Jump to content
Annons

Litteratur


Overkill

Recommended Posts

Tänkte att vi saknar ju faktiskt en sådan här tråd, och jag tycker det är lite intressant... Meningen är väl att vi kan berätta vad vi läser frö böcker, ge tips på böcker och fråga efter tips på böcker. Även om man har skrivit en egen novell/roman/whatever så kan man ju posta någonting om det här!

Just nu läser jag "Madame Terror" av Jan Guillou. Har inte kommit så långt så jag kan väl inte säag så mycket men - so far so good! Har innan det nyss läst ut "Jessika Jung" med någon författare och "Svart Stig" av Åsa nånting 😛

Sedan så undrar jag om någon kunde hjälpa mig komma ihåg/berätta vad en författare heter; jag läste en bok av honom i somras. Den handlade om Will (tror jag) vars bror blev anklagad för mord och våldtäkt och stack. Han hade inte träffat honom på länge men ville gärna. En av de onda kallades för "Spöket", John tror jag han hette på riktigt. Så om någon vet vilken bok hag pratar om, hjälp mig! 😄

EDIT: Författaren var Harlan Coben och boken heter Gone For Good. För övrigt en mycket duktig författare.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Löken (oregistrerad)

Ett bra initiativ tycker jag.

Framförallt är den här diskussionen extra aktuell idag då nobelpristagaren presenteras kl 13:00.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
ÄNTLIGEN!!!!!!!!!  😄

😄

Han ingick i den grupp av författare som ofta tillhört förhandsfavoriterna. Det som sagts vara till hans nackdel är hans, i de här sammanhangen, låga ålder.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Har just börjat läsa Carl Bildts "Uppdrag fred". Har haft boken länge men det har aldrig blivit av ännu att jag läst den. Den blev dock en aning mer aktuell nu igen så... 😄

Tips:

"The diary of a nobody" - George och Weedon Grossmith.

(Tror den finns fri att få tag i på internet) Edit: Project Gutenberg

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser "Maffia" av Tomas Lappalainen. Allt du kan tänkas vilja veta om hur framförallt den sicilianska maffian kom till och är uppbyggd och verkar. Mycket lärorik.

...och sen vill jag tipsa alla de förtappade själar som inte har läst "Moment 22" av Joseph Heller - gör det, pronto!

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå Nobelpriset i litteratur så ahde de en poll på Aftonbladet (ja jag vet jag skäms) där folk får gå in och tala om hur många av de senaste tio årens Nobelpristagare de läst. 40% uppger att de inte läst en enda....

Det bevisar min teori om att Aftonbladet bara läses av illiterat okulturellt slödder. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sedan så undrar jag om någon kunde hjälpa mig komma ihåg/berätta vad en författare heter; jag läste en bok av honom i somras. Den handlade om Will (tror jag) vars bror blev anklagad för mord och våldtäkt och stack. Han hade inte träffat honom på länge men ville gärna. En av de onda kallades för "Spöket", John tror jag han hette på riktigt. Så om någon vet vilken bok hag pratar om, hjälp mig! 😆

Detta får mig att tänka på min bäste kompis som alltid kunde varenda händelse i alla böcker han läst utantill när han var i tonåren. Vet inte, han kanske kan det fortfarande?!

"Den handlade om Will (tror jag)...." 😄

Den bästa bok jag själv läst är den samling av noveller jag nu själv håller på med. Fruktansvärt bra!!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå Nobelpriset i litteratur så ahde de en poll på Aftonbladet (ja jag vet jag skäms) där folk får gå in och tala om hur många av de senaste tio årens Nobelpristagare de läst. 40% uppger att de inte läst en enda....

Det bevisar min teori om att Aftonbladet bara läses av illiterat okulturellt slödder. 😆

HÖrru! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan så undrar jag om någon kunde hjälpa mig komma ihåg/berätta vad en författare heter; jag läste en bok av honom i somras. Den handlade om Will (tror jag) vars bror blev anklagad för mord och våldtäkt och stack. Han hade inte träffat honom på länge men ville gärna. En av de onda kallades för "Spöket", John tror jag han hette på riktigt. Så om någon vet vilken bok hag pratar om, hjälp mig! 😱

Detta får mig att tänka på min bäste kompis som alltid kunde varenda händelse i alla böcker han läst utantill när han var i tonåren. Vet inte, han kanske kan det fortfarande?!

"Den handlade om Will (tror jag)...." 😑

Den bästa bok jag själv läst är den samling av noveller jag nu själv håller på med. Fruktansvärt bra!!

🙂

Men alltså, jag tror han hette Will 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Ja, men kom in i matchen då! Vi syns där. 😄

Vi kom in på en diskussion kring kvällstidningarna. Den är inte politisk utan kulturell.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Snälla, sluta.

Ja jag ska sluta genom att ge er ett tips på ett stort författarskap.

Det rör sig om den tidgare nobelpristagaren Coetzee som jag anser stå för en av samtidens absolut mest läsvärda prosa. Hans möjlighet att blottlägga människans problem, i samvaro med andra, kombinerat med den politiska dimension hans böcker ofta innehåller är unik. Genom ett avskalat och nästan kallt språk lyckas han, paradoxalt nog, formulera starka beskrivningar om mänskliga relationer. Det tyder på ett stort patos från en av våra största berättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aunderbart bra bok är Låt den rätte komma in av en svensk författare jag inte kommer ihåg namnet på. Trodde aldrig jag skulle säga något sådant om en vampyrbok...men detta är något helt nytt! Tro mig, något sådant har ni nog aldrig läst tidigare. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Hemingway, för helvete.

Och solen har sin gång (the sun also rises) är tillsammans med Kerouacs On The Road och John Fantes trilogi om Arturo Bandini de böcker jag återkommer till gång på gång på gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå Nobelpriset i litteratur så ahde de en poll på Aftonbladet (ja jag vet jag skäms) där folk får gå in och tala om hur många av de senaste tio årens Nobelpristagare de läst. 40% uppger att de inte läst en enda....

Det bevisar min teori om att Aftonbladet bara läses av illiterat okulturellt slödder.  🙂

HÖrru! 😳

Alltså... eftersom jag har så tråkig humor så blir mina skämt ibland långsökta. Det roliga var väl att jag själv hade varit inne och läst Aftonbladet, annars hade jag ju aldrig vetat att de hade en poll....

Appropå böcker så tycker jag att Torgny Lindgren är Sveriges bästa författare just nu. Har precis läst ut Dorés bibel som är lika fantastisk som alla hans böcker i stort sett. Har ni inte läst något så testa "Pölsan", "Hummelhonung", eller "Ljuset" som ingång till en helt suverän läsupplevelse. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har tips på någon skön litteratur? 🙂😄

Senaste boken jag läste var "En värld i krig" som var en 300 sidors skilldring av andra världskriget. Den var väldigt informativ. Kul kul. Inget skönlitterärt trams alltså. Vi pratar fakta! 😎

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har tips på någon skön litteratur? 😉😄

Senaste boken jag läste var "En värld i krig" som var en 300 sidors skilldring av andra världskriget. Den var väldigt informativ. Kul kul. Inget skönlitterärt trams alltså. Vi pratar fakta! 🙁

Poltava - Peter Englund

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...