Jump to content
Annons

Copyswede "överträffar" sig själva


JJRockford

Recommended Posts

Folk är inte dummare än att de värderar löften. På samma sätt som andra affärer. Risk-uppsida/nersida, men det gör det map den egna plånboken. Folk brukar rösta ideologiskt, men som av en händelse så brukar ideologin överensstämma väldigt väl med plånboks optimeringen.

Då skulle alliansväljare alltid byta sida om de blir arbetslösa - och inbitna vänsterväljare byta sida om de får en chefsposition eller blir egna företagare, menar du? Då förenklar du det väldigt mycket...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det tror jag inte alls. De senaste 50 åren har folk röstat med

med plånboken. Om de sedan är höjda skatter eller rut-rot avdrag, billiga lån, bidrag så summerar det ihop till vad som är bäst för den egna plånboken. Visst, det finns folk som räknar fel, folk som är fundamentalister. Men makten går att köpa, och man köper den med väljarnas egna pengar.

Fattar inte alls vad något av det du skrev hade med vad jag skrev att göra, och i sådant fall hur relevant det skulle vara för min poäng.

Mitt inlägg sa att Copyswede "talar" ju för dig och mig (förutsatt du är ansluten till en eller flera av CS:s medlemsorganisationer) när de är ute och mjölkar "copyrightpengar" ur alla möjliga källor, källor som ibland är så långsökta att det blir pinsamt. Det är de som skriker på regeringen att stifta lagar som kan rättfärdiga mjölkandet.

Sedan sitter "vi" här och ondgör oss på lagar och politiker, när vi istället borde rikta vår vrede till Copyswede.

Som jag sa. Vi är redan narrar. Och Copyswede vet det.

Och TS trollar. Även där är vi narrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fattar inte alls vad något av det du skrev hade med vad jag skrev att göra, och i sådant fall hur relevant det skulle vara för min poäng.

Mitt inlägg sa att Copyswede "talar" ju för dig och mig (förutsatt du är ansluten till en eller flera av CS:s medlemsorganisationer) när de är ute och mjölkar "copyrightpengar" ur alla möjliga källor, källor som ibland är så långsökta att det blir pinsamt. Det är de som skriker på regeringen att stifta lagar som kan rättfärdiga mjölkandet.

Sedan sitter "vi" här och ondgör oss på lagar och politiker, när vi istället borde rikta vår vrede till Copyswede.

Som jag sa. Vi är redan narrar. Och Copyswede vet det.

Och TS trollar. Även där är vi narrar.

Du skrev:

Men återigen gör "vi" samma misstag: "vi" gnäller på politiker och intresseorganisationer och kräver ändring, när det i själva verket (no pun) är "vi" själva som har valt att ha det så här.

Vi väljer de politiker som vi tror är bäst för oss själva. Copyswede pengarna är för lite för att folk skulle göra en omvärdering.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Då skulle alliansväljare alltid byta sida om de blir arbetslösa - och inbitna vänsterväljare byta sida om de får en chefsposition eller blir egna företagare, menar du? Då förenklar du det väldigt mycket...

Det är du som förenklar. Ingenstans har jag skrivit något om tempus. Men visst, folk ändrar sig över tiden. Du stirrar dig blint på en enskild individ. Se på väljarna i sin helhet i stället.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi väljer de politiker som vi tror är bäst för oss själva. Copyswede pengarna är för lite för att folk skulle göra en omvärdering.

Så det är politikerna som har tryckt på Copyswede att köra med den mjölkning de gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det tror jag inte alls. De senaste 50 åren har folk röstat med

med plånboken. Om de sedan är höjda skatter eller rut-rot avdrag, billiga lån, bidrag så summerar det ihop till vad som är bäst för den egna plånboken. Visst, det finns folk som räknar fel, folk som är fundamentalister. Men makten går att köpa, och man köper den med väljarnas egna pengar.

Och du har varit med dem senaste 50 åren som det har varit val? Snacka om att ha koll och förenklat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tänker man inte självständigt så kan man inte se igenom de tomma löften som vissa kommer med för att fiska röster.

Tomma löften som vissa kommer med för att fiska röster? Vissa? Så mycket var det för ditt självständiga tänkande. Man ser skithögen och känner skithögen hos sin granne men misslyckas se och känna på sin egen tomt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Så det är politikerna som har tryckt på Copyswede att köra med den mjölkning de gör?

Nä det är självklart det omvända men det är politikerna som möjliggjort det. Spy galla över båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Och du har varit med dem senaste 50 åren som det har varit val? Snacka om att ha koll och förenklat.

Det är ganska lätt att göra analyser i efterhand. Värre är det att sia om framtiden...
Link to comment
Dela på andra sajter

Spy galla över båda.

Fel sätt enligt min mening.

Lite som att du trycker på en person att agera på ett visst sätt och sedan gnäller på honom för att han har fräckheten att lyssna på dig.

Det är Copyswede som är svinen i den här frågan, inte politikerna. Oavsett vad ämnesexperten "pme" tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan sitter "vi" här och ondgör oss på lagar och politiker, när vi istället borde rikta vår vrede till Copyswede.

Då glädjer det dig säkert att höra jag är hyfsat aktiv på deras Facebook-sida? 🙂

Att skriva inlägg här eller t ex på min blogg/hemsida handlar mer om att skapa medvetenhet hos andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då glädjer det dig säkert att höra jag är hyfsat aktiv på deras Facebook-sida?

Gläder och gläder ... Det är bra att du agerar.

Alla "röster" räknas, men jag tror att för att Copyswede ska fatta att det de håller på med är självförgörande (på inte så lång sikt), så måste de upphovsrättsinnehavare som faktiskt inkasserar pengar på (det långsökta) mjölkandet också göra sina röster hörda.

Men varför bita den hand som föder en, liksom ...

Ni är narrar allihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gläder och gläder ... Det är bra att du agerar.

Alla "röster" räknas, men jag tror att för att Copyswede ska fatta att det de håller på med är självförgörande (på inte så lång sikt), så måste de upphovsrättsinnehavare som faktiskt inkasserar pengar på (det långsökta) mjölkandet också göra sina röster hörda.

Men varför bita den hand som föder en, liksom ...

Jag får faktiskt ersättning från Copyswede, även om det inte är så mycket. 12-13 kr senast 🙂 Hade varit intressant att veta hur dom beräknar det där egentligen? Men det finns väl hursomhelst kanske en del mer inflytelserika betalningsmottagare 🙂

Fast dom borde intressera sig för ämnet. Jag tror jag, vilket jag gissar att du också är inne på, att den här typen av helt vettlösa avgifter gör det svårt att diskutera upphovsrätt och andra relaterade ersättningar. Tycker folk att en ersättning är helt åt h-e orimlig så blir det nog lätt hänt att drar alla typer av ersättningar över en kam, oavsett hur rimliga de är.

Vi är ju redan i ett läge där vi förmodligen behöver göra om upphovsrätten för fungera bättre i det nya årtusendet. Som den är utformad idag är ju bevakningen av den väldigt oförenlig med folks rätt till integritet och privatliv.

Slår man ihop det med folks ilska över privatkopieringsersättningen så finns ju risken att upphovsrätten blir onödigt svag om/när den reformeras. Eftersom man inte uppfattar det som något direkt viktigt, utan snarare som ett uttryck för artisternas girighet.

Ni är narrar allihop.

Du har såklart försökt få kontakt med Bruce Springsteen för att erbjuda honom sånglektioner? Eller i alla fall tipsa om att han borde jobba lite på sin intonering? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju redan i ett läge där vi förmodligen behöver göra om upphovsrätten för fungera bättre i det nya årtusendet. Som den är utformad idag är ju bevakningen av den väldigt oförenlig med folks rätt till integritet och privatliv.

Många säger som du. Många tycker som du. Men ingen kommer med förslag; andra ska göra det åt dem.

Hur ska du ha det? Vi eller ni?

Du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har såklart försökt få kontakt med Bruce Springsteen för att erbjuda honom sånglektioner? Eller i alla fall tipsa om att han borde jobba lite på sin intonering?

Om jag hade gjort det hade han undrat om jag var dum i huvudet. Varför fixa något som uppenbarligen fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fel sätt enligt min mening.

Lite som att du trycker på en person att agera på ett visst sätt och sedan gnäller på honom för att han har fräckheten att lyssna på dig.

Det är Copyswede som är svinen i den här frågan, inte politikerna. Oavsett vad ämnesexperten "pme" tror.

Det du säger är att allt är Copysvins fel alltihopa. Att andra godkänner det, det gör att de står utan skuld? Märkligt resonemang du har där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Många säger som du. Många tycker som du. Men ingen kommer med förslag; andra ska göra det åt dem.

Det där är helt enkelt inte sant. Det är t ex en av Piratpartiets viktigare frågor. Läs här. Miljöpartiet har det också på sitt program.

Och här är en enkät som DN gjorde inför förra valet.

Om jag hade gjort det hade han undrat om jag var dum i huvudet. Varför fixa något som uppenbarligen fungerar.

Det hade såklart varit en helt förväntad reaktion. Men det var bara en fundering såhär i allmänhet om att rikta sin upprördhet över något åt rätt håll 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger är att allt är Copysvins fel alltihopa. Att andra godkänner det, det gör att de står utan skuld? Märkligt resonemang du har där.

Menförfan!

Copyswede = "vi". Det är "vi" som är orsak till Copyswedes mjölkning. Det är "vi" som står bakom införandet av de lagar som gör det möjligt för "oss" att mjölka varandra – och andra som inte rimligen borde behöva finna sig i mjölkningen – på pengar.

Igen: vi är totalt narrar!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är helt enkelt inte sant. Det är t ex en av Piratpartiets viktigare frågor. Läs här. Miljöpartiet har det också på sitt program.

Pallar inte sätta mig in i ett helt jävla partiprogram. Kan du inte bara specifikt ta upp ett förslag på förändring som du själv har kommit på, eller för all del brinner till 100% för?

Varför delger du aldrig dina egna åsikter utan alltid bara andras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pallar inte sätta mig in i ett helt jävla partiprogram. Kan du inte bara specifikt ta upp ett förslag på förändring som du själv har kommit på, eller för all del brinner till 100% för?

Varför delger du aldrig dina egna åsikter utan alltid bara andras?

Det här skulle lätt kunna falla in i någon slags filosofisk diskussion om vad som egentligen är en egen åsikt. Oavsett vilken åsikt du har så lär du i princip alltid kunna hittat någon annan som har den och som kanske även haft den längre än du själv. Eller så har ni båda kommit fram till den helt oberoende av varandra, men möjligen av samma orsak. Men är en åsikt mindre värd om man lyssnat på andra, jämfört, värderat, vägt och till slut kommit fram till att man håller man någon?

Hursomhelst, eftersom du uppenbarligen inte tycker att det är mödan värt att läsa en text på ca 1500 tecken (det är vad länken innehåll, inte hela partiprogrammet 🙂) om något som ändå verkar intressera och engagera dig, ska jag göra en sammanfattning. Plockar de punkter som känns mest aktuella är:

- Avkriminalisering icke-kommersiell kopiering.

- Förbud mot DRM (Digital Rights Management).

Framför allt det första. Sen kan man såklart tänka sig att man har kvar en privatkopieringsersättning. Men den borde ju rimligen ligga direkt på den produkt som kan tänkas utsättas för privatkopiering (en CD-skivan, en låt på iTunes, en bok o s v).

Link to comment
Dela på andra sajter

- Avkriminalisering icke-kommersiell kopiering.

- Förbud mot DRM (Digital Rights Management).

Håller med om båda.

I det senare fallet bör man kanske inte rikta in sig på ett förbud, utan snarare på att tekniken i sig isnte ska få kunna begränsa användning som annars stöds i lag (vilket tekniken som den idag ser ut inte fixar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som man känner sig själv känner man andra, brukar man säga... 😉

Jag tycker att man underskattar folks förmåga att tänka självständigt, om man hävdar att alla röstar efter plånboken. Visst finns det väl fortfarande "valboskap", men det blir allt fler som tänker efter och gör medvetna val när de går till valurnorna.

Tänker man inte självständigt så kan man inte se igenom de tomma löften som vissa kommer med för att fiska röster.

Själv har jag alltid röstat ideologiskt och aldrig funderat över vad som råkar vara mest ekonomiskt för mig personligen.

Vad vill du ha sagt med dessa inlägg egentligen? Har inte folk alltid "gjort medvetna val" när de gått till valurnorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är t ex en av Piratpartiets viktigare frågor. Läs här.

OK, jag läste igenom PP:s "viktiga frågor". Med dess stavfel och allt. Eftersom du hejar på dessa, och ofta brukar blåsa i trumpeterna om samma sak, kan du tänka dig att svara på frågor som rör dessa "viktiga frågor"?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

- Förbud mot DRM (Digital Rights Management).

Helt galet. Det stora problemet är att media branschen vill riva ner allt av vad friheter heter på nätet. Övervakning och en massa förbud. Det är helt fel väg. Låt mediabolagen låsa in sina hemligheter best dom vill. Eller rättare, ställ det kravet på dem. Om en bank hängde upp sedelbuntar utanför entren till banken så skulle folk bara garva om de blev bestulna. Banken ska naturligtvis låsa in det som är stöldbegärligt, det samma måste även gälla andra. Och inför grundläggande integritets rättigheter i grundlagen. Kryptering ska vara en rättighet. Idag är det inte så. I Frankrike var det förbjudet med kryptering fram till för runt 10 år sedan. Inte ens böcker om kryptering var tillåtet. Och Frankrike vill idag införa begränsningar igen.
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag läste igenom PP:s "viktiga frågor". Med dess stavfel och allt. Eftersom du hejar på dessa, och ofta brukar blåsa i trumpeterna om samma sak, kan du tänka dig att svara på frågor som rör dessa "viktiga frågor"?

Jag kan ju bara svara på vad jag tycker. Men om du är intresserad det får du såklart fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt galet. Det stora problemet är att media branschen vill riva ner allt av vad friheter heter på nätet. Övervakning och en massa förbud. Det är helt fel väg. Låt mediabolagen låsa in sina hemligheter best dom vill. Eller rättare, ställ det kravet på dem. Om en bank hängde upp sedelbuntar utanför entren till banken så skulle folk bara garva om de blev bestulna. Banken ska naturligtvis låsa in det som är stöldbegärligt, det samma måste även gälla andra. Och inför grundläggande integritets rättigheter i grundlagen. Kryptering ska vara en rättighet. Idag är det inte så. I Frankrike var det förbjudet med kryptering fram till för runt 10 år sedan. Inte ens böcker om kryptering var tillåtet. Och Frankrike vill idag införa begränsningar igen.

Men DRM har väl aldrig hjälpt företag att skydda sina produkter? Däremot gör att den som köper produkten inte kan använda den på ett sätt man har (och bör ha) rätt till. Det har ingenting att göra med rätten/möjligheten att kryptera privat kommunikation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...