Jump to content
Annons

Likström i ljudfiler?


drsounds (oregistrerad)

Recommended Posts

drsounds (oregistrerad)

Hej,

Det dök upp ett inlägg på facebook i en av producentgrupperna jag följer, där den som postat hävdar att det kan finnas frekvenser som kan ge pulser direct current (likström) till högtalarna, och att högtalarna kan ta skada av detta. Har aldrig hört om något liknande förut.

Är detta sant eller ett rykte? Personen i fråga erbjuder mastering-tjänster mot betalning.

Läs inlägget här

https://www.facebook.com/groups/692004417541088/permalink/961861573888703/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan finnas en konstant DC-nivå av olika orsaker, men det finns inga frekvenser som ger upphov till DC - för så fort du har en frekvens, så är det ju inte DC längre, utan AC.

Sådana DC-nivåer finns det en funktion i Cubase (och förmodligen också i alla andra DAW-program) som heter "Remove DC offset", så har man löst det problemet snabbt och enkelt.

EDIT:

Ska kanske tillägga att DC-nivåer kan vara skadliga för högtalarna, men knappast vid de låga spänningar det handlar om här, utan det är mer att det ger upphov till det som beskrivs; att man inte kan bearbeta ljudfilen hur som helst förrän efter att DC-nivån har plockats bort.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte FB så jag kan inte kolla infon i fråga men stämmer detta om "likström i ljudfilerna" så måste det indikera på att de är döda 🙁

[plats för julgarv]

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

såhär står det;

Attention all independent artists! (And anyone who works with audio)

You're probably not getting as much out of your audio as you think you are.

Do you also know how dangerous direct current is to speakers? Do you know it's hidden inside your digital audio data right now? (Examples provided below)

Ever wonder why after you normalize your audio it's still not as 'loud' as other artists works or even your own other tracks from the same project?

Want more dynamic range than what you're currently getting? (Don't send me COMPRESSED files to start with!)

Purple Crow Professional Mastering of Wave Files! That's what I do! (You know... what professional mastering people used to do to make your sounds 'come alive' on vinyl - that's me.)

See my screen shot examples here. Two before and two after I fixed 'someone's' wave files that were severely damaged and dangerous for their listeners to play. You don't want to actually damage someone's speakers, do you?

After that serious fix I could get at least 30% more volume, and that's without any compression, still utilizing 100% full dynamic range.

You'd all be surprised how many of your songs I discover issues with! Some of you are OK, but most, ehhhhh, not so much.

Seriously, fellow artists, you need my help, and I'm right here for you if you want to make a donation for my top graduate professional skills. I have the time, and I need the donations for food and to pay bills.

Just trying to help us all have better results in our art. (I'm fixing your stuff anyway on my own copies, but you too could also have better (and safer) audio as well - ask and donate to my skills today).

This was just one example of many issues I discover in your assorted creations. (A BIG example, yes, and dangerous one - Don't get caught like this again, my friend)

I can also blend all your songs together with 'killer cross-fades' (long, short, heavy layering, minimal) for you and then edit where you want each track to start and end as an alternative to separate cuts if you'd like. Hey, it's digital audio and if I can click it I can manipulate it to perfection, or as rough as you like it.

Time involved: 1 hour of audio takes me about 1 hour's work to clean up and fix (as per my specifications and standards). Lots of things to check for and tweak and listen to, including far better head and tail edits such as fade in/outs and/or starts and stops. I do it all! How much do others charge for mastering services per hour? Donations are far more affordable because for me it's all about YOUR ART, but you gotta be fair to me too, because I'm good. I'm honest and fair about my time and effort.

File types: 2 track digital wave files. I can rip open MP3s of course but they'd better be a high sample rate.

File transferring: I'll use Send Space because it's free for all of us and I prefer that. You get a temporary link and can DL a few times that week (just in case).

Take a look at these images again and tell me you don't need my help. Smiley wink

Contact me today.

 

 

Visa översättning

 

 

 

 

1239470_1781830385377555_859034006897921816_n.jpg?oh=3bfe7383671e7842d268d01f2f64ff14&oe=570E4C78

1909678_1781830408710886_648179870326825709_n.jpg?oh=b97abb5ffcb9ef64036411ad409b8307&oe=56D7D807

12391173_1781830438710883_2401259671961636519_n.jpg?oh=6fa35e70b446fa74254973e637956bf6&oe=5717DEB8

10433234_1781830465377547_616054207755589486_n.jpg?oh=7b6faa26a82c3c62b8e4591ed48d0d32&oe=570A77A8

 

 

 

GillaDela

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det kan finnas en konstant DC-nivå av olika orsaker, men det finns inga frekvenser som ger upphov till DC - för så fort du har en frekvens, så är det ju inte DC längre, utan AC.

Sådana DC-nivåer finns det en funktion i Cubase (och förmodligen också i alla andra DAW-program) som heter "Remove DC offset", så har man löst det problemet snabbt och enkelt.

Cubase har också en funktion för att analysera data för att som det behövs.

Marakera ett ljud objekt och sedan kör audio->statistics. Det är mycket sällan ett problem

men det går att att skapa problem med tex cut&past av samma del många gånger om man lyckats

få den delen att vara asymmetrisk. Tex att man bara klipper attack delen av en trumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hela inlägget

Huh. Kollade upp det där & kan inte säga jag var särskilt imponerad, en typisk bondfångare.

DC är absolut nåt man kan få problem med, minns att gamla Soundblaster-kort exempelvis tydligen kunde ha svåra såna problem, men själv har jag dock aldrig märkt av nåt på nåt av de ljudkort jag haft. Allt ifrån Soundblaster 16 ASP under tidigt/mitten 90-tal, till Ensoniq-kort, DSP Factory, Focusrite, några jag inte minns så väl, och nu Lynx. DC är, som redan nämnt, för lågt för att ställa till skada, utan gör bara att nivåerna tvingas lägre än de borde vara. Skada högtalare med basfrequenser går absolut, men då talar vi väldigt klena högtalare till förstärkare som tycker klena högtalare är sitt-kissare som borde man up. Jag har aldrig varit med om det, men gissar att det främst händer när man drar på betydligt bättre än jag klarar av, och har lagt betydligt mer på förstärkaren än högtalarna.

Allt med det där inlägget skriker "windy amatuer", och skulle nån skicka in en sån förfrågan till ett project jag supervisar så skulle jag inte läsa mer än första raden innan det blev det runda arkivet.

Bara en sak som att på fullt allvar skriva "and I'm right here for you if you want to make a donation for my top graduate professional skills. I have the time, and I need the donations for food and to pay bills" känns sjukt oseriöst.

Mastering är ett väldigt viktigt steg för att få en produktion att verkligen glänsa för sitt medie, men när folk försöker dra till med skrämselpropaganda så betyder det enbart att de inte vet vad de gör & måste dra till med något som inte går att (mot)bevisa.

Som AudioQuest, ungefär...

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...