Jump to content
Annons

MixOFF - Tävling i mixning!


olofd

Recommended Posts

Hej!

Alla mixar som är med i tävling kan lyssnas på här:

http://www.catherinemusic.se/mixoff.html

Jag hittade en gammal gammal låt på hårddisken, daterad 2002 och kom på tanken att lägga ut den för allmän mixning här.

Reglerna är enkla:

- Det finns inga regler, Ni får gör precis vad och hur ni vill!!

Låten är inget som någonsin kommer göras någonting av och ni har absolut inget krav på er att ge ifrån er mix till mig när detta är färdigt.

Jag gör inte detta för att få en gratismix med andra ord, utan för att den kan vara kul.

Låten heter "Driving on a red route" och spelades som sagt in 2002 av mitt gamla band Catherine:

http://www.catherinemusic.se

Men blev aldrig färdig. Som ni kan höra på materialet finns det ett parti som ännu ej är lagt t.o.m

I det partiet har ni självklart frihet att fylla ut med vad ni vill.

Sen är låten kasst inspelad.. in i ett Gammalt trött motu ljudkort, basen låter hemskt!

MEN, detta är lite av utmaningen, det är ingen lätt mix att få att låta proffsig.. desto mer sprida resultat kan vi få!

Och före ni ger kritik på de inspelade filerna kan det vara bra att veta att jag och mina bandmedlemmar var bara 16 år (trummisen var 14) här och spelade in allt helt själva. =)

Här har ni en gamla mixar av låten som jag gjort någon gång.. den är inte särskilt bra, men då förstår ni kanske vad det är för sorts låt iaf.

(Innehåller ingen drumreplacer utan använder orginalljuden på trummorna)

Mix:

http://www.catherinemusic.se/mp3/Driv2.mp3

(Denna mix är pressad till -9 RMS, det finns inget krav att mixen måste vara så hög, men eftersom detta är (tyvärr) en industristandard idag så

är det bra att kolla att era transienter klarar detta)

Här är mixen i AIF-format för er som vill kunna jämföra er mix mot min:

http://www.catherinemusic.se/mp3/Driv2.aif

Jag har namngett all audiofiler och lagt upp dem på min mediafire så att ni kan ta ner dom.

Alla filer är i 24 Bitar 44.1 KHZ.

Tempot på låten är 130bpm.

Det är totalt 38 Audiospår.

Jag har packat alla filer i 5 st rararkiv, så ni behöver Winrar (Win) eller Unrarx (Mac)

för att packa upp ljudfilerna. Här har ni de olika Rar-filerna, lägg de i samma mapp och tryck "Unrar" på en av dem bara och ni kommer packa upp alla ljudfiler. Fråga i tråden om ni har problem.

RAR Del 1 (100mb)

RAR Del 2 (100mb)

RAR Del 3 (100mb)

RAR Del 4 (100mb)

RAR Del 5 (50mb)

Hoppas så många som möjligt testar på att mixa denna låt.

Även om du känner dig osäker på om du kommer kunna göra det bra så är detta är väldigt bra sätt att träna mixning på, då vi alla kan guida varandra.

EDIT: För snabbare nedladdning:

La upp filen med spåren på min egna FTP istället.. även om min ISP kanske inte gillar trafiken så mycket.. (Uppnet)

Gå till denna adress:

olofd.homeftp.net

Logga in med:

Anv: mixoff

lösen: mixoff

Där finns en fil som heter tracks.zip

Ta ner den, där har ni alla spår och det bör gå snabbt!

//MVH olof

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 196
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Min första tanke var att det trots allt var någon som ville få en gratismix och att detta skulle låta fan med tanke på hur du beskrev det och att ni var så unga när det spelades in.

Men är en jätte bra låt som det helt klart finns möjlighet att göra en bra och skön mix på! Impad att ni presterat detta när ni inte var äldre en 16.

Se om tid finns så ska jag allt pröva att skruva lite!

Redigerat av Mutz
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah, va kul. Nej detta är verkligen ingenting jag behöver en mix på.

bandet är t.o.m nedlagt, sitter och går igenom hela mixkatalogen för att lägga upp alla verk på nätet

nu.. så då hittade man mycket roliga saker från de tidiga åren.

Ser fram emot att höra resultat.

Sen jobbar jag en hel del med mixning av rockband själv, så om jag bara ville ha en bra mix hade jag gjort om den själv.

Ur personlig vinning ville jag bara ha ut en sak, det var att lyssna på andras perspektiv av en mix.. jävligt kul att se hur folk tänker

när man är helt oberoende av varandra och jobbar med samma råmaterial.

Kollade in dina myspace-sidor, låter bra!

BTW! Är det någon som vet ett bra host-ställe för filer på 100mb?. Märkte nu att media-fire inte går så snabbt att ta ner ifrån.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

på delafil.se kan du lägga upp stora filer med obegränsat med nedladdningar i 30 dagar (om jag minns rätt).

det står att det går att lägga upp filer på upp till 2 gb men jag har aldrig lyckats få upp nån fil över 1 gb.

ska lyssna på låten om det är nått man kan försöka mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten låter jävligt bra, man vill ju höra fler! bra powerpop!

tror inte jag kan mixa bättre än detta men nån anorlunda grej kanske man kan komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

La upp filen med spåren på min egna FTP istället.. även om min ISP kanske inte gillar trafiken så mycket.. (Uppnet)

Gå till denna adress:

olofd.homeftp.net

Logga in med:

Anv: mixoff

lösen: mixoff

Där finns en fil som heter tracks.zip

Ta ner den, där har ni alla spår och det bör gå snabbt!

EDIT:

Mixen låter inte hälften så bra som jag tror den kan göra i någon kreativ själs händer.. skall göra en ny mix själv när jag får tid över.

Kollade in delafil.se.. där mailar man filer till folk, inte så att alla kan ladda ner som dom vill.

//Olof

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och för att verkligen göra klart för en sista gång att detta inte görs för egen vinning och att få en gratismix(Vilket hade varit min första tanke om jag såg en sådan här tråd också), så kan ni ju plocka bort något vitalt (Typ ett ord i sången)

eller lägga till ett pip någonstans i er mix.

Tråden härstammar från ett annat forum där jag är medlem och folk mixar.

Där tog jag upp idén om att ha ett pris där man markerar avataren med en pokal och sedan ha fler tävlingar på medlemmars material

och ha en vandrande pokal.. givetvis tävlingar som utesluter att någon vinner en gratis mix på sin låt.. utan helt ideellt för de som vill delta.

Vad tycker ni om den idén?

Blir lite mer motiverande om man har något sorts skitpris.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ja.. som sagt, kunskap är till för att delas.

jag blir väldigt engagerad i sådana här saker för att jag inser potentialen i det.

Om vi alla jobbar med samma material kan vi verkligen dela kunskapen om hur vi producerar och tänker.

Att ge riktlinjer om vad som är bra kompression på ett instrument är en omöjlig uppgift om vi inte har samma utgångspunkt,

därför blir de tips som ges i dessa forum ofta variabler utan distinktioner = innehållslös kunskap.

Kanske lät lite flummigt det där, men jag hoppas verkligen på att folk orkar engagera sig och att vi

kan få ett mer meningsfullt kunskapsutbyte.

haha.. allt det där låter som sagt klyshigt.. men ni fattar vad jag menar.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket najs låt att leka med. Oftast när någon ger ut en gratismix (vilket är sällan) är det en riktig skitinspelning som inte går att göra något med. Att du säger att detta är en dålig mix/låt som inte kommer användas får mig såklart att tänka "Hur bra låter låtarna du behåller egentligen?". Trevligt initiativ. 😛

Jag tror jag ska testa lite för skojs skull.

EDIT: Upptäckte ju nu dock, när jag laddade in spåren i projektet, att det kanske inte var världens bästa inspelning ändå 😏. Väldigt mycket gröt att städa här. Och sången verkar ligga ur fas? Iofs inget problem som inte går att fixa.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hmm.. Jo, det är mycket att städa i spåren, det var meningen.. jag har projekt här som jag jobbat med som låter så bra

att inte mycket krävs i mixen.. men då finns det inte heller så mycket att lära.

Ville att projektet skulle vara "do-able" men "to-do-able"

Om du skall göra en proffsig mix på detta material så kommer det sätta krav på din kunskap på vilken nivå du än är, men det är inte omöjligt som det är på vissa inspelningar...

menar du att sången är "ur phase" (Vilket den absolut inte kan vara)

Eller att den är otajt? hade nämligen problem när jag bouncade ut alla spår från logic

att sången låg OFF (Någon bug vid export all) men gjorde en ny bounce på Leaden bara (Både 1&2)

och då låg allt rätt.. kan dock ha lagt med fel filer i raren vilket skulle vara dumt.

Isf lägger jag upp en ny lead till er.

N'sta gång kan vi köra ett proffsigt inspelat material med inte så mycket grov-göra för att diskutera fin-justeringar.

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ATTENTION! Alla ni som redan laddat ner filerna, ni kommer märka att sången inte ligger rätt. Jag har därför lagt upp en ny kopia av leaden på min FTP som ni kan ta ner. Logga in här:

http://olofd.homeftp.net

Anv: mixoff

Lösen: mixoff

ta ner fil "Lead_intime.aif

För alla er som skall ta ner projektet nu eller framöver så behöver ni inte den här fixen, har rarat om allt med den nya leaden.

Jag ber om ursäkt för det inträffade

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilde (oregistrerad)

Här kommer mitt bidrag. Har ingen aning om hur det kommer låta hos er då jag har mixat i mitt vardagsrum med vanliga hifi-högtalare och hörlurar då monitorerna är på annat håll.

Har använt Lgics egna pluggar samt Wave Arts. Då jag inte har tillgång till nån ftp så lägger jag upp låten här på studio forumet under låtkritik, hoppas det är ok?

Nu vill jag gärna höra era synpunkter!

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8978

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer mitt bidrag. Har ingen aning om hur det kommer låta hos er då jag har mixat i mitt vardagsrum med vanliga hifi-högtalare och hörlurar då monitorerna är på annat håll.

Har använt Lgics egna pluggar samt Wave Arts. Då jag inte har tillgång till nån ftp så lägger jag upp låten här på studio forumet under låtkritik, hoppas det är ok?

Nu vill jag gärna höra era synpunkter!

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8978

Ok. Gött jobb vilde.

Det första spontana jag kände med din mix är att det är ganska mycket reverb,delay på sången. Medans trummorna känns helt torra. kanske lägga nått reverb på virveln o ta bort lite ifrån lead voxen.

tycke o smak såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilde (oregistrerad)
Ok. Gött jobb vilde.

Det första spontana jag kände med din mix är att det är ganska mycket reverb,delay på sången. Medans trummorna känns helt torra. kanske lägga nått reverb på virveln o ta bort lite ifrån lead voxen.

tycke o smak såklart.

Som sagt är det lite svårt just när man inte sitter med riktiga monitorer, speciellt med effekter. (Det är ingen ursäkt, men det låter ju så olika beroende på vilken lyssning man har.)

Den enda effekt som ligger på sången är Loigcs egna stereo-delay. Trummorna har ett reverb på virvel samt pukor.

Tack för kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yes, och som alltid med kritik, det är subjektivt med musik, så det jag säger kan vara helt off, om du vill

lyssna på det eller ej, är ditt och bara ditt beslut.

För det första: Bra jobb!

Yes, även min första tanke med din mix var att du hade för långa reverb och delaytider

Ett tips är också att Sidechaina Delaybussen mot sången för att få bort delayet under tiden sångaren sjunger (Kankse du redan gör)

Sen tycker jag du komprimerat sången lite för hårt och att den blir lite "hissig" i det övre registret.

jag vill ha lite mer kropp i sångljudet i midfreq.

gillar gitarrljudet i intro (vilken Sim?)

Sen håller jag med om att försöka skapa ett lite naturligt rumsljud runt trumsettet och virveln för att skapa lite djup.

trummorna är inspelade i en 4x4 meter stor friggebod, utan isolering, så man får försöka komplementera det rummet

med hjälp av ett rumsreverb.

Sen blir sången p.g.a av att den saknar lite kropp gömd bakom instrumenten i ref, VOC skall enligt mig alltid vara i fokus

och jag tycker du tappar lite fokus i sången ibland. Höj VOC 1-2db när trummorna kommer in

Sen finns det ju rätt många detaljer i låten, det är nog viktigt att du väljer i vilka partier vilka instrument skall vara i fokus.

Lite-av-allt mixar blir ofta grötiga och ofokuserade enligt mig.. som i ref t.e.x.. man hör att det ligger massa saker där bak, men

man kan inte höra vad de gör, då fyller de inte heller någon funktion (Gillar dock att du lagt kompgitarren är bra i fokus andra vers). Tror det är viktigt att alltid tänka ur lyssnarens perspektiv här, för dig är det självklart vad gitarren där bak spelar för rytm och harmonik då du hört den vid högre volym, men för en first-time-listener blir det svårare och du vill inte att lyssnaren ens skall tänka tanken "Vad spelas där bak?" för då har du ju tappat lyssnarens uppmärksamhet på det du har placerat i fokus... endaste en teori.

exempel på teori: i andra versen är det ju det där fula gitarrfillet, nu har du det lågt, lågt i din mix. Antingen har du det väl hörbart, eller tar du bort det enligt mig.

Gillar att du gjorde braket kortare

och överlag en helt okej mix i mina öron, men uppföljaren är alltid bättre (Iaf gudfadern) så gör en revision och återkom.

DOCK, detta är en subjektiv tävling och vad som låter bra i mina öron är förmodligen inte bra i dina.. så bara du vet om DU är nöjd. Är du det, så är jag också nöjd.

EDIT: Såg inte ditt svar, det jag menar gäller dock än, isf, behövs mer rum på trummor.. och jag vet hur svårt det är att mixa i ett vardagsrum med HIFI, been there. Har lyssnat på din mix i Genelec i ett kontrollrum nu iaf, och om man kan säga det, Delayet ÄR för lång =)

//Olof

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mixar som är med i tävling

Här ser inlägget annorlunda ut än vad du postade på grannkrogen?!

Tävling säger du, vad innebär detta? En ljudbild är lite som tycke om smak. En ljudbild hos någon kan vara helt annorlunda hos någon annan.

Och den som "vinner", vad är priset? Äran? 🙂

Räcker det inte med att alla som vill och kan och har lust att bara få mixa & ha kul? Jämföra med andras?

Jag har iaf laddat ner paketet och jag ger väl mig på en mix senare i år!

Hur som helst så är det här en riktigt bra tråd. Du har postat 18 inlägg i detta nu. Och banne mig det har nog bara vart bra grejer!

Du om nån borde få bli mod på det här haket! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilde (oregistrerad)

Ok Olof nu har jag försökt göra en ny mix efter dina åsikter 😄 Kanske inte är några dramatiska förändringar, men detaljer som gör sitt till helheten.

Jag vet att det kanske blev lite mycket rum på virveln a'la 80's Whitesnake under verserna. 😛 Men den smälter desto mer under ref.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8978

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...