Jump to content
Annons

Fasproblem vid gitarrinspelning


vmbr

Recommended Posts

Tycker alltid det blir problem med fasen när jag ska micka gitarrstärkare med mer än en mikrofon. Just nu använder jag en SM57 och em TLM102, SM57 är närmickad mot konen och 102an har jag flyttat runt och testat diverse positioner, hur jag än gör tycker jag alltid att det blir en slags chour-effekt när jag börjar blenda.

Zoomar in på tracksen och ser till att amplituderna matchar när jag provat positioner.

Bilden nedan ser bra ut förmodar jag, men det låter chours ändå.

Några tips angående detta?

fasen_zpsba9a4559.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur låter det om du har mickarna liksom tejpade intill varandra på "exakt" samma avstånd, blir det någon skillnad?

Bilden verkar ju bra, men eftersom du tycker du har problem: Har du zoomat in mitt i inspelningen? Hur ser första anslaget ut? Om du har mickarna på olika avstånd tar varje fot (30cm) ca en millisekund. Du kan dra tillbaka spåret 1ms så hamnar dom i fas. (antagligen har du gjort detta !)

Annars kommer du alltid att få viss kamfiltereffekt, dvs vissa frekvenser hamnar i motfas till din närmick och kommer att bli svagare ihop med denna. Lägger du signalerna ihop i mono blir denna effekt större än om du sprider ut dom i stereobilden.

Kanske har du bra koll på detta redan..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda mig av 2 aux som input när jag använder 2 mickar på guran. Jag skickar dessa två till ett audiospår. Innan jag spelar in så fasvänder jag ena micken och ställer in placering och nivåer så att de släcker ut varandra så mycket det går. Sedan vänder jag tillbaka fasen och spelar in. Det är iaf mitt arbetssätt.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda mig av 2 aux som input när jag använder 2 mickar på guran. Jag skickar dessa två till ett audiospår. Innan jag spelar in så fasvänder jag ena micken och ställer in placering och nivåer så att de släcker ut varandra så mycket det går. Sedan vänder jag tillbaka fasen och spelar in. Det är iaf mitt arbetssätt.

Mvh

Anders

Låter smart! Lite som när man scannar med parametrisk EQ för att hitta problemfrekvens genom att höja kraftigt, för att sedan sänka. Fast tvärtom då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Löste det genom att förskjuta spåren vääääldigt små steg i taget och lyssna noga, tack för tipsen alla!

Blir riktigt göttigt ljud när man närmickar med 57an och sätter tlm102 ca 1-2 meter från lådan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Löste det genom att förskjuta spåren vääääldigt små steg i taget och lyssna noga, tack för tipsen alla!

Blir riktigt göttigt ljud när man närmickar med 57an och sätter tlm102 ca 1-2 meter från lådan 😄

Gött!

Det räckte inte att kolla på vågformerna då med mycket zoom, och aligna dessa?

Det är svårt med gitarr eftersom om man "alignar" ett A (tonen) kommer inte G vara "alignat"

Då är det bra att nudga och lyssna när det blir ett bra sound man vill ha

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt med gitarr eftersom om man "alignar" ett A (tonen) kommer inte G vara "alignat"

Mvh

Det kan jag förstå om tonerna inte börjar samtidigt, blir det så. Men om tonerna börjar samtidigt så börjar dom samtidigt och kommer att vara i fas oavsett frekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt med gitarr eftersom om man "alignar" ett A (tonen) kommer inte G vara "alignat"

Borde väl inte gälla bara gitarr isf, likadant med en sinuston eller vad som helst ju ?

Jag tror att det är som laban1 säger, att sitter "startpunkten" exakt i synk

i dawen så borde alla vågor komma i fas oavsett frekvens, och oavsett mikarnas avstånd till källan.

Tycker det låter logiskt, någon annan som har koll på hur det ligger till ?

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter smart! Lite som när man scannar med parametrisk EQ för att hitta problemfrekvens genom att höja kraftigt, för att sedan sänka. Fast tvärtom då..

Ja, jag tycker det funkar bra för att hitta rätt mellan mickarna så att de kompletterar varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att finjustera volymerna lite lite grann så att jag får det ännu bättre innan jag väl spelar in och har då självklart vänt tillbaka fasen.

MVH

Anders

Såklart, nu var jag snabb med att skriva innan jag försökte tänka själv 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon är nyfiken på hur jag jobbade med två mickar så har jag en liten guide här som jag även tänkt använda med mina elever.

https://db.tt/N8rbC5ww

MVH

Anders

Tack för infon! En fråga dock, TS hade problem med fas pga olika mick avstånd. Med ditt tidigare förslag förstod jag det som att man skulle experimentera med avståndet på "rum-micken" med denna fasvänd så maximal utsläckning nås. Detta är jag med på, och låter vettigt.

I din PDF har du samma mick-avstånd, och varierar volymen. Vad är grejen med att variera volymen? Med samma avstånd har du inget problem med fas. Det enda jag kan tänka mig är att du vill av någon anledning att båda mickarna ska ge samma volym in vid inspelningen, varför kan jag dock inte komma på, varför det skulle spela någon roll?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är densamma på både rumsmick och detta. Anledningen är att de båda mickarna går att finjustera så det blir ännu bättre än om jag hade spelat in dem direkt. Testa, du kan få det lite bättre genom att finjustera med volymreglarna. Det är väldigt små volymändringar.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte samma volym nödvändigtvis är min erfarenhet. Utan i det läge där de samarbetar som bäst och släcker ut varandra som mest. Ska se om jag hinner med något ljudexempel, annars så testa gärna själv också och se hur du upplever det.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir jag osäker på vad du vill visa med ditt exempel. Det jag hoppades få reda på var om volymen var samma eller inte (eller nästan samma), det var min fråga.

Och jag förstår fortfarande inte vitsen av tillämpningen även om metoden är intressant.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Evilrocker, det är just det som jag demonstrerar går att finjustera.

Det jag vill visa är att det går att få det låta lite lite bättre genom detta. Äsch strunt samma. Testa gärna själva nästa gång ni spelar in och se iaf :-)

Ja du menar att du fasvänder tex 421ans kanal och sen leker med volymen på den kanalen och där det släcker ut mest flippar du fasen igen på 421an och "you've go the fattest sound possible" 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...