Jump to content
Annons

Copyswede "överträffar" sig själva


JJRockford

Recommended Posts

Näst ut på listan av prylar som enligt dom är "särskilt ägnade för privatkopiering" är spelkonsoller, surfplattor och datorer med inbyggt minne.

Vet inte om man ska skratta eller gråta? "Datorer med inbyggt minne". Det låter ungefär som något min salige mormor skulle kunna ha sagt. Eller är där någon på Copyswede som på allvar tror att det finns datorer utan inbyggt minne?

Som en parantes kan nämnas att Copyswede inte är helt ensamma om att totalt sakna komptens inom ett område där dom ändå verkar. 2010 berättade t ex Mats Renerius, tullinformatör på Tullverket att en iPad inte är en dator. Motiveringen är hissnande:

"Man säger att en dator ska vara programmerbar. Till Ipad kan du bara hämta applikationer och inte installera några vanliga program. Du kan inte heller koppla in en monitor, skrivare eller tangentbord."

Är det verkligen lagligt att ha så dålig koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Såg detta också.

Helt sinnessjukt!

Hade varit intressant om detta blev en valfråga. Hur ska kultur/skapande finansieras och vem ska betala? ...

 

Vad är "rimligt" antal människor som lever på dessa avgifter/skatter/bidrag och vad är rimlig levnadsnivå för dessa personer?

 

Som situationen är nu så är det bara äckligt!

EDIT:

Här är en länk till i ämnet.

Btw, läs gärna kommentarerna och notera hur "älskade" Copyswede är... Reflektera över att det är denna inställning som drabbar/kommer drabba alla musiker/bidragstagare/MAFIA-utkomstlevare...

 

http://www.idg.se/2....och-playstation

EDIT:

En länk till. Elektronikbranschens svar:

http://www.elektronikbranschen.se/nyheter/kassettbandskatten-borde-begravas-%e2%80%93-istallet-utokas-den/

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lika rimligt som det alltid har varit med denna märkliga avgift, som gör att de som ligger högst i försäljningsstatistiken får betalt för att jag köper en hårddisk för att spela in mina egna låtar - eller för att göra backup av mina egna dokument och bilder, något som inte ens handlar om musik... 😏

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det ens vara lagligt för en privat aktör att driva in dessa högst tveksamma skatter? Regeringen skiter väl i det så länge privatiseringen får fortgå.

Kassettkopieringsavgift (numera privatkopieringsersättning) infördes 1982 och kan knappast skyllas på dagens regering och den privatisering som de har fortsatt med.

Visst är det lagligt, eftersom Copyswede har Riksdagens uppdrag att hantera det. Inga konstigheter där. Det är ju ingen skatt, utan en avgift.

Att det är en idiotisk avgift, är en annan femma... 😉

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man upphettar idioti till dess kokpunkt och samlar upp ångorna, leder dessa genom ett avkylningssystem varpå den nu avkylda vätskan fångas upp, och sedan med detta destillat av idioti upprepar proceduren ytterligare nio gånger, då får man detta - idioti i sin absolut renaste, klaraste form.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettkopieringsavgift (numera privatkopieringsersättning) infördes 1982 och kan knappast skyllas på dagens regering och den privatisering som de har fortsatt med.

Visst är det lagligt, eftersom Copyswede har Riksdagens uppdrag att hantera det. Inga konstigheter där. Det är ju ingen skatt, utan en avgift.

Att det är en idiotisk avgift, är en annan femma... 😉

Nej det är sant, men där i menar jag att regeringen lagt ut detta uppdrag till en "privat" aktör... men visst liknelsen med privatisering är dålig 🙂

Det gick för långt redan när hårddiskarna/USB minnen skulle avgiftbeläggas... så i princip är det allt elektroniskt som har ett minne som kan överföra information (oavsett vad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förr i liknande trådar: Copyswede och dess medlemsorganisationers blinda törst efter kontroll kommer en dag, inte så långt fram, att baktända och sända oss alla artister tillbaka till det embryo vi en gång sprang ur: narren.

Men återigen gör "vi" samma misstag: "vi" gnäller på politiker och intresseorganisationer och kräver ändring, när det i själva verket (no pun) är "vi" själva som har valt att ha det så här.

Förmodligen för att vi redan har blivit narrar nog för att inte fatta det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

CopySwede (Privat aktör / ekonomisk förening) visserligen på uppdrag av regeringen som claes påpekade, men är inte det en form av privatisering?

Nej - det är Riksdagen (inte Regeringen - en viktig skillnad...) som har gett dem i uppdrag att ta in denna lagstadgade avgift, på samma sätt som de har gett i uppdrag åt Radiotjänst att ta in TV-licensen.

Det har inte ett dugg med privatisering att göra, eftersom det aldrig har varit någon statlig eller kommunal sak att dra in dessa avgifter. Stat och kommun är de enda som kan ta in skatt, medan andra aktörer tar hand om diverse avgifter. En skillnad som kanske kan upplevas som en petitess ibland, men nog så viktigt att hålla isär i debatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det är Riksdagen (inte Regeringen - en viktig skillnad...) som har gett dem i uppdrag att ta in denna lagstadgade avgift, på samma sätt som de har gett i uppdrag åt Radiotjänst att ta in TV-licensen.

Det har inte ett dugg med privatisering att göra, eftersom det aldrig har varit någon statlig eller kommunal sak att dra in dessa avgifter. Stat och kommun är de enda som kan ta in skatt, medan andra aktörer tar hand om diverse avgifter. En skillnad som kanske kan upplevas som en petitess ibland, men nog så viktigt att hålla isär i debatten.

Tack för påpekandet Claes 🙂

Men det gör inte CopySwede mer älskvärda ;-)

Redigerat av Evil_E
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag har sagt det förr i liknande trådar: Copyswede och dess medlemsorganisationers blinda törst efter kontroll kommer en dag, inte så långt fram, att baktända och sända oss alla artister tillbaka till det embryo vi en gång sprang ur: narren.

Men återigen gör "vi" samma misstag: "vi" gnäller på politiker och intresseorganisationer och kräver ändring, när det i själva verket (no pun) är "vi" själva som har valt att ha det så här.

Förmodligen för att vi redan har blivit narrar nog för att inte fatta det.

Det tror jag inte alls. De senaste 50 åren har folk röstat med

med plånboken. Om de sedan är höjda skatter eller rut-rot avdrag, billiga lån, bidrag så summerar det ihop till vad som är bäst för den egna plånboken. Visst, det finns folk som räknar fel, folk som är fundamentalister. Men makten går att köpa, och man köper den med väljarnas egna pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte alls. De senaste 50 åren har folk röstat med

med plånboken. Om de sedan är höjda skatter eller rut-rot avdrag, billiga lån, bidrag så summerar det ihop till vad som är bäst för den egna plånboken. Visst, det finns folk som räknar fel, folk som är fundamentalister. Men makten går att köpa, och man köper den med väljarnas egna pengar.

Som man känner sig själv känner man andra, brukar man säga... 😉

Jag tycker att man underskattar folks förmåga att tänka självständigt, om man hävdar att alla röstar efter plånboken. Visst finns det väl fortfarande "valboskap", men det blir allt fler som tänker efter och gör medvetna val när de går till valurnorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Som man känner sig själv känner man andra, brukar man säga... 😉

Jag tycker att man underskattar folks förmåga att tänka självständigt, om man hävdar att alla röstar efter plånboken. Visst finns det väl fortfarande "valboskap", men det blir allt fler som tänker efter och gör medvetna val när de går till valurnorna.

Tänker man inte självständigt så klarar man inte av att se till den egna plånbokens bästa, så vad menar du?
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker man inte självständigt så klarar man inte av att se till den egna plånbokens bästa, så vad menar du?

Tänker man inte självständigt så kan man inte se igenom de tomma löften som vissa kommer med för att fiska röster.

Själv har jag alltid röstat ideologiskt och aldrig funderat över vad som råkar vara mest ekonomiskt för mig personligen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tänker man inte självständigt så kan man inte se igenom de tomma löften som vissa kommer med för att fiska röster.

Själv har jag alltid röstat ideologiskt och aldrig funderat över vad som råkar vara mest ekonomiskt för mig personligen.

Folk är inte dummare än att de värderar löften. På samma sätt som andra affärer. Risk-uppsida/nersida, men det gör det map den egna plånboken. Folk brukar rösta ideologiskt, men som av en händelse så brukar ideologin överensstämma väldigt väl med plånboks optimeringen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...