Jump to content
Annons

Hur går det till när man ska mixa med ett analogt bord?


Terror

Recommended Posts

In The Box, dvs i datorn.

Jo man kan ju köra i en mixer men skall du köra sendar i datorn också? Kör du effekterna i datorn blir ju dessa pre fader i analoga mixern.

Jag tycker det blir helt knäppt att jobba lite i datorn och lite i en mixer. Man tappar ju allt då.

All ITB, eller fullt ut med mixer, outboards, automation och dynamics annars kan det kvitta.

Eftersom mixerbordet blir som en plugg på varje kanal så kan du ju givetvis välja själv om du vill ha det före eller efter kompressorn. Den enda skillnaden från att köra ITB är att du inte kommer åt automatisering av EQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

In The Box, dvs i datorn.

Jo man kan ju köra i en mixer men skall du köra sendar i datorn också? Kör du effekterna i datorn blir ju dessa pre fader i analoga mixern.

Jag tycker det blir helt knäppt att jobba lite i datorn och lite i en mixer. Man tappar ju allt då.

All ITB, eller fullt ut med mixer, outboards, automation och dynamics annars kan det kvitta.

det låter som: tråkigt eller svindyrt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror inte du fattar vad jag menar.

Du kör ju varje kanal i mixern som en I/O plugg i Logic eller hur?

En grej jag gillar att köra är ju subgrupper, hur gör du i mixern det när du kör mixerkanalen som insert.

Jag gillar ditt sätt att uttnyttja tekniken på, men för mig blir det som att inserta en analog EQ i min DAW.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Subbar använder jag i mitt DAW och jag har en nanocontrol som jag styr de med men ska jag vara ärlig så mitt sätt att arbeta så behöver jag väldigt sällan röra några bussar. men visst du kan ju använda bussarna på mixern om du vill det men du behöver ju koppla även det till datorn så klart.

Det handlar bara om in och utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

här närmar vi oss pudelns kärna åtminstone om man betänker hur man gjorde "förr"

men ta det ett steg tillbaka ytterligare: eftersom man just inte hade alla möjligheter vi har idag digitalt fick man fatta mycket beslut och forma soundet redan vid inspelningen

det var lite grann två olika sätt att jobba - forma vid inspelningen för att underlätta mixen eller göra allt i mixen för att inte låsa in sig i nåt felbeslut

Jepp lite det jag är inne på, för mycket valmöjligheter idag som gör mixarbetet till något heligt som inte alltid går att lösa, folk för en idé om att allt går att lösa vid mix. Gör det så jävla bra som det går vid inspelning så blir det oftast mycket lättare vid mix.Sen angående mixerbord å scheisse så hade jag hellre valt hårdvara på kompressorer än eq... köp 10st distressors, 6st blue stripe, 2 sta level, 1st smart/ssl, 1st neve 33609, 1st boiler öhh glömde jag något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra har jag en liten mixer, som ljudkortet går ut till, mest för att kunna koppla allt som ger ljud ifrån sig till en centralpunkt.

När man mixar eller skruvar ljud överlag så är det lätt att sola en kanal i DAWen, och sen vrida lite på hårdvaru-mixerns EQ för att känna sig fram, se om man får till ett sjyst grundljud på instrumentet liksom. Det ger i alla fall mig upphov till lite idéer och intryck man kanske inte får med mus/mjukvaru-EQ. Blir det okej, så tar man inställningarna och lägger in dom i mjukvaru-EQ, bara man inte glömmer nolla hårddvaru-mixer-EQn sen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra har jag en liten mixer, som ljudkortet går ut till, mest för att kunna koppla allt som ger ljud ifrån sig till en centralpunkt.

När man mixar eller skruvar ljud överlag så är det lätt att sola en kanal i DAWen, och sen vrida lite på hårdvaru-mixerns EQ för att känna sig fram, se om man får till ett sjyst grundljud på instrumentet liksom. Det ger i alla fall mig upphov till lite idéer och intryck man kanske inte får med mus/mjukvaru-EQ. Blir det okej, så tar man inställningarna och lägger in dom i mjukvaru-EQ, bara man inte glömmer nolla hårddvaru-mixer-EQn sen.

Måste du sola kanalerna när allt ska låta bra ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du sola kanalerna när allt ska låta bra ihop?

Mja, alltså tanken var att använda ens lilla hårdvarumixer-EQ för att känna sig fram för ett enskilt instrument, krana lyssningen bara. Solar man inte det instrument man vill känna lite på, så hör man ju hela mixen genom mixern istället. Funkar iofs det med, om det är det man vill.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåter mig att spåna fritt lite, kanske inte vad TS är ute efter men...

Finns det ingen mixerbordliknande mackapär som bara funkar som en remote till DAW? Dvs alla signaler kvar i datorn, men ha något som liknar ett mixerbord där man kan ställa eq och faders, och som ställer in värden på respektive kanal i DAW. Jag har sett appar som jag tror funkar så, men vet inte om det finns någon hårdvara för detta. Då kommer man från musen men kan vara kvar i datormiljö. Men som sagt, jag vet inte ens om en sådan pryl finns 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns alla varianter man kan tänka sig. Vill man köra allt i datorn och sedan bara ha en analog summerare så finns tex neve 8816.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å allt detta för att få en annan känsla än att sitta med mus å tangentbord? Personligen håller jag mig till en drös olika preamps å kör allt i datorn. Tror knappast man hittar några bord i prisklassen 5-25000 där filter och ev. kompressorer kan matcha dagens pluggar. Visst, det finns ju mängder med gamla bord från 80talet men då ska de också servas, vilket oftast är ett hästjobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså mus och tangentbord är väl bara något att acceptera, möjligtvis någon intuitiv (stavning?) platta som man gör lite olika enkla logiska rörelser på som motsvarar kortkommandon till editering.

Kan dock vara skönt med lite basic eq och volymbalancering till inspelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte annat än hålla med. Om man är en normalt funtad man borde man inte ha nåt emot att scrolla en mus. 🙂

Så skulle jag nog inte uttrycka mig, även om jag hellre mixar ITB...

Det handlar om vad man behöver för att trivas med arbetsflödet. Vissa trivs bra med att göra det som behövs enbart med musen i DAW-programmets mixer, vissa vill ha externa kontrollenheter av olika slag och vissa vill ha fysiska reglage och fullständig överblick över allt.

Jag har gått från att ha ett stort bord och en massa outboards, till digitalbord, där jag först var lite orolig för att jag skulle sakna den omedelbara överblicken, men det var inga problem för mig - och till sist då inget annat än preamps, omvandlare, hörlursförstärkare och en liten controller utanför datorn, ett upplägg som jag trivs väldigt bra med. Till saken hör att jag inte gör några jättestora arrangemang. Om man gör större arrangemang, så kan behovet för överblicken och alla fysiska reglage vara större än om man bara spelar in och mixar ett fåtal spår, så man ska inte avfärda något av arbetssätten, utan det beror på vad man behöver och vad man trivs bäst med, helt enkelt. Trivs man med sitt arbetssätt, så kan man också göra ett bättre jobb, än om man upplever att man tvingas jobba på ett sätt som man egentligen inte trivs med.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...