Jump to content
Annons

Ljudtest Universal Audio LA610 mkll. Analog master.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Låter rent och klart. Tycker personligen att den är något vass och en del s sticker ut lite mycket.

Du får byta till Willie Nilsson nu. 😉

Var i frekvens ligger essen?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Help%20me%20make%20it%20through%20the%20night%20131022.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Från ca 9000 HZ till 16000 HZ. Varierar lite från röst till röst!

Ok... I de där herz-regionerna är det nog lite plojty med mina öron. Nästa sångpålägg ska jag testa att skära lite , kanske 3db vid 10 khz på UAns eq. O kanske boosta lite 7 khz sen i mixen. Jag brukar själv tycka att min murriga röst blir lite bättre med nån db upp vid ca 3,8 till 4,5 khz. M;en sen jag köpte TLM49 brukar jag låta det vara helt flat....

Föresten, är det vettigare att försöka skära essen innan de hamnar i kompressorn?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald gjorde en snabb radioremaster på den med lyssning endast i ett par små datahögtalare, inte ens med lurar... Vad säger ni om skillnaden?

Mitt orginal:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Help%20me%20make%20it%20through%20the%20night%20131022.wav

Hegobalds snabbremaster:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1564032/Remaster%20Help%20me%20make%20it%20through%20the%20night%20131022.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, gillar den bättre innan master.

Gillar inte komprimeringen

Lätt partisk tycker jag lika. Tydligheten i speciellt sången är borta. Jag testade noga hemma att komprimera mastern med lägsta ratiot 1,12:1, som det blev hade jag 9 db i treshhold, och med väldigt låg volym in i kompressorn, det gick knappt att höra skillnad på bypass i samma volym. Tog jag bara nån db mer treshhold tyckte jag det blev luddigare. Tex baskaggen.

Nu var det ju Hegobalds tanke att få till ett radiosound... Men man kan ju fundera på vitsen med att öhy mastra för radion? Om den här nån gång skulle spelas i radio så mosar de ju på med en massa kompressor oavsett om den redan är mosad eller helt okomprimerad? Inte finns det nån som sitter o väljer de inställningarna låt för låt på radio?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

va?

jag tror inte jag riktigt förstår din fråga

Eftersom jag har så mkt lågmidd i rösten vill jag ibland försöka göra den lite "snyggare" genom att boosta lite vid ca 4 khz. Ligger de vassa essen på samma frekvens skulle ju en sån boost göra essen värre?

Nu har jag ingen de-esser alls, men har haft i flera tidigare burkar, o jag gillar inte den funktionen, tycker det förvränger rösten...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har så mkt lågmidd i rösten vill jag ibland försöka göra den lite "snyggare" genom att boosta lite vid ca 4 khz. Ligger de vassa essen på samma frekvens skulle ju en sån boost göra essen värre?

ok nu är jag med

det stämmer att om man boostar där - vilket är vanligt för att få fram tydlighet - så kan man få hårda konsonanter

om du tycker nåt i lågmidden stör eller tar för stor plats så testa om du kan lokalisera ungefär vilka frekvenser det rör sig kring och skär bort lite mjukt där istället

olika EQ kan ju också ge lite olika resultat när man drar på en viss frekvens

de-esser gillar jag inte heller - lätt att man får ess att bli eff ...

vad händer om du lyfter lite lätt vid 10-12kHz istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok nu är jag med

det stämmer att om man boostar där - vilket är vanligt för att få fram tydlighet - så kan man få hårda konsonanter

om du tycker nåt i lågmidden stör eller tar för stor plats så testa om du kan lokalisera ungefär vilka frekvenser det rör sig kring och skär bort lite mjukt där istället

olika EQ kan ju också ge lite olika resultat när man drar på en viss frekvens

de-esser gillar jag inte heller - lätt att man får ess att bli eff ...

vad händer om du lyfter lite lätt vid 10-12kHz istället?

Jag har brukat ta bort lite vid 900 hz ibland. Men det kanske är lika bra att köra på sången utan eq.... Jag har börjat lära mig lite hur jag ska sjunga o mikrofonteknika mig för att få mindre essljud.

Ska testa lite olika lyft. 610ans eq är ju rejält begränsad i frekvenserna, man kan ändra på bara två ställen en nedre, antingen 70, 100 eller 200 hz, o en övre antingen 4,5 7 eller 10 khz.

Mitt orginal:

https://dl.dropboxus...ight 131022.wav

Hegobalds snabbremaster:

https://dl.dropboxus...ight 131022.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en till samling hopknåpade ljud idag. Den här skulle jag verkligen behöva nå råd ang mixen, det blev så många gitarrer att det blev lite svårt att veta hur jag skulle göra. Det är i alla fall första gången jag lyckats spela in nylonsträngad gitarr utan att det låter enbart skit. det är två nylonare, två stålsträngade, två el... SR18 trummaskin, riktiga trummor, bas och sång inkl refrängstämmor. Försökte spela munspel, men hittade inte en vettig ton...

Willy Nilson - 55

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20On%20the%20road%20again%20131023.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

snygga stämmor

mindre snygg engelska 😉

lite för låg sång överlag

Jag lyckades uttala "mjosic" på ett helt nytt vis! 😆 Klev upp sju o började med sångpålägget, kan det bero lite på det? Skulle ha nåt vettigare arr, nu är det för mycket gitarrer. Jag fick till ett ganska bra trumkomp, skulle vilja få fram det lite mer. Kanske ta bort en eller två gitarrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det är jättestor skillnad på ljudet, men måste nog säga att hegobalds är "renare" och bredare = bättre.

Låter som att kompgurorna ute på sidorna hörs bättre. Lite M/S-fippel kanske? 😛

Tackar för det! Eftersom jag mastrade i ett par Logitech små högtalare med en liten sub till så gjorde körde jag inga EQs för att t.ex lyfta fram sång. Det jag gjorde var att i Wavelab skära av allt under 23 Hz med en 24 dB brant filter.. heter Q helt enkelt i Wavelab (VST alltså) sen la jag på basspuncher för att lyfta basen lite och sen Stereowider (som kör med lite M/S trix och fasskillnader). Sen fick hela åka ut analogt till en gammal LA2 Limiter.. Kommer inte håg helt inställningen där utan jag rattade till jag tycker att det lät OK helt enkelt.. Spelade in det hela på ett nytt Stereo-spår i 16 bit 44.1 Khz.. Ungefär så.. Men som sagt ett snabbjobb på ca 20 minuter.. Preset-inriktat.. Inte så mycket jobb nerlagt.. Men sista fasen var analog i alla fall! 😉 . Hade jag gjort det hela mer noggrant hade jag naturligtvis jobbat mer med EQs så sången hade fått mer plats.. Men bra mycket högre volym blev det i alla fall och som du sa.. Gitarrerna och även Håkans ägg-marackas kom fram igen. Men som alltid vid komprimering (LA2) så blir det ju en kompromiss.. Sången blev lite luddigare.. S hördes mindre tydligt etc.. Men jag tog inte livet av all dynamik i alla fall! 🙂 Stereobreddningen gjorde nog mest nytta! 🙂

EDIT: en intressant effekt av denna snabbmaster var att Håkans Lexiconreverb effekt lyftes fram lite mera på sången

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

La ner en massa fler timmar på den här. Sjöng om leaden lite bättre. O gitarrena var sex stycken från början, två nylon, två stålsträngade akuster, två elgitarrer, i rörigaste laget. Tog bort alltihop och la en ny nylonare, o en stålsträngad, det fick räcka som komp. Sen tillkommer en nylon o en el på enbart solot.

Knackade om vispvirveln till det bättre, eftersom jag av misstag råkade radera den första.

Sen mixade jag ett antal ggr. Sista svängen tog jag genom Ranekompressorn jag har i liveracken, o med den, helt utan eq får jag bättre ljud än med Finalizern, hade två Finalizermixar plus analogmixen jag kunde klicka mellan på varsina sterospår så det är ingen inbillning. Det digitala ger nån sorts trasighet som det inte blir i den gamla DC24an. Hörs tydligt på sången bla. Synd att högklassiga analoga eq är så ruggigt dyra...

Nygjort:

https://dl.dropboxus...gain 131024.wav

https://soundcloud.com/user7908154/on-the-raod-again-131024

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sound!

Skulle vilja att vänster kompgitarr skulle vara mer luftig och inte så komprimerat sound

Mvh

Fler vakna? Den vänstra gitarren, den stålstängade, är inte mer än än ca tre db komprimerad. Kommer ihåg det. Det är nog det fnuttiga sättet jag spelar på som gör det. Nåt annat spelsätt stämde liksom inte med resten.

https://soundcloud.com/user7908154/on-the-raod-again-131024

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

nah

det är nog mer generellt än så 😉

du uttalar "just" med j istället för dzh tex

det är såna småsaker jag hakar upp mig på - jag är nog petigare än många andra med det där

Jag saknar en uttalacoach mär jag aitter ensam o gör påläggen. En av båtforumsbekantingarna brukar påpeka felen i uttalet, även nu.

Så det blir nog ett nytt sångpålägg innan det är klart.

Analog mastring fascinerar ändå.

Nu har jag kommit på att jag kan testa att mastra genom UA610, en kanal i taget. Den optokompressorn lär ju vara bättre ändå än en

Rane dc24. Har även sett en gammal beg parametrisk eq jag ev ska bjuda på.

Edit. Är på turne och ser nu att jag liksom svarat i fel tråd, jag på equlizertråden. Pyttigt att se i en iPhone 4

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...