Jump to content
Annons

Inte alla som använder Facebook...


Gäst

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Annons

det är användarna som tvångsmässigt tittar på och läser det du räknar upp som det är fel på

det enda jag kan störa mig på med fb är att vissa verkligen tror att alla vill och är med

dotterns skola skapade tex en klassida som givetvis var tvungen att vara stängd med tillträde bara för målsmän och elever där viktig info och div diskussioner skulle finnas - och bara där

dom blev helt paffa när det visade sig att flera faktiskt inte hade fb-konto och inte var intresserade att skaffa ett - dom tog det som bara såå självklart att alla redan var med

varför kunde dessa inte skaffa konton? man kan ju skriva att man kommer från saudiarabien och heter jihad miho om man inte vill att kontot ska kopplas till en själv. dessutom tar det väl under minuten att regga ett konto. sparar mycket energi och tid för alla att ha det på fb istället för att skicka ut över post/mail

Link to comment
Dela på andra sajter

varför kunde dessa inte skaffa konton? man kan ju skriva att man kommer från saudiarabien och heter jihad miho om man inte vill att kontot ska kopplas till en själv. dessutom tar det väl under minuten att regga ett konto. sparar mycket energi och tid för alla att ha det på fb istället för att skicka ut över post/mail

klart dom kunde

det var nog inte där skon klämde

det är nog mer själva principen att du förväntas vara med i nåt för att kunna nyttja och vara med i nåt annat

tex hade vi förr en gammal fin tradition att den som blev medlem i facket också blev medlem i (S)

kallades tvångsanslutning

"lilla elin, heter din mamma verkligen jihad miho?"

sparar mycket energi och tid för alla att ha det på fb istället för att skicka ut över post/mail

tror du kraftigt överskattar besparingen faktiskt

post använder dom ändå

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar fortfarande inte principen. Vad förlorar du/ni på att gå med i fb?

principen är nog att man inte ska tvingas/förväntas bli medlem i nåt för att få access till nåt helt annat som inte har med det första öht att göra

som att behöva visa ditt medlemskort i mhf för att få handla på ica

eller visa ditt ikea family-kort för att få rösta

eller nåt

jag har fb

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så de förlorar ingenting, de är bara douches som gillar att utmärka sig och göra det jobbigare för andra? iom att någon enstaka vägrar gå med så måste de ju fortsätta skicka ut de tidskrävande mailen osv. såna människor behöver man knappast ta hänsyn till.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så de förlorar ingenting, de är bara douches som gillar att utmärka sig och göra det jobbigare för andra?

såna människor behöver man knappast ta hänsyn till.

Jo de förlorar nåt. Om man, oavsett anledning, inte vill ha ett facebook-konto men ändå tvingas att öppna ett (som inte har ett jota med skolan i sig att göra) förlorar man integritet, tycker jag. Om man rättar sig in i ledet bara för att 'vara som alla andra', trots att man tycker nåt är vansinnigt fel förlorar man integritet. Fast då heter det nog istället, precis som du säger, att man vill utmärka sig och är en douch. Det finns säkert de som säger emot för att få uppmärksamhet (douch), men så måste ju inte vara fallet.

Som ovan talare säger, att tvinga nån skaffa och visa upp IKEA-kort för att få låna böcker på biblioteket låter inte som en klockren lösning.

Folk har sina anledningar för att inte bli medlem på FB. De är inte bara idiotiska anledningar, åtminstone inte i deras ögon.

Jag har Facebook, sen året det kom till, tror jag 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

det handlar inte om att man måste vara som alla andra. det handlar om att inte stå i vägen för förändring när saker blir enklare och bättre. det handlar om att en person säger att de andra ska anpassa sig efter denne, eftersom den inte vill skaffa ett facebook-konto. det hanldar inte om att göra saker krångligare och omständigare, som i dina och demonens falska analogier, utan det handlar om att få alla samlade på en plats, där man kan delge information till varandra och på ett smidigt sätt diskutera den. att föra diskussioner över massmail är knappast lika enkelt och lättöverskådligt och att skicka brev är långt mer tidskrävande.

jag är även väldigt skeptisk till att dessa fantastiska skäl till att inte skapa ett konto under pseudonym där man inte ger ut någon information som kan kopplas till sig själv faktiskt existerar. det enda jag hör är de wannabe-argument du och demonen framför å deras vägnar. Att tappa sin integritet och släppa på sina principer? på vilket sätt då?? det framkommer aldrig vad de hemska implikationerna är - nä, det är bara ovilja att hänga med när resten av världen tar ett steg framåt. det är som om man skulle vara emot att skaffa brevlåda när folk börjar skicka brev. eller att vara emot att skaffa e-mailkonto när folk börjar skicka mail. det är bara att vara jävla tramsig och svår, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det ska vara smidigt att delge info till varandra är det nog ingen som säger emot.

Det behöver dock inte finnas några fantastiska skäl eller wannabe-argument för att inte vilja bli medlem. Men att man inte vill bli medlem måste inte heller per automatik betyda att man är en wannabe douch som är urblåst i skallen och som vill gå mot strömmen.

Är inte Facebook en reklamfinansierad business, helt skiljd från skolan?

Ett snabbt sök säger att man inte får ha falsk identitet på FB föresten (är inte 100 på det, men det ser ut så nu). Jag tycker inte skolan ska lära skolelever att användaravtal är till för att brytas bara för att de ska bli medlemmar på en sida som inte har med skolan att göra. Det låter inte smidigt alls.

Är Facebook det enda sättet för att informationsgrejen ska fungera vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Facebook det enda sättet för att informationsgrejen ska fungera vettigt?

nej men det är det bästa som finns just nu. en stor faktor till att det är bästa är att "alla" är medlemmar där också. hade bara hälften av alla varit medlemmar där, och hälften på en annan motsvarande sida hade det varit en annan sak. men nu är det några få individer som inte kan argumentera för varför de inte är medlemmar.

och det har fortfarande inte med ikea att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

när folk inte har dator är det lite annorlunda omständigheter. mitt argument var då såklart riktat till de som inte går med av "princip" eller för att inte förlora "integritet". inte de som inte har råd att skaffa en dator.

men jag tycker fortfarande inte det är en orsak att backa. ska resten av föräldrarna sluta kommunicera för att en inte har en dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

ska resten av föräldrarna sluta kommunicera för att en inte har en dator?

inte alls

skolan hade redan ett verktyg för sånt här som aktuella lärare inte hade koll på

när folk inte har dator är det lite annorlunda omständigheter.

folk som inte har dator av princip då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...