Jump to content
Annons

Fasproblem vid gitarrinspelning


vmbr

Recommended Posts

Ja du menar att du fasvänder tex 421ans kanal och sen leker med volymen på den kanalen och där det släcker ut mest flippar du fasen igen på 421an och "you've go the fattest sound possible" 🙂

Det som rimligen borde hända är att volymerna blir lika stora! Hade du haft ett perfekt matchat par mickar så hade volymen per definition blivit exakt lika stor (samma avstånd). Nu har mickarna lite olika karaktäristik, vilket gör att du gör en subjektiv helhetsbedöming på utsläckningen. Vissa frekvenser kommer vara kvar mer än andra.

Men detta leder iaf till en mix som kommer att vara nära 50/50 kanske 47/53.

Frågan är: Varför skullen 50/50 automatiskt vara den bästa mixen? Varför inte 10/90, 75/25, 90/10, 65/35,...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan är: Varför skullen 50/50 automatiskt vara den bästa mixen? Varför inte 10/90, 75/25, 90/10, 65/35,...

Har jag sagt det? Finns ingen rätt siffra, och jag kollar inte ens eller lägger på minnet vad huruvuda jag sätter reglagen i förhållande till varandra, jag lyssnar och försöker pejla in det ljudet jag är ute efter och jag har inga fasproblem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag sagt det?... jag är ute efter och jag har inga fasproblem....

"Har jag sagt det?..."

Nej, det var inte riktat till dig, mer en fortsättning. 🙂

"Finns ingen rätt siffra"

Finns ingen siffra som är rätt för alla inspelningssituationer,

där håller jag med, läs mina tidigare inlägg, (Varför inte 10/90, 75/25, 90/10, 65/35)

".. och jag har inga fasproblem...."

Den senaste diskussionen gäller inte fas (mickarna har samma avstånd)

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om fasen är korrekt ser jag ingen anledning till att 50/50 skulle vara "bäst", i det fallet handlar det ju enbart om att blenda volymerna till det låter bäst.

Personligen tycker jag det låter bäst när jag blendar in väldigt lite av rumsmicken tillsammans med den närmickade sm57an. 50/50 med denna typ av mickning skulle inte låta bra alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör distansmick så kan du använda det för att hitta optimala positionen för micken. Men i det exemplet jag anger så skulle jag nog mer påstå att man skulpterar ljudet. Du har mickarna som är relativt i fas (100% går ej då det är två olika högtalare som mickas upp och 2 olika mikrofoner). Men genom att tweaka med volymen en aning så kan du få dem att sammarbeta ännu bättre. Detta i mina öron resulterar i ett tajtare ljud som även har mer tryck och tränger igenom en mix bättre. Men detta är ju mitt arbetssätt och jag tvingar ingen att ta efter det på något sätt, men jag upplever att det funkar väldigt bra. Och visst det är kasnke inte skit samma 🙂 Alltid kul att diskutera olika inspelningstekniker.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är stendöv.....jag hör aldrig någon skillnad på sådana här "experiment".......men klart intressant angreppsvinkel på fasproblem. 🙂

Personligen hade jag nog i så fall flyttat mikrofonerna för att försöka få det hela i fas (eller ändrat i filen).

Till 99,9% spelar jag bara in med en mick i alla fall.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får ni som har ännu mer koll på terminologin gärna hjälpa till. Men det jag tror uppstår mellan dessa två mickar som jag skulpterar med är vad man kallar phase distortion. Stämmer detta? Vad heter det på svenska i så fall? Har bara hört uttrycket innan i det sammanhang som jag förklarade. Men nu kan jag vara ute på djupt vatten som sagt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör distansmick så kan du använda det för att hitta optimala positionen för micken. Men i det exemplet jag anger så skulle jag nog mer påstå att man skulpterar ljudet. Du har mickarna som är relativt i fas (100% går ej då det är två olika högtalare som mickas upp och 2 olika mikrofoner). Men genom att tweaka med volymen en aning så kan du få dem att sammarbeta ännu bättre.

fast jag vet inte vad jag hör här.... är det två dubbade gitarrer i var sin ände där två mickar använts tillsammans eller är det en gitarr med två utdragna mickar i var sin högtalare (troligen inte)?

ingen gigantisk skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

En ytterligare dimension till det hela är att många använder nudge funktionen för att få till rätt sound, kanske inte det mest faskorrekta. Detta kan man göra antingen på rummicken, eller bara kopiera ett nytt spår av när/rum mick och fasförskuta, sen ställa volymen på förskutningen. Endless possibilities...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...