Jump to content
Annons

Inte alla som använder Facebook...


Gäst

Recommended Posts

Satt och funderade lite...Många tycker jag är tjurig som vägrar gå med i Facebook! Jag ser Facebook som en port där du måste logga in för att få surfa på internet, ett övervakat internet där ALLA som vill, kan se vad du gör. Det är annorlunda med tex forum, där jag utan att vara inloggad kan läsa vad andra skrivit. Varför fungerar inte Facebook på samma sätt? Enligt min mening är Facebook inget annat än ett gigantiskt forum. Det tråkiga i kråksången är att dom som enbart valt Facebook som sin plattform för att tex dela sin musik inte når ut till oss som inte är med i Facebook, och vår musik når ej heller Faceboockarnas öron! Enligt statistiken blir alltfler Facebook-konton inaktiva. Statistiken säger också att gigantiskt många människor på planeten, däribland jag, valt att inte gå med i Facebook. Många verkar ändå välja tro att "alla är väl med i Facebook!" Ok! jag vet att Facebook tillhandahåller möjligheten att du själv ska kunna välja avdelningar/grupper som passar just dina intressen, men varför är det så viktigt att ALLA registreras och stämplar in i huvudentrén? 😱

PS: Allt du kan göra på Facebook, kan du göra unplugged på det fria internetet. förutom att exponera dig för miljoner okända människor varje gång du klickar på skicka-knappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Foliehatt på! Paranoia on crack!

The matrix cant tell you who you are!

Om du nu är så nojig, så sälj allt du äger, ring inte i mobilen, använd inte ditt betalkort, sluta existera... köp balsaträ att tugga på...

Du måste vara rena drömmen för multinationella företag, och politiker. Godtrogen och okritisk, Gratulerar! - Gulag nästa, ska jag gå av här? Ok!

Varför använder du alias?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

PS: Allt du kan göra på Facebook, kan du göra unplugged på det fria internetet. förutom att exponera dig för miljoner okända människor varje gång du klickar på skicka-knappen.

PS: Du kan inte göra någonting "unplugged" på nätet, om du inte menar trådlöst nätverk istället för kabelanslutning förstås.

DU har ju kontroll över vad du skriver och lägger ut! Skriv och lägg ut det du vill dela med dig av, d.v.s. inga hemligheter, pinsamheter, onödig information om dig och dina nära etc. etc. Du kan dessutom välja vilka som ska få se det du lägger ut/skriver. I övrigt, ta för givet att ALLA kan se/läsa dina inlägg och begränsa vad du vill dela med dig av istället. Det som inte skrivits/visats, kan heller inte läsas/ses!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Facebook men deltar inte i vardagligt "jag har matat hunden"-pladder...

Registrerade mej mest för att sköta om mitt bands Facebook-sida som tidigare en kompis skötte rätt dåligt enligt mej, så jag ville styra upp det... Men så kom andra FB-relaterade saker på köpet... Inte så farligt ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Facebook är det inte mer fel på, än på resten av internet - och det är inte mer bevakat av illvilliga agenter, än alla andra ställen. Det är användarna det är fel på när de tvångsmässigt postar bilder på vad de har till frukost, lunch och middag - och skriver om vartenda steg de tar under dagen med automatiska inloggningar till olika ställen, typ.

Om du skriver saker du inte kan stå för eller vill vara lite mer "hemlig", så kan du välja att bara dina FB-"vänner" ska kunna läsa det (och då kan inte eventuella "följare" läsa det heller, om det nu är någon som väljer att följa dig utan att först bli FB-vän), men annars kan du välja att lägga det så att alla kan läsa vad du skriver. Det är alltså egentligen mer "hemligt" än alla forum, eftersom alla forum verkligen KAN läsas av alla.

Med 1.15 miljarder FB-konton och 700 miljoner användare dagligen, så gör man sig nog en otjänst om man inte är med där om man vill synas (höras...).

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...har facebook, skaffade för 1 år sedan,har kanske 30 vänner....som jag, en efter en, slutat "följa" då jag inte orkar se alla meningslösa statusuppdateringar och likes.....vilket resulterat att det händer extremt lite på min facebook, vilket i sin tur gör att jag använder den väldigt lite....lite "tillbaka till ruta ett" med andra ord. Jag är nog helt enkelt inte skapt för det. Är inte tillräckligt nyfiken och intresserad av vad andra har för sig gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...har facebook, skaffade för 1 år sedan,har kanske 30 vänner....som jag, en efter en, slutat "följa" då jag inte orkar se alla meningslösa statusuppdateringar och likes.....vilket resulterat att det händer extremt lite på min facebook, vilket i sin tur gör att jag använder den väldigt lite....lite "tillbaka till ruta ett" med andra ord. Jag är nog helt enkelt inte skapt för det. Är inte tillräckligt nyfiken och intresserad av vad andra har för sig gissar jag.

Du kan ju följa intressanta tillverkare och artister istället för bara FB-vänner, så kan det bli mer användbart än det blir med dessa "vänners" meningslösa uppdateringar. De flesta tillverkare och mjukvaruhus har ju FB-konton också. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är användarna det är fel på när de tvångsmässigt postar bilder på vad de har till frukost, lunch och middag - och skriver om vartenda steg de tar under dagen med automatiska inloggningar till olika ställen, typ.

det är användarna som tvångsmässigt tittar på och läser det du räknar upp som det är fel på

det enda jag kan störa mig på med fb är att vissa verkligen tror att alla vill och är med

dotterns skola skapade tex en klassida som givetvis var tvungen att vara stängd med tillträde bara för målsmän och elever där viktig info och div diskussioner skulle finnas - och bara där

dom blev helt paffa när det visade sig att flera faktiskt inte hade fb-konto och inte var intresserade att skaffa ett - dom tog det som bara såå självklart att alla redan var med

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fejan är ett jäkla vuxendagis för dem med syndromet självbekräftelsebehov! Det får räcka att med att vara en pajas här. Vill jag veta vad andra gör så ringer jag. Fejan är för töntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du kan ju följa intressanta tillverkare och artister istället för bara FB-vänner, så kan det bli mer användbart än det blir med dessa "vänners" meningslösa uppdateringar. De flesta tillverkare och mjukvaruhus har ju FB-konton också. 🙂

Och det kan man inte göra direkt på deras hemsida eller kvr om jag vill veta nåt? Där slipper man också töntiga vuxendagisknappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fejan är ett jäkla vuxendagis för dem med syndromet självbekräftelsebehov! Det får räcka att med att vara en pajas här. Vill jag veta vad andra gör så ringer jag. Fejan är för töntar.

Det är tur att det finns häftiga killar som Die Hard här så att det inte blir ett vuxendagis här också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fejan är ett jäkla vuxendagis för dem med syndromet självbekräftelsebehov! Det får räcka att med att vara en pajas här. Vill jag veta vad andra gör så ringer jag. Fejan är för töntar.

Töntar som SPL, Audient, RME, Benchmark, SSL, Genelec, Steinberg, Yamaha och ungefär alla andra tillverkare då menar du, eller...? 😉

Man kan faktiskt stänga av nyhetsflödet från FB-"vänner" som kräker ur sig för mycket meningslös smörja, så den biten är egentligen inte något problem.

Och det kan man inte göra direkt på deras hemsida eller kvr om jag vill veta nåt? Där slipper man också töntiga vuxendagisknappen.

Vill du följa 50 olika tillverkare och ett gäng artister, så är det väl betydligt enklare att ha alla samlade i ett nyhetsflöde, än att behöva gå in på allas hemsidor stup i kvarten för att se om det har hänt något - men det finns ju alltid de som vägrar förenkla vardagen... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att klicka bort nyhetsflödet från de som alltid bara skriver att de ska på Konsum eller att de ska lägga sig. Man behöver inte ta bort dem helt som vänner.

Jag har en jäkla nytta av FB på flera olika sätt. Bägge cymbalerna jag nyss köpt har jag hittat via FB.

Gör pr inför mina spelningar, det blir alltid typ smockat.

Just nu letar jag en gammal drickaback i trä som dottern vill hai present oha LPna i. Att hon kan läsa att jag letar var det samma, de verkar svåra att få tag i.

Sen är jag förstås pajas även där, skriver om mina färderi flygande tefat o sånt, det verkar uppskattas rejält.

Det är mycket upp till en själv hur man vill ha FB. Bonussonen har inget FB alls, han Twittrar lite i stället, det gör inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du följa 50 olika tillverkare och ett gäng artister, så är det väl betydligt enklare att ha alla samlade i ett nyhetsflöde, än att behöva gå in på allas hemsidor stup i kvarten för att se om det har hänt något - men det finns ju alltid de som vägrar förenkla vardagen... 😉

nu är du lite fjantig med von oben attityden påslagen igen

rss är ett sätt att uppnå det du beskriver - nyhetsbrev ett annat

nåt som dom allra flesta också producerar

fb är bara EN i mängden av megafoner för att nå ut

Link to comment
Dela på andra sajter

rss är ett sätt att uppnå det du beskriver - nyhetsbrev ett annat

nåt som dom allra flesta också producerar

fb är bara EN i mängden av megafoner för att nå ut

FB är en betydligt effektivare megafon, eftersom i princip allt och alla finns där.

Alla har däremot inte RSS feeds - och mail kommer det tillräckligt av ändå, men visst finns det alternativ, bara inte lika smidiga som FB, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

beror nog på hur du definierar "alla"

Skrev jag "alla"? Om jag inte läser fel så skrev jag "i princip alla"... 😉

Med det menar jag alla utom de som styvnackat vägrar vara med där - alltså en stor majoritet av de som använder internet överhuvud taget, inklusive tillverkare och artister...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev jag "alla"? Om jag inte läser fel så skrev jag "i princip alla"... 😉

Med det menar jag alla utom de som styvnackat vägrar vara med där - alltså en stor majoritet av de som använder internet överhuvud taget, inklusive tillverkare och artister...

klart du skrev "alla" som en del av "i princip alla"

har du nån siffra på hur många dom styvnackade är i tex sverige?

10? 150? 2500? 30000? 450000? 6000000?

och vi pratar om lite bredare saker här än marknadsföring från musikbranschen

Link to comment
Dela på andra sajter

klart du skrev "alla" som en del av "i princip alla"

har du nån siffra på hur många dom styvnackade är i tex sverige?

10? 150? 2500? 30000? 450000? 6000000?

och vi pratar om lite bredare saker här än marknadsföring från musikbranschen

Eftersom hela diskussionen har handlat om musikrelaterade saker, så känns det väldigt krystat att du nu plötsligt vill få det "bredare" bara för att på något barnsligt sätt visa att jag har fel, men det är ju ditt problem om du väljer att läsa in mer i diskussionen än vad den egentligen handlar om...

Jag vet inte hur många FB-vägrare det finns. Jag bryr mig inte heller, eftersom det är lika ointressant som de som ständigt skriver meningslösa inlägg på FB. De som inte vill vara med där slipper, men jag tycker det är synd att de då också går miste om fördelarna med att vara med i det tveklöst största sociala nätverket, speciellt som FB-vägrarna ofta baserar sitt val på rykten och överdriven misstänksamhet - men som sagt, så är det deras val. Om man vill, så kan man ju få leva med villfarelsen att man är anonym så fort man inte loggar in någonstans, men så är det ju inte alls, utan vartenda steg man tar på nätet kan spåras om någon vill göra det, vare sig det är på FB eller i andra forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom hela diskussionen har handlat om musikrelaterade saker, så känns det väldigt krystat att du nu plötsligt vill få det "bredare" bara för att på något barnsligt sätt visa att jag har fel, men det är ju ditt problem om du väljer att läsa in mer i diskussionen än vad den egentligen handlar om...

tror du behöver läsa ts första inlägg en gång till

och en del andra därpå följande

och sen kan du ta av dig besserwisserhatten

Jag vet inte hur många FB-vägrare det finns.

du baserar alltså ditt påstående på rykten?

ser du alltid alla som inte använder nåt som vägrare?

anser du det vara en skyldighet att vara medlem?

Om man vill, så kan man ju få leva med villfarelsen att man är anonym så fort man inte loggar in någonstans, men så är det ju inte alls, utan vartenda steg man tar på nätet kan spåras om någon vill göra det, vare sig det är på FB eller i andra forum.

nu var det ju inte det det handlade om

det många vänder sig emot är att man numera förväntas använda fb för att få tillträde till nåt helt annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Ops! Satte visst en boll i rullning här...För att utrycka mig enkelt tycker jag det känns bra att alla som har en internetuppkoppling idag fortfarande kan "Googla" titta på Youtubeklipp mm utan att först behöva logga på tex FB Let's Keep It That Way!

PS: Respekterar webmasterns val att placera detta ämne under "off-topic" men jag vill gärna påpeka att mitt inlägg var menat att väcka disskussion hur musiker använder sociala medier dag (FB i detta fall) och hur eventuella konsekvenser kan uppfattas på olika sätt. Hade hoppats på fler diskussioner kring juridiska frågor, som rättigheter mm. därför tyckte jag att detta ämne passade in under allmänt 😊

MvH Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...