Jump to content
Annons

Hur många sångspår för "poppigt" sound


Gäst

Recommended Posts

Så jag ska påbörja inspelning av sång till veckan. Och jag är lite nyfiken på hur ni brukar göra för att få dethär poppiga soundet. Kanske är lite abstrakt vad jag menar, men alltså dethär inyourface som man hör.

Har förstått att vissa kör 3x dubbning, med en i mitten och 2 helt panorerade.

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

är inte alls säker på vad du egentligen menar när du dels pratar om inyourface å dels dubbning å dels popigt

det där riktigt nära ljudet får du med en bra röst, en mick som passar rösten, mycket kompression och helt torrt

dubbningar ger dig ett "större" sound, bredare, "fetare" - var noggrann med timing å synk

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar dubba både lead och stämmor L-R, när det ska vara så stort som möjligt. Givetvis kan man lägga till en centrerad dubb också men jag tycker att det ofta grötar till det. Notera dock att det är dynamik som gör att saker upplevs som större. Ofta en god idé att hålla igen i verserna, kanske bara en lead och stämmor i mono, för att sedan övergå i fullt ställ i refrängen, för att det skall kännas som att det händer nåt extra.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ett gissel med hur många man ska ha. Det viktigaste är att man har en bra sångare och som kan sjunga snortajt och exakt tajming, avsluta fraser exakt, hålla ut exakt osv. Visst det finns Vocalign som fixar det snyggt. Men inte hela vägen.

Har man det så går det i princip att ha hur många körer som helst. Jag har kört över hundra röster på en dunderrefräng. Men det var bökigt, fick slänga massor av tagningar som hade funkat men var för otajt i förhållande med leadsången. Men det gick.

Ett tips är att ändra röstklang eller ännu hellre ha olika sångare. Gärna ha med tjejer som körar.

En annan sak att tänka på är att vara soft med konsonanter om det går. Likaså med s-ljud.

Whitney var ju asbra på det. Om man lyssnar noga så är det mer ske-ljud än s-ljud på rösten när hon sjunger S

Sen är det bara att dubba på. Börja med grundstämmorna. Lägg 16-20 stycken, editera dom så att dom blir tajta. Komprimera snyggt och EQ'a bort allt skräp. Sen bounca ner dom som ett stereospår. Släng dom gamla rösterna. På sen med nästa & nästa, leta snygga stämmor och varianter som man kan bolla med sen i mixen. Sen har du kanske 4-6 stereospår med feta körer och stämmor. Lägg ut där dom ska vara, på med effekter. Klart!

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar dubba körer och stämmor minst 2 ggr. Leaden dubbar jag aldrig utan brukar istället gå på med mycket kompression (som Demonen var inne på).

@TS du kan ju alltid laborera lite med parallellkompression på leaden för att utröna om det är the way to go i just ditt fall 🙂

Lycka till!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Sköna tips. Tar del av allt ni skriver, så lämnar jag lite resultat när saker börjar arta sig!

Sköna tips. Tar del av allt ni skriver, så lämnar jag lite resultat när saker börjar arta sig!

Fortsätt gärna mata på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips kan vara att L-R dubbning inte behöver betyda 100%. Bara att peta ut dubbarna ett par cent åt vardera hållet gör stor skillnad. Jobba med hela bredden och inte bara noll eller max. Många mixar idag har vokalerna breda, men lämnar ändå plats åt sidorna åt instrumentala panoreringseffekter.

Jag brukar jobba med detta och se till att inget L-R par ligger på samma ställe i stereobredden, utan man låter allt ha sin egen plats och lägger kanske lead-dubbarna längst ut och stämmor mer mot mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök även jobba dynamiskt med antalet dubbar och stämmor, så man "trycker till" vissa punchlines med extra bredd och tjocklek (mängd dubbar/stämmor). Har man maxat allt i refrängerna kan man trycka till extra med hockeykörer och/eller superuppdubbade skrik.

Undvik samtidigt dB-mässig dynamik genom att t.ex skicka allt till en buskompressor som trycker tillbaka volymen.

Lyssna även mycket på acapellor och lär: http://www.youtube.com/channel/UCYfsvlEBpYZSTv_xnM-S27A

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare ett tips är att lägga körer som viskar, alltså ingen ton utan bara väsande. Även några som sjunger med monsterröst utan något tonalt i sig. Typ nästan growl.

Ha dom långt i bakgrunden blandat med dom snygga körerna. Det kan få en ball effekt.

Sen vad det gäller pitch och tonsäkerhet så är den inte alls lika viktig som tajmingen.

Visst ta några av rösterna och köra 100% melodyne för att få körer att sitta stenhårt. Men sen lägga på vanliga oprocessade röster.

Finns massor med knep. Och har man bara tiden så kör på och prova allt möjligt skit.

Skulle inte förvåna mig att det skulle bli en ball effekt att ta en kazoo och nynna med och ha i bakgrunden 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips här!

Dubba är ju en självklarhet, gärna alla stämmor x2 så man kan panna dem snyggt i stereobilden. Vill man inte ha det "dubbade" soundet på leadsången kan man spela in 3st tagningar i refränger å vocaligna dem och panorera för att få ett STORT sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som sagt bra tips hittils.

Mest in your face blir det utan dubb tycker jag. Fast det beror väl på vad man menar med in your face... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt bra tips hittils.

Mest in your face blir det utan dubb tycker jag. Fast det beror väl på vad man menar med in your face... 🙂

Absolut, dock tycker jag att man kommer bort lite från deluxe-chorus effekten när man har 3 tagningar som man panorerar än när man har en dubb i mitten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även ett kort delay med 0 eller väldigt lite feedback och kort delay-tid kan funka och sen kanske processa delayet efteråt, dist eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår inte om du menar att man ska undvika dynamik eller om man ska undvika att skicka till en busskompressor

och varför

För att förtydliga så menar jag att försöka hålla hela sångpaketet på samma volymnivå över tid, även när extra dubbar/stämmor kickar in. Detta kan man lösa med en busskompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror själv inte att dubba in absurdum är vägen att gå om du vill ha in your face-sång. Jobba med dubb på fraser som ska sticka ut, samt för att tillföra energi i refrängen. Kolla t.ex. in när Shellback berättar om inspelningen av Raise Your Glass med Pink i senaste Studio-tidningen. Det är inte jättemånga sångspår på den(har för mig att det bara är ett enda spår i verserna). Och där tycker jag sången är ganska in your face. För att få det nära men utan att låta torftigt är det bra att jobba med väldigt korta stereo-delay(40-70ms kanske), och små rum(om ens några överhuvudtaget). Och självklart måste inspelningen vara bra i form av signalväg(mick och preamp). Skit in = skit ut, som det så fint brukar heta..

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Bättre att automatisera.

Helt klart! Automation är en av hörnstenarna i 'in your face' ljud. Rum är viktigt också. En kombintion av 2-4 subtila reverb/delay är guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga så menar jag att försöka hålla hela sångpaketet på samma volymnivå över tid, även när extra dubbar/stämmor kickar in. Detta kan man lösa med en busskompressor.

ok då förstår jag vad du menar

Vilket låter som en dålig idé. Bättre att automatisera.

varför tycker du det? (i båda fallen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För att förtydliga så menar jag att försöka hålla hela sångpaketet på samma volymnivå över tid, även när extra dubbar/stämmor kickar in. Detta kan man lösa med en busskompressor.

Om tror att kompressor är en magisk sak som löser allt så har du helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket låter som en dålig idé. Bättre att automatisera.

Om tror att kompressor är en magisk sak som löser allt så har du helt fel.

Vet inte var jag sagt att något är magiskt? Och självklart kan man automatisera istället eller tillsammans med att använda busskompressor. Skillnaden är att det är mindre jobb med en busskompressor, särskilt över små tidsförlopp.

Detta var dock inte det viktiga, utan att oavsett vilken metod man väljer se till att volymen ligger på en jämn nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Många bra tips här!

Vill man inte ha det "dubbade" soundet på leadsången kan man spela in 3st tagningar i refränger å vocaligna dem och panorera för att få ett STORT sound.

Det här med vocaligna, om det blir snortajt blir väl soundet mindre? Är det inte bra att det är lite (lagom) skillnad? Iband lägger man ju ett kort delay på ca 25ms för att härma en dubbing.

Eller gäller det olka för sång och t ex gitarr? Eller fördröjer man det vocalignade spåret något?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då förstår jag vad du menar

varför tycker du det? (i båda fallen)

Missade din fråga..

Jo för en busskompressor påverkas ju av antal kanaler den matas av. Så säg att du har 2-4sångspår i versen och sen har du 20st i refrängen. Då kommer kompressorn matas av en mycket starkare signal och komprimera mer. Då lämnar man för mycket åt slumpen. Och i pop är ju sången absolut viktigast. Att använde det som en genväg som Wiik föreslog här anser jag som en sämre idé. Man bör ialla fall vara medveten om detta jag beskrev 🙂

Det här med vocaligna, om det blir snortajt blir väl soundet mindre? Är det inte bra att det är lite (lagom) skillnad? Iband lägger man ju ett kort delay på ca 25ms för att härma en dubbing.

Eller gäller det olka för sång och t ex gitarr? Eller fördröjer man det vocalignade spåret något?

Ja soundet blir mindre så det är mer än fråga om man vill ha det vocalignade soundet. Är det en riktigt bra sångare räcker det oftast bara att dubba tight då blir det som du säger ett "större" sound. Dock är det alltid snyggt att få endelser snortighta, som konsonanter etc 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för en busskompressor påverkas ju av antal kanaler den matas av. Så säg att du har 2-4sångspår i versen och sen har du 20st i refrängen. Då kommer kompressorn matas av en mycket starkare signal och komprimera mer. Då lämnar man för mycket åt slumpen. Och i pop är ju sången absolut viktigast. Att använde det som en genväg som Wiik föreslog här anser jag som en sämre idé. Man bör ialla fall vara medveten om detta jag beskrev 🙂

Du har rätt. Jag kanske borde tillägga att jag brukar mixa olika delar av låten "separat" så att säga, dvs versen får sin bus (med ev. buskompressor), refrängen får sin osv. Sedan trimmar man in dem var för sig.

Ja soundet blir mindre så det är mer än fråga om man vill ha det vocalignade soundet. Är det en riktigt bra sångare räcker det oftast bara att dubba tight då blir det som du säger ett "större" sound. Dock är det alltid snyggt att få endelser snortighta, som konsonanter etc 🙂

Min upplevelse av Vocalign är att den inte förstör bredden. Dock är den lite opålitlig, så man får kolla igenom allt efter att den varit där och jobbat. På samma sätt som en inspelning körd genom vocalign kan behöva ytterligare korrigering för att inte "flamma", så kan även helt oprocesserade tagningar vara "snortajta" ifall sångaren/sångerskan sjöng dem så. Det är väldigt olika från fall till fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...