Jump to content
Annons

Kalibrering av öron


mixopenta

Recommended Posts

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ok.. När någon säger till mig att det låter "MIDI" utgår jag från at den personen tycker det låter stelt, odynamisk och programmerat.. Ungefär så här!

Varför inte använda de orden då istället för ett missvisande begrepp? På riktigt tycker jag det är viktigt att förfina nyanserna i sitt språk när man ska lämna konstruktiv kritik för att undvika missförstånd. Speciellt när man använder ett ord helt felaktigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte använda de orden då istället för ett missvisande begrepp? På riktigt tycker jag det är viktigt att förfina nyanserna i sitt språk när man ska lämna konstruktiv kritik för att undvika missförstånd. Speciellt när man använder ett ord helt felaktigt...

Därför att i deras öron tycker dom att det låter "MIDI" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag har alltid trott att "de" då menat att det låter "billig general midi-synth".

Same same but different! Jo men du har rätt där!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske är lite för försiktig med inställningarna? Även om du har använd sidechaining, dist och sånt, så låter ju ändå inte mixen svajande, pumpande o s v på samma sätt som det i alla fall jag uppfattar som mer välkänd musik i någorlunda samma genre.

Studio hade ju relativt nyligen en artikelserie "Såhär mixar du rock/house/pop" (o s v), två delar om varje genre. Läs de om house och pop, kanske dyker upp lite tips där?

Sen gissar jag att det är lätt att lura sig på mängden instrument i modern pop/dansmusik. Själv tycker jag ofta att det låter lite tomt och fattigt.

Sen läser man en artikel som t ex den om Shellback, där han går igenom Pinks "Raise your glass". 87 spår.

De första 10 är olika lager av baskaggar som är behandlade på olika sätt. 6 spår med olika hihats. 5 spår med tamburiner. O s v. Många gitarrspår som bara är processade anslag och diverse "oljud" som dyker upp här och där.

Så det kanske också är sånt som gör att det låter modernt. Att det i sticken dyker upp en tamburin på trean. Och en shaker på 2 och 4 i refrängerna.

Gissar även att eftersom möjligheterna till automatisering idag är i princip oändliga används säkert detta också på ett mer omfattande sätt än tidigare. När bryggan börjar kanske man lägger på en volymkurva på masterregeln som gör att totalvolymen hinner sänkas med 1 decibel. Och kanske ett högpassfilter som samtidigt sakta kryper från noll till 90 hz. Och sen pang på tillbaka till originalinställningarna när refrängen börjar. O s v. Möjligheterna är oändlig.

Många bra tips JJ. Du har nog rätt i att jag nog är lite för försiktig i inställningarna.

Men också för att sätta rätt kriterier för genren så är det inte meningen att det ska vara rent electroniskt, eller riktat åt dans.

Det jag försökt åstadkomma är väl någon slags hybrid av electronica/indie pop.

Det här är inte den enda låten jag har försett dem med. Tidigare låtar har haft ungefär samma grundstomme, men med en hel del gitarr på. Vissa av dessa har godkänts vissa andra inte. Och det som bekymrar mig är att jag inte hör någon skillnad på vad dom produktionemässigt tycker är OK och inte.

Andra låtar har haft mycket mer shakers och hihats, och det har varit ok och modernt ibland och ibland inte. och jag får ingen rätsida på när det anses vara daterat och när det inte anses vara det.

Jag har frågat och det svar jag får är att det är svårt att förklara, det är bara att testa...Men det mest handfasta tips jag har fått är att jag ska inte ska bre på med så mycket ljud...

Men det har börjat bli hugskott, och jag får gissa mig fram hela tiden och det är väl det jag tycker känns så frustrerande.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag har alltid trott att "de" då menat att det låter "billig general midi-synth".

Jag tror de menar någonstans åt det hållet också. Jag har tolkat det som att de tycker att jag har tagit en billig workstationsynth och programmerat "out of the box" och typ spelat in en stereofil.

Lite som en pianist som sitter på Viking Line och har programmerat covers...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak jag vill poängtera, och vara tydlig med är, att jag på intet sätt vill påstå att klienten har fel och jag har rätt. Jag har stor respekt för de här människorna, och om de tycker att det låter på ett visst sätt, är det säkert så.

Jag är på det klara med att det är jag som måste bli bättre, men jag har hållit på och kämpat med det här i många månader nu och känner att idé sprutan börjar sina.

Därför vänder jag mig till alla er kunniga här på forumet för att få lite input... Jag känner redan att jag har fått mer insikt i områden att förbättra.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips JJ. Du har nog rätt i att jag nog är lite för försiktig i inställningarna.

Men också för att sätta rätt kriterier för genren så är det inte meningen att det ska vara rent electroniskt, eller riktat åt dans.

Det jag försökt åstadkomma är väl någon slags hybrid av electronica/indie pop.

Det här är inte den enda låten jag har försett dem med. Tidigare låtar har haft ungefär samma grundstomme, men med en hel del gitarr på. Vissa av dessa har godkänts vissa andra inte. Och det som bekymrar mig är att jag inte hör någon skillnad på vad dom produktionemässigt tycker är OK och inte.

Andra låtar har haft mycket mer shakers och hihats, och det har varit ok och modernt ibland och ibland inte. och jag får ingen rätsida på när det anses vara daterat och när det inte anses vara det.

Jag har frågat och det svar jag får är att det är svårt att förklara, det är bara att testa...Men det mest handfasta tips jag har fått är att jag ska inte ska bre på med så mycket ljud...

Men det har börjat bli hugskott, och jag får gissa mig fram hela tiden och det är väl det jag tycker känns så frustrerande.

/U

Du råkar inte ha möjlighet att länka till två låtar? En som godkänts och en som inte har gjort det?

Btw, ang. "inte bre på med så mycket ljud". Jag kan mycket väl tänka mig att det är samma sak där, att du kan prova göra lite mer galna inställningar med EQ och/eller kompressor. På klippet du länkade till tyckte jag att mycket lät väldigt "fullfrekvent". Dom kanske vill att du ska mejsla ut de olika ljuden mer (skära/boosta ordentligt med EQ:n t ex) och kanske även få mer separation mellan de olika ljuden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Här är en som godkänts. Fast med brasklappen att det fortsättningsvis måste låta mindre "daterat"...

Alla mina efterföljande försök att få det att låta mer modernt har misslyckats.

En annan sak i sammanhanget, Jag har stor respekt också för min Frus åsikter. Hon har bra öra, fast hon kan inget om handfast produktion. Hon totaldissar alltid alla beats jag gör, med att säga att det inte låter "på riktigt". Och hon kan nånstans förstå vad de menar med att i alla fall beatsen låter daterade.

Hon lyssnar mycket på progressiv trance, så det har ju inte så mycket med vad jag gör att göra, men ändå. Hon spelade upp en gammal platta med 90-tals trance, och hade jag inte vetat om det, och någon hade sagt att det var släppt i April 2013, hade jag inte ens reagerat och trott att det var så.

Så det säger väl lite grand om vad det är "jag hör". 😊

https://dl.dropboxus...7996/Test_2.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör ju skitbra grejer. Är inte det som är fel mest hjärnspöken hos både kund och dig själv?

Tack Nilsson!

Jag önskar jag kunde säga att det var så, men det är jättehöga krav på produktionskvalitet. Och även om det inte behöver låta som att det skulle platsa på Billboardlistan, så måste det röra sig där någonstans.

Så det är väl en bit kvar (gissar jag)... 😱

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Nilsson!

Jag önskar jag kunde säga att det var så, men det är jättehöga krav på produktionskvalitet. Och även om det inte behöver låta som att det skulle platsa på Billboardlistan, så måste det röra sig där någonstans.

Så det är väl en bit kvar (gissar jag)... 😱

/U

Höga krav, javisst, men vad är facit för hur det ska låta? Finns det inte produktioner som ligger högst på listorna just idag, men som ändå har ganska olika sound? De som gillar elektronisk dansmusik, lyssnar de verkligen på varje ljud för sig lika som vi gör? Och ang en akustisk gitarr kan man ju direkt säga om inspelningen är bra, men syntljud, det kan ju ingen säga hur de ska låta.

Får man nyfnikna sig o fråga vad du har för monitorer o mixlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kunder är en sak. Ens omgivning en annan. Många åsikter på vad man gör, att lyssna på alla gör en bara frustrerad. Skulle Björn Olsson lyssnat på gubbar som gillar välproducerade slicka grejer så skulle det aldrig låtit så här på låten Tjörn. Man måste våga gå sin egen väg ibland. Men vill du göra kommersiella grejer då är det bara att sätta sig ner och härma hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man nyfnikna sig o fråga vad du har för monitorer o mixlurar?

Visst! Jag vet att min lyssningssituation inte är optimal för tillfället, men högtalarna jag använder är ett par Auratones 5PSC, och hörlurar (som jag använder mest, för att inte göra resten av familjen skogstokig) är ett par AKG K141.

Hörlurarna är såklart inte de bästa för mix, men jag har använt dem i 20 år så jag har hyfsad koll på hur dom låter. Jag försöker kontrollyssna på flera olika system (bilen, TV'n, stereon, hörlurar på jobbet och datorhögtalare), ibland hinns det dock inte med, eller är ogenomförbart av andra skäl. Men genom Auratone försöker jag alltid dra mixen en vända.

Hittills, som referens har jag använt spotify som jag kört från laptopen in i ljudkortet på studiodatorn, men som jag upptäckte för några dagar sen var ju ljudet från laptopen helt uppåt väggarna, så jag måste hitta en annan lösning på referenslyssningen.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunder är en sak. Ens omgivning en annan. Många åsikter på vad man gör, att lyssna på alla gör en bara frustrerad. Skulle Björn Olsson lyssnat på gubbar som gillar välproducerade slicka grejer så skulle det aldrig låtit så här på låten Tjörn. Man måste våga gå sin egen väg ibland. Men vill du göra kommersiella grejer då är det bara att sätta sig ner och härma hits.

http://www.youtube.com/watch?v=nhhkGNLdYGI

Det här exemplet tror jag lätt skulle godkännas. De är inte alls specifikt ute efter slicka produktioner, även om det finns plats för sådant också.

Spektrumet av genres är mycket brett. Kontentan är nog att varje genre måste låta autentisk och genuin på nåt sätt.

Övriga tips jag har fått av dom var att få till lite "creddiga indietrummor" a la Mew. Oskar Linnros senaste produktioner var också en möjlig väg. Jag gjorde några försök, men det har jag ännu inte lyckats med.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst! Jag vet att min lyssningssituation inte är optimal för tillfället, men högtalarna jag använder är ett par Auratones 5PSC, och hörlurar (som jag använder mest, för att inte göra resten av familjen skogstokig) är ett par AKG K141.

Hörlurarna är såklart inte de bästa för mix, men jag har använt dem i 20 år så jag har hyfsad koll på hur dom låter. Jag försöker kontrollyssna på flera olika system (bilen, TV'n, stereon, hörlurar på jobbet och datorhögtalare), ibland hinns det dock inte med, eller är ogenomförbart av andra skäl. Men genom Auratone försöker jag alltid dra mixen en vända.

Hittills, som referens har jag använt spotify som jag kört från laptopen in i ljudkortet på studiodatorn, men som jag upptäckte för några dagar sen var ju ljudet från laptopen helt uppåt väggarna, så jag måste hitta en annan lösning på referenslyssningen.

/U

Jag tar Spotify-ljudet in till mina studiogrejer direkt från Iphonens hörlursuttag, det låter hur bra som helst. Lyssnar även på musik direkt med diverse lurar där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nåt knas med ljudutgången på laptopen. Det är precis som att det ligger ett RIAA filter som skalar av bas och lägger till diskant.

Jag ska försöka gå till botten med vad det är, men eftersom jag, såväl som du Nilsson, hatar att mickla med datorer måste jag försöka få nån som är mer haj att hjälpa mig... 😎

Datorer är ett nödvändigt ont verktyg som bara ska fungera. Det värsta som finns är att gå in i menyer och optimera och ställa in, ladda ned och uppdatera drivrutiner och hålla på...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Här är en som godkänts. Fast med brasklappen att det fortsättningsvis måste låta mindre "daterat"...

Alla mina efterföljande försök att få det att låta mer modernt har misslyckats.

En annan sak i sammanhanget, Jag har stor respekt också för min Frus åsikter. Hon har bra öra, fast hon kan inget om handfast produktion. Hon totaldissar alltid alla beats jag gör, med att säga att det inte låter "på riktigt". Och hon kan nånstans förstå vad de menar med att i alla fall beatsen låter daterade.

Hon lyssnar mycket på progressiv trance, så det har ju inte så mycket med vad jag gör att göra, men ändå. Hon spelade upp en gammal platta med 90-tals trance, och hade jag inte vetat om det, och någon hade sagt att det var släppt i April 2013, hade jag inte ens reagerat och trott att det var så.

Så det säger väl lite grand om vad det är "jag hör". 😊

https://dl.dropboxus...7996/Test_2.wav

Har du provat lägga upp dina låtar på electronica-avdelningen här inne?

Nu känns det som om ett gäng rockrävar sitter och gissar 🙂

Hursomhelst, den här låten kändes lite mer levande på något sätt. Kanske är det gitarren som gör det? Men det lät även som om det hände lite mer i mixen, ljuden förändrades lite och så?

Men jag får lite känslan av att en del av ljuden inte riktigt limmar ihop. Man hör ju allting tydligt och så, men det är ändå som om det är enskilda element. Speciellt pianot känns på något sätt lite frikopplat från bakgrunden. Dista mer, komprimera mer, trixa med de inbördes volymerna?

Har du testat några av trixen i Studios "Såhär mixar du pop/house"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte be dina klienter om att precisera sin kritik?

Jag har gjort det och fått till svar att det är svårt att förklara och att jag får testa mig fram.

Mer specifikt har fokus legat på vad som är dåligt, men att det finns tusentals sätt att förbättra. Generellt ska allt ha en egen karaktär, vara fetare och större och ha mera tryck...låta fräscht, sitta i mixen...

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nåt knas med ljudutgången på laptopen. Det är precis som att det ligger ett RIAA filter som skalar av bas och lägger till diskant.

Jag ska försöka gå till botten med vad det är, men eftersom jag, såväl som du Nilsson, hatar att mickla med datorer måste jag försöka få nån som är mer haj att hjälpa mig... 😎

Datorer är ett nödvändigt ont verktyg som bara ska fungera. Det värsta som finns är att gå in i menyer och optimera och ställa in, ladda ned och uppdatera drivrutiner och hålla på...

/U

Har du ingen Ajfån att testa med?

Att kunna koppla in min Ajfån direkt till mina monitorer är nog det bästa som hänt mig. Det går så j-a bra att jämföra. Utan att jämföra med färdiga favoljud tappar jag obönhörligen bort mig i master-eq, eller helheten kanske jag ska säga... För att få mer botten kan man ju bara höja elbas o kagge en smula också i stället för att höja master eq två db vid tex 60 hz. Eller en miljon andra varianter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar ju definitivt åt att jag borde sluta tänka så mycket och våga mer. Dina tips JJ löser definitivt upp en hel del "tankeknutar" jag har samlat på mig.

Problemet tror jag är att efter att man får så mycket bassning, att man blir osäker och börjar ifrågasätta allt man gör en eller flera gånger för mycket. Ska det vara såhär, eller såhär? och så slutar det med att man ändå tar fel beslut, eller väljer den väg man tror är mest säker.

Som det är med musik måste man närma sig utövandet med mer självförtroende än teknik, annars hamnar man nog lätt på avvägar.

Nu prenumererar jag inte på Studio, för jag är inte helt överens med innehållet, eller det sätt tekniker lyfts fram. Jag brukade låna tidningen av en bekant som prenumererade, men jag tyckte väldigt lite där var av intresse. Jag tycker det är för mycket av beprövade typiska tips, exempelvis "Kiken kan du boosta lite vid 60Hz, skära lite vid 500Hz och boosta en liten topp vid 5k".

Sådant tycker jag brukar fungera lika bra som presets, d.v.s. inte alls, eller väldigt sällan.

Av den anledningen gillar jag "Pensados Place", för det är mindre hands-on siffror, och mer filosofi.

Jag har plöjt det mesta från "Future Music", men det har mest fungerat som en bekräftelse på att jag har kännedom om teknikerna. Problemet är när de säger att "Man måste ha en bra kik - allt börjar med en bra kik", så återstår ändå definitionen på en "bra kik".

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen Ajfån att testa med?

Att kunna koppla in min Ajfån direkt till mina monitorer är nog det bästa som hänt mig. Det går så j-a bra att jämföra. Utan att jämföra med färdiga favoljud tappar jag obönhörligen bort mig i master-eq, eller helheten kanske jag ska säga... För att få mer botten kan man ju bara höja elbas o kagge en smula också i stället för att höja master eq två db vid tex 60 hz. Eller en miljon andra varianter...

HAHA! Där slår jag dig på fingrarna i antiteknik Håkan! Jag äger inte ens en mobil 😄

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA! Där slår jag dig på fingrarna i antiteknik Håkan! Jag äger inte ens en mobil 😄

/U

Inte en icke smartphone ens? Jag tuppar av!

Märkligt det här med hur man hör, och hur man vänjer sig vid ljud. Jag köpte halvt på skoj ett par gamla utseendemässigt fina stereohögtalare, Sanyo trevägs för en dryg hundring o koppla in som andralyssning i studion. De ger jmf med JBL L50 mest mid o det är bra för mig, jag vill ha nåt som jag kan jämföra hur sången o andra middiga ljud låter, jag hade tänkt bygga nåt själv med enbart ett bredbandselement, men nu tror jag de här får duga som alternativ junklyssning. Det skumma är att när man lyssnat på halvkass ljud en stund o växlar tillbaka till monitorer med rätt ljud så tycker man först att dom låter konstigt o längtar tillbaka till skitljudet... Först efter en stund fattar man vad som är bäst o rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om "Pensados place", har du provat att googla (eller snarare "youtuba") efter andra mixnings-guider? Typ "Electronica mixing tutorial". Gissar att det finns en hel del. Säkert av varierande kvalitén, men ibland kan ju även dåliga idéer leda till något bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade låt två! Håller med om att den låter som att ha ett antal åt på nacken, men det måste inte nödvändigtvis vara fel :-)

Den första måste jag dock hålla med om att låter väldigt 90-tal. Du bad om ärlig kritik, så jag ska vara helt ärlig.

Stringsen gillade jag skarpt! De låter väldigt Moby, vilket är ett gott betyg i min bok :-)

Det första jag reagerade negativt på är att basen låter död, det låter som en house-bas ifrån eurodancens ungdom skulle jag säga. Vad som fattas är liv och definition, men det går att piffa upp! Jag börjar med den övre delen av baen, house-hitten:

Det finns många sätt att lösa det, hade du exempelvis haft en Moog redan från början så hade den klarat sig själv utan problem, men man tager vad man haver. Min spontana åsikt är att den inte klarar sig så torr - ett concert-reverb på lagom nivå skulle hjälpa upp en hel del (dock inte Waves, Lexicon är mycket bättre till sånt). Ett lätt slap-back (kort delay) skulle nog göra underverk, men det måste kännas mer än höras. Se dessutom till att reverbet inte processar nåt under ungefär 100Hz, eller där det börjar bli grötigt (beror på filtret var det faktiskt funkar).

Den låga diskanten måste upp en hel del, men var försiktig. Som extra krydda skulle ett väldigt försiktigt overdrive kunna göra en fin skillnad!

Men största problemet är att den saknar allt vad lågbas heter. Vilket leder till den lägre komponenten, den syntetiska el-basen:

Testa att laborera med exempelvis Waves Air för att försöka få den att gå längre ned. Just nu låter den som den kommer från midi-delen på ett gammalt ljudkort eller Casio-keyboard, och de ligger i ett väldigt fult register just nu. Går att fixa till om du inte kan byta ut det helt och hållet mot ett från en (betydligt) bättre synth, men kräver pill.

Det här är som sagt bara en rask uppskattning, och det är inte helt säkert att just det här funkar för dig, men jag hoppas det ger dig en idé om var skon klämmer.

Nästa sak som stör mig, och det en hel del, är bastrumman. Den går mycket lägre än basen, men låter direkt illa enligt min fasta åsikt. Om möjligt skulle jag byta ut den helt till något mer levande, en bastrumma med lätt gejtat reverb (rock-kick, typ) skulle jag gilla här, men det är en smaksak!

Över lag låter rythm-delen tråkig, jag hade velat ha mycket mer trummor och slagverk, nu är allt jag lyckats hitta nåt som låter som bruset från en walkie-talkie och ett kvävt hihat-tramp.

Jag tror vispar skulle funka bra (även om jag misstänker att walkie-talkie-ljudet mycket väl kan vara ett försök att låta visp) istället för vanlig snare, och hade gärna sett ett 16-delars-spel med akustisk hihat genom hel låten, där open HH är mer sparsmakad.

Som med mat - fel råvaror ger tråkig mat oavsett hur mycket tid man lägger ner.

Sist av allt att gnälla på har vi pianot. Det låter synth eller bättre keyboard, men det behöver inte vara negativt! Exempelvis mitt egna favoritljud för piano kommer från den additiva synthen Kawai K1II, och programmerades ursprungligen av en kille jag lärde känna via ett tidigare jobb, men som jag tyvärr inte har kontakt med längre. Ett ljud som låter allt annat än naturligt, men coolt till vad jag använder det till :-)

Först av allt måste du filtrera ljudet mycket bättre. Leta i lågmidden/midden, och var kritisk. Nästa steg är att låten är alldeles för tunn för att pianot ska kunna vara så torrt. Lägg på ett lämpligt men naturligt eko, exempelvis katedral eller concert-lokal, samt ge reverbet en lätt lätt fördröjning (eller mer early reflections om såna finnes). En väldigt lätt dist skulle åsså kunna göra kul saker, men man måste hantera sånt försiktigt. Om du skulle dista pianot, tänk på att lägga disten innan reverbet, annars blir det...intressant... ;-)

Om du har möjlighet kan du även låta pianot vara som det är, men köra ut det genom en gitarrförstärkare i lämpligt rum och spela in igen genom en lämplig mick! Kräver mer meck, men ger bäst förutsättningar till ett kick-ass ljud :-)

Det måste även mixas bättre, som det är nu dominerar det hela ljudbilden och får allt annat att framstå som bakgrundbrus.

Lycka till! Jag vet att det kan låta som väldigt mycket skrivet så här, men faktum är att det går av sig självt så fort du fått kläm på vad du bör lyssna efter :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...