vet inte direkt vad jag ska kolla efter. Vet du skilnaden så får du göärna berätta de.

Det skulle vara snällt av dig. Vilken hade du tagit av dessa två ?

Jag har redan B3'an . SKillnaden är att B3 även har omni- och åtta-upptagning, medan 1:an "bara" har cardioid (vilket är standard). B1 räcker gott och väl till alla vokala behov.

Nu vet jag att du brukar starta en hel del trådar och fråga vilken av två slumpmässigt utvalda produkter som är "bäst", men ett tips från mig till dig blir då - och något som jag själv alltid använder mig av - att skriva produktnamnet i Googles sökruta, följt av ordet "review". Du hittar alltid sidor med en sjuhelvetes massa recensioner och tyckande på gearslutz, zzounds, sweetwater m.fl där du snabbt får långt fler svar och omdömen att läsa om produkten direkt, på avsevärt kortare tid så att du kan göra en samlad bedömning baserad utifrån de behov du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan B3'an . SKillnaden är att B3 även har omni- och åtta-upptagning, medan 1:an "bara" har cardioid (vilket är standard). B1 räcker gott och väl till alla vokala behov.

Nu vet jag att du brukar starta en hel del trådar och fråga vilken av två slumpmässigt utvalda produkter som är "bäst", men ett tips från mig till dig blir då - och något som jag själv alltid använder mig av - att skriva produktnamnet i Googles sökruta, följt av ordet "review". Du hittar alltid sidor med en sjuhelvetes massa recensioner och tyckande på gearslutz, zzounds, sweetwater m.fl där du snabbt får långt fler svar och omdömen att läsa om produkten direkt, på avsevärt kortare tid så att du kan göra en samlad bedömning baserad utifrån de behov du har.

Så membranet och ljudkvaliten skiljer sig inte av B1 och B3 ?

Bara inställningarna i micken, är det rätt ?

Eller har 3an bättre ljud än 1an ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så membranet och ljudkvaliten skiljer sig inte av B1 och B3 ?

Bara inställningarna i micken, är det rätt ?

Eller har 3an bättre ljud än 1an ?

För att svara på dina frågor citerar jag det svar som redan finns 😉

Jag har redan B3'an . SKillnaden är att B3 även har omni- och åtta-upptagning, medan 1:an "bara" har cardioid (vilket är standard). B1 räcker gott och väl till alla vokala behov.

Nu vet jag att du brukar starta en hel del trådar och fråga vilken av två slumpmässigt utvalda produkter som är "bäst", men ett tips från mig till dig blir då - och något som jag själv alltid använder mig av - att skriva produktnamnet i Googles sökruta, följt av ordet "review". Du hittar alltid sidor med en sjuhelvetes massa recensioner och tyckande på gearslutz, zzounds, sweetwater m.fl där du snabbt får långt fler svar och omdömen att läsa om produkten direkt, på avsevärt kortare tid så att du kan göra en samlad bedömning baserad utifrån de behov du har.

De två länkarna till zzounds som JohnRick postade svarar också på dina frågor. Det går som sagt alltid fortare att läsa och söka på befintlig information på nätet, och att provlyssna om man har den möjligheten :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förmodligen inget större fel på X1, som du redan har, men jag skulle också föreslå BLUE Spark, som ett intressant alternativ under 2000:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röde NT1A är klart intressant. Är det danskar eller norrmän eller österike som står för märket ?

Australiensare... De är dessutom INTE byggda i kina som allt annat. Annars tycker jag SP B1 är fenomenal för sitt pris, har den hemma för slask å demo grejer.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du använda mikrofonen ? Ska det vara för live-bruk eller för inspelning, om inspelning, är det studio eller i vardagsrummet. För live eller inspelning i vardagsrum föreslår jag sure sm58. annars har du fina förslag redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...