Jump to content
Annons

vilken gitarrförstärkare för ska/punk


Terror

Recommended Posts

Om 2 månader börjar ett band spela in sin skiva hos mig. Tydligen ska de spela in ska, vilket kommer bli skitroligt!

Det blir väl lite ska blandat med punk tror jag. Ingen musik jag själv lyssnar på, men de kommer bli riktigt skojj!

Nu undrar jag vilka gitarrstärkare ni skulle rekommendera? Jag behöver fylla min kemper med lite profiler. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kempern är din grej - förstärkaren deras

är du ombedd att ändra deras sound?

sen om du nu ska boosta din coolhetsfaktor genom att slänga in engelska fraser hela tiden så kan du iaf se till att stava dom rätt

1) Vem har sagt att "förstärkare är deras grej"? En utav gitarristerna har en gammal "någonting"-stärkare som inte var något vidare. En utav anledningarna att dem valde mig var för att jag har en Kemper, för "då kunde de välja vilken stärkare dem ville".

2) Ombedd att ändra deras sound? Nej. Ombedd att få dem att låta bättre genom att producera och visa dem andra typer av sound? Ja

3) Jag behöver inte boosta min coolhetsfaktor alls. Jag pratar engelska till 90% på jobbet, så jag kan med gott samvete säga att det är en "arbetsskada". Dessutom så uttrycker jag mig bättre på engelska. Vilket du tyvärr får stå ut med om du ska bidra i mina trådar. Men du kanske hellre vill att jag säger "kom igen bror"?

4) Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om telefonens automatiska stavningskontroll fuckar upp din tillvaro.

Eftersom du har så stora problem med mina små engelska meningar här och där, så ska jag säga det här på så pass enkel svenska så att en femåring förstår: Kliv ner från din höga häst.. "demonen"

EDIT: ...och förresten! Har du någonsin hört detta: "Om du inte kan vinna argumentet, kommentera deras grammatik"?

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Om jag skulle spela in i en studio och av producenten/teknikern fick svaret "varför ska du ha med dig din egen stärkare, vi har en Kemper här. Come on bro." hade jag blivit en aning tveksam...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Om jag skulle spela in i en studio och av producenten/teknikern fick svaret "varför ska du ha med dig din egen stärkare, vi har en Kemper här. Come on bro." hade jag blivit en aning tveksam...

Men vem har sagt att jag har sagt det till bandet? :S Om du läser om min text, så tror jag att du förstår att det var KUNDEN som ville spela med Kempern. Det var DEM som sa "min stärkare är inge bra, men du har en Kemper.. vilket är skitbra, för då kan vi välja vilken stärkare vi vill!". Sluta hitta på massa saker jag varken skrivit eller sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vem har sagt att jag har sagt det till bandet? :S Om du läser om min text, så tror jag att du förstår att det var KUNDEN som ville spela med Kempern. Det var DEM som sa "min stärkare är inge bra, men du har en Kemper.. vilket är skitbra, för då kan vi välja vilken stärkare vi vill!". Sluta hitta på massa saker jag varken skrivit eller sagt.

Du skrev "Varför släpa hem en stärkare till mig när jag har en Kemper." Det tolkade jag som din egen åsikt. Är det bandets önskan att använda din Kemper säger jag bara tuta och kör!

Marshall är ett hett tips, med en JCM800-profil borde ni kunna ratta fram sköna ljud till ändamålet. Sen beror det väl på åt vilket håll de vill svänga, om det är mer funkplock eller punkpump i kvinter. Till det första hade jag rekommenderat ett transientrikt lite scoopat ljud, kanske blackface-kombo. Eller till och med ett rent Mesa-sound, typ MkIV. Den clean-kanalen är magisk till mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att veta allt för mycket skulle jag tippa på något litet och skränigt. Kanske orange, vox eller fender, modell mindre liksom.

Tack för tipset!

Du skrev "Varför släpa hem en stärkare till mig när jag har en Kemper." Det tolkade jag som din egen åsikt. Är det bandets önskan att använda din Kemper säger jag bara tuta och kör!

Marshall är ett hett tips, med en JCM800-profil borde ni kunna ratta fram sköna ljud till ändamålet. Sen beror det väl på åt vilket håll de vill svänga, om det är mer funkplock eller punkpump i kvinter. Till det första hade jag rekommenderat ett transientrikt lite scoopat ljud, kanske blackface-kombo. Eller till och med ett rent Mesa-sound, typ MkIV. Den clean-kanalen är magisk till mycket.

Ja det kanske var lite konstigt formulerat.. men det var ju inte så jag menade.

Mycket bra tips på stärkare! Det tackar jag för! Jag är inte alls hemma på den här musikstilen, och jag tror inte att de vet exakt vad dem vill ha heller. På de verkar det luta mer åt old school-punk med lite SKA-influenser, och inte tvärtom. Så vi får se vad jag kan skrapa fram! Jag tror JCM800 blir bra som topp och kanske en mesa-låda. Eller kanske en Fender-topp med en klassisk Mars 1960-låda. Blackface kan vara kul å testa!

Men när det är mer ska, då är det väl minimal dist som gäller? Det enda jag kommer och tänka på när jag hör "SKA" är typ: Goldfinger – Superman

Kanske inte ens är SKA, vad vet jag. Men jag får väldigt mycket "surf-feeling" på ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när det är mer ska, då är det väl minimal dist som gäller? Det enda jag kommer och tänka på när jag hör "SKA" är typ: Goldfinger – Superman

Kanske inte ens är SKA, vad vet jag. Men jag får väldigt mycket "surf-feeling" på ljudet.

Den rena kanalen på min mesa boogie studio preamp genom ett par äldre greenbacks ger nästan identisk ton som den där låten.

Tar kemper pedaler bra? En riktigt bra pedalkompressor kan göra under om man ska spela de där lite funkiga kompen.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tar kemper pedaler bra? En riktigt bra pedalkompressor kan göra under om man ska spela de där lite funkiga kompen.

Jodå kemper tar pedaler bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Då kan dom ju även spela in skivan med sin iphone så slipper dom in i studio.

Iphone? Det är inget för punkare. Det är bara för borgarbrackor. Ned med kapitalismen! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du kanske hellre vill att jag säger "kom igen bror"?

bara du stavar till sense får du säga vad du vill

EDIT: ...och förresten! Har du någonsin hört detta: "Om du inte kan vinna argumentet, kommentera deras grammatik"?

har du nånsin hört att din attityd inte riktigt matchar din portfölj?

tidigare drog du igång en tråd där du bad om råd hur du skulle hantera ett band du tyckte sög

och samtidigt ger du sken av att du vill jobba med detta "så länge du slipper hora för nåt skivbolag"

vill du nånsin komma upp på en "häst" ska du nog tona ner ditt tonläge några snäpp då du inte direkt håller dig anonym heller

du har en kemper som du vet att du ska använda men du måste starta en tråd för att andra ska tipsa dig om vilken stärkare den ska emulera för att passa till det du ska spela in - som du inte heller verkar veta hur det ska låta

är det dina argument menar du?

vet du ens vilken skitförstärkare dom använder - så du inte hämtar hem en profil av den menar jag...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vänder på saken. Har du ens möjlighet att spela in riktiga stärkare hemma hos dig?

Om det går? Ja absolut. Om det är så smidigt är ju en annan fråga. Vet inte heller om de är så pepp på att köpa en ny stärkare när Kempern finns som alternativ. JAG är iaf inte pepp på att köpa en förstärkare. vad är din poäng? att vi ska hyra en stärkare istället? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

bara du stavar till sense får du säga vad du vill

har du nånsin hört att din attityd inte riktigt matchar din portfölj?

tidigare drog du igång en tråd där du bad om råd hur du skulle hantera ett band du tyckte sög

och samtidigt ger du sken av att du vill jobba med detta "så länge du slipper hora för nåt skivbolag"

vill du nånsin komma upp på en "häst" ska du nog tona ner ditt tonläge några snäpp då du inte direkt håller dig anonym heller

du har en kemper som du vet att du ska använda men du måste starta en tråd för att andra ska tipsa dig om vilken stärkare den ska emulera för att passa till det du ska spela in - som du inte heller verkar veta hur det ska låta

är det dina argument menar du?

vet du ens vilken skitförstärkare dom använder - så du inte hämtar hem en profil av den menar jag...

Jag vet att jag har problem med min attityd, men det är inget som har påverkat detta "jobb". Jag tvingar ingen att spela in med mig, de har kommit till mig. Allihop. Och fler är på väg. Jag sitter heller inte i skön om folk inte vill spela in med mig. Jag har 2 andra jobb så jag klarar mig fin-fint rent ekonomiskt. Älskar musik och kommer pyssla med det själv eller med andra. Om folk vill spela in hos mig, fine, men är det på min fritid så får de betala för det också. Vilket alla (förutom "c-dur-metalcorebandet") har varit mer än villiga till att göra.

Jag tror jag sagt det förr, men jag säger det igen. Tycker att det är skitkul att folk väljer att spela in med mig. Men det skulle inte vara slutet på världen (ville skriva "the end of the world", men vet att du har problem med engelskan) om dem inte vill göra det. Jag har det bra ekonomiskt, och gör det här endast för nöjetsskull. Men då det är min fritid som går åt, så känner jag att en rimlig peng inte vore helt fel. Speciellt om det är ett projekt jag inte är taggad inför till 110%.

Vilken tråd skrev jag det där med att "hora för ett skivbolag"? Det enda jag kan minnas var när jag skrev i någon tråd där en snubbe undrade om hur man fick skivkontrakt som rappare. Där vill jag minnas att jag skrev både "hora" och "skivbolag" i samma mening. Jag har inga problem med hur jag uttrycker mig, inte mina vänner heller.. och eftersom jag inte gjorde några personliga påhopp mot någon medlem här på forumet, så var det tydligen ok (enligt mod).

Det där sista du skrev.. förstår inte exakt vart du vill komma med det? Vet inte om det framgick i mina tidigare inlägg, men det var han/dem som ansåg att förstärkaren var dålig. Men du har rätt i att jag inte vet vilken det var, men jag antar att det inte handlar om någon fetare Marshall eller Boogie iaf.

Jag slutar skriva här, för det känns som jag upprepar mig väldigt mycket. Du verkar vara pigg på att gå igenom mina gamla inlägg och trådar. Så jag tycker att du ska fortsätta med det, så lär du finna svar på alla dina frågor. Om inte, så dra gärna iväg ett PM så kan vi diskutera privat. Fast det är klart, huliganerna gillar ju inte att slåss om ingen ser på.. får lite den känslan med dig. Anywhore, vill inte smutsa ner denna tråd mer än nödvändigt, så vill du gå vidare med det här (fast jag hoppas att du verkligen har något bättre för dig, annars vore det tragiskt) så dra iväg ett PM. puss på dig "Demonen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska kul, då Marshall har funnits sedan mitten av 1960-talet. Att par år innan metal ...

Sa inte att det INTE fanns profiler som var mer metal-inriktade 😉 sa att det mesta JAG hört. Fast det är klart, en profil är ju väldigt lik en stärkare.

Har du tex en JCM800 med en Mesa overzised eller Mars 1960, så fungerar ju den som "the real deal". Alltså om du vrider på "förstärkarens EQ", så reagerar den i stort sätt på samma sätt. Visst, du får ju inte samma effekt till 100%, men det är väldigt nära. Sen är det ju klart, du kan ju inte byta kanaler i profilerna. Men oftast så finns det ju tre profiler för varje stärkare (om det nu finns tre kanaler), clean, crunch/grunch och "metal" eller vad man nu ska kalla kanal 3. Du förstår vad jag menar 🙂

Vad jag försöker säga är att JA det finns Marshall-profiler som inte är för metal. Men du kan ju fortfarande ta en metal-profil (av tex en Marshall eller Boogie-top), dra ner på diskanten och få till ett skönt rockigt ljud om du så vill också. Låter som jag säljer Kempers haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det går? Ja absolut. Om det är så smidigt är ju en annan fråga. Vet inte heller om de är så pepp på att köpa en ny stärkare när Kempern finns som alternativ. JAG är iaf inte pepp på att köpa en förstärkare. vad är din poäng? att vi ska hyra en stärkare istället? 🙂

Min poäng är att du undrar över vilka stärkare du ev. skall använda. Då kan det ju vara bra att veta om du ens har möjligheten att använda en riktig stärk+ låda. Eftersom jag vet att du spelar in hemma och då kan det ju vara lite problematiskt att fläska ex. en Marshall rigg på fullt blås. Nu har du ju bestämt dig för Kempern så din fråga borde istället varit vilken Profil i Kempern ska du använda. Bara så menade jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...