Jump to content
Annons

Ljudtest Universal Audio LA610 mkll. Analog master.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Först nu i kväll har jag haft tid att testa min LA610. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, det tar väl några månader innan jag hittar rätt inställningar till min mick o röst. På ingången kan man tex välja mellan 500 eller 2,0 kohm. TLM49; Rated impedance: 50 ohms; Rated load impedance: 1000 ohms, så vilken av de två lägena borde jag välja?

 

Tyckte nog ak gitarrerna lät lite murrigt jmf med Mico-preampen o DynaMaxxkompressorn. Men i mixen låter de väl skapligt kanske, väldigt mjukt fast jag knappt komprimerade alls. Förut kanske ak gitarrern har varit lite taggigare?

Spelade in basen rakt igenom burken fast jag kunde använt en EBS Microbass som "basrigg". Det borde ha varit visptrummor oxå, men nån trummis kom inte hit i kväll, det blev bara ett enkelt test.

Först testade jag att spela elgitarren rakt in i burken lika som elbasen, men det lät inget kul så jag körde som vanligt med Hotrodcombon o AE 3000 micken genom 610an

Låter det fan?

SISTA Stomp-låten

https://dl.dropboxus...gain 131024.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Först nu i kväll har jag haft tid att testa min LA610. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, det tar väl några månader innan jag hittar rätt inställningar till min mick o röst. På ingången kan man tex välja mellan 500 eller 2,0 kohm. TLM49; Rated impedance: 50 ohms; Rated load impedance: 1000 ohms, så vilken av de två lägena borde jag välja?

 

Tyckte nog ak gitarrerna lät lite murrigt jmf med Mico-preampen o DynaMaxxkompressorn. Men i mixen låter de väl skapligt kanske, väldigt mjukt fast jag knappt komprimerade alls. Förut kanske ak gitarrern har varit lite taggigare?

Spelade in basen rakt igenom burken fast jag kunde använt en EBS Microbass som "basrigg". Det borde ha varit visptrummor oxå, men nån trummis kom inte hit i kväll, det blev bara ett enkelt test.

 

Låter det fan?

https://dl.dropboxus...igth 131012.wav

Nej det låter inte fan!

Vet inte vart du har spelat in, men det låter rejält burkigt. Alltså akustiken det är fel på inte själva ljudet i sig.

Sen är det så att när man köpter sk "vintage"-burkar så bör man känna till att det inte blir det så där överjävligt klart ljud. Det sätter prägel på ljudet. Oftast til det bättre. Hade du haft en Focusrite eller liknande så hade du spytt på kalt hårt sångljud!

Gillar kompressorn på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det låter inte fan!

Vet inte vart du har spelat in, men det låter rejält burkigt. Alltså akustiken det är fel på inte själva ljudet i sig.

Sen är det så att när man köpter sk "vintage"-burkar så bör man känna till att det inte blir det så där överjävligt klart ljud. Det sätter prägel på ljudet. Oftast til det bättre. Hade du haft en Focusrite eller liknande så hade du spytt på kalt hårt sångljud!

Gillar kompressorn på sången.

Jag brukar ha bra akustik här, men det är nog lite burkigt som du säger. Med Mico preampen brukar det bli klarare. Det bästa är kanske att använda UA-burken till sång o bas, sen köra ofärgande MIco på annat? Men nyss såg jag en inställningsgrej i Finalizerburken jag inte tänkt på, det går att ställa en "clock i både 44,1 och 48, och det låyer i bägge fallen, men jag tyckte det lät renare med 44,1 än 48. Och den stod nog på 48 nu när jag mixade det här... Är det ena bättre än det andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Micon kvar, tanken har länge varit att ha en varm o färgande o en helt transparent. Har en fin stapel med UAn, DynaMaxxkompressorn och Micon på styrbordssidan. UAn är lite mysko att ställa in, nån normal gainratt finns det ju inte, det är i stället två olika gainrattar. Men den har en mkt bra VU, man kan skifta så den först visar gain in, sen ställer man om en knapp så visar den hur mycket kompressorn jobbar, då går nålen från nollan och bakåt i stället, lika som på Joemeekburken jag hade....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sången låter som om du har ett mycket kort delay alt nåt som skapar fasproblem. Eller kan det vara nåt i rummet som orsakar fenomenet på rösten?

Förutom den lilla detaljen så tycker jag inspelningen funkar fint.

Det klart mer avgörande hur mickarna hamnar för ljudet själva än preampens sound.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter som om du har ett mycket kort delay alt nåt som skapar fasproblem. Eller kan det vara nåt i rummet som orsakar fenomenet på rösten?

Förutom den lilla detaljen så tycker jag inspelningen funkar fint.

Det klart mer avgörande hur mickarna hamnar för ljudet själva än preampens sound.

Jag lyckades koppla Lexiconburken på nåt underligt vis så det mesta av det konstiga ljudet kommer från den, jag brukar annars aldrig ha några akustikproblem...

Nu har jag gjort om sång, o elgitarr med mindre gain in i preampen på Strippen, tycker det blev bättre. Men den den färgar bra nog, och att ha sång-eq på flat som jag brukar annars funkar inte....

Jag har dessutom spelat trummor med vispar o spelat munspel. Nu blev den lite mindre tråkig tror jag. Återkommer med ett ljudprov senare... 😲😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter "bra rör-preamp" tycker jag. Ljudet är ganska mjukt och all 'stickighet' är utsmetad till en gräddig mild diskant, fast utan att bli dov. Bra balans i ljudet med, inga proportioner som är överdimensionerade liksom.

Sången låter kakburk förstås, men det är ju inte preampen ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter som om du har ett mycket kort delay alt nåt som skapar fasproblem. Eller kan det vara nåt i rummet som orsakar fenomenet på rösten?

Doktor Loop har listiga öron....

Jag gjorde om sången med mindre gain på ingången, lät bra som f-n i lurarna då när jag gjorde pålägget. Spelade in en ny elgitarr med, den blev riktigt bra i ljudet även i mixen. men sången lät skumt distigt nu med, bara lite mindre än förra gången, vissa ord distade rejält. Lyssnade på sång + Lexiconreverb, det lät inte bra, Lexiconet lät sämre än portans inbyggda reverb som jag brukar använda bara när jag sjunger, det brukar vara tvärtom, portareverben låter skit i jämförelse. Disten försvann när jag stängde av Lexiconet, va i h-e! Gav upp o åkte o gjorde en rolig spelning i en frikyrka, när jag kom hem började jag luska igen. Till slut kom jag på att när jag gjorde "hard reset" på Lexiconet blev det inställt så det skickar tillbaka även den torra signalen, med en viss latency, det är det som gör att det låter fan. Det oljudet påverkar förstås även de akustiska gitarrerna till det sämre.

Så nu blir det ett j-a letande att hitta den inställningen, sånt är jag lika kass på som på datorer. Men det ska gå! Sen jäklar ska det låta bra... Elgitarrens inspelade ljud blev faktiskt grymt bra, den körde jag inget Lexicon på, hade TLM49an denna gång, ca tre dm ut från stärkartyget.

Dr Loop hörde helt rätt, ett mkt kort delay var det. Försökte fasvända reverbsignalen, men det lät lika illa...

Så ni ser att även en datorfri liten studio kan jävlas för en gammal raggare med pikskor o skinnväst. 😛

Men nu är jag i alla fall övertygad om att LA-610 är en riktigt bra grej, jag är Merl Haggard o Willie Nelsons sound på spåren! 😎

Edit: Måste bara skryta att jag hittade inställningen själv, den hette nåt på Audio Bypass, den skulle tickas ner i db nästan till hundra eller vad det var, sen stod det "off". Oljudet försvann o Lexiconet låter återigen helt wunderbar!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått bort latencymissljudet från reverbet. Nu är jag riktigt nöjd med UA-burken. Men det vete fan vad jag tänkte först när det lät så illa från reverbet, "är det så här en limpa för 13500 låter"?

Men nu känns det kanon, tycker den är ganska lättrattad ändå.

🙂

Ny Dropboxfil:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra rör-preamp minus kak-burk nu 🙂

Nämen det låter bra.

Ska man va petig tycker jag det känns aningen komprimerat, och lite övervikt runt 5khz typ. Överlag så känns den mer åt det diskantiga än basiga hållet. Det är ju en bas-gitarr med i bakgrunden, men man vet inte om den är körd genom 610an eller inte, så man vet inte om den är lågt lagt i mixen eller låg för att 610 skulle va tam i botten.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allt genom TLM49 o 610an. Basen lajnad direkt genom den utan eq. Skar en hel del botten i bassen efteråt, -6db vid 60 hz o 3 db boost vid 250 hz. Tyckte den gick fram bra även i mixcuberna då. Jag tänkte ha tonvilten mest på de ak gitarrerna o sången. Med så lite cymbaler tycker jag det blir sned balans i ljudet med mer bas.

Men 610 är absolut inte tunn i basen tvärtom. Jag kunde kanske komprimerat basgitarren lite mer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra rör-preamp minus kak-burk nu 🙂

Nämen det låter bra.

Ska man va petig tycker jag det känns aningen komprimerat, och lite övervikt runt 5khz typ. Överlag så känns den mer åt det diskantiga än basiga hållet. Det är ju en bas-gitarr med i bakgrunden, men man vet inte om den är körd genom 610an eller inte, så man vet inte om den är lågt lagt i mixen eller låg för att 610 skulle va tam i botten.

Jag ska testa att mixa en gång till med mkt mindre bas-skärning på elbasen, plus att jag skär en db vid 4,5 khz i masterburken, där har jag en boost på 1,5 db nu, tyckte sången blev tydligare då....

Det är möjligt att jag har lite för fet volym på subben här hemma. Snart gjort att testa en till mix... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Rullbandaren är ju såld till östergötland nånstans. Jag tycker jag får fram samma grej med den "analog-generator" som finns i TC Finalizern, den ligger på till 50 % av vad det går att gasa på med den. Utan den blir det kallare ljud.

Ny har jag gjort om det igen med stöd av Signias förslag, mer volym o mindre basscutt på elbasen, lite mindre masterkompression och lite mindre vid 4,5 khz på mastern.

https://dl.dropboxus...014 mix två.wav

Vispspelet jag fick till på virveln (mitt första försök nånsin) blev ganska coolt!

Lonesome - 55 🥰

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken, hur nära micken sjunger du Nilsson?

Mkt nära på den här, så näsan nästan tar i spindeln genom puffskyddet. Micken är ju bra nog stor så kansje sju cm från membranet. Fast jag har puffskydd så siktar jag anings bredvid micken, o har äbven den anings bortvriden så ljudet kommer in kanske i 30 graders vinkel. Dessutom vrider jag bort huvet lite extra på p-orden...

Nästa gång ska jag testa lite längre ifrån. Det är lite halvsvårt att hitta inställningarna på preampen. Den har en bra VU (man väljer med en trevägs brytare om VUn ska visa Gain in, hur mycket kompressorn tar bort, eller utvolymen efter kompressorn/limitern) Men Gain in har dels en femläges omkopplare först, det är väl första gainen, sen har den även en till volymratt i gainsteget. Så man kan få Gain-VU att stå på noll med antingen femlägesomkopplaren på -10 o ganska mycket på gainratten, eller tvärtom max på omkopplaren, +10 o lite på gainratten. Det senare ger ett skitigare ljud, i mitt sista sångförsök körde jag på -5 db... Jag vässade även med eq-delen 3 db vid 4,5 khz o 3 db vid 100 hz på sångspåret, kanske därför det låter essigt.

Det är så kul att hålla på så jag ska se om kan få fram lite annat sound. Noll eq o sjunga anings längre ifrån, Sen ska jag jämföra masterns eq mm med nån grym Willie Nelsonlåt, kanske den här.

Willie Nelson – A Horse Called Music

Den här gången jämförde jag inte med nåt, hehe....

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia-style? 😲

Ny har jag gjort om det igen med stöd av Signias förslag, mer volym o mindre basscutt på elbasen, lite mindre masterkompression och lite mindre vid 4,5 khz på mastern.

https://dl.dropboxus...014 mix två.wav

Vispspelet jag fick till på virveln (mitt första försök nånsin) blev ganska coolt!

Lonesome - 55 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sjöng jag lite längre ifrån o skar 3db vid 10 khz för att motverka lite av essen o även minus 3db vid 70 hz för att minska ev bummelljud..

Jag la dit minimaraccas också, o drog ner på visparna...

Jämförde hela mixen bra nog mot Willie Nelsons. Nu när jag flyttat över den datorn tänker jag på att det skiljer bra nog på alla lurar, DT990 Pro ger mer diskant än HD600, jag litar mest på HD600. Får lite för mig att diskanten ökar när jag bränner det låten på cd i portan o sen flyttar över den i datorn, eller om det är inbillning....

Willie Nelson – A Horse Called Music

Märker att de kör hans röst väldigt lite komprimerad, skulle inte förvåna mig om det är en lika 610a de använt. Att få till det som de här gubbarna med sina resurser o erfarenhet är nog svårt. Men det är kul att försöka. Det är livet att försöka! 😛

Rattarna på LA-610 är ju stora kopior på nåt urgammalt UA-bord, de är inte bara skitsnygga, de är väldigt fina att ratta på, man märker verkligen skillnad på mkt små justeringar. Vore det en modernt pyttig ratt skulle det inte funka lika bra.

Diskantfesten är över mix?

https://dl.dropboxus...014 mix tre.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Först nu i kväll har jag haft tid att testa min LA610. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, det tar väl några månader innan jag hittar rätt inställningar till min mick o röst. På ingången kan man tex välja mellan 500 eller 2,0 kohm. TLM49; Rated impedance: 50 ohms; Rated load impedance: 1000 ohms, så vilken av de två lägena borde jag välja?

 

Tyckte nog ak gitarrerna lät lite murrigt jmf med Mico-preampen o DynaMaxxkompressorn. Men i mixen låter de väl skapligt kanske, väldigt mjukt fast jag knappt komprimerade alls. Förut kanske ak gitarrern har varit lite taggigare?

Spelade in basen rakt igenom burken fast jag kunde använt en EBS Microbass som "basrigg". Det borde ha varit visptrummor oxå, men nån trummis kom inte hit i kväll, det blev bara ett enkelt test.

Först testade jag att spela elgitarren rakt in i burken lika som elbasen, men det lät inget kul så jag körde som vanligt med Hotrodcombon o AE 3000 micken genom 610an

Låter det fan?

https://dl.dropboxus...igth 131012.wav

Angående impedansen där så är en tumregel att du ska ha runt 10 ggr högre impedans på preampen. I ditt fall borde alltså 500 vara bra. Men å andra sidan så påstår den att den vill ha 1k. Så då kommer vi till en annan tumregel: Välj det som låter bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående impedansen där så är en tumregel att du ska ha runt 10 ggr högre impedans på preampen. I ditt fall borde alltså 500 vara bra. Men å andra sidan så påstår den att den vill ha 1k. Så då kommer vi till en annan tumregel: Välj det som låter bäst!

Det där var lite bryderi... Jag trodde att det var siffran Rated load impedance: 1000 ohm man skulle gå på. Men det är väl 50 ohm-siffran som gäller då. Har jag ohmväljaren i 500-läget blir ljudet lite starkare, men jag tycker det blir klarare i 2k-ohm, så det är det jag har använt på TLM49. Nån annan mick har jag knappast testat. En ensam omnikopplad sE4400a ovanför trumsetet kanske skulle låta riktigt gött o vintage?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte låta bli att kopiera två kommentarer jag fått på FB:

Det är med stooor vånda, eller har i alla fall varit så förr, när jag försöker sjunga såna här grejer. Jag tycker själv orginal studioversionen med Elvis är den bästa låt som nånsin spelats in alla genreer, jag blir helt knäckt varje gång jag hör den, snacka om känslosamt. Tänker man på hur tragiskt livet blev för Elvis på slutet blir jag ännu mer knäckt. Efter skilsmässan från Priscilla var han visst aldrig ihop med en enda tjej fast tusentals stod på kö.

Jag tycker själv att jag ibland låter mer som Eilert Pilarm än som Elvis när jag hör mig själv, men märker ju att folk gillar när jag sjunger den här o liknade grejer (Love me tender) live. O en sån FB-kommentar som jag fick av den här Yvonne som jag inte vet alls vem hon är gör mig nästan jolligt glad. Bättre än Elvis, det stämmer ju inte alls på långa vägar, men väldigt glad blir jag i alla fall.

Det är säkert flera här på forumet som kanske skulle vilja sjunga en ballad på liknade nakna vis, på scen eller på en inspelning i hemstudion, men är rädd att det ska bli alldeles för dåligt, kanske tom utskrattat? Tänk om i så fall. Kan man bara acceptera den röst man har o sen öva o göra det bästa av den, o sjunga med den röst man har utan att förvränga den, så kommer det att bli så personligt att många kommer att ta det till sig o tycka det är skitbra. Lyssna på Freddi Wadling tex när han sjunger "Blott en dag". Inte är det vackert, men ändå hur vackert som helst. Och Bob Dylan för att dra till med nåt ännu värre, hur många miljoner fans har han? Jimi Hendrix hade komplex för sin röst, men sen han hört Dylan sjunga tänkte han att vågar Dylan låta så där så törs nog även jag sjunga på mitt sätt. O jag tycker Jimi sjunger ännu bättre än han spelar gitarr.

Våga sjung en sorglig ballad ni med. Det är balladerna man lyssnar mest på i längden, när man tänker på alla de man älskat i sina dar. Eller de man hade velat få älska men aldrig fick. Allt annat förutom kärleken är ju egentligen ganska betydelslöst. Sjung om den. 🥰

https://dl.dropboxus...014 mix tre.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det låter bra nu! Fast vad har tagit åt dig? Du brukar ju ha massa fet bas på dina låtar men nu var det mest övre mellanregistret som var lite överdrivet. Och bra mycket högre (mer komprimerat) än Willy N som du hade som referens.. Men helt ok och bra sångljud! 🙂

EDIT: lyssnade ett varv till och hör att det är ett väldigt öppet och bra sound faktiskt. Du har nog hittat rätt prylar nu! 🙂 Mini maracas och splash-cymbalen men även gitarren snett till höger låter väldigt bra! Inga akustiska problem längre alls!!!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det låter bra nu! Fast vad har tagit åt dig? Du brukar ju ha massa fet bas på dina låtar men nu var det mest övre mellanregistret som var lite överdrivet. Och bra mycket högre (mer komprimerat) än Willy N som du hade som referens.. Men helt ok och bra sångljud! 🙂

EDIT: lyssnade ett varv till och hör att det är ett väldigt öppet och bra sound faktiskt. Du har nog hittat rätt prylar nu! 🙂 Mini maracas och splash-cymbalen men även gitarren snett till höger låter väldigt bra! Inga akustiska problem längre alls!!!

Lågbasfläsket lurar jag mig ofta på så det blir för lite. Kör jag ut min egen mix genom monitorerna + subben så tycker jag ofta att jag har minst lika mycket lågbotten som i proffsproduktionerna som jag jag jämför med. Kanske är det min Prodipe sub som inte är så bra? Den går ner till 33 hz påstås på skylten bak... Eller också är det trots allt iPhonen som ger lite väl lite bas genom luruttaget?

Men en sak är ju säker, jag borde ge fan i att försöka mixa samma dag som jag gjort sångpålägg med hyfsat högt i lurarna. Jag hör nog ganska bra med vilade öron, men de blir nog trötta fortare än hos yngre musiker, diskanten försvinner. Fast när jag håller på med det här, och inga andra måsten stör blir jag ju så ivrig att det inte går att låta bli, det kanske känns igen?

Nu har jag gjort en mix där jag knappt skurit nåt av lågbasen i den LA-610 inspelade p-bassen. Har även dragit upp den i volym. Har med lite mer trummor också. Cymbalen är den Paiste som låter för mycket i vanliga fall, men den funkar fint att peta till med en visp, de andra cymbalerna låter nästan ingenting då.

Sista mixen, mer elbas o botten:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014%20mix%20fem.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...