Jump to content
Annons

Är den för lik?


Terror

Recommended Posts

Satt nyss och läste trådarna här på forumet om plagiat och kopiering. Det kan ju vara ganska svårt hitta gränsen på vad som är okej och inte.

När jag sedan bläddrade igenom min musikmapp så hittade jag den här lilla dängan.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/Intro%20-%20The%20final%20chapter.mp3

Ett utav mina absoluta favorit-movie-soundtrack är 'Time' av Hans Zimmer. Efter att jag för första gången hörde den så tänkte jag "jag MÅSTE testa göra en sådan egen låt!". Jag bytte ut lite melodier, la till lite trummor och annat skit som man inte hittar i hans låt. Låtidén och arret är ju grovt inspirerat från 'Time', vilket tydligt hörs. Jag har för övrigt inga planer på att släppa den, gjorde den som sagt bara på skoj för att lära mig själv göra liknande musik. Fast det är klart, skulle det vara grönt ljus kan man ju slänga med den på någon platta.

Men för att gå tillbaka till våra ändlösa diskussioner om plagiat ect ect, är låtar som den här för lik? Eller är det något som skulle kunna släppas utan en fet stämning i brevlådan?

Hans Zimmer - Time

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga, soundmässigt och stämmningsmässigt är det ju väldigt likt, inte min genre riktigt och triggar inte mig riktigt så då blir det ännu svårare att uppfatta nyanserna. Det är väl samma eller snarlik BPM också, ackorden är väl olika men samma moll-tonart? Det finns väl ingen melodi med verkshöjd ens i orginalet. Jag kommer att tänka på reklamlåtarna man hör där dom inte köpt loss orginalet, utan gjort något "in the style of",. Generellt tycker jag väl att om du blir inspirerad av en låt, får en viss feeling. ska du utnyttja denna känsla till att göra en ny låt, en annan låt, som blir helt din egen och som du kanske kommer att bli stolt över, istället för att göra en variant på orginalet. Någon som kan filmmusik kanske kan säga ngt vettigare, lite lösa tankar bara. .

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske missförstår mig lite, den här tråden är ingen "Får jag snälla släppa den här? Jag har verkligen försökt göra något eget 🙁", utan mera en diskussionstråd på hur nära man egentligen kan gå innan det gått för långt.

Vi har pratat om det förr, bland annat i Håkan Själström-tråden. Men nu har vi ett lite mer konkret exempel. Vi får se vad de andra forumshajarna har att säga när dem vaknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett utav mina absoluta favorit-movie-soundtrack är 'Time' av Hans Zimmer. Efter att jag för första gången hörde den så tänkte jag "jag MÅSTE testa göra en sådan egen låt!". Jag bytte ut lite melodier, la till lite trummor och annat skit som man inte hittar i hans låt. Låtidén och arret är ju grovt inspirerat från 'Time', vilket tydligt hörs. Jag har för övrigt inga planer på att släppa den, gjorde den som sagt bara på skoj för att lära mig själv göra liknande musik. Fast det är klart, skulle det vara grönt ljus kan man ju slänga med den på någon platta.

Men för att gå tillbaka till våra ändlösa diskussioner om plagiat ect ect, är låtar som den här för lik? Eller är det något som skulle kunna släppas utan en fet stämning i brevlådan?

Jag älskar den typen av produktionsmusik! Produktionshusen "Two Steps from Hell" och "Future World Music" rekommenderas varmt. Jag brukar skriva med sådan musik dånande i bakgrunden (prosa, alltså).

Ja, din produktion påminner lite om Zimmermans, och tusentals andra produktioner som även de påminner om varandra. Det som enligt min mening låter mer kopierat än stulet är pianoarret och dess akordsföljd. Men so what?

Stämningar behöver du knappast vara rädd för, såvida du inte är känd i samma kretsar och dessutom snuskigt rik.

"Grönt ljus" att slänga din låt på en platta får vara något du själv få ge dig, inte andra. Det är, som alltid, din egen moral som måste få bli domaren för huruvida din produktion ska offentliggöras under ditt namn.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört flera låtar som låter så här så om det är plagiat är du iaf inte ensam 🙂 Tror det är lite som Valle säger att det blir problem först när du är känd i samma kretsar och rik.

Sen tänkte jag också säga att du har gjort en bra låt men att jag tycker att pianot har för hårt och för jämt anslag i slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar den typen av produktionsmusik! Produktionshusen "Two Steps from Hell" och "Future World Music" rekommenderas varmt. Jag brukar skriva med sådan musik dånande i bakgrunden (prosa, alltså).

Ja, din produktion påminner lite om Zimmermans, och tusentals andra produktioner som även de påminner om varandra. Det som enligt min mening låter mer kopierat än stulet är pianoarret och dess akordsföljd. Men so what?

Stämningar behöver du knappast vara rädd för, såvida du inte är känd i samma kretsar och dessutom snuskigt rik.

"Grönt ljus" att slänga din låt på en platta får vara något du själv få ge dig, inte andra. Det är, som alltid, din egen moral som måste få bli domaren för huruvida din produktion ska offentliggöras under ditt namn.

Ja hade inte tänkt släppa den, men efter kommentarerna här så funderar jag på det faktiskt. Tack för bra svar! Ka kolla in de där!

Link to comment
Dela på andra sajter

diskussionstråd på hur nära man egentligen kan gå innan det gått för långt.

Frågan är intressant och alltid aktuell när man skriver låtar. Om man använder modellen "rewrite the hits" får man oundvikligen problem med hur likt det kan/får vara. När man hör en låt och mer eller mindre direkt kan säga vilken låt som är "kopierad" tycker jag för egen del att det är ett problem.

När jag själv skriver så är det inte lika lätt att vara "objektiv". Man stöter och blöter det här, ibland övertalar man sig att "det är helt ok", nästa dag sitter man med skämskudden. I slutändan för egen del brukar det bli att jag droppar sådana låtar då jag i regel har något annat som i alla fall är lite mer eget. Eller utveckla idén lite längre. Ingen kritik, bara hur jag brottas med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är intressant och alltid aktuell när man skriver låtar. Om man använder modellen "rewrite the hits" får man oundvikligen problem med hur likt det kan/får vara. När man hör en låt och mer eller mindre direkt kan säga vilken låt som är "kopierad" tycker jag för egen del att det är ett problem.

När jag själv skriver så är det inte lika lätt att vara "objektiv". Man stöter och blöter det här, ibland övertalar man sig att "det är helt ok", nästa dag sitter man med skämskudden. I slutändan för egen del brukar det bli att jag droppar sådana låtar då jag i regel har något annat som i alla fall är lite mer eget. Eller utveckla idén lite längre. Ingen kritik, bara hur jag brottas med detta.

ja jag kan ha det problemet också. Speciellt vid refränger. Riff har jag inga problem med. Men just refrängen. På något sätt trillar jag alltid tillbaka till klassiska ackordföljder, som Iron Maiden har pantent på.. allihopp! hahaha.. Nej men trickset då är ju att försöka hitta på en ny melodi som står ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

nja mjo nog skulle du inte bli stämd av det där, frågan är väl snarare varför någon ska lyssna på din time-imitation istället för time? det var inget fel med låten eller så, men det finns redan en jävligt bra låt som är nästan likadan, men bättre.

Ja fast det var ju inte riktigt syftet med låten, om du kikar några inlägg upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, din produktion påminner lite om Zimmermans

tänkte du på blowing in the wind..?

ts: nah den klarar sig undan plagiat - hamnar möjligen "in the style of"

zimmer har ju förresten rätt friskt norpat ideer från tron legacy soundtracket till inception

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

jag spekulerade inte kring låtens syfte. vet inte vad du vill ha sagt.

Vad är du vill ha sagt? Har du läst överhuvudtaget innan du postade?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du vill ha sagt? Har du läst överhuvudtaget innan du postade?

TS skrev "en diskussionstråd på hur nära man egentligen kan gå innan det gått för långt" samt "Men nu har vi ett lite mer konkret exempel.". Det här tolkade jag som att diskussionämnet är var gränsen går för plagiat, och att vi ska utgå ifrån terrors presenterade låt.

När jag svarade att han troligtvis inte skulle bli stämd menade jag att det troligtvis inte är ett plagiat ur juridisk mening. Med mitt resterande inlägg försökte jag betona att jag ändå ansåg att det "gått för långt".

Nu får ni gärna båda två förklara för mig vad tråden egentligen handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS skrev "en diskussionstråd på hur nära man egentligen kan gå innan det gått för långt" samt "Men nu har vi ett lite mer konkret exempel.". Det här tolkade jag som att diskussionämnet är var gränsen går för plagiat, och att vi ska utgå ifrån terrors presenterade låt.

När jag svarade att han troligtvis inte skulle bli stämd menade jag att det troligtvis inte är ett plagiat ur juridisk mening. Med mitt resterande inlägg försökte jag betona att jag ändå ansåg att det "gått för långt".

Nu får ni gärna båda två förklara för mig vad tråden egentligen handlar om.

Du förstod då rätt, men kanske presenterade det på lite fel sätt. Eller ja inte fel, men jag hade nog sagt det annorlunda.

När jag skrev tråden så väntade jag på svar så som tex "Ja det här är ju svårt. Pianot är ju likt, resten är ju inte så likt. I situationer som denna så tror jag inte att problem uppstår, men om däremot stråkarna hade följt med mer som i 'Time' så hade det varit för mycket". Det svaret, istället för "jag tror inte du blir stämd", som inte är alltför intressant. Det var mer en bonus. Inga skada skedd dock! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...