Jump to content
Annons

Kalibrering av öron


mixopenta

Recommended Posts

Hej alla,

En klient refuserar ständigt det jag skickar till dom med hänvisningen att mina produktioner låter:

1. Daterade

2. Midi

3. Spräckigt och tunt

4. Att jag borde kolla runt på nätet för att hitta tutorials om hur man mixar.

Jag är en ivrig besökare på "Pensados Place", "Future Music", och "Point Blank" där jag har betat av allting som finns till dags dato både en och två ggr.

Jag kan teknikerna, jag vill inte säga att jag till fullo behärskar dem, men jag har koll på det mesta.

jag försöker efter bästa förmåga också hålla koll på allt nytt som släpps, kollar listor och försöker hålla mig uppdaterad på åt vilket håll strömningarna går.

Eftersom något uppenbarligen är fel med mina produktioner, återstår då bara mina öron som verkar behöva "kalibreras".

Eftersom det i punktlistan ovan i princip är den enda återkoppling jag får, har jag svårt att liksom hitta vägar att förbättra det jag gör.

Jag tänkte på detta sättet höra mig för om någon här kan ge mig lite mer "köttiga" tips och råd på hur jag skulle kunna ta mig till en annan nivå.

Lyssningsexempel "test" i länk nedan: (OBS, kompositionen är inga problem, det är bara produktionen som sticker i örat)

http://snd.sc/19gVrJd

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm.. Lyssnar iof i ett par slutna lurar men.. Din polare hör fel! MIDI låter det då absolut inte!!! Tycker det låter väldigt bra och hör en massa fina detaljer och dynamiska förändringar (t.ex Pianot låter livespelat). Det enda jag riktigt saknar är det där luftiga breda skimret i toppen (diskanten) som får det hela att lyfta totalt. Kanske dags att se över det hela och skaffa ett riktigt snyggt master-reverb.. Kan tyvärr inte ge något tips då jag är urgammal.. men "på min tid" (mitten/slutet av 80-talet) så skulle jag nog använt ett Lexicon 224 för att fixa det där breda vackra skimret! 🙂

EDIT: sen var det ju inte världens bästa ljudkvalité på den uppladdade filen, eller? Du laddade väl inte upp en MP3 med dålig bitrate (allt under 192 Kb/S om du använder Lame) Ladda upp som en Wav i stället!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Hegobald för att du tog dig tid att lyssna! Det uppskattas enormt.

hehe... jag är själv inte pur-ung. Har passerat 50-strecket för ett tag sen...

Men, du anmärker på en mycket intressant sak. Nämligen kvaliteten på Soundcloudfilen; Filen jag laddade upp är en 48kHz 24bits wav (det är det format klienten vill ha), men det belyser en liten märklig företeelse som verkar pågå i min laptop...:

Jag har min bärbara bredvid min stationära studiodator. Den bärbara är den jag använder som "administrativ dator"; nätet, email och kontorssysslor.

Först i förrgår, när jag gjorde sista kollen innan jag skickade iväg låten till klienten spelade jag upp låten från den bärbara, då jag märkte att 50% av basen var borta, och att diskaten hade hissats ung 25%. Nästan som att det satt ett RIAA-filter utan "dekodning" på utgången från den bärbara. Efter ytterligare efterforskningar upptäckte jag att allt jag spelar upp från laptopen låter så; från youtube till spotify till CD...

Jag tänkte inte annat än att det var ljudkortet i laptopen som var skräp, men att låtfilen i sig ändå måste vara intakt. Idag, när jag laddade upp låten på soundcloud och lyssnade lät den mycket märklig. Jag jämförde med en del annat där, och även om min låt inte lät märkbart mycket sämre, så lät det konstigt... kan inte riktigt peka på vad, men nästan lite mono, fast ändå inte. Ingen botten och med en rullgardin som neddragen över högtalarna...

Jag kan ju inte för min värld tänka mig att datorn i sig ställer till det med en digital fil...??

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag glömde kommentera reverbet, jag gillar reverb för att få den där luftigheten som du beskriver. Jag skulle själv vilja ha det, men klienten, åter igen tycker det får det att låta för mycket 90-tal...

Jag har IR impuls, Trueverb och några andra från Waves, men det reverb som slår allt det där i alla lägen är mitt Lexicon PCM80, som - kanske inte slår 224'an på fingrarna direkt, men är i alla fall överlägsen alla pluggar jag har provat... 🥰

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Då det gäller ljudkort i datorn kan vissa förinstallerade ljudkort ha någon slags "enhancefunktion" men det brukar gå att bypassa... Har du mixat ner filen som en 24 bitars 48Khz så behöver du nog inte vara orolig.. Själva ljudfilen i sig är garanterat intakt.. Däremot kan den där löjliga enhancern i själva ljudkortet återge det hela lite annorlunda.. Kan också vara som så att du lyssnade i dina favoritlurar och att själva headphone-ampen i laptopen var svagare än i den stationära och då bas kräver mer ström (ampere) än diskanten kan du ha upplevt denna skillnad i sound.. För klen förstärkare alltså! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju ingen aning om vad för ljud-ideal dina klienter kan tänkas ha. Du skulle inte kunna be dom om några exempel på produktioner som dom tycker liknar musiken dom vill åstadkomma, där dom gillar ljuden?

Jag har egentligen riktigt dålig koll på elektronisk musik. Men om jag gör lite reflektioner utifrån det lilla jag då och då hör på radio, eller när man kanske lyssnar på någon dans-låt av Max Martin (försöker följa hans "diskografi") tänker jag på följande:

- Saknar lite fläsk i botten. Baskaggen är ju tydlig, men hela botten skulle behöva bli fylligare.

- Använder du sidechain-kompressor på basen/baskaggen? Det verkar ju vara ett måste i elektronisk musik nuförtiden. Tror att man uppfattar det som lite stelt annars.

- Känns som om det saknas lite topp-diskant, alla ljuden lite liksom lite för avrundade. Man skulle vilja ha det lite mer öppet i toppen.

- Tror att flera av syntarna skulle må gott av att skitas ner lite. Dist, phaser, flanger o s v. Så att det börjar fräsa om det och röra sig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Master reverb? Är det något allmänt vedertaget? Vilken typ i så fall?

Jag får ungefär liknande kommentarer/synpunkter på mina mixar. Speciellt att de inte är "öppna"....

Ett gött tunt (ofta kort room aktigt) reverb som ligger på masterregeln för hela mixen.. Som limmar ihop det hela.. Särskilt viktig inom elektronisk musik då naturlig rum för inspelningen saknas helt..

Eler läs mer på http://mworksmastering.blogspot.se/2012/03/reverb-and-mastering.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gött tunt (ofta kort room aktigt) reverb som ligger på masterregeln för hela mixen.. Som limmar ihop det hela.. Särskilt viktig inom elektronisk musik då naturlig rum för inspelningen saknas helt..

Eler läs mer på http://mworksmastering.blogspot.se/2012/03/reverb-and-mastering.html

Nu kör jag i och för sig inte elektronisk musik, men det kan ju vara värt att testa ändå.

Tack för länken. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Då det gäller ljudkort i datorn kan vissa förinstallerade ljudkort ha någon slags "enhancefunktion" men det brukar gå att bypassa... Har du mixat ner filen som en 24 bitars 48Khz så behöver du nog inte vara orolig.. Själva ljudfilen i sig är garanterat intakt.. Däremot kan den där löjliga enhancern i själva ljudkortet återge det hela lite annorlunda.. Kan också vara som så att du lyssnade i dina favoritlurar och att själva headphone-ampen i laptopen var svagare än i den stationära och då bas kräver mer ström (ampere) än diskanten kan du ha upplevt denna skillnad i sound.. För klen förstärkare alltså! 😉

Japp! de där löjliga enhancerfunktionerna var det första jag inaktiverade när jag fick datorn... =)

PS: Är också född -61 🙂

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

- Saknar lite fläsk i botten. Baskaggen är ju tydlig, men hela botten skulle behöva bli fylligare.

- Använder du sidechain-kompressor på basen/baskaggen? Det verkar ju vara ett måste i elektronisk musik nuförtiden. Tror att man uppfattar det som lite stelt annars.

Bra tips. Kiken är parallellkomprimerad, Två lager. En Slingerland kagge från Superior drummer, plus en 808-aktig kik från Vengeance lågpassad från 200Hz. Jag tror det ligger en Maxbass lr Renaissance bas exciter på SD kiken också. Parallellkompressionen utgörs av en C1 plus Pultec EQ. Den bussen kan man ju då kanske höja en aning...

 

Basen (Sylenth1) är sidechainad från kiken. en hel del.

- Känns som om det saknas lite topp-diskant, alla ljuden lite liksom lite för avrundade. Man skulle vilja ha det lite mer öppet i toppen.

Jag vet inte, men jag har fått för mig när jag har analyserat "dagens mixar" att hihats inte är så framträdande. Däri ligger ju diskanten man skulle kunna hämta. Jag tonade ned hatsen just för att bli av med det "daterade". Det får jag nog ompröva kanske...

- Tror att flera av syntarna skulle må gott av att skitas ner lite. Dist, phaser, flanger o s v. Så att det börjar fräsa om det och röra sig lite.

Det är dist på allt egentligen... Pianot har Waves gitarrstomp + Eddie Kramers tape sat plus CLA-76 på rött...

 

Mellotron+EastWest cello har ungfär samma kedja, men med mer overdrive. "Note to self" att dista ännu mer alltså... 😱

Jag referenslyssnade i några andra högtalare själv alldeles nyss förresten (skulle ju har gjort det i fler än 2 system innan jag skickade den), och noterade att pianot och stråkpaketet peakar på nån märklig låg burkfrekvens. det är ju ganska lätt åtgärdat, men jag får liksom intrycket från klienten att jag borde sätta mig i skolbänken och lära mig mixning från grunden...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

https://dl.dropboxus...727996/Test.wav

Sådär, kanske? (första gången jag använder det, så jag reserverar mig för om det inte fungerar...) 😳

/Ulf

funkar ypperligt bra.. Mycket bättre ljudkvalitet blev det också!!! 🙂 Låter suveränt bra men en aning instängt! Saknar lite av det där breda stereoskimret ett bra masteringreverb kan ge i duskanten fortfarande! 🙂

EDIT: Har jag tid i morrn bitti så ska jag försöka remastra det hela och visa vad jag menar om det är OK för dig?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kör jag i och för sig inte elektronisk musik, men det kan ju vara värt att testa ändå.

Tack för länken. 🙂

Det kan också vara på sin plats att nämna att även skära i low-mid/bas på just reverbet då det lätt kan bli fet-grötigt istället, jag tror inte det stod i hans artikel. Det går till och med fin-fint att lägga ett master-reverb på t.ex. ett torrt handklapp eller på rim-shot slag, om det t.ex. är en ballad som kan behöva mjukas upp. Då EQ'ar du reverbet så det endast jobbar på de frekvenserna. Så klart är även nivån på reverbet otroligt viktigt.

Jaja, ville bara sticka in med ovan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så rätt DMM.. Det får inte bli för lågt då allt bara geggar ihop sig till en fet gegga.. Nu brukar ju många av dessa bättre master-reverbs ha en egen EQ inbyggd men jag håller med.. Själv sätter jag low-cut gränsen runt ca 750 Hz.. och ca 6 db avskärning per oktav!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har överhuvudtaget inte rätt kvalifikationer för att ens svara i denna tråd. Men måste jag reagera på nåt med mitt amatöra öra (rim), så är det att mellanregistret möjligen får för mycket exponering?

Det kan du absolut ha rätt i.

Det jag såg som ett problem var loudness. Det är svårt att få tillräcklig loudness med för mycket bas. Så jag lät mellanregistret vara för att kunna cranka upp volymen.

Men, som påpekats av flera, är det kanske avsaknaden av de övre registren som gör att den upplevs som "middig"?

Kanske är det också därför som låten känns som att den behöver mer botten?

Jag tror jag ska posta en ny mix om några dagar, får se om en sänkning av midden löser både hi och lo end problemen...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag referenslyssnade i några andra högtalare själv alldeles nyss förresten (skulle ju har gjort det i fler än 2 system innan jag skickade den), och noterade att pianot och stråkpaketet peakar på nån märklig låg burkfrekvens. det är ju ganska lätt åtgärdat, men jag får liksom intrycket från klienten att jag borde sätta mig i skolbänken och lära mig mixning från grunden...

/Ulf

Du kanske är lite för försiktig med inställningarna? Även om du har använd sidechaining, dist och sånt, så låter ju ändå inte mixen svajande, pumpande o s v på samma sätt som det i alla fall jag uppfattar som mer välkänd musik i någorlunda samma genre.

Studio hade ju relativt nyligen en artikelserie "Såhär mixar du rock/house/pop" (o s v), två delar om varje genre. Läs de om house och pop, kanske dyker upp lite tips där?

Sen gissar jag att det är lätt att lura sig på mängden instrument i modern pop/dansmusik. Själv tycker jag ofta att det låter lite tomt och fattigt.

Sen läser man en artikel som t ex den om Shellback, där han går igenom Pinks "Raise your glass". 87 spår.

De första 10 är olika lager av baskaggar som är behandlade på olika sätt. 6 spår med olika hihats. 5 spår med tamburiner. O s v. Många gitarrspår som bara är processade anslag och diverse "oljud" som dyker upp här och där.

Så det kanske också är sånt som gör att det låter modernt. Att det i sticken dyker upp en tamburin på trean. Och en shaker på 2 och 4 i refrängerna.

Gissar även att eftersom möjligheterna till automatisering idag är i princip oändliga används säkert detta också på ett mer omfattande sätt än tidigare. När bryggan börjar kanske man lägger på en volymkurva på masterregeln som gör att totalvolymen hinner sänkas med 1 decibel. Och kanske ett högpassfilter som samtidigt sakta kryper från noll till 90 hz. Och sen pang på tillbaka till originalinställningarna när refrängen börjar. O s v. Möjligheterna är oändlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att referera till att något "låter MIDI" är för mig obegripligt om man vill verka professionell.

Det är som att säga att ett notpapper låter på ett speciellt sätt.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Att referera till att något "låter MIDI" är för mig obegripligt om man vill verka professionell.

Jag utgår från från att det flesta som tycker det låter "MIDI" tycker egentligen att det låter stelt odynamiskt och programmerat.. Typ som dataspelsmusik! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår från från att det flesta som tycker det låter "MIDI" tycker egentligen att det låter stelt odynamiskt och programmerat.. Typ som dataspelsmusik! 😉

Datorspelsmusik är också en konstig referens, eftersom det är ett större begrepp än vad t ex ett genrebegrepp är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror ändå jag förstår hur dom menar. "Midi" för de flesta är förmodligen "ljudfiler" som man kan hitta på internet och som låter väldigt "blippiga" när man spelar upp dem.

Att det i själva verket beror på att det inte är några ljudfiler och att ljuden beror vad det sitter för synt på datorns inbyggda ljudkort är nog överkurs för de flesta...

Likadant med "dataspelsmusik". Men tänker väl på hur TV-spelen lät på 80/90-talet. I alla fall om man uppnått en viss ålder... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...