Jump to content
Annons

Isolera kablar - måste man?


JJMusik

Recommended Posts

Tjenis - kopplar ihop en enkel elgura med 1 humbucker och en volym -inget annat. Använder en Duncan Liberator och kopplar enligt detta enkla schema:

http://cdn.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/LB1_1hum_1v_LBVOL.pdf -

Nudå till min fråga - alla de kablar som inte ska användas ska ju enligt schemat lödas ihop och isoleras - är detta ett krav?

Jag äger ingen lödpenna och har absolut ingen kunskap om lödning – det borde väl fungera lika bra att tvinna ihop kablarna?

Och när det kommer till isolering – eltejp är bara fattigt – vill inte ha någon kladdig tejp i gitarren – krympslang är jag också tveksamt inställd till – många vittnar om suspekta PVC-ångor vid upphettning osv.

Jag tänker – finns det inte någon annan enkel lösning/produkt – något som man bara trär på och klämmer över kablarna (typ som krympslang fast utan kladd med värmepistol och dyl. ) ???

Jag menar det är ju bara lösa kablar som ska hänga fritt – de ska ju inte belastas eller något. Jag vill bara tvinna ihop dem och trä på något som håller ihop dem.

Någon som har ett bra knep eller vet någon produkt?

Vad händer ifall man inte skulle göra någonting och dessa kablar får kontakt med varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

nej den här potten be höver inte lödas alls. Seymour Duncan Liberator - tittar du på schemat ser du att det är en kopplingscentral istället för lödpunkter (det finns för den som ändå vill löda)

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns alltså ingen annan liten elprodukt som klämmer ihop ändar på kablar och isolerar dem? man måste alltså fortfarande 2013 sitta och värma med en hårtork eller tändare på en krympslang eller tejpa? 🙂 jag vet inte vad jag ska söka på därför jag frågar här

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tittat lite på sådana vanliga "skarvhylsor" - ser ut som en kabelsko fast utan skon... jag tänker att man stoppar in kablarna och bara klämmer till så bör det ju sitta ungefär som en krympslang?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej den här potten be höver inte lödas alls. Seymour Duncan Liberator - tittar du på schemat ser du att det är en kopplingscentral istället för lödpunkter (det finns för den som ändå vill löda)

Aha..tittade inte så noga. Kabelskor borde funka bra.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du har ingen "elektronikkompis" som kan hjälpa dig att knåpa ihop tåtarna? Alla är självklart inte intresserade av hur elprylar funkar, men för att öka chansen att det ska fungera korrekt hjälper lite baskunskaper i ämnet.

Angående isoleringen är det inga rörliga delar så det räcker med att se till att ändarna inte kan få kontakt med något annat, t.ex med hjälp av tejp krympslang eller en annan isolerande slang som inte trillar av. Viktigt är att det blir kontakt mellan de trådar som ska "lödas" ihop. En korrekt pressad kabelsko/skarvrör funkar. Om det är en isolerad kabelsko har du löst isoleringen också. En "sockerbit" är också bra, om den får plats. Att vira ihop trådarna med fingrarna blir sällan bra, men det kan funka ett tag tills det börjar oxidera. En riktig lödning tar minst plats och är trots allt bästa lösningen, fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...